فرهنگ

5 تا از برترین آثار آگاتا کریستی که با خواندنشان شوکه می شوید!

پیش از بررسی آثار آگاتا کریستی باید بدانید که آگاتا کریستی، ۱۵ سپتامبر ۱۸۹۰ با نام اصلی آگاتا مری کلاریسا میلر در شهر تورکی در ناحیه ی دوون انگلستان به دنیا آمد.

به گزارش پارت نیوز؛ پدر آمریکایی آگاتاکریستی فردریک میلر نام داشت. مادرش کلارا بومر انگلیسی و از خانواده ای اشراف زاده بود. این نویسنده مشهور دارای یک خواهر و یک برادر بود که هر دوی آن ها از وی بزرگ تر بودند. در ادامه به بررسی 5 مورد از آثار برتر آگاتا کریستی خواهیم پرداخت.

آثار برتر آگاتاکریستی

آگاتا کریستی نابغه بود. او پیرنگ‌ و طرح هایی پیچیده طرح‌ریزی می‌کرد که سراسر عناصر گمراه‌کننده بودند، ولی این نکته حائز اهمیت است که کریستی همیشه انصاف را در حق خواننده رعایت می‌کرد. نخستین بار که رمان‌های او را می‌خوانید، حدس زدن قاتل تقریباً غیرممکن است، ولی هیچ چیز جای خواندن رمان‌های او برای نخستین بار را نمی‌گیرد. اگر تاکنون رمان های کریستی را نخوانده اید تا انتهای مطلب با ما همراه باشید تا با 5 مورد از بهترین های آن ها آشنا شوید.

۱. قتل در خانه‌ی کشیش (The Murder at the Vicarage)

آثار آگاتا کریستی

سال انتشار: ‍۱۹۳۰

«قتل در خانه‌ی کشیش» نخستین رمانی است که کارآگاه معروف دیگر کریستی، یعنی خانم مارپِل در آن معرفی شد. معمای رمان درباره‌ی قتل فردی است که همه‌ی ساکنین یک شهر خواهان مرگ او بودند و دو نفر هم به انجام این جرم اعتراف کرده‌اند. خانم مارپل شخصیتی عالی است. در ظاهر او یک پیرزن خنثی و معمولی است، ولی به‌لطف هوش سرشارش، متوجه سرنخ‌هایی می‌شود که بقیه بهشان توجه نمی‌کنند و استنباط‌های شگفت‌انگیزی انجام می‌دهد که بقیه حتی در خواب هم نمی‌توانستند به آن دست یابند.

تکنیک‌های بازرسی در آثار آگاتا کریستی بر پایه‌ی پیگیر بودن در کمال نرمی و لطافت بنا شده است، همیشه سبب برملا شدن حقیقت می‌شوند، حقیقتی که آگاتا کریستی همیشه به شکلی واضح عرضه می‌کند، ولی خوانندگان تقریباً همیشه تا پیش از فاش‌سازی نهایی در درک آن دچار سوءتفاهم می‌شوند. این اثر فاخر و پرطرفدار «قتل در خانه‌ی کشیش» یک اثر کلاسیک تمام‌عیار است.

۲. ماجرای اسرارآمیز در استایلز (The Mysterious Affair at Styles)

آثار آگاتا کریستی

سال انتشار: ۱۹۲۰

«ماجرای اسرارآمیز در استایلز» نخستین پرونده‌ی هرکول پوآرو و نخستین رمان منتشرشده از آگاتا کریستی و از قضا یکی از بهترین آثار این نویسنده مطرح می باشد. این داستان درباره‌ی زمان و مکانی بسیار دوردست است – یعنی انگلستان بلافاصله پس از پایان جنگ جهانی اول – و فضای آن دوران را به‌خوبی منتقل می‌کند. معمای داستان پیش‌زمینه‌ای ساده دارد: یک زن ثروتمند مسموم شده و حالا پوآرو، یکی از پناهجویانی که اخیراً از بلژیک به بریتانیا آمده، از جانب دوستش برای حل معما فرا خوانده می‌شود.

به‌عنوان نخستین رمان کریستی، این رمان کمی بیش از حد دغدغه‌ی زمینه‌سازی و توصیف صحنه دارد و از این نظر از لحاظ تر و تمیز بودن به پای رمان‌های بعدی کریستی نمی‌رسد، ولی معمای نهفته در قلب داستان به‌اندازه‌ی آثار بعدی رضایت‌بخش است. همچنین این کتاب یکی از بهترین شخصیت‌های کارآگاهی در تاریخ ادبیات را به دنیا معرفی کرد و از این نظر سزاوار ستایش است.

۳. خطر در خانه‌ی آخر (Peril at End House)

خطر در خانه‌ی آخر آگاتا کریستی

سال انتشار: ۱۹۳۲

«خطر در خانه‌ی آخر»، یکی دیگر از ماجراجویی‌های پوآرو و آثار آگاتا کریستی است که در آن این شخصیت به بازرسی تعدادی جنایت در خانه ای بزرگ در حومه‌ی شهر به نام «خانه‌ی آخر» می‌پردازد و در آن شاهد یکی از هوشمندانه‌ترین تلاش‌های کریستی برای گمراه کردن خواننده هستیم.

به این نکته توجه داشته باشید که وقتی در حال خواندن کریستی هستید، همیشه باید حواس‌تان به پیش‌فرض‌هایتان باشد. «خطر در خانه‌ی آخر» از آن کتاب‌هاست که جواب معما باعث می‌شود همه‌چیز بسیار آشکار به نظر برسد، اما کسانی که کتاب را خوانده باشند، می‌دانند که چند صفحه پیش از فاش شدن جواب معما، اتمسفر کتاب از شدت رازآلود بودن بسیار پرتنش و پر تب و تاب بود و پیدا کردن واقعیت و اصل ماجرا تقریباً غیرممکن به نظر می‌رسید.

۴. شب بی‌پایان (Endless Night)

شب بی‌پایان (Endless Night) اثر آگاتا کریستی

سال انتشار: ۱۹۶۷

«شب بی‌پایان» احتمالاً آخرین کتاب خوبی است که کریستی پیش از افولی که باعث از دست دادن نبوغش شد نوشت. همچنین کریستی این رمان را رمان موردعلاقه‌ی خود خطاب کرده است. «شب بی‌پایان» داستانی تاریک است که در آن کارآگاه‌بازی در پس‌زمینه قرار دارد، چون پاسخ معما در وسط داستان فاش می‌شود. به‌جایش، این رمان پرداختی جالب از طمع، عذاب‌وجدان و درماندگی است که ثابت می‌کند کریستی نه‌تنها مهارتی دقیق و زیرکانه در طرح‌ریزی معما داشت، بلکه به‌طور کلی نویسنده‌ای عالی بود.

۵. مرگ بر روی نیل (Death on the Nile)؛ آثار آگاتا کریستی

آثار معروف آگاتا کریستی

سال انتشار: ۱۹۳۷

یکی از پیچیده ترین پازل‌های کریستی در تعطیلاتی در مصر اتفاق می‌افتد. در آنجا هرکول پوآرو زوجی را ملاقات می‌کند که معشوق سابق شوهر در حال تعقیب کردن آن‌هاست. این زوج بلیط یک سفر روی آب بر فراز رود نیل را می‌خرند تا از زن فرار کنند، ولی او به تعقیب آن‌ها ادامه می‌دهد (پوآرو نیز همچنین). روی کشتی چند قتل اتفاق می‌افتد و یکی از آن‌ها، قتل زن نگون‌بخت مرد است.

با وقوع هر جنایت، حس خطر و پارانویای حاکم بر کشتی به سطحی می‌رسد که تحمل کردن آن تقریباً غیرممکن است. پیرنگ داستان آنقدر دیوانه‌وار است که بعید به نظر می‌رسد قطعات پازل به‌شکلی که با عقل جور باشد کنار هم قرار بگیرند، ولی با فاش شدن پاسخ معما، آگاتا کریستی باز هم ثابت می‌کند که از همه‌ی ما باهوش‌تر است.

انتهای مطلب/م.ع

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x