سلامت

6 روش شگفت انگیز و آسان برای ترک اعتیاد به قهوه!

خوردن قهوه به معنای اعتیاد به این نوشیدنی پرطرفدار نیست. تنها زمانی می توان گفت فردی به قهوه اعتیاد پیدا کرده که در نوشیدن آن افراط می کند. در ادامه به 5 روش آسان برای ترک اعتیاد به قهوه معرفی خواهیم کرد.

به گزارش پارت نیوز؛ تا به حال راه های ترک اعتیاد به قهوه به گوشتان خورده است؟ قهوه یک نوشیدنی بسیار مفید است اما باید این را بدانید که نباید در مصرف آن زیاده روی کنید. اگر شما نیز مانند بسیاری فکر می کنید به این نوشیدنی اعتیاد پیدا کرده اید باید بدانید ترک اعتیاد به قهوه کار بسیار آسانی است و تنها به همت بلند و نظم نیاز دارد که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد.

راه های ترک اعتیاد به قهوه

یکی از سوالاتی که در ذهن بسیاری وجود دارد این است که چگونه قهوه را ترک کنیم؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که میزان مصرف را باید کاهش دهید. به نظر می‌رسد نوشیدن روزانه دو تا سه فنجان قهوه کافی باشد.

بهتر است در مصرف هیچ ماده‌ی غذایی و یا نوشیدنی مفیدی زیاده‌روی نکنید. همیشه مشکل زمانی به وجود می‌آید که پای افراط و تفریط به میان می‌آید. اگر شما هم جزو قهوه خورهای قهار هستید یعنی به نوعی به نوشیدن قهوه اعتیاد پیدا کرده‌اید این 5 توصیه را آویزه‌ی گوشتان کنید.

نصف فنجان، قهوه بنوشید!

به جای این که یک فنجان پر قهوه برای خودتان بریزید سر آن را خالی نگه دارید یعنی نصف فنجان قهوه بریزید. یا این که اگر تصور می‌کنید با این شیوه حس قهوه از بین می‌رود از فنجان‌های خیلی کوچک استفاده کنید. زمانی که این کار را بکنید یعنی این که خود به خود میزان مصرف قهوه‌ی روزانه‌تان را به نصف رسانده‌اید.

چگونه قهوه را ترک کنیم

آب زیادی بنوشید

توصیه می شود روزانه یک و نیم لیتر آب بنوشید. اگر می خواهید ترک اعتیاد به قهوه را آغاز کنید همیشه یک لیوان یا یک بطری آب دم دستتان بگذارید. زمانی که قهوه می‌خورید بین هر جرعه یک جرعه هم آب بنوشید. در این صورت میزان مصرف آب را بالا می‌برید و در عین حال میزان کافئین دریافتی تان را کاهش می‌دهید.

قهوه‌ی اسپرسو را جایگزین کنید

قهوه‌ی اسپرسو حاوی کافئین کمتری است. برای همین می‌توانید برای کاهش میزان کافئین دریافتی‌تان یک فنجان کاپوچینو یا شیرقهوه میل کنید. شاید کمی گران‌تر دربیاید اما بهترین روش برای کاهش کافئین است. کپسول‌های قهوه اسپرسو هم روش خوبی برای جایگزینی قهوه است.

به خواب تان نظم دهید

کنترل خواب یکی از راه ها ترک اعتیاد به قهوه است. بعضی‌ها برای این که کمی سرحال‌تر باشند قهوه‌ی زیادی می‌نوشند. به جای این کار بخوابید. منظورمان این است که شب‌ها به موقع و کمی زودتر بخوابید در این صورت صبح‌ها با انرژی بیشتری از خواب بیدار می‌شوید و نیاز به قهوه‌ی صبح گاهی هم ندارید. قهوه‌ی اسپرسو حاوی کافئین کمتری است. برای همین می‌توانید برای کاهش میزان کافئین دریافتی‌تان یک فنجان کاپوچینو یا شیرقهوه میل کنید.

میزان مجاز مصرف قهوه

هر روز یک فنجان کم کنید

شاید برای برخی قابل باور نباشد اما اعتیاد به قهوه هم مانند هر نوع اعتیاد دیگر نیاز دارد که به تدریج درمان شود. این ناگهان لب به قهوه نزنید هم غیر ممکن است و هم این که روی خلق و خوی شما تأثیر بدی می‌گذارد. برای همین سعی کنید هر روز تعداد فنجان‌هایی که می‌نوشید کم کنید. منطقی‌ترین شیوه این است که هر روز یک فنجان کمتر بنوشید.

از چای و دمنوش غافل نشوید

چای دوست سلامتی است. می‌توانید چای را جایگزین قهوه کنید. به ویژه چای سبز که خواص بیشتری هم دارد. البته می توانید ااز انواع دمنوش های گیاهی که خواص بسیاری بریا سلامتی تان دارند نیز استفاده کنید.

چه کسانی نباید قهوه بنوشند؟

وجود کافئین در رژیم غذایی برای همه بی‌خطر نیست و می تواند تاثیرات منفی داشته باشد. از پزشک خود بپرسید که چقدر برای بدن شما مناسب است. اگر شرایط زیر را دارید بهتر است از مصرف آن اجتناب کنید و ترک اعتیاد به قهوه را امتحان کنید:

  • داشتن هر گونه اختلال خواب، مانند بی‌خوابی
  • زخم معده یا رفلاکس معده
  • بارداری
  • شیردهی
  • میگرن یا سردرد مزمن
  • فشار خون بالا
  • مصرف محرک‌های خاص، آنتی‌بیوتیک‌ها، داروهای آسم و داروهای قلب ( این داروها می‌توانند با کافئین
  • تداخل داشته باشند)
  • سن پایین
  • اضطراب
  • افزایش ضربان قلب یا ضربان نامنظم

میزان مصرف قهوه در روز چقدر است؟

چگونه قهوه را ترک کنیم

هنوز اطلاعات درستی از میزان استاندارد مصرف قهوه برای هر فرد وجود ندارد. طبق آماری که در ادامه خواهیم گفت میزان مجاز مصرف این نوشیدنی با توجه به افراد مختلف می تواند متفاوت باشد اما به طور میانگین دو فنجان در روز بسیار رایج است.

نوشیدن روزانه 3 فنجان قهوه می تواند خطر ابتلا به سرطان پوست را در زنان به میزان 20 درصد کاهش دهد. نوشیدن 6 فنجان قهوه در روز خطر مرگ و میر ناشی از سرطان پروستات را در بین مردان به میزان 60 درصد کاهش می‌دهد.

یکی از ویژگی های شگفت انگیز روزانه قهوه به صورت یک فنجان در روز، کاهش 25 درصدی ابتلا به سکته مغزی می باشد. و مصرف 2 فنجان در روز افسردگی در زنان را می تواند تا 20 درصد کاهش دهد.

بهترین روش نوشیدن قهوه

اگر عادت کرده‌اید که شکر زیادی به قهوه‌تان اضافه کنید باید بدانید در این صورت کالری بیشتری بدنتان جذب می کند. بهتر است قهوه را با میزان شکر خیلی کم و اگر دوست داشته باشید تلخ یا با کمی شیر کم چرب میل کنید تا میزان کالری دریافتی را کاهش دهید.

سخن پایانی

همانطور که گفته شد افراط در مصرف قهوه می تواند سبب اعتیاد به قهوه و یا کافئین شود. بنابراین اگر به فکر سلامتی تان هستید به توصیه هایی که در این مقاله ارائه کردیم عمل کنید و اگر راه حل دیگری برای ترک اعتیاد به قهوه به ذهن تان می رسد را در بخش دیدگاه ها با ما به اشتراک بگذارید.

انتهای مطلب/م.ع

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x