آشپزی

5 روش برای پخت خاویار

اگر از علاقه مندان به غذای دریایی باشید حتما تا الان با خاویار مواجه شده اید، این ماده مغذی تنها در شمال دریای خزر ایران پیدا می شود، که طرفداران خاص خودش را دارد، شاید برای شما هم پخت خاویار سوال باشد که به چه روشی طبخ و خورده می شود؟ تا طعم و مزیت خود را حفظ کند.

به گزارش پارت نیوز؛ خاویار در دسته مواد غذایی گران قیمت و ارزشمند محسوب می شود و فقط تعداد کمی از افراد می توانند خاویار اصل و مقوی را تهیه کنند، چرا که خاویار اصل علاوه بر قیمتی که دارد نحوه پخت خاویار هم متفاوت است، همچنین برخی موافقند که باید به صورت خام خورده شود، تا مزه اصلی آن را زیر دندان های خود حس کنید.

خاویار چیست؟

قبل از معرفی روش پخت خاویار به تعریف خودذ خاویار می پردازیم. خاویار محصولی لوکس و گران‌قیمت است که از تخم‌ماهی‌های (استورژن) به دست می‌آید. تخم‌ماهی استورژن اغلب از انواع ماهی‌هایی مانند فیل ماهی یا همان ماهی بلوگا و ماهی های دیگر مانند ماهی چالباش به دست می‌آید. خاویار معمولاً به صورت دانه‌های کوچک با رنگ‌های مختلف از سفید تا سیاه و گاهی زرد یا قرمز ظاهر می‌شود. اندازه و رنگ خاویار بستگی به نوع ماهی و عوامل دیگر دارد.

خاویار به عنوان یک ماده‌ی غذایی دلپذیر در غذاهای لوکس شناخته می‌شود و به عنوان پیش‌غذایی گران‌قیمت و خاص در مجالس و مراسم‌های خاص مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آشنایی با انواع خاویار

با اعمال شدن ممنوعیت‌های قانونی بر صید ماهی‌های خاویاری در زیستگاه‌های طبیعی، مجموعه‌های پرورشی تولید خاویار در مناطق مختلف جهان تلاش کرده‌اند که خلاء آن را در بازار پرطرفدار خاویار پر کنند. اما با توجه به انواع این موجودات، شرایط اقلیمی مناطق مختلف و الزامات رشد آن‌ها، اقسام مختلفی از این محصول تولید و عرضه می‌شوند.

۱. خاویار سوروگا (Sevruga)

سوروگا ارزان‌ترین و پرفروش‌ترین نوع خاویار در تمام دنیاست که ظاهری شبیه به مروارید‌های کوچک سیاه‌رنگ و کمی شفاف دارد. خاویار سوروگا از تخم ۳ نوع ماهی خاویاری دریای خزر به دست می‌آید که معروف‌ترین آن‌ها اوزون برون است. بافت نرم و لذیذ دانه‌های این خاویار مثل کره در دهان آب می‌شود.

۲. خاویار اوسترا (Ossetra)

اوسترا نسبت به طعم و کیفیتش، قیمت مناسبی دارد و به همین خاطر جزو محبوب‌ترین خاویار‌های دنیا است. این مروارید‌های سفت و آبدار طلایی‌رنگ به طعم شور و آجیلی معروف‌اند. که روش پخت خاویار در این نوع بسیار راحت می باشد. جالب است بدانید این مروارید‌ها هرچه سبک‌تر باشند، ماهی پیرتر و خاویار گران‌تر است.

۳. خاویار کالوگا (Kaluga)

خاویار خوش‌طعم و کره‌ای کالوگا از یک ماهی خاویاری بزرگ به دست می‌آید که در آب شیرین زندگی می‌کند. اگرچه طعم خاویار کالوگا نزدیک به بلوگا است، از نظر کیفیت و مرغوبیت نمی‌تواند هم‌سنگ گران‌ترین خاویار جهان باشد.

۴. خاویار بلوگا (Beluga)

خاویار بلوگا از فیل‌ماهیان بومی دریای خزر به دست می‌آید و گران‌ترین خاویار موجود در دنیا است. دانه‌های درشت و سیاه‌رنگ این خاویار مرغوب طعم خاویار اصل می‌دهند و تولید آن‌ها سال‌ها طول می‌کشد.

۵. خاویار بری (Berry)

خاویار قهوه‌ای تا سیاه‌رنگ بری با بافت ظریف و مزه نمکینش، از ماهیان خاویاری سیبری به دست می‌آید و ظاهری شبیه به خاویار سوروگا دارد. ویژگی جذاب این نوع خاویار برای مصرف‌کننده، قیمت پایین‌تر آن نسبت به خاویار‌های اصل و مرغوب است!

طرز پخت خاویار

انواع روش های پخت خاویار

رعایت کردن اصول کلی خوردن خاویار چندان دشوار نیست؛ اما این کار کمکتان می‌کند که هم از طعم‌های اصیل آن لذت ببرید و هم کیفیت محصول را در طی فرآیند خرید و سرو حفظ کنید.

پخت خاویار با پوره سیب زمینی

مواد لازم:

  • خاویار به مقدار لازم
  • سیب زمینی متوسط به تعداد افراد
  • کره
  • شیر
  • نمک و فلفل
  • نان تست
  • خامه

روش تهیه:

  1. برای پخت خاویار در این روش، ابتدا سیب زمینی ‌ها راکاملاً با آب بشویید و درون یک قابلمه تمیز به همراه مقدار کافی آب روی شعله گاز قرار دهید تا کاملاً پخته و آب ‌پز شوند.
  2. در ظرفی جداگانه ترکیبات شیر، خامه و کره را به طور کامل با یکدیگر مخلوط کنید.
  3. این مخلوط را نیز به صورت جداگانه درون یک ظرف تمیز روی حرارت قرار داده تا کره به طور کامل آب شود.
  4. پس از پخت کامل سیب زمینی ‌ها آن ها را به کمک یک وسیله‌ مناسب مانند گوشت کوب له و پوره کنید.
  5. پس از اینکه کره به خوبی ذوب شد، ترکیب شیر، خامه و کره را به سیب زمینی های پوره شده اضافه کنید.
  6. بعد از مخلوط کردن تمامی این ترکیبات، می توانید به مقدار کافی پوره سیب زمینی را روی نان تست زده و در نهایت خاویار تازه و خام را نیز به آن اضافه کنید.
  7. حال می توانید این ترکیب خوشمزه و مقوی را نوش جان کنید.

طبخ خاویار با پاستا

خاویاربا پاستا

پاستا یکی از غذاهای خوشمزه ای است که روش پخت مشخص و ساده ای دارد. البته افراد در پخت پاستا گاه سلیقه ای عمل می کنند و برخی مواد اولیه را کم یا زیاد می کنند که این کاملا به دلخواه است. پس از آماده سازی پاستا به هر روشی که تمایل دارید، می توانید در کنار ظرف سرو غذا، مقدار دلخواه خاویار تازه بریزید و از این ترکیب جذاب و خوشمزه لذت ببرید.

خاویار و تخم مرغ

برای آماده سازی خوراک خاویار و تخم مرغ نیاز دارید به مواد اولیه ای همچون؛ تخم مرغ آبپز، خاویار، آب لیمو ترش، کره و مقداری فلفل سیاه. نحوه آماده سازی آن نیز به این صورت است که ابتدا تخم مرغ های آبپز شده را به صورت ورقه ای برش دهید. مقداری کره و فلفل روی هر ورقه تخم مرغ بریزید و در نهایت از خاویار تازه و خام برای تزئین و خوشمزه تر شدن ترکیب استفاده کنید.
نکته: تخم مرغ سرشار از پروتئین است. مخصوصا اگر به صورت آبپز مصرف شود. خاویار نیز مقادیر قابل توجهی پروتئین در خود دارد. بنابراین بهتر است در این مورد خیلی در مصرف خاویار زیاده روی نکنید.

پخت خاویار با ماهی سالمون

خاویار با ماهی سالمون

  • ابتدا تمام سطح نان تست را به پنیر خامه ای آغشته کنید.
  • حال ورقه های سالمون از قبل دودی شده را روی هر یک از نان های تست قرار دهید.
  • مقدار کم از آب لیمو ترش روی آن ها بریزید تا ماهی طعم لذیذتری به خود بگیرد.
  • حال با استفاده از خاویار مرغوب و تازه و مقداری پیازچه خرد شده روی این ترکیب طلایی را تزئین کنید

فیله مینیون با خاویار

فیله مینیون برش لطیف و آبداری از گوشت گاو است. شکل گرد و جذاب فیله می‌تواند به خوبی با مصرف خاویار هماهنگ شود؛ البته به شرطی که فیله را به‌طور صحیح بپزید.

  • فیله مینیون به سرعت می‌پزد و از ابتدا تا انتهای پختش کره و سیر لازم دارد. آن را نباید طوری بپزید که بافتش از هم بپاشد.
  • افزودن سبزی خرد شده تازه و خاویار بر روی فیله، آن را به غذایی خاص تبدیل می‌کند. یادتان باشد که ابتدا باید فیله‌ها خنک شوند و در مرحله آخر قبل از سرو، خاویار را بیفزایید.

اسکرامبل نرم با خاویار

پخت خاویار آن هم از نوع ساده‌اش تجسم واقعی سادگی در کنار لوکس بودن است. برای تهیه کردن این غذا از کره استفاده می‌کنند. باید دقت کنید که اسکرامبل در حین پخت به تابه نچسبد. چسبیدن آن یا سوختن کره طعم نامطلوبی در غذا ایجاد می‌کنند و ممکن است بر مزه شاهانه خاویار تأثیر بگذارند.

  • تخم‌مرغ‌ها را با هم‌زن هم بزنید، سپس به آرامی در تابه‌ای بریزید که با کره چرب کرده‌اید. تخم‌مرغ‌ها را در تابه به مدت چند دقیقه مخلوط کنید و کمی دست نگه دارید تا مخلوط برای چند ثانیه شکل بگیرد.
  • در این حالت، تخم‌مرغ‌های هم‌زده ظاهری نرم و مخملی پیدا می‌کنند.
  • تنها چیزی که برای کامل کردن این غذا نیاز دارید، شاید چند تکه پارمزان و مرواریدهای خاویاری دلخواهتان هستند که بر روی آن قرار می‌دهید.

مقدار مصرف خاویار در روز چقدر است؟

میزان بهینه مصرف خاویار بستگی به عواملی مثل سن، جنسیت، فعالیت فیزیکی، وضعیت سلامتی و میزان سایر مواد مصرفی داره. معمولاً توصیه میشه که تو یه وعده حداکثر ۳۰ تا ۵۰ گرم خاویار مصرف بشه. البته در صورت داشتن هرگونه بیماری یا حساسیت، قبل از مصرف با پزشکتون مشورت کنین.

بهترین زمان برای خوردن خاویار

خوردن خویار در صبح

پخت خاویار و خوردن آن یک تجربه لذیذ و خاص است و در طول سال می‌توان آن را مصرف کرد. با این حال، برخی فصول و زمان‌ها می‌توانند بهترین زمان برای خوردن خاویار را فراهم کنند. و زمان مناسب خوردن خاویار در صبح و صبحانه است. در ادامه، چند نکته مربوط به زمان‌بندی مصرف خاویار را بیان می‌کنیم:

  1. موسم تولید: خاویار بیشتر در فصل بهار و تابستان تولید می‌شود. در این زمان، خاویار تازه‌ترین شکل خود را دارد و طعم و عطر برجسته‌تری دارد. بنابراین، می‌توانید در این فصول از سال خاویار تازه و تولید محلی استفاده کنید.
  2. مناسبت‌ها و جشن‌ها: خاویار اغلب در مناسبت‌ها و جشن‌ها مصرف می‌شود. اگر می‌خواهید تجربه خاصی را داشته باشید، می‌توانید در مناسبت‌های ویژه مانند سال نو، عید، سفره‌های عروسی و غیره خاویار را مصرف کنید.
  3. ترکیب با غذاهای خاص: خاویار معمولاً با توجه به طعم و عطر خاص خود با برخی غذاها و مواد غذایی بهتر ترکیب می‌شود. مثلاً خاویار با نان تازه، بلینی، بلوینی و … از بسیار خوب می‌پیوندد.

در نهایت، همیشه، خوردن خاویار به سلیقه شخصی و ترجیحات شما بستگی دارد که در کدام زمان‌ها و مناسبت‌ها خاویار را مصرف کنید. با این حال، مطمئن شوید خاویار را از منابع قابل اعتماد و با کیفیت تهیه کنید تا تجربه لذیذ و ایمنی داشته باشید.

اتهای مطلب/آ.ع

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x