آشپزیگردشگری

20 تا از خوشمزه ترین غذاهای محلی استان لرستان با عطر و طعمی به یادماندنی

اگر به دنبال اصیل ترین و خوشمزه ترین غذاهای محلی استان لرستان هستید تا انتهای مطلب با ما همراه باشید تا شما را با غذاهایی بی نظیر آشنا کنیم.

به گزارش پارت نیوز؛ همه ما استان لرستان را به سرزمین آبشارها، طبیعت بکر و فرهنگ غنی می شناسیم. اما باید این را هم بدانید که غذاهای محلی استان لرستان در دسته لذیذترین غذاهای سنتی قراردارند و اگر قصد سفر به این استان را دارید از خوردن این غذاها غافل نشوید.

1. آش گوشت (زیر برنجی یا چلو گوشت)

آش گوشت (زیر برنجی یا چلو گوشت)

یکی از غذاهای محلی استان لرستان که بسیار پرطرفدار است زیربرنجی نام دارد. این غذای خوشمزه محلی غذای شهر خرم‌آباد است که از آن بیشتر در مناسبت‌های از قبیل عروسی و عزا استفاده می‌شود.

برای سرو این غذا از سینی بزرگ استفاده می‌شود و نحوه کشیدن این غذا سبب لذت چند برابر در زمان خوردن می‌شود به این صورت که پلو را در کف مجمع ( سینی آلومینیومی بزرگ) ریخته و تکه گوشت‌های پخته را در وسط برنج می‌ریزند و روی آن را دوباره با برنج می‌پوشانند به‌طوری‌که گوشت دیده نشود، روی آن را زرشک و زعفران میریزند و سپس غذا را با نان می‌پوشانند تا سرد نشود. از پیاز  و لیمو ترش به‌عنوان چاشنی کنار آن می توان استفاده کرد.

2. آش ترخینه

از معروف‌ترین و محبوب‌ترین آش‌های لرستان آش ترخینه است. این آش یک غذای کامل و بسیار خوشمزه است. شاید آش با این اسم را در استان‌های دیگر نیز شنیده باشید درحالی‌که این نوع آش ثبت ملی بروجرد است و مواد اولیه و طعم آن سوای از آش استان‌های دیگر است.

برای تزیین روی این آش خوش رنگ و لعاب مانند سایر آش‌ها از نعناع داغ و پیاز استفاده می‌شود. مواد به‌کاررفته در این آش پیاز، اسفناج، جعفری ساطوری، شوید، تره، گشنیز، عدس، نعناع، نمک و فلفل و زردچوبه است.

3. آش ورکواز

این آش محلی و سنتی ازجمله آش‌هایی است که بسیار مقوی و معروف است و همان‌طور که از اسمش بیداست برای تهیه این آش از یک نوع سبزی به نام ورکوا که به‌صورت خودرو می‌روید استفاده می‌شود و این نوع سبزی را فقط در اطراف دشت‌های بروجرد می‌توان پیدا کرد. همان‌طور که اشاره کردیم این آش بسیار خوشمزه و مقوی است که در درمان بیماری‌های مفصلی و روماتیسمی و همچنین بهبود عملکرد روده بسیار مفید است.

4. کباب بروجرد؛ غذاهای محلی استان لرستان

غذاهای محلی استان لرستان

ازجمله غذاهای سنتی لرستان می‌توان کباب بروجرد، آش گوشت … را نام برد که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهد شد. از بین شهرهای لرستان بروجرد تنها شهری است که کباب‌کوبیده آن زبانزد عام و خاص است و امتیاز پخت بهترین کباب ایران را به خود اختصاص داده است. برای تهیه این نوع کباب سردست گوسفندی را با پیاز، نمک فلفل و جوش‌شیرین ورز داده و کباب از آن تهیه می‌شود. علت شهرت کباب بروجرد استفاده از گوشت باکیفیت، لذیذ و کباب‌پزهای حرفه‌ای است.

5. آش برتله

یکی دیگر از غذاهای محلی لرستان آش پرتله یا برتله است که بیشتر در مراسم مذهبی تهیه می‌شود. مواد اولیه این آش شامل شیر، گندم و نمک می باشد.

6. آش شله ماش

این آش خوشمزه یکی دیگر از آش‌های محلی لرستان است و مزیتی آن این است که هم می‌توان به‌عنوان بیش غذا و یا به‌عنوان غذای اصلی در نظر گرفته شود و جزو پرخاصیت‌ترین و مقوی‌ترین آش‌های ایرانی محسوب می‌شود که در درمان برخی بیماری‌ها می‌توان استفاده کرد. برای تهیه این آش از لوبیاچیتی، برنج، عدس، نعناع، بیاز، آب‌گوشت، ماش، زعفران، نعناع داغ و نمک و ادویه استفاده می‌شود.

7. آش بادمجان

آش بادمجان ازجمله آش‌های محلی است که در شهر بروجرد طبخ می‌شود. اگر شما طرفدار غذاهای بادمجان دار از جمله کشک‌بادمجان یا حلیم‌بادمجان هستید حتماً از طعم و مزه این آش هم خوشتان خواهد آمد. این آش یک وعده غذایی کامل به‌حساب می‌آید که از مواد اولیه‌ای همچون گوشت، لوبیا سفید و قرمز، نخود، بلغور گندم، پیاز و سیر، نعناع خشک و بادمجان شیرین که تلخ نباشداستفاده می‌شود.

8. آش پُرشکَه

از میان آش‌های محلی گرم آش برشکه است که در فصل های پاییز و زمستان طرفدار پیدا می‌کند. برای تهیه این آش از گیاه خاصی استفاده می‌شود که برای درمان سرماخوردگی می‌تواند بسیار مؤثر باشد. این آش ترکیبی از آرد، عدس، اسفناج، سبزی و پیاز داغ است.

9. سغدو (دلمه سیراب شیردان)

سغدو سیراب شیردون

غذای محلی سغدو ازجمله غذاهایی است که از شکمبه گوسفند تهیه می‌شود. افرادی که دوستدار کله‌پاچه هستند با سفر به این استان و خوردن این نوع غذا می‌توانند طعم جدیدتر و خوشمزه‌تری از کله‌پاچه را تجربه کنند و شاهد تقویت معده خود با خوردن این غذا باشند. برای تهیه سغدو برنج الو بخارا گردو روغن آب و ادویه را باهم ترکیب کرده و سپس داخل شکمبه ریخته و آن را با نخ و سوزن می‌دوزند وبعداز اضافه کردن آب و ادویه روی حرارت ملایم قرار می‌دهند.

10. شامی کوو

این غذای معروف و محلی خرم‌آباد است که طرز تهیه آن با شامی‌های معمولی تفاوتی ندارد فقط مواد به‌کاررفته در سس آن اندکی با شامی‌های معمولی تفاوت دارد. برای تهیه سس این نوع شامی از رب انار استفاده می‌شود که اندکی‌ترش مزه می‌شود.

11. خورشت سیب‌درختی

این غذا یکی از غذاهای اصیل استان لرستان است و افرادی که ناراحتی عصبی دارند این غذا بسیار آرام‌بخش است موادی که در این غذا استفاده می‌شود سیب‌درختی، سرکه، نشاسته ذرت، گوشت ران گوسفند، پیاز داغ، شیره انگور و ادویه‌جاتی از جمله زردچوبه و یا فلفل است.

12. گوله ریزه

غذای سنتی گوله ریزه همان گوشت خورشت قل‌قلی است و یکی از مزیت‌های این غذا زمان درست کردن آن است که می‌توان در مدت‌زمان کم خورشت گوله ریزه را برای مهمانان آماده کرد. برای تهیه گوله ریزه برنج خردشده و آردگندم و سیب‌زمینی را باهم ترکیب کرده و سپس در مرحله بعد رب گوجه‌فرنگی، روغن، نمک، فلفل را اضافه خواهیم کرد.

13. جگروز

جگروز لرستان

غذای محلی جگروز یکی از محبوب‌ترین و لذیذترین غذاهای محلی استان لرستان است که بعد از تهیه، مانند کباب به سیخ کشیده و روی آتش قرار می‌گیرد. مواد اولیه استفاده‌شده در جگروز؛ جگر سیاه، لیمو، نمک و چربی وز است. برای بهتر شدن طعم این غذای سرشار از انرژی می‌توانید در کنارش گوجه راکباب کنید و میل نمایید.

14. دلمه برگ مو

دلمه برگ مو نیز جزو غذای محلی لرستان بشمار می‌رود که با دلمه‌ای معمولی فرق چندانی ندارد در این غذا از برنج، لپه، روغن حیوانی، ادویه و سبزیجات معطر و در صورت تمایل باقالای تازه استفاده می شود.

15. آش کلونک

آش سنتی کلونک ازجمله آش‌هایی است که در فصل بهار بسیار پرطرفدار است. این آش از نوعی گیاه خودرو تهیه می‌شود و اگر در فصل بهار مهمان مردم مهربان استان لرستان شوید این آش نصیبتان می‌شود و حسابی طرفدارش می‌شوید.

16. چزنک رغو

چزنک رغو

چزنک رغو نوعی غذای سنتی است که از نان فطیر، روغن حیوانی و شیره انگور یا خرما درست می‌شود. و برای تهیه آن خمیر نرم را روی ساج یا تاوه گرم کرده تا برشته شود. بعد از پشت‌ورو کردن نان آماده می‌شود سپس قبل از سرد شدن در حالی که نان هنوز داغ است روی آن روغن حیوانی و خاک قند اضافه می‌کنند.

17. خورشت کلیه‌ترش

خورشت کلیه‌ترش از گوشت گوسفندی، سیب‌زمینی، رب انار، پیاز، نمک، زردچوبه و فلفل استفاده می‌شود.

18. کوفته‌ نخودچی

مواد به‌کاررفته در این نوع غذای محلی به‌گونه‌ای است که کوفته‌نخودچی طعم بسیار متفاوتی با کوفته‌های دیگر دارد. برای تهیه آن از گوشت چرخ‌کرده، آرد نخودچی، پیاز، روغن، زعفران، شکر، تخم گشنیز، نمک و فلفل و زردچوبه استفاده می‌شود.

19. دِنورو (آش دندانی)

دنورو درواقع نوعی سوپ یا آش محلی لرستان است و به نشانه شادی از روییدن اولین دندان کودک پخته می‌شود و برخی از مردم بر این معتقدند که اگر هنگام درآمدن دندان کودکی طبخ نشود در بزرگ‌سالی دچار دندان‌قروچه می‌شود. بنابراین پخت این نوع غذا بیشتر جنبه آیینی دارد و مورداستفاده شده برای این نوع آش نخود، لوبیا، عدس، باقلا، گندم و نمک است.

20. آبگوشت دوگوله دودار

این نوع غذای محلی به معنی آبگوشت دوغ دار است که در زبان محلی لرستان «دوگوله دودار» نیز گفته می‌شود در خود لرستان به آبگوشت کشک لری معروف است. همچنین این آبگوشت در فصل سرما بسیار طرفدار دارد. مواد اولیه استفاده‌شده برای این نوع آبگوشت، گوشت، نخود، لوبیا، بادمجان، سرخ‌کرده پیاز، سیر، کشک، نعناع داغ ادویه و روغن مایع یا حیوانی است.

انتهای مطلب/م.ع

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x