حوادث

5 دلیل حیاتی برای استفاده از جعبه آتش نشانی در ساختمان

برای حفاظت و جلوگیری از آتش سوزی استفاده از سیستم اطفای حریق بسیار مهم است؛ اما در برخی از مواقع باید از تجهیزات اطفای حریق دستی استفاده کرد. یکی از الزامات سازمان آتش نشانی برای ارائه تاییدیه ساختمان‌ها، نصب کپسول آتش نشانی در ساختمان‌های مختلف در هر طبقه و در معرض دید است. با این حال متاسفانه بسیاری از این کپسول‌ها به سرقت می‌روند و یا به دلیل ضربه دچار آسیب دیدگی می‌شوند. جعبه آتش نشانی وسیله‌ای است که با اهداف مختلفی برای قرار دادن کپسول آتش نشانی و سایر تجهیزات ایمنی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

جعبه آتش نشانی چیست؟

جعبه آتش نشانی یکی از انواع تجهیزات ایمنی است که می‌تواند به منظور محافظت از وسایل اطفای حریق دستی مورد استفاده قرار گیرد. این جعبه‌ها از نظر ظاهری به انواع مختلفی تقسیم‌بندی می‌شوند و حتی برخی از آن‌ها دارای ظاهر دکوری نیز هستند. از نظر تعداد کابین‌ها، می‌توان آن‌ها را به صورت تک کابینه و دو کابینه نیز سفارش داد. فایر باکس‌ها می‌توانند با فلز، چوب، فایبرگلاس و هر گونه مصالح دیگری استفاده شوند و این یعنی اینکه استفاده از این جعبه‌ها در محیط‌های مختلف با در نظر گرفتن جزئیات آن محیط امکان پذیر است.

دلایل استفاده از جعبه آتش نشانی

فایر باکس یا جعبه آتش نشانی محصولی است که معمولا از جنس فلز و به صورت تک کابینه یا دو کابینه تولید می‌شود و می‌تواند در خانه‌ها و ساختمان‌های تجاری، اداری و مسکونی مورد استفاده قرار گیرد. این نوع جعبه کاربردهای متنوعی داشته و در همه ساختمان‌ها قابل استفاده است؛ اما معمولا استفاده از آن بیشتر در ساختمان‌هایی است که در معرض رفت و آمد زیادی قرار دارند.

جعبه‌های آتش نشانی می‌توانند به صورت قفل دار در ساختمان‌ها اجرا شوند؛ اما باید اطمینان حاصل شود که در هنگام خطر امکان برداشتن سریع کپسول آتش نشانی بدون نیاز به کلید وجود داشته باشد. همچنین لازم است که محل قرارگیری این جعبه‌ها به صورت مناسب انتخاب شود تا بتوان با امنیت بالایی از آن‌ها استفاده کرد. از جمله مهم‌ترین دلایل استفاده از این جعبه‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره نمود.

5 دلیل حیاتی برای استفاده از جعبه آتش نشانی در ساختمان

  1. محافظت از تجهیزات اطفای حریق دستی

برای محافظت از کپسول آتش نشانی و شلنگ‌های مخصوص اطفای حریق باید حتما از یک جعبه آتش نشانی با کیفیت استفاده کرد. این جعبه‌ها با هر جنسی که تولید شده باشند، از تجهیزات اطفای حریق محافظت می‌کنند و اجازه آسیب دیدن به آن‌ها را نمی‌دهند. این تجهیزات اجازه فشرده شدن، ضربه خوردن، صدمه به این تجهیزات را نخواهند داد. این جعبه‌ها حتی اجازه ورود گرد و غبار را نمی‌دهند. از این رو از تجهیزات اطفای حریق دستی به بهترین شکل محافظت خواهد شد.

  1. جلوگیری از به سرقت رفتن کپسول آتش نشانی

جعبه آتش نشانی به عنوان یک وسیله باکیفیت می‌تواند نقش مهمی را در جلوگیری از به سرقت رفتن کپسول آتش نشانی ایفا کند. متاسفانه بسیار شاهد این بوده‌ایم که در هنگام آتش سوزی با وجود اینکه در ساختمان‌ها باید کپسول آتش نشانی وجود داشته باشد، با به سرقت رفتن آن‌ها جان و مال بسیاری از مردم به خطر می‌افتد. زمانی که از جعبه آتش نشانی قفل دار استفاده می‌شود، دیگر سارق به راحتی امکان برداشتن کپسول آتش نشانی را نخواهد داشت.

  1. جلوگیری از آسیب به افراد و کودکان

همانطور که افراد ممکن است به کپسول‌های آتش نشانی ضرر وارد کنند، ممکن است این کپسول‌ها نیز برای کودکان خطرناک باشند. در واقع اگر نصب این کپسول‌ها در جای مناسب به درستی انجام نشود، خطر سقوط آن‌ها وجود دارد. همچنین ممکن است افراد در هنگام عبور و مرور به آن برخورد کنند. جعبه‌های آتش نشانی مانند یک علامت برای جلوگیری از برخورد افراد به این تجهیزات نقش مهمی دارند.

  1. حفظ زیبایی محیط برای قرار دادن کپسول آتش نشانی

کپسول آتش نشانی یک وسیله صنعتی است که شاید قرار دادن آن در محیط‌های مسکونی، تجاری و اداری زیبایی نداشته باشد. به غیر از ویژگی‌های ساختاری و محافظت کننده فایر باکس‌ها، می‌توان آن‌ها را برای حفظ زیبایی محیط نیز استفاده کرد. به گونه‌ای که کپسول آتش نشانی در داخل فایر باکس قرار می‌گیرد و ظاهر مناسبی را به محیط خواهد داد. به غیر از کپسول‌های آتش نشانی سایر تجهیزات مورد نیاز نیز به صورت ایمن و مرتب شده داخل جعبه قرار می‌گیرند.

  1. دسترسی راحت‌تر و قابلیت دید بهتر به تجهیزات اطفای حریق دستی

یکی از مهم‌ترین اهداف استفاده از جعبه آتش نشانی در ساختمان‌ها، دسترسی راحت‌تر به تجهیزات اطفای حریق است. اگرچه معمولا کپسول آتش نشانی از جمله محصولاتی است که به راحتی قابل دید است؛ اما فایر باکس‌ها نیز به دلیل داشتن رنگ قرمز، مرکز توجه قرار می‌گیرند. از این رو افراد در هنگام بروز آتش به راحتی می‌توانند از تجهیزات اطفای حریق دستی استفاده کنند.

5 دلیل حیاتی برای استفاده از جعبه آتش نشانی در ساختمان

ضرورت استفاده از فایر باکس مطابق با قوانین آتش نشانی

برای گرفتن تاییدیه از سازمان آتش نشانی لازم است که حتما قوانین آتش نشانی در ساختمان مورد توجه قرار بگیرند. یکی از مهم‌ترین قوانین قرار دادن کپسول آتش نشانی در معرض دید مردم برای اطفای حریق در ساختمان است؛ اما در این قوانین ضرورتی به استفاده از فایر باکس وجود ندارد. از این رو ساختمان‌هایی که با فایر باکس تجهیز شده‌اند، به ضرورت از این وسیله استفاده نکرده‌اند؛ بلکه به واسطه مزایا و کاربردهای متنوعی که به همراه دارد، از آن استفاده می‌کنند. با این حال در صورتی که از فایر باکس در ساختمان‌های مختلف استفاده می‌شود، حتما لازم است که محل نصب آن مطابق با قوانین آتش نشانی باشد.

  • ابعاد فایر باکس باید برای جانمایی تجهیزات و متعلقات کافی باشد و حداقل 2.5 سانتی متر میان متعلقات فاصله وجود داشته باشد.

  • فاصله میان مرکز قرقره و شیلنگ فایر باکس تا کف باید 140 تا 160 سانتی متر باشد.

  • ضخامت ورق استفاده شده برای ساخت جعبه‌های آتش نشانی باید 1 میلی متر باشد.

  • رنگ فایر باکس باید با محیط پیرامون متفاوت باشد و به راحتی تشخیص داده شود.

به سازان سرای مهر آهنگ؛ بهترین تولید کننده جعبه آتش نشانی

در این مقاله در مورد جعبه آتش نشانی و اهمیت آن برای خرید و نصب در ساختمان‌های مختلف صحبت کردیم. با وجود تمامی این موارد اگر این جعبه‌ها با کیفیت بالا استفاده نشوند، نمی‌توانند انتظارات شما را برطرف کنند. شرکت به سازان سرای مهر آهنگ، یک شرکت تخصصی در زمینه ساخت انواع جعبه‌های آتش نشانی است که محصولات خود را با بهترین کیفیت به شما عرضه می‌کند.

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x