جامعه

9 مورد از فواید و مضرات اینستاگرام برای کودکان/ تهدید جدی برای مغز 

درگیری کودکان با اینستاگرام باعث نگرانی والدین شده است و دائم از فواید و مضرات اینستاگرام برای کودکان سوال می پرسند و می خواهند بدانند که اینستاگرام تا چه حد بر روی آنها تاثیر می گذارد؟ و ما در ادامه ما به طور کامل این موضوع را شرح داده ایم.

به گزارش پارت نیوز؛ اگر شما فرزندی دارید که بیشترین زمان خود را در اینستاگرام می گذراند؛ باید از فواید و مضرات اینستاگرام برای کودکان آگاهی داشته باشید تا بتوانید این شرایط را بهتر کنترل کنید.

فهرست

معرفی 9 مورد از فواید و مضرات اینستاگرام برای کودکان

معمولا کودکان از سن بسیار پایین وارد اینستا پدر و مادر خود شده و کاملا به فضای مجازی مسلط هستند که این موضوع تا حدود زیادی نگران کننده است اما با دانستن فواید و مضرات اینستاگرام برای کودکان ما می توانیم در کنار کودک خود باشیم و بدانیم که باید به چه چیزهایی دسترسی داشته باشند و از چه مواردی دوری کنند که این کار بسیار حیاتی است. ما به طور کامل نمی توانیم کودکان را از اینستاگرام منع کنیم، اما می توانید روی آنها کنترل داشته باشید.

فواید اینستاگرام برای کودکان

در کنار عوارض و تهدیدهای اصلی اینستا دنیای مجازی خالی از لطف نیست و فواید ینیز به همراه دارد که در ادامه با آنها آشنا می شوید.

ایجاد ارتباط گسترده

پیش نوجوانان و نوجوانان از رسانه های اجتماعی برای تفریح، ایجاد و حفظ دوستی، به اشتراک گذاشتن و یادگیری علایق، کشف هویت و توسعه روابط با خانواده استفاده می کنند. این گسترش تعاملات آفلاین و رو در رو آنهاست. مخصوصاً برای نوجوانان مسن تر، اغلب بخش مهمی از نحوه ارتباط آنها با دوستان است.

رسانه های اجتماعی می توانند بر اساس علایق مشترک، نوجوانان و جوانا را به گروه های جهانی آنلاین متصل کنند. اینها ممکن است شبکه های حمایتی باشند، برای مثال، برای جوانان دارای معلولیت یا شرایط پزشکی، نوجوانان LGBTIQ+، یا کودکانی با پیشینه های فرهنگی خاص. یا ممکن است سایت هایی برای نظر دادن و به اشتراک گذاری مطالب در مورد علایق خاص مانند بازی ها، سریال های تلویزیونی، موسیقی یا سرگرمی ها باشند.

فواید اینستاگرام برای کودکان؛ یادگیری

فرزند شما می تواند از رسانه های اجتماعی برای درک بهتر، گسترش یا به اشتراک گذاری آنچه در مدرسه یاد می گیرد، چه به صورت غیررسمی یا در محیط های رسمی مدرسه استفاده کند.

سرگرمی ها و علایق

ارتباط در اینستا

فرزند شما می تواند از رسانه های اجتماعی برای پیگیری علایق خود و یادگیری موارد جدید استفاده کند. اینستاگرام می تواند به کودکان کمک کند علایق منحصر به فرد خود را کشف کنند. چه آن‌ها به عکاسی، ورزش، موسیقی یا مسافرت علاقه‌مند باشند، اینستاگرام به آن‌ها کمک می‌کند افراد دیگری را پیدا کنند که سرگرمی‌ها و علایقشان را به اشتراک بگذارند.

خلاقیت

فرزند شما می تواند با صفحات نمایه، تصاویر، ویدئو و تغییرات بازی خلاق باشد. کودکان و نوجوانان خلاق می توانند عکس ها، آثار هنری و ویدیوهای خود را به اشتراک بگذارند و با فیلترها و ابزارهای ویرایش خلاقیت داشته باشند. این می‌تواند راهی عالی برای ابراز وجود باشد و به آنها کمک کند منابع آموزشی بیشتری برای کمک به انجام تکالیف و سرگرمی‌ها پیدا کنند.

سلامت روان و رفاه

ارتباط با خانواده و دوستان گسترده و شرکت در گروه های آنلاین محلی و جهانی می تواند به کودک شما احساس تعلق بدهد.

خطرات و مضرات اینستاگرام برای کودکان

رسانه های اجتماعی نیز می توانند خطراتی را برای فرزند شما ایجاد کنند، این خطرات عبارتند از:

اینستاگرام بر سلامت روان آنها تأثیر می گذارد

آپلود محتوای نامناسب، مانند عکس‌ها یا ویدیوهای شرم‌آور یا تحریک‌آمیز از خود یا دیگران
به اشتراک گذاری اطلاعات شخصی با افراد غریبه از جمله فواید و مضرات اینستاگرام برای کودکان می باشد. برای مثال، تصاویر، تاریخ تولد، مکان یا آدرس

در واقع، این بررسی نشان داد که اینستاگرام در مقایسه با سایر پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی تأثیر منفی نامتناسبی بر سلامت روان نوجوانان دارد.

آنها خود را به طور منفی با دیگران مقایسه می کنند

بلاگر اینستا

از جمله مهم ترین مضرات اینستاگرام برای کودکان مقایسه منفی با دیگران است که روی غزت نفس آنها بسیار تاثیر می گذارد. نوجوانان اغلب سعی می کنند تصویر خاصی از خود در اینستاگرام ارائه دهند و اغلب خود را با دیگران مقایسه می کنند. این می تواند باعث شود آنها احساس بدتری نسبت به خودشان داشته باشند و اضطراب اجتماعی آنها را افزایش دهد.

تاثیرگذاری مخرب بر اعتماد به نفس و احساس هویت کودکان

همه ما بلاگرهای اینستا را در تعطیلات دیده‌ایم که عکس می‌گیرند، آن را ویرایش و آپلود می‌کنند تا این تصویر “عالی” باشد. فیلترهای اینستاگرام به طور فعال از بین بردن عیوب، تغییر شکل صورت و بزرگ کردن چشم ها برای یک استاندارد زیبایی کاملا غیر واقعی که هیچ کس نمی تواند با آن رقابت کند، تشویق می کند. و بر فرزندان ما تأثیر می گذارد.

 آنها بیشتر در معرض خطر آزار و اذیت سایبری هستند

از جمله خرات و مضرات اینستاگرام برای کودکان همیشه باید مراقب این موضوع باشید همین آزا و اذیت های سایبری می باشد. تحقیقاتی مانند این بررسی در مورد آزار و اذیت سایبری در پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی، نشان می‌دهد که اینستاگرام یکی از اصلی‌ترین پلتفرم‌هایی است که آزار سایبری در آن رخ می‌دهد.

آزار و اذیت سایبری در اینستا ممکن است شامل ارسال تصاویر یا ویدیوهای شرم آور، گذاشتن نظرات بد، نوشتن زیرنویس‌های تهاجمی یا ایجاد حساب‌های جعلی برای آزار و اذیت دیگران باشد.

 آنها در معرض چیزهایی هستند که نباید ببینند

قرار گرفتن در معرض محتوای نامناسب یا ناراحت کننده، مانند نظرات یا تصاویر پرخاشگرانه، خشونت آمیز یا جنسی. کودکان 11 تا 18 ساله به احتمال زیاد این را دریافت می‌کنند و دختران 16 تا 18 ساله بیشترین خطر را دارند. این می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • تصاویر افراد برهنه یا نیمه برهنه
  • ویدیوهای افراد برهنه یا نیمه برهنه
  • از آنها خواسته می شود تصاویر یا ویدیوهای خود را به صورت برهنه به اشتراک بگذارند
  • پیام های نامناسب
  • به طرز دلخراشی، کودکانی که حداقل با یک بیماری تاثیرگذار یا محدود کننده زندگی می‌کنند و کودکانی که LGBTQ+ معرفی می‌کنند، احتمال دریافت پیام‌ها، تصاویر و ویدئوهای نامناسب بسیار بیشتری دارند.

بچه ها باید چند ساله باشند تا از اینستاگرام استفاده کنند؟

طبق شرایط خدمات، شما باید 13 سال داشته باشید، اما هیچ فرآیند تأیید سن وجود ندارد، بنابراین ثبت نام برای بچه های زیر 13 سال بسیار آسان است. Common Sense اینستاگرام را برای 15 سال به بالا به دلیل محتوای بزرگسالان، دسترسی به غریبه ها، ترفندهای بازاریابی و جمع آوری داده ها رتبه بندی می کند. قوانین رسانه های اجتماعی ما را برای دانش آموزان دبیرستانی بررسی کنید. و اگر به دنبال اطلاعات بیشتر والدین در مورد چیزهای مورد علاقه فرزندانتان به صورت آنلاین هستید، در خبرنامه شب فیلم خانوادگی ما ثبت نام کنید.

چگونه می توانم اینستاگرام را برای فرزندم ایمن تر کنم؟

حتی اگر نمی‌خواهید فرزندتان اینستاگرام داشته باشد، احتمالا راهی پیدا می‌کند، بنابراین اگر تصمیم دارید به او اجازه دهید و می‌خواهید آن را تا حد امکان برایشان ایمن نگه دارید، در اینجا چند راه برای انجام این کار وجود دارد.

نمایه را روی خصوصی تنظیم کنید

حساب‌های جدید اینستاگرام ایجاد شده توسط کودکان زیر 16 سال به‌طور خودکار روی «خصوصی» (از ژوئیه 2021) تنظیم می‌شوند، اما حساب‌های موجود به‌طور پیش‌فرض روی عمومی تنظیم می‌شوند. فرزندتان را تشویق کنید که نمایه خود را «خصوصی» نگه دارد تا فقط افرادی که مورد تأیید او هستند بتوانند «آنها را دنبال کنند» و محتوایی را که به اشتراک می‌گذارد، از جمله «داستان» و «قرارها» ببینند. هر کس می تواند مستقیماً یک عکس یا ویدیو برای شما ارسال کند.

به فرزندتان اجازه دهید بلاک کند و گزارش دهد

محدود کردن یک ویژگی است که برای محافظت از کودکان در برابر قلدری طراحی شده است. اگر کسی را محدود کند، آن کاربر نمی‌تواند ببیند که فرزند شما چه زمانی آنلاین است یا پیام‌های او را خوانده است، افراد دیگر نظرات آنها را در مورد پست‌های فرزندتان نمی‌بینند و به فرزند شما اطلاع داده نمی‌شود.

به توافق بر سر محدودیت استفاده روزانه فکر کنید

با هم در مورد محدودیت زمانی توافق کنید. سپس قبل از انتخاب 3 خط در سمت راست بالای صفحه، روی نماد شخص در پایین سمت راست صفحه اصلی برنامه ضربه بزنید. روی «فعالیت شما» ضربه بزنید، سپس «زمان صرف شده» و سپس «تنظیم محدودیت زمانی روزانه» را انتخاب کنید.

نظارت را در نظر بگیرید

اگر فرزند شما تلاش می کند تا حد مورد توافق را رعایت کند، ممکن است ارزش آن را داشته باشد که نظارت را تنظیم کنید. اینستاگرام اکنون به والدین اجازه می دهد تا از طریق حساب شخصی خود بر فرزندان خود نظارت کنند. می‌توانید با رفتن به «تنظیمات» در حساب خود یا فرزندتان، سپس «نظارت» > «ایجاد دعوت‌نامه» را انتخاب کنید. قبل از اینکه بتوانید به هر یک از ویژگی ها دسترسی داشته باشید، شما و فرزندتان باید هر دو با استفاده از نظارت موافقت کنید.

محدود کردن نظرات در مورد پست ها

“Settings” را باز کنید، به “Privacy” و سپس “Comments”/ “Hidden words” بروید. در اینجا، شما/فرزندتان می توانید:

مسدود کردن افراد خاص از تعامل با پست‌هایشان (در زیر «مسدود کردن نظرات از»)
پنهان کردن خودکار نظراتی که ممکن است توهین‌آمیز باشند (در زیر “پنهان کردن نظرات”)
با ایجاد یک لیست سفارشی از کلمات، عبارات و شکلک‌ها (در زیر «مدیریت فهرست») نظرات و پیام‌هایی را که نمی‌خواهند ببینند پنهان کنید.

اینستاگرام چیست؟

اینستاگرام یک برنامه رسانه اجتماعی محبوب و رایگان است که به کاربران امکان می دهد عکس ها و فیلم ها را پست کنند، اکانت ها و دوستان محبوب را دنبال کنند و پیام ارسال کنند. این شرکت متعلق به متا است، شرکتی که فیس بوک و واتس اپ را نیز در اختیار دارد، اما فرمت بصری آن برای نوجوانان جذاب تر است.

حرف آخر

پارت نیوز سعی کرد در این مقاله شما والدین را از فواید و مضرات اینستاگرام برای کودکان که به همراه دارد، آگاه کند و همچنین راهکارهایی برای کنترل اینستا فرزند را در اختیارتان قرار داد. با توجه این موضوه ما می توانیم تا حدودی کودک خود را در نحوه استفاده از اینستا کنترل کنیم، علاوه براین از شما کاربران محترم خواهشمندیم اگر پیشنهادی در ارتباط با این موضوع دارید با ما و سایر دوستان به اشتراگ بگذارید.

سوالات متداول

بیشترین سوالی که شما والدین عزیز می پرسید را در قسمت پاسخ داده ایم.

آیا اینستاگرام فوایدی برای کودکان دارد؟

پس از کشف تمام جوانب منفی و تأثیرات مهم استفاده از اینستاگرام، مهم است که بدانید که می تواند تأثیرات مثبتی نیز داشته باشد. در واقع، اینستاگرام می تواند چندین مزیت را برای کودکان و نوجوانان ارائه دهد.

فکر می کنم فرزندم به اینستاگرام معتاد شده است، چه کاری می توانم انجام دهم؟

اعتیاد به رسانه های اجتماعی یک مسئله رو به رشد در میان کودکان و نوجوانان است. تقریبا نیمی از نوجوانان بریتانیایی می گویند که احساس اعتیاد می کنند. اگر نگران این هستید که فرزندتان چقدر در اینستاگرام وقت می گذراند، چند قدم ساده و عملی وجود دارد که می توانید انجام دهید، تا مکالمه ای را در مورد استفاده از آن شروع کنید و به او کمک کنید راه های دیگری برای اتصال و اشتراک گذاری پیدا کند.  شما باید با یک مشاور کمک بگیرید یا راهکارهایی که مل می گوییم را انجام بدهید.

  • در مورد رسانه های اجتماعی گفتگوی باز و صادقانه داشته باشید
  • زمان های سم زدایی دیجیتال را پیشنهاد دهید: ارزش این را دارد که زمان هایی را در زندگی فرزندتان که در آن گوشی هوشمند غیرقابل قبول است کنار بگذارید. به عنوان مثال، نشستن پشت میز برای شام، بعد از ساعت 9 شب یا قبل از صبحانه.
  • خودتان استفاده مسئولانه از رسانه های اجتماعی را رعایت کنید: اگر خودتان دائم در اینستا باشید، کودک شما نیز همینگونه رفتار خواهد کرد.
  • به فعالیت های دیگر تشویق کنید.
  • به آن‌ها کمک کنید محدودیت‌های خود را تعیین کنند: می‌توانید از ویژگی «فعالیت شما» اینستاگرام استفاده کنید تا به آن‌ها در تعیین محدودیت‌ها کمک کنید و در صورت نیاز از سیستم خارج شوند.
  • یا خودتان محدودیت هایی تعیین کنید: : از کنترل‌های والدین مانند Screen Time در iOS و برنامه Family Link در Android استفاده کنید. اینها می توانند به شما کمک کنند دسترسی را مسدود کنید و محدودیت های زمانی را برای برخی برنامه ها تعیین کنید.

انتهای مطلب/آ.ع

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x