گل و گیاه

6 دلیل چروک شدن سانسوریا/چرا برگ سانسوریا چروک می شود؟

سانسوریا گیاهی مقاوم و بسیار زیبا است. اگر به دنبال دلایل چروک شدن سانسوریا هستید و می خواهید بدانید که چرا برگ های سانسوریا چروک می شوند تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

به گزارش پارت نیوز؛ گیاه سانسوریا یا همان برگ شمشیری به دلیل داشتن برگ های زیبا بسیار پرطرفدار است. اما گاهی این برگ ها چروک می شود و تاثیر منفی بر ظاهر این گل می گذارد. در ادامه به بررسی 6 دلیل چروک شدن سانسوریا خواهیم پرداخت.

چرا سانسوریا چروک می شود؟

اما گاهی اوقات این گیاه بسیار زیبا و مقاوم، به دلایل مختلفی دارای اختلالاتی خواهد شد. یکی از این اختلالات، چروک شدن برگ‌های آن است.

آبیاری نامناسب

چرا سانسوریا چروک می شود

آبیاری نامناسب یکی از مهم ترین دلایل چروک شدن برگ های سانسوریا است. آبیاری نامناسب یعنی دادن آب بیشتر یا کمتر از نیاز گیاه که یکی از عوامل اصلی از بین رفتن این گیاه است. به همین دلیل است که همیشه توصیه می شود در سانسوریا زمانی که خاک کاملاً خشک است آبیاری شود. آبیاری بیش از حد می تواند موجب چروک شدن، تغییر رنگ و پوسیدگی این گیاه زینتی آپارتمانی شود. از طرفی گیاه به تشنگی و کم آبیاری نیز با کاهش حسی واکنش نشان می دهد. آبیاری به موقع را فراموش نکنید و از خاک سبک با زهکشی خوب استفاده کنید.

خاک نامناسب

همان‌طور که ذکر شد، آبیاری زیاد یکی از دلایل چروک شدن برگ سانسوریا می‌باشد. پس مشخص است که خیس ماندن خاک این گیاه نیز عامل دیگر بروز این مشکل است. البته خیس ماندن خاک حتی می‌تواند سانسوریا را از بین ببرد.

همواره باید به این موضوع توجه کنید که خاک این گیاه، بین دو آبیاری کاملاً خشک شود. بستری چسبنده با رس بالا برای این گیاه خوب نیست. به این موضوع توجه کنید که حتماً باید زهکشی گلدان‌ها مناسب باشد تا آب اضافی به خوبی تخلیه شود. موضوع دیگری که باید به آن توجه کنید این است که در کود دادن به این گیاه زیاده‌روی نکنید زیرا ممکن است که برگ‌ سانسوریا چروک شده و آسیب ببیند.

دمای غیر استاندارد

یکی دیگر از دلایل چروک شدن برگ سانسوریا، نگهداری این گیاه در دمای غیر استاندارد است. هنگامی که دمای محیط سانسوریا از میزان مورد نیازش بیشتر یا کمتر شود، برگ‌های این گیاه شروع به پژمردگی می‌کنند و چروک می‌شوند. ممکن است برایتان سوال پیش بیاید که بهترین دما برای نگهداری این گیاه چقدر است؟ برای اینکه از چروک شدن برگ سانسوریا جلوگیری کنید، باید گیاه را در محیطی با دمای بین ۱۵ تا ۲۶ درجه سانتی‌گراد قرار دهید.

بالا رفتن دما باعث می‌شود که برگ‌ سانسوریا چروک شده چون آب گلدان و برگ‌ها تبخیر شده است. به این نکته نیز توجه کنید که نباید پس از خرید سانسوریا، آن را کنار وسایل گرمایشی مانند شوفاژ یا بخاری و همچنین در معرض وسایل سرمایشی مانند باد کولر قرار دهید زیرا در این شرایط نیز دمای محیط گیاه بالا و یا پایین می‌رود و برگ‌های آن چروک می‌شوند. پس می‌توان گفت که وزش باد سرد در زمستان هم باعث چروک شدن برگ‌های این گیاه می‌شود.

نور کم

چرا برگ سانسوریا چروک می شود

درست است که سانسوریا یک گیاه آپارتمانی بسیار مقاوم است اما نور ناکافی و کم می‌تواند باعث چروک شدن برگ‌های آن شود. در این شرایط با نور کم حتی ممکن است که برگ‌های سانسوریا زرد و قهوه‌ای نیز شوند.

رطوبت

یکی از دلایل چروک شدن برگ سانسوریا کمبود رطوبت است. ترجیحاً رطوبت محل نگهداری این گیاه حدود 40 درصد یا بیشتر باشد. تامین رطوبت در سانسوریا کار سختی نیست. اگر رطوبت محیط کمتر از 40 درصد باشد، برگ های گیاه کوچک می شود. اگر متوجه شدید که این اتفاق می افتد و متوجه شدید که به دلیل کمبود رطوبت است، می توانید حسگرهای کوچک شده را در مکانی مرطوب مانند حمام قرار دهید.

کیفیت آب آبیاری

درست است که میزان و دفعات آبیاری در سانسوریا مهم است، اما کیفیت آب نیز بر سلامت این گیاهان تأثیر می گذارد. یکی از دلایل کوچک شدن برگ های سانسوریا آبیاری آنها با آب حاوی کلر است. آب کلر باعث چروک شدن و پژمرده شدن برگ های سنسوریا و کندی رشد گیاه می شود. فراموش نکنید که کلر موجود در آب علاوه بر موارد ذکر شده باعث پوسیدگی و از بین رفتن ریشه گیاهان و کاهش کیفیت خاک گلدان شما می شود. در صورت استفاده از آب لوله کشی برای آبیاری سانسوریا، بهتر است آب را به مدت 24 ساعت بگذارید تا کلر آن حذف شود.

حمله آفات

چرا برگ سانسوریا زرد می شود

حمله آفات می‌تواند یکی دیگر از دلایل چروک شدن برگ‌های سانسوریا محسوب شود. برخی از آفات مانند کنه تار عنکبوتی از شیره این گیاه تغذیه خواهند کرد و به همین دلیل برگ‌های سانسوریا زرد و یا چروکیده خواهد شد.

انتهای مطلب/م.ع

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x