گل و گیاه

4 راهکار مهم و اصولی برای رشد پاجوش سانسوریا

سانسوریا از جمله گیاهان آپارتمانی است که طرفداران بسیاری دارد. توجه داشته باشید که کود مناسب، گلدان و نور خوب می‌تواند رشد پاجوش سانسوریا را افزایش دهد.

به گزارش پارت نیوز؛ پاجوش سانسوریا یکی از بخش هایی از گیاه است که موجب تکثیر آن می شود. این گیاه در بین علاقه مندان به گل و گیاه از جایگاه بالایی برخوردار است. ازجمله نام‌های دیگر سانسوریا می‌توان به گیاه شمشیری و نیزه‌ای اشاره کرد. در ادامه به روش هایی رسیدگی و رشد پاجوش این گیاه خواهیم پرداخت.

انواع گیاه سانسوریا

روش‌های تکثیر سانسوریا

گیاه سانسوریا رو به دو روش تکثیر می‌کنند:

  • قلمه از برگ
  • پاجوش

قلمه از برگ روش سختی است و درصد خطای این کار را افزایش می‌شود. به همین خاطر روش پاجوش زدن روش بهتری است.

روش‌های افزایش پاجوش سانسوریا

رشد گیاه سانسوریا تا چه اندازه‌ای است؟ به‌طورکلی می‌توان گفت گیاه سانسوریا به نسبت رشد کندی دارد اما در طی سال‌ها می‌تواند رشد قابل توجهی داشته باشد. برای پاجوش گیاه سانسوریا احتیاج به نور متوسط است و اگر در این شرایط قرار گیرد می‌تواند رشد بسیار خوبی داشته باشد. سایز این گیاه به نوع سانسوریای شما و سایز اولیه گیاه بستگی دارد.

پاجوش سانسوریا به چه دلیلی اهمیت دارد؟

پاجوش‌ها می‌توانند کمک زیادی در تکثیر این گیاهان داشته باشند و زیاد شدن آن‌ها می‌تواند برای پرورش دهندگان گیاهان آپارتمانی بسیار مناسب باشد زمانی که پاجوشی از یک گیاه رشد می‌کند نشان‌دهنده شرایط مناسبی برای این گیاه بوده است.

نحوه جدا کردن پاجوش سانسوریا؟

چرا تکثیر توسط پاجوش بهتر است؟

تکثیر گیاه به این دلیل اهمیت دارد که سانسوریا می‌تواند شکل ظاهری خود را حفظ کند و در این صورت کوچک‌ترین آسیبی به این گیاه نمی‌رسد. در روش دیگر می‌توان به این مورد اشاره کرد که پاجوش می‌تواند یکی از موردهای سلامت گیاه سانسوریا به حساب آید.

چه عواملی بر رشد پاجوش سانسوریا تاثیر می گذارد؟

در ادامه به عواملی که بر رشد پاجوش گیاه سانسوریا تاثیر دارند خواهیم پرداخت.

اندازه گلدان سانسوریا

اندازه گلدان سانسوریا چقدر باشد؟

در مورد اندازه گلدان سانسوریا باید اشاره کرد که بهتر است اندازه گلدان کوچک باشد تا گیاه فضای کافی برای رشد را داشته باشد اما در برخی موارد افراد بر این باورند که هرچقدر سایز گلدان بزرگ‌تر باشد رشد گیاه بهتر است. درصورتی‌که برای رشد بهتر گیاه باید در گلدان کوچک قرار بگیرد در این صورت تمام توان گیاه سانسوریا برای وقت تولید مثل می‌شود.

دمای مناسب برای سانسوریا

بهتراست برای رشد پاجوش سانسوریا گیاه را در دمای متعادلی قرار دهیم تا رشد پاجوش سرعت بگیرد. در فصل تابستان که هوا گرم است بهترین دما برای سانسوریا ۲۰ تا ۲۵ درجه است. گیاه سانسوریا از دمای ۲۵ درجه نباید فراتر رود در این صورت رشد آن متوقف می‌شود و به گیاه آسیب جدی وارد می‌شود.

آبیاری سانسوریا

چگونه به سانسوریا آب بدهیم؟

در رابطه با آبیاری گیاه سانسوریا باید به این موضوع توجه داشت که این گیاه باید هر۱۰ روز یک‌بار آبیاری شود. اگر بیشتر از این باشد ممکن است به گیاه آسیب وارد شود و یا حتی گاهی گیاه دچار قارچ گرفتگی می‌شود. در برخی از موارد ممکن است گیاه پاجوش بزند اما به دلیل آبیاری زیاد و نادرست باعث پاجوش نزدن گیاه می‌شود.

نور مورد نیاز گیاه سانسوریا

این گیاه مقاوم است به نور کم و در این نور کم هم می‌تواند زنده بماند در این صورت نباید از گیاه انتظار رشد فروان و پاجوش زیادی را داشت باید توجه داشت که نور شدید و مستقیم خورشید می‌تواند به گیاه صدمه بزند و باعث سوختگی برگ‌های آن می‌شود در این صورت دارندگان این گیاه می‌توانند آن را پشت پنجره‌های نورگیر قرار دهند تا هم سلامتی گیاه شما تضمین شود هم گیاه بتواند پاجوش بزند.

کود دهی گیاه سانسوریا

کوددهی تاثیر مستقیمی بر رشد پاجوش سانسوریا دارد. زمانی که سانسوریا از پر شدن و قوی بودن ریشه‌هایش اطمینان حاصل کند شروع می‌کند به پاجوش زدن در راستای این عمل اگر از تقویت‌کننده‌ها استفاده شود سرعت پاجوش زدن گیاه سانسوریا بیشتر می‌شود. باید توجه داشت از کودی استفاده کنید که حالت مایع داشته باشد و ارگانیک باشد و به برگ‌های گیاه آسیب وارد نشود و باعث سوزش آن نشود.

کود مناسب برای گیاه سانسوریا

حتما تابه‌حال اسم کودهای NPK رو شنیدید. پایه اصلی این کودها 3 عنصرِ نیتروژن، فسفر و پتاسیم است. کار اصلی نیتروژن رشد قسمت سبز گیاه یا همان برگ‌ها است. کار اصلی فسفر گسترش و قوی شدن ریشه‌ها و فسفر نیز طراوت گل‌ها و میوه‌ها می‌باشد.

پس با توجه به این توضیحات بهترین کود برای افزایش پاجوش سانسوریا کودی است که فسفر بیشتری داشته باشد مثل: کود 10-52-10 . این کود را در فصل‌های بهار و تابستان، یا به عبارتی زمان رشد گیاه هر 45 روز یک بار به گیاه سانسوریا بدهید.

چگونه پاجوش سانسوریا را جدا کنیم؟

چیکار کنم سانسوریا پاجوش بزنه؟

بعد از بزرگ شدن گیاه و پاجوش‌های آن، گیاه را از گلدان خارج می‌کنید. بعد، پاجوش را به همراه ریشه از گیاه مادر جدا می‌کنید. فقط دقت کنید که پاجوش‌ها خیلی کوچک نباشند. اجازه دهید که تا حدی به رشد خود ادامه بدهند؛ چون با جدا کردن پاجوش کوچک، روند رشد بسیار کندی را پیش رو خواهید داشت.

نحوه ی جداسازی پاجوش سانسوریا

پاجوش‌های کوچک هم می‌توانند به یک گلدان بزرگ تبدیل شوند، اما بهتر است 10 تا 15 سانتیمتر رشد کنند، سپس جدا شوند. خاک مناسبی برای پاجوش تهیه کنید. سانسوریا در خاک سنگین رشد بهتری را خواهد داشت. پس برای نگهداری بهتر است به این نکته توجه کنید؛ چون این رشدِ مناسب، باعث زدن پاجوش با سرعت بیشتر در آینده خواهد شد.

انتهای مطلب

1/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x