پیشرفت شخصی

6 روش ساده برای تربیت گربه

اغلب مردم فکر می‌کنند گربه‌ها توانایی فکر کردن یا تربیت پذیری ندارند؛ اما برخلاف این تصور غلط گربه‌ها باهوش هستند و شما می‌توانید تربیت گربه خودتان را با انجام یک سری موارد آموزشی در خانه انجام دهید.

به گزارش پارت نیوز؛ گربه‌ها در جوامع کنونی لقب یکی از محبوب‌ترین حیوانات خانگی در سراسر دنیا شناخته می‌شوند. با این حال بسیاری تصور می‌کنند که آموزش و تربیت گربه غیر ممکن است؛ اما آیا می‌دانستید که می‌توانید گربه‌تان را آموزش دهید؟ در مقاله ای که پیش روی شماست تمامی روش‌هایی را که با آن می‌توانید به تربیت گربه خود بپردازید به بررسی روش‌ها و تکنیک‌های موثر برای آموزش گربه‌ها پرداخته و نکات کلیدی را برای کمک به شما را ارائه می‌دهیم.

آشنایی با شخصیت گربه برای تربیت گربه

آموزش بازی کردن با گربهگربه ها موجودات مستقل،تمیز،بسیار باهوش و حساس به شخصیت خود هستند. انتخاب نژاد مناسب با توجه به شرایط زندگی و شخصیت شما یکی از مهمترین تصمیماتی هست که باید گرفته شود.

برای انتخاب نباید تنها به فاکتور های ظاهری بسنده کرد، به عنوان نمونه اگر شما به ریزش مو حساس هستید و یا آلرژی دارید به هیچ عنوان توصیه نمیشود که گربه پرشین به سرپرستی بگیرید و می‌توانید گربه dsh را جایگزین کنید.

اگر علاقه مندید که به گربه خود فرمان هایی مانند: “بشین” “دست بده” را آموزش دهید باید بدانید که گربه های dsh نسبت به پرشین کت دارای هوش بیشتری هستند و آموزش پذیری بالاتری نیز دارند.

باید بدانید که گربه های dsh نسبت به “پرشین” وابستگی بیشتری دارند و از نقطه نظر هزینه های نگهداری گربه “پرشین” هزینه های بیشتری دارند.

انتخاب روش مناسب برای تربیت گربه

گربه‌ها می‌توانند پت مناسبی برای زندگی های پرمشغله امروزی باشند چراکه بدون نگرانی و آموزش زیادی زمانی که شما بیرون از خانه هستید را می توانند به تنهایی سپری میکنند و از گردش روزانه نیز بی نیازند. برای شروع، باید به انتخاب یک روش مناسب برای آموزش گربه خود بپردازید. در این زمینه دو روش اصلی وجود دارد؛ نحوه آموزش مثبت و نحوه آموزش منفی که باید با هر دوی آن‌ها آشنا شوید.

بازخورد آموزش مثبت در تربیت گربه

جایزه دادن به گربه برای تربیت

آموزش مثبت به این معنی است که هنگامی که گربه رفتار مطلوبی انجام می‌دهد، به آن پاداش دهید. پاداش‌ها می‌توانند شامل تشویقی های مخصوص گربه، تیکه‌ای از مواد غذایی مورد علاقه گربه، تمرین‌ و بازی و یا حتی تماس بدنی مثل بغل کردن باشند.

بازخورد آموزش منفی در تربیت گربه

آموزش منفی به این معنی است که هنگامی که گربه رفتار نامطلوبی انجام می‌دهد، از آن چیزی که می‌خواهد از او بگیرید. این به گربه نشان می‌دهد که این رفتار پذیرفته نیست و باید تغییر کند. اما مهم است که از تنبیه بدنی پرهیز کنید، زیرا این موجب ترس و ناراحتی گربه می‌شود و ارتباط شما با آن را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

نکات کلیدی موثر برای تربیت گربه

تنبیه گربه

آموزش گربه ممکن است نیاز به زمان طولانی داشته باشد و هر گربه‌ای در روند آموزش خود با سرعت و به روش خود پیشرفت می‌کند. بنابراین، صبر و پشتکار لازم است.

آموزش‌ها را کوتاه و متمرکز کنید: گربه‌ها ممکن است سریعاً خسته شوند و علاقه‌ی خود را از دست بدهند. برای این منظور، بهتر است که جلسات آموزشی را کوتاه ومتمرکز بر روی هدف نگه دارید.

تکرار، کلید موفقیت است: تکرار رفتار مطلوب کمک می‌کند تا گربه‌ی شما به سرعت یاد بگیرد. هر چه بیشتر رفتار مطلوب (کار صحیح و تشویق) را تقویت و تکرار کنید، گربه بهتر و سریع‌تر یاد می‌گیرد.

پاداش مناسب انتخاب کنید: هنگام استفاده از آموزش مثبت، از پاداش‌هایی استفاده کنید که واقعاً برای گربه جذاب باشند. برخی از گربه‌ها به خوراکی‌ها علاقه دارند، در حالی که دیگران به بازی‌ها یا تماس بدنی واکنش نشان می‌دهند.

رفتار مطلوب را درست در زمان مناسب تقویت کنید؛ تلاش کنید تا پاداش را درست بعد از انجام رفتار مطلوب توسط گربه ارائه دهید. این کمک می‌کند تا گربه بفهمد که کدام رفتار منجر به پاداش شده است.

آموزش‌های پایه‌ای برای گربه‌ها

آموزش محل دستشویی به گربه

برخی از آموزش‌های پایه‌ای که می‌توانید به گربه خود بیاموزید عبارتند از:

آشنایی با نام

ابتدا نام گربه را به آرامی و واضح صدا کنید و سپس به آن پاداش دهید. این کار را چندین بار تکرار کنید تا گربه با صدای نام خود آشنا شود.

آموزش نشستن

گربه را در مقابل خود قرار دهید و یک خوراکی را در دست خود بگیرید. خوراکی را به سمت بالای سر گربه ببرید تا به آرامی به عقب برگردد و بنشیند. هنگامی که گربه نشست، به آن پاداش دهید.

تربیت گربه با کلمه بیا

تربیت بچه گربه

ابتدا گربه را در فاصله‌ای کم از خود قرار دهید و سپس به او بگویید “بیا” و یک پاداش را نشان دهید. هنگامی که گربه به سوی شما حرکت کرد، به آن پاداش بدهید. این فاصله را به تدریج افزایش دهید.

آموزش استفاده از توالت گربه “ظرف خاک“

بعد صرف غذا، گربه را به داخل ظرف خاک گربه ببرید و دست‌های خود را روی دست‌های گربه قرار داده و به آرامی آن را به بالا و پایین بکشید. هنگامی که گربه دستشویی کرد، به او پاداش دهید. در مورد آموزش دستشویی برای بچه گربه های کوچک می توانید با یک پنبه نمناک پشت گردن او را ماساژ دهید تا دستشویی کند.

آموزش استفاده از “اسکرچر“

گربه ها نیاز غریزی به چنگ زدن دارند. برای آموزش صحیح و در امان ماندن وسایل خانه از خش خوردگی. یک اسکرچر مناسب تهیه نمایید و هر زمان گربه شروع به چنگ زدن وسایل خانه کرد. او را کنار اسکرچر ببرید. دست او را بگیرید و به آرامی طرز چنگ کشیدن روی اسکرچر را به او نشان دهید.

تربیت گربه برای استفاده از کلیکر

آموزش کلیکر به گربه

استفاده از کلیکر گربه روشی بسیار موثر برای آموزش گربه است. کلیکر وسیله‌ای است با به صدا در آوردن اون می‌توانند گربه رو شرطی کنید. با شنیدن صدای آشنای آن متوجه می‌شود که اگه کاری که ازش می‌خواهید رو انجام بدهد، احتمالآً جایزه میگیرد.

برای آن که اجرای این فرمان تربیتی گربه حتماً از قبل باید نشستن را گربه تان آموزش داده باشید. بعد از آن که گربه شما نشست دستتان را مقابلش قرار دهید و از او بخواهید دست بدهد. اگر واکنشی دریافت نکردید دوباره دستتان را به عقب برده و باز جلویش بگیرید. ممکن است اوایل واکنشی دریافت نکنید و یا حتی گربه تان سعی کند دست شمارا گاز بگیرید تعجب نکنید این موارد عادی هستند.

دوباره سعی کنید و اینبار به آرامی پنجه گربه تان را لمس کنید،دفعه بعد پنجه اش را در دست بگیرید و در آخر پنجه اش را دردست گرفته و بالا بیاورید چند ثانیه نگه دارید. همزمان بگویید “دست بده” کلیکر را بزنید و غذا را بدهید.

گربه ها غالبا دوست ندارند پنجه شان را بگیرید پس اگر اوایل مقاومت کردند عادی می‌باشد. بعد از چند روز تمرین دوباره دستتان را جلوی گربه تان ببرید و بگویید “دست بده” اینبار اجازه دهید. خودش پنجه اش را داخل دستتان قرار دهد و شما به آرامی پنجه اش را بگیرید و تکان دهید سپس کلیکر را بزنید و غذا بدهید.

سخن پایانی

با توجه به اطلاعاتی که در این مقاله به شما آموزش دادیم، می‌توانید گربه‌ی خودتان را حتی اگر مبتدی باشید آموزش دهید.

پایان مطلب/س.آ

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x