روانشناسی

17 راهکار برای افزایش اعتماد به نفس نوجوانان

افزایش اعتماد به نفس نوجوانان یکی از دغدغه های مهم خانواده ها شده است، چرا که اعتماد به نفس تاثیر به سزایی در رفتار و کارهای افراد دارد، شما اگر اعتماد به نفس کافی نداشته نباشید انجام کارهای بسیاری برایتان سخت می شود.

به گزارش پارت نیوز؛ اعتماد به نفس از جمله شاخص های کلیدو مهم برای تمامی افراد است، بنابراین افزایش اعتماد به نفس نوجوانان را جدی بگیرید و بهتر است که خانواده ها توجه خود را به کودکان خود بدهند تا متوجه میزان اعتماد به نفس آن ها شوند. اگر اعتماد به نفس بچه شما پایین باشد نمی تواند برای خود دوست خوب پیدا کند همچنین شرکت در مدرسه و دانشگاه نیز برایش سخت می شود.

اعتماد بنفس چیست؟

قبل از گفتن راهکار افزایش اعتماد به نفس نوجوانان به تعریف خود اعتماد به نفس  می پردازیم، اعتماد به نفس یا self-confidenceبه موضوع عملکرد و باورتان از میزان کارایی و کیفیت عملکرد شما اشاره می کند.

واژه «self» به خویشتن خود شما اشاره می کند. «confidence» به میزان اطمینان و اعتماد به خود تاکید می کند. اعتماد به نفس به این معناست که یک نفر به توانایی و توانمندی‌های خودش باور و اعتماد داشته باشد. به طور کلی مقوله اعتماد بنفس با دو عامل زیر سنجیده میشود:

1- مهارت کافی در انجام کار

2- ذهنیت خوب نسبت به مهارت و توانمندی ها

راهکارهای افزایش اعتماد به نفس

1- اصلاح زبان بدن

زبان بدن در واقع نشان از اطمینان فرد به خود است. سعی کنید به گونه ای خود را نشان بدهید که همه بدانند می‌توانید هر موقعیتی را مدیریت کنید و بر اوضاع کاملا مسلط هستید. اگر اعتماد به نفس را در ظاهرتان نشان بدهید و از زبان بدن‌تان به درستی استفاده کنید، نه تنها حس می‌کنید که از پس هر چیزی برمی‌آیید، بلکه دیدگاه دیگران هم نسبت به شما تغییر می‌کند و به توانایی‌هایتان اعتماد می‌کنند.

  • سرتان را بالا بگیرید.
  • صاف بنشینید.
  • شانه هایتان را به عقب ببرید.
  • محکم بایستید.
  • ارتباط چشمی داشته باشید.

2- تغییر در لباس پوشیدن

یکی از راحت ترین راهکار افزایش اعتماد به نفس نوجوانان تغییر در لباس پوشیدن است؛ وقتی ظاهرتان خوب باشد احساس بهتری نسبت به خودتان خواهید داشت. لباس‌ها و لوازم مناسب انتخاب کنید، زندگی و کارتان را جوری نظم و ترتیب بدهید که در خور شخصیت شما باشد و احساس بهتری نسبت به خودتان پیدا کنید.

  • موقعیت شناس خوبی باشید و برای هر موقعیت لباس و اکسسوری خاص آن موقعیت را انتخاب کنید.
  • به مخاطبتان توجه کنید. تا بتوانید بیشترین تاثیرگذاری را داشته باشید.
  • در انتخاب استایل خود، سبک خود را داشته باشید.
  • بهترین رنگ را انتخاب کنید، محدودیت نداشته باشید و به تاثیر رنگ توجه داشته باشید.
  • در استایل خود به نقاط مثبت توجه داشته باشید و به دنبال کمرنگ کردن نقاط منفی باشید.

3- تقویت مهارت گفتگو

لازمه داشتن اعتماد بنفس، صحبت کردن در جمع و توانایی برقراری ارتباط است.

  • از موضوعاتی که از صمیم قلب آنها را درک کرده اید، حرف بزنید.
  • طوری خودتان را تجسم کنید که گویی نفر سوم یا یکی از مخاطبان هستید، خودتان را ببینید که با آرامش و اعتماد به نفس هستید و آرام و مسلط در موضوع موردنظر صحبت می کنید.
  • قبل از خواب خودتان را تجسم کنید که سخنرانی تان را به بهترین نحو ارائه می دهید.
  • خودتان را در موقعیتی قرار دهید که در جمع گفت و گو کنید.

4- مثبت اندیشی

افرادی كه اعتماد‌به‌نفس ضعیفی دارند به طور مداوم، با خود افكار منفی را مرور می‌كنند. درحالی كه با جایگزینی مثبت‌نگری به جای افكار منفی می‌توان از اعتماد‌به نفس بیشتری برخوردار شد و موفقیت‌های بسیار بیشتری را در زندگی رقم زد.

  • همیشه لبخند بزنید، بخندید و با آدم‌های مثبت معاشرت کنید.
  • جملات تاکیدی مثبت را هر روز با خود تکرار کنید.
  • یک دفترچه‌ی یادداشت داشته باشید و هدف‌ها و موفقیت‌های روزانه‌تان را در آن بنویسید.
  • شکرگزاری و رضایت بابت هر کار مثبتی که انجام می‌دهید را فراموش نکنید.

5- خود شناسی

اصلی ترین نکات افزایش اعتمد به نفس

ارزیابی دقیق و صادقانه ای از خود و توانایی هایتان داشته باشید. اگر هنوز نقاط ضعفی در شما وجود دارد، برای بهبود آنها برنامه ریزی و راهی پیدا کنید تا اثرات منفی شان را به حداقل برسانید.

  • نقاط ضعف و قوت خود را بشناسید و به دنبال رفع نقاط ضعف خود باشید.
  • از کسانی که دائما به دنبال عیب جویی از شما هستند دوری کنید.

دلیلِ اهمیتِ  افزایش اعتماد به نفس نوجوانان چیست؟

اعتماد به نفس به نوجوانان کمک می‌کند با چالش‌ها، تردیدها، نارضایتی‌ها و فرازونشیب‌هایی که در زندگی پیشِ روی‌شان قرار خواهد گرفت، روبه‌رو شوند.

روابط، احساسات، فشارهایی که از طرف همسالان گریبانگیر نوجوان می‌شود، رقابت و سطح توقعات خودش و دیگران، همگی روی اعتماد به نفس نوجوان تأثیر می‌گذارند. اعتماد به نفس به نوجوان کمک می‌کند اهدافش را پیگیری کند و آنها را به‌دست بیاورد، دوران جوانی‌اش را به شیوه‌ی مناسبی سپری کند، روابط بهتری برقرار کند و به فردی شاد با ذهنی قدرتمند تبدیل شود. بنابراین اعتمادبه‌نفس نقش مهمی در زندگی یک نوجوان موفق  دارند.

مهم ترین راهکار افزایش اعتماد به نفس نوجوانان

اعتمادبه‌نفس به معنی اعتماد و باور به توانایی‌ها و قابلیت‌های خودمان است. رویکرد فرد به مهارت‌ها و توانمندی‌هایش تعیین‌کننده میزان اعتمادبه‌نفس اوست. فرد با اعتمادبه‌نفس نقاط قوت و ضعفش را می‌شناسند و نگاه مثبتی به خودش دارد.

۱. با نوجوان‌تان محترمانه برخورد کنید

فراموش نکنید فرزند شما دیگر یک کودک نیست بلکه دارد به یک جوان بالغ تبدیل می‌شود، پس مانند هر بزرگسال دیگری شایسته‌ی احترام است. همواره نوجوان‌تان را با احترام مورد خطاب قرار بدهید.

هرگز نگذارید لحن و آهنگ صدایتان اهانت‌آمیز یا تحقیرکننده باشد. همیشه به مشکلات و نگرانی‌هایش اهمیت بدهید و با ترس‌های او مانند ترس‌های زمان کودکی‌اش برخورد نکنید. رفتار با فرزند در سن بلوغ حساسیت‌های خودش را دارد.

۲. نوجوان‌تان را تحسین کنید

در تعریف کردن از فرزندتان سخاوتمند باشید. وقتی نوجوان‌تان را به‌خاطر خصوصیات و کارهای خوبش تمجید می‌کنید، اعتماد به نفس او را بالا می‌برید و به تکرار کارهای خوب و بهتر شدن، تشویقش می‌کنید.احساسات خود را ابراز کنید، اجازه بدهید فرزندتان بداند به وجودش افتخار می‌کنید و به‌خاطر داشتن چنین فرزندی، به خود می‌بالید.

 ۳. تا جایی که ممکن است، از نوجوان‌تان انتقاد نکنید

در ارتباط با افزایش اعتماد به نفس نوجوانان انتقاد و نکوهش، اعتماد به نفس فرزند نوجوان شما را کم می‌کند. اگر نوجوان‌تان درگیر چیزی است که شما دوست ندارید یا نمی‌پسندید، درباره‌اش با او صحبت کنید. نوجوانان معمولا انتقاد را تمسخر تلقی و تصور می‌کنند که مایه‌ی سرافکندگی شما شده‌اند. وقتی مجبورید از او انتقاد کنید، به لحن خود دقت کنید!

۴. او را به انجام فعالیت‌های فوق‌برنامه تشویق کنید

بگذارید نوجوان‌تان علایق خود را دنبال کند. او را به شرکت در فعالیت‌های بیشتر تشویق کنید. فرزندتان می‌خواهد در کار مورد علاقه‌اش، برتر باشد. فعالیت‌های فوق‌برنامه فرصت خوبی برای درس گرفتن از موفقیت‌ها و شکست‌ها، چالش‌های متفاوت و سنجش میزان اعتماد به نفس فرزند شماست. این نوع فعالیت‌ها روحیه‌‌اش را بالا می‌برند و به او می‌آموزند برای دستیابی به اهداف مشترک، باید با دیگران همکاری کند.

۵. به او کمک کنید مهارت‌های دوستی را یاد بگیرد

همه‌ی ما می‌دانیم که نمی‌توانیم دوستی‌ها و روابط فرزندمان را انتخاب یا کنترل کنیم، اما می‌توانیم در مواردی همچون احترام در روابط و پذیرش افراد مختلف، او را راهنمایی کنیم. مهارت‌های دوست‌یابی و اهمیت احترام و درک متقابل در روابط را به فرزندتان آموزش‌ بدهید. دوستی‌هایی که نوجوان شما تجربه می‌کند، روی اعتماد به نفسش تأثیر می‌گذارند. به او از فواید دوستی بگویید و یاد بدهید چگونه دوستی‌های خوب و بد را از هم تفکیک کند.

۶. به نوجوان‌تان بیاموزید بعضی چیزها واقعا مهم نیستند!

2147483648 211032 17 راهکار برای افزایش اعتماد به نفس نوجوانان

با توجه به آنکه افزایش اعتماد به نفس نوجوانان اهمیت ویژه ای دارد، بسیاری از نوجوانان تحت فشار رقابت با همسالان خود یا دیگران قرار می‌گیرند. نوجوان آرزو دارد شبیه مدل‌ها، بازیگران یا دیگر افراد مشهور باشد و وقتی در این راه شکست می‌خورد، اعتماد به نفسش لطمه می‌بیند. با فرزندتان صحبت کنید و به او بگویید که این موضوع آن‌قدرها هم مهم نیست. به او کمک کنید که دست از مقایسه خود با دیگران بردارد. به او یاد بدهید آنچه اهمیت دارد رفتار مناسب، بهداشت و سلامت جسم و ذهن است.

۷. به او بیاموزید روی توانایی‌هایش تمرکز کند

به نوجوان خود بیاموزید بیشتر روی نقاط قوت خود تمرکز کند و هرگز او را با همسالان، دوستان، خواهر، برادر و دیگر بچه‌های فامیل مقایسه نکنید. نوجوان‌تان باید درک کند که افراد مختلف نقاط قوت متفاوتی دارند. مقایسه فقط باعث چشم‌و‌هم‌چشمی می‌شود. به نوجوان‌تان بیاموزید که او فقط باید با خودش رقابت کند و مدام به فکر بهتر کردن خودش باشد. بهترین راه برای پیشرفت در زندگی، رقابت با خودش است و برای این کار، باید بر نقاط قوتش تمرکز کند.

۸. به او بیاموزید روحیه قوی‌ داشته باشد

به او بیاموزید روحیه قوی‌ داشته باشد – اعتماد به نفس در نوجوانان به نوجوان‌تان بیاموزید در برابر آزاری که از سوی جامعه و افراد دیگر به او می‌رسد، صبور باشد و آستانه‌ی تحمل خود را بالا ببرد تا روحیه قوی داشته باشد. این موارد اعتماد به نفس او را تحت تأثیر قرار می‌دهند.

آرامش، لبخند زدن بر مشکلات و صبوری، از قواعدِ خوبِ زندگی هستند. نوجوان باید یاد بگیرد احساسات منفی خود را به شیوه‌ای درست مدیریت کند. نوجوان شما باید بداند دیگران با تمسخر یا آزار، نمی‌توانند به او لطمه بزنند و این کار به‌هیچ‌عنوان نباید اعتماد به نفس او را تحت‌الشعاع قرار بدهد.

۹. در صورت نیاز، از افراد حرفه‌ای کمک بگیرید

برخی خانواده ها ممکن است در راهکار افزایش اعتماد به نفس نوجوانان دچار ترید و مشکل بشوند، اگر نوجوان شما شدیدا از کمبود اعتماد به نفس رنج می‌برد تا جایی که این موضوع روی فعالیت‌های درسی یا روابط اجتماعی او تأثیر قابل ملاحظه‌ای گذاشته است، بهتر است از دیگران کمک بگیرید. ابتدا از فردی که با فرزندتان رابطه‌ی خوبی، کمک بخواهید. چنانچه راه‌حل اول نتیجه نداد، بهتر است به یک مشاور حرفه‌ای مراجعه کنید تا مشکل واقعی فرزندتان را پیدا و برطرف کند.

۱۰. حامی نوجوان خود باشید

شاید متوجه نباشید که کوچک‌ترین رفتارتان، بی‌اهمیت‌ترین چیزهایی که می‌گویید و حتی معمولی‌ترین کارهای روزمره‌‌ای که انجام می‌دهید، چقدر در اعتماد به نفس فرزندتان تأثیر دارند. او باید مطمئن باشد که شما «همیشه» پشتیبانش هستید.

حمایت شما مانند یک کاتالیزور در رشد اعتماد به نفس فرزند نوجوان‌تان عمل می‌کند. وقتی فرزندتان بداند کسی هست که می‌تواند به او تکیه کند، زندگی‌اش را با اعتماد به نفس و قدرت بیشتری پیش می‌برد.هر زمان که نوجوان شما درگیر موقعیتی مثبت یا منفی می‌شود، به خاطر داشته باشید که این فقط مرحله‌‌ای از زندگی‌ است و خیلی زود می‌گذرد.

نوجوانی و مشکلات آن بخشی از روند رشد فرزند شماست، پس برای گذر از این دوران، صبور باشید و تمام تمرکزتان را روی همراهی و کمک به فرزند نوجوان‌تان بگذارید.

انتهای مطلب/آ.ع

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x