آشپزی

6 ترفند جادویی جلوگیری از کپک زدن رب گوجه

راه های بسیاری برای جلوگیری از کپک زدن رب گوجه وجود دارد که در این مطلب به معرفی برخی از آن ها خواهیم پرداخت.

به گزارش پارت نیوز؛ جلوگیری از کپک زدن رب گوجه فرنگی در خانه کاری بسیار راحت است. مصرف رب کپک زده به مدت طولانی برای سلامت بدن مشکلاتی از قبیل بروز واکنش های حساسیتی و سرطان کبد را ایجاد می کند، کپک زدن رب دارای علت های مختلفی می باشد که ادامه روش هایی را جهت جلوگیری از کپک زدن رب گوجه معرفی خواهیم کرد.

چیکار کنیم رب گوجه کپک نزند؟

برای جلوگیری از کپک زدن رب راه کارهایی وجود دارد که که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

۱.استفاده از روغن

یکی از دلایل کپک زدن رب واکنش آن با اکسیژن می باشد برای اینکه ربی به دور از کپک داشته باشید کافی است که مقداری روغن بر روی رب بریزید این کار سبب متوقف شدن اکسیژن رسانی و جلوگیری از کپک زدن رب می شود فقط در زمان استفاده از رب با کنار گذاشتن لایه روغن با کمک یک قاشق خشک، مقداری از رب بدون روغن را بردارید، از این روش از زمان باز کردن رب می توانید استفاده کنید.

۲. استفاده از قاشق تمیز

یکی از عواملی که سبب کپک زدن رب می شود رطوبت می باشد بنابراین در زمان نیاز به رب استفاده از یک قاشق تمیز و خشک به جلوگیری از کپک زدگی رب کمک زیادی می کند.

۳. ظرف نگهداری مناسب

ظرف نگه داری رب گوجه

انتخاب ظرف مناسب می تواند در جلوگیری از کپک زدن رب گوجه بسیار موثر باشد. انتخاب ظرف مناسب جهت نگهداری رب از اهمیت بالایی برخوردار است که بهترین ظرف جهت نگهداری رب ظرف شیشه ای می باشد که باید متناسب با حجم رب گوجه فرنگی باشد و پس از مصرف رب بهتر است روی سطح آن را پوششی به منظور جلوگیری از رشد قارچ ها  قرار دهید و به دلیل اینکه ایجاد کپک در مواد غذایی که حجم زیادی دارند بیشتر است، در صورت تهیه رب گوجه فرنگی در مقدار زیاد پس از باز کردن ظرف اصلی رب را داخل ظرف های کوچک و در دار نگهداری نمایید.

۴. انتخاب قوطی های کوچک تر رب

از دیگر روش ها به منظور جلوگیری از کپک زدن رب بهتر است در زمان خرید رب، قوطی های کوچک تری را انتخاب کنید و قبل از باز کردن درب آن، برای مدت زمان کمی آن را داخل آب جوش قرار دهید تا سبب کمتر شدن آلودگی موجود بر روی قوطی شود.

۵. قراردادن آن در یخچال

از دیگر روش های مناسب جهت نگهداری  مواد غذایی و جلوگیری از کپک زدن رب گوجه  قرار دادن آن در یخچال می باشد با این روش رشد باکتری و قارچ ها کند می شود اما متوقف نمی شود بنابراین می توانید رب را برای مدت زمان مشخصی داخل یخچال قرار دهید.

رب گوجه کپک زده رو می تونیم بخوریم؟

مضرات رب گوجه کپک زده

پس از آن که به روش های جلوگیری از کپک زدن رب گوجه پرداختیم این بار نوبت به سوال مهمی میرسد که افراد بسیاری با آن درگی هستند. اینکه رب کپک زده را نمی توانیم بخوریم یا نه؟ در جواب این سوال باید گفت که مصرف رب کپک زده با ایجاد هیچ بیماری مهمی ارتباط ندارد. با این حال، کپک های موجود در اینجا سمی هستند. افرادی که معده تحریک پذیری دارند ممکن هست در نتیجه مصرف رب کپک زده دچار بیماری بشوند.

اگر ماده غذایی ای کپک زد، اصلاً نباید آن را مصرف کرد زیرا حتی برداشتن یک لایه از کپک کمکی به سالم ماندن آن نمی کند، چون علاوه بر سم هایی که به وسیله قارچ در ماده غذایی تولید شده و در لایه های پایینی نفوذ کرده، اسپور (هاگ) قارچ ها هم داخل خوراکی کپک زده وارد شده است. اسپور قارچ ها، با چشم غیرمسلح قابل مشاهده نیست و ماده سمی هم فقط با انجام آزمایش های خاصی قابل تشخیص است. نباید فکر کنیم چیزی که دیده نمی شود، نمی تواند به ما آسیبی برساند.

مضرات رب گوجه کپک زده

اینکه چرا رب کپک زده را نباید مصرف کنیم برمیگردد به ساختار بیولوژیکی کپک ها! کپک اینجا قارچ کشنده ای است که از طریق هاگ پخش و باعث بیماری می شه. این کپک ها سمی به اسم مایکوتوکسین تولید میکنند.

سخن پایانی

در این مطلب به معرفی راه حل هایی برای جلوگیری از کپک زدن رب گوجه پرداختیم و بررسی کردیم که آیا خوردن رب کپک زده می تواند زیان آفرین باشد یا خیر؟ شما نیز می تواند نظرتان را در این خصوص با ما به اشتراک بگذارید.

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x