روانشناسی

5 ویژگی افراد بد اخلاق؛ چطور با افراد بد اخلاق رفتار کنیم؟

به احتمال زیاد در طول زندگی خود با افراد بد اخلاق هم کلام شده و یا حتی با آن‌ها زندگی کرده‌اید. این افراد ویژگی خاصی دارند و در رفتار با آن‌ها باید یکسری نکات را رعایت کنید.

به گزارش پارت نیوز؛ افراد بد اخلاق غالباً افکار منفی نسبت به دیگران داشته و موجب اذیت و آزار اطرافیانشان می‌شوند. در ادامه به بررسی این افراد و نحوه معاشرت با آن‌ها خواهیم پرداخت.

ویژگی افراد بد اخلاق

خلق و خو افراد می‌تواند به زمان وابسته باشد و در شرایط مختلف دچار تغییرات شود در نتیجه تغییر اخلاق می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. ممکن است ناشی از یک استرس روحی ( به عنوان مثال از دست دادن کسی که دوستش داریم، مانند دوستان، خویشاوندان و … ) باشد. برخی مواقع نیز یک واقعه ناخوشایند در محل کار دلیل آن است. افراد بد اخلاق ویژگی‌های مشترکی دارند که در ادامه به آن می‌پردازیم:

  • به دیگران اعتماد ندارند.
  • درشت گوی و ناسازگار هستند.
  • در امتحانات مختلف (زندگی) تقلب می‌کنند.
  • با دیگران نمی‌جوشند.
  • غالبا عصیانگر و پر سر و صدا هستند.

از عوامل پدیدآورنده‌ی بداخلاقی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • از مهر و محبت کافی برخوردار نیستند.
  • اطرافیان با آن‌ها بداخلاق و پرخاشگر هستند.
  • در خانواده درگیری و تنش مداوم وجود دارد.
  • غالبا در حل مشکلات ناتوانی دارند.
  • در خانواده یک اساس و نظم کلی وجود ندارد.
  • محرومیت و ناکامی فراوان در زندگی کاری و یا شخصی.

لبخند ابزار قدرتمندی است که همواره به آن اشاره‌کرده‌اند و تغییر دهنده هر نوع شرایط نابسامانی است. من جمله در مواجهه با افراد این افراد، لبخند شما می‌تواند روش درست و مطمئنی برای بازگرداندن افراد به وضعیت شاد و نرمال آن‌ها باشد.

چگونه با افراد بد اخلاق رفتار کنم؟

نحوه برخورد با افراد بد اخلاق

در برخورد باکسانی که بد اخلاق هستند از راهکارهای زیر می‌توان بهره برد:

در مواجهه با افراد بداخلاق بسیار دقت کنید

بداخلاق‌ها معمولا عصبانی هم هستند. به عبارتی آتش زیر خاکستر! سعی کنید همیشه با روی گشاده با آن‌ها برخورد کنید.همیشه در پس این بداخلاقی‌ها، به دنبال ریشه این رفتارها باشید. این به شما کمک خواهد کرد در انتخاب یک رفتار مثبت دستتان بازتر باشد. سپس در لابه‌لای صحبت سعی کنید آن‌ها را به سمت ویژگی‌های رفتاری مثبتی که از این افراد می‌شناسید با انتظار دارید هدایت کنید.

بهترین ابزار چهره  چهره خوش‌رو و لبخند شماست

به راحتی با چهره بشاش افراد بداخلاق را به سمت آرامش هدایت کنید. باور کنید با یک سلام خوش لحن ، او چاره‌ای جز یک عکس العمل مثبت‌تر نخواهد داشت. با روش خوش با آن‌ها صحبت کنید تا ببینید این روش شما چهره بد اخلاق این گونه افراد را به زودی تبدیل به یک چهره خوش‌رو کند.

در مواجه با افراد بد اخلاق از صلاح صبر استفاده کنید

برخورد با یک آدم بد اخلاق

ممکن است در شرایطی باشید که انتظار یک برخورد بهتر را داشته باشید و یا موضوعی باشد که حق با شما باشد اما به یاد داشته باشید. ( گر صبر کنی ز غوره حلوا سازی ). از جر و بحث با افراد در وضعیتی که خلق ناملایم، عصبانی و بد اخلاق دارند پرهیز کنید.

تا که آنجا می‌توانید ملایم تر و با احترام با آن‌ها صحبت کنید. با روی باز به سوالات آن‌ها پاسخ دهید. رفتار دوستانه خود را تا انتها ادامه دهید. هر رفتار متقابل از سمت شما باعث جری‌تر شدن فرد بداخلاق می‌شود.

برخی افراد دوست داشتنی نیستند این را بپذیرید!

واقعیت این است که هرکسی را که ملاقات می‌کنیم لازم نیست دوست داشته باشیم مخصوصا افراد بد اخلاق که می‌تواند بسیار زیاد باشند. اولین گام در برخورد با افراد بداخلاق این است که بدانید قرار نیست با چنین افرادی همراه شوید. دوست نداشتن این افراد شما را فرد بدی نخواهد کرد. اما باید راهکاری را برای کار کردن و همراهی با یکدیگر بیابیم. باید با افراد تعامل کنید بدون اینکه راجع به خوب و یا بد بودنشان قضاوتی داشته باشید. چنین مهارتی احساسی قوی در شما ایجاد خواهد کرد که روابط مشکل را حذف می‌کند.

احساسات تان را دریابید

سر و کار داشتن با افراد بد اخلاق روحتان را فرسوده می‌کند و اثرات منفی بر شما خواهد گذاشت. یک شخص مشکل‌دار ممکن است روز شما را به کلی خراب کند، البته این امر تنها در صورتی که خودتان به او چنین فرصتی را بدهید امکان‌پذیر است. به یاد داشته باشید که تنها خودتان هستید که بر احساستان تسلط دارید. به چنین شخصیت‌هایی اجازه‌ی تاثیر بر ذهنیت خود را ندهید. البته این به معنای بی‌اعتنایی به چنین افرادی نیست. اگر شخصی شما را ناراحت کرد این احساس را کاملا درک و سعی در از بین بردنش کنید و به یاد داشته باشید که گاهی فقط باید لبخند زده و سری تکان داده و خودتان را درگیر نکنید.

ملاحظه طبیعت افراد را بکنید

راه های برخودرد باافراد بد اخلاق

بی‌تفاوت بودن را تمرین کنید در واقع با بی‌تفاوت بودن می‌توانید رفتاری مودبانه در برابر این افراد داشته باشید. البته این به معنای موافقت با چنین افرادی و یا همراهی با صحبت‌هایشان نیست.

همیشه باید سطحی از ادب را در ارتباط با این افراد حفظ کنید. در ارتباط با موضوع جدی باشید اما با افراد بد اخلاق ملایم رفتار کنید بدین معنا که به جای حمله به شخصیت روی موضوع متمرکز شوید. اگر چنین کاری را یاد بگیرید همیشه مثبت و حرفه‌ای خواهید بود و در همه‌ی موقعیت‌ها دست بالا را خواهید داشت.

غیرمنطقی نباشید

پاسخ هیجانی به افراد مشکل‌دار بالاخص در برخورد با رفتارهای مسخره و خسته‌کننده کار سختی نیست، اما اگر شماهم به درگیری‌ها دامن بزنید برچسب دردسرآفرینی لایق شماست! اجازه ندهید که احساساتتان با غلبه بر شما موجب تحریک و خشمگین شدن شما شوند. همیشه یادتان باشد که شما نباید پاسخگوی آشفتگی طرف مقابلتان باشید. روی پاسخ‌های منطقی و حقایق متمرکز شوید. در صورت لزوم به موضوعات و یا مشکلات به صورت رسمی اشاره کنید.

با آرامش احساساتتان را ابراز کنید

در اغلب موارد روش ارتباطی ما منجر به مشکلات بزرگ می‌شود. اگر رفتار و ارتباط با افراد بد اخلاق برایتان آزاردهنده است زمان آن رسیده که صحبت صادقانه در ارتباط با احساس‌تان داشته باشید. راهکار این کار حفظ آرامش و برخورد قاطعانه است. هدف این است که به صورت کاملا روشن و با خونسردی احساس‌ خود و نقش آن در وضعیت کنونی‌تان را بدون انداختن تقصیر به گردن طرف مقابل ابراز کنید. برای این مهم می‌توانید از یک فرمول گفتاری بدین صورت استفاده کنید: وقتی شما….من احساس کردم…لطفا …. . در ارتباط با چنین افراد خاص برخورد کنید و حرفشان را خوب بشنوید.

یک سیستم پشتیبانی ایجاد کنید

به تنهایی با افراد بد اخلاق یا نا ایمن مواجه نشوید و سعی کنید در جلسات با این اشخاص، افرادی که حامی شما هستند حضور یابند. تلاش برای مقابله تنها با یک فرد مشکل‌دار احتمالا نتیجه‌ی معکوس خواهد داشت چون هنگامی که احساس بی‌احترامی داشته باشید رسیدن به راه‌حل مناسب بسیار سخت خواهد بود.

افراد معتمد و همفکرتان را برای حمایت در چنین مواقعی بیابید. آن‌ها بی‌طرف بوده و می‌توانند ایده‌های خوبی برای برقراری ارتباط با این افراد به شما بدهند. گاهی آنچه همه‌ی ما خواهان آن هستیم این است که احساساتمان را ابراز کرده و از سوی دیگران محترم شمرده شویم. حمایت دوستان قدیمی و با وفا در این جلسات می‌تواند توان مدیریت در شرایط سخت را به شما بدهد.

مراقب باشید که در چه بحثی شرکت می‌کنید

افراد بد اخلاق چه ویژگی دارند

هر چیزی ارزش زمان و توجه شما را ندارد. گاهی سروکله زدن با افراد بد اخلاق یا هر فرد منفی دیگری مشابه استدلال منطقی با خشم برای یک کودک نوپا است! آن‌ها سزاوار صرف انرژی و زمان شما نیستند.

از خودتان بپرسید آیا واقعا مایل به درگیری در بحث طولانی مدت و بی‌فایده هستید؟ آیا نتیجه نهایی‌ بحث ارزش چالش را دارد؟ اگر موضوع موقعیتی است یعنی با زمان و حل و فصل می‌شود وجود یک فرد ستیزه‌جو در چنین موقعیتی مفید است.

در برقراری ارتباط تعادل داشته باشید

اگر افرادی دائما به شما طعنه می‌زنند و روی نقاط ضعفتان تمرکز می‌کنند، برای کاهش رفتار مشکل‌دار آن‌ها با فشار بر آن‌ها تعادل را برقرار کنید. در مقابل افراد پرخاشگر جبهه نگیرید. این کار تنها به آن‌ها قدرت می‌دهد.

بهترین راه خنثی کردن تاثیر این افراد شروع پرسیدن سوالات هدف‌دار و سازنده است. اگر طرف مقابل‌تان کارهای شما را تحقیر و یا نقد می‌کند از او بخواهید انتقاد خود را مشخص و صریح بیان کند. باید بفهمند که شما انتظار برخوردهای متمدن را دارید همان‌طور که خودتان این‌گونه با آن‌ها برخورد می‌کنید.

انتهای مطلب/م.ع

1/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x