پیشرفت شخصی

آموزش قدم به قدم کوتاه کردن ناخن سگ و نکات مهم

کوتاه کردن ناخن سگ بخش مهمی از نظافت این حیوان خانگی می باشد که در این مطلب به آن خواهیم پرداخت.

به گزارش پارت نیوز؛ کوتاه کردن ناخن سگ است را باید جدی بگیرد. این کار را حتما با صبوری و ابزار مناسب انجام دهید  تا در وجود سگ تان احساس ترس و ناخوشایندی ایجاد نکنید.

روش صحیح کوتاه کردن ناخن سگ در منزل چگونه است؟

ابزارهای مختلفی برای کوتاه کردن ناخن سگ در منزل وجود دارد، از جمله قیچی، ناخن‌گیر انبری، ناخن‌گیر گیوتینی، سوهان برقی و ابزارهای دیگر.

بهتر است سراغ وسیله‌ای بروید که هم پت‌تان خوشش می‌آید، و هم خودتان با آن راحت‌تر کار می‌کنید. مقداری پودر استیپتیک هم برای جلوگیری از خونریزی در دسترس داشته باشید.

مراحل کوتاه کردن ناخن سگ در منزل

چطور ناخن سگ را کوتاه کنیم

یکی از پنجه‌های پت‌تان را به‌ آرامی بلند کنید. انگشت شست خود را روی بالشتک پا گذاشته، و انگشت اشاره‌تان را بالای ناخنش قرار بدهید. موهای سگ نباید جلوی چشم‌تان را بگیرند.

انگشت شست‌تان را کمی به‌سمت بالا و عقب روی بالتشک بکشید. انگشت اشاره‌تان را به‌سمت جلو فشار بدهید. این کار باعث می‌شود ناخن حیوان بهتر دیده شود.

فقط نوک ناخن را به‌طور مستقیم بگیرید. قسمت‌هایی که سمت داخلی پنجه قرار دارند هم بگیرید.

اما انحنای ناخن حیوان را نگیرید! این ناحیه ناخن رگ‌های خونی دارد، و ممکن است آسیب ببیند. در سگ‌هایی که ناخن‌های تیره دارند، مراقب آن حلقه سفید گچی باشید.

سپس باید ناخن‌های پت‌تان را سوهان بکشید. اول اینکه این کار را با ابزارهای ویژه ناخن سگ انجام بدهید. بعد هم هربار فقط قسمت کوچکی از ناخنش را سوهان بکشید.

از ته ناخن شروع کنید. سپس لبه‌های ناهموار را بادقت صاف کنید.

نکته مهم اینکه اگر سگتان موهای بلندی دارد، مراقب باشید موهایش به سوهان گیر نکنند. سوهان را با تسلط در دست بگیرید. سگ را هم در وضعیت راحتی نگه دارید. اگر هم حساسیتی نشان می‌دهد، اصرار نکنید.

آیا کوتاه کردن ناخن سگ در منزل سخت است؟

کوتاه کردن ناخن، برای بسیاری از سگ‌ها تجربه پراسترسی است. توصیه می‌شود از زمانی که پت‌تان توله کم‌سن‌وسالی است، مدام به پاهایش دست بزنید، و ناخن‌هایش را کوتاه کنید، تا به این روند عادت کند.

بعضی سگ‌ها موقع کوتاه کردن ناخن، روی پاهای پدرومادرشان یا روی میز به‌آرامی می‌نشینند، اما بعضی دیگر را باید مهار کرد. پس انتظار نداشته باشید همه سگ‌ها شبیه به‌هم رفتار کنند.

چطور ناخن سگ را کوتاه کنیم

البته کارهایی هستند که می‌توانید برای آرام کردن پت انجام بدهید. برای نمونه، مت دیواری سیلیکونی تهیه کنید، روی آن کمی کره بادام‌زمینی بمالید، و همین‌طور که پت‌تان مشغول خوردن کره‌هاست، ناخن‌هایش را کوتاه کنید.

این مت دیواری سیلیکونی را که در تصویر بالا می‌بینید، می‌توانید از داروخانه‌های دام‌پزشکی یا فروشگاه‌های حیوانات خانگی تهیه کنید.

چگونه برای کوتاه کردن ناخن سگ در منزل او را آرام کنم؟

با نکته‌هایی که در ادامه به شما آموزش می‌دهیم، در عرض یک هفته، می‌توانید یکی از آن سگ‌هایی داشته باشید که برای کوتاه کردن ناخنشان هیچ مشکلی ندارند!

اما اگر عادت دادن پت شما کمی بیشتر طول کشید هم ناامید نشوید. صبور باشید، نگرش مثبتی داشته باشید، و مدام از رفتار او تعریف و تمجید کنید.

در کنار همه این‌ها، توصیه مهم اینکه برای کوتاه کردن ناخن سگ در منزل حتما از قیچی‌ها یا ناخن‌گیرهای ایمن و ویژه سگ‌ها استفاده کنید.

اگر از همان روزهای اول، مدام پنجه‌های سگتان را به‌آرامی لمس کرده، آن‌ها را در دست نگه داشته، و حرکت‌هایی شبیه ناخن گرفتن انجام بدهید، او عادت خواهد کرد و دیگر برای دست زدن به پاهایش حساسیتی نشان نمی‌دهد.

این هم برنامه یک‌هفته‌ای برای کسانی که قصد کوتاه کردن ناخن سگ در منزل را دارند:

روز اول: به پت‌تان اجازه بدهید قیچی یا ناخن‌گیر را بو کند. در همان حال، او را تحسین کنید.

چطور ناخن سگ را کوتاه کنیم روز دوم: قیچی یا ناخن‌گیر را به‌آرامی روی پنجه‌هایش بکشید. در همان حال، از او تعریف و تمجید کنید.

روز سوم: ناخن‌گیر را به پنجه‌های پت‌تان بکشید. با گیره ناخن‌گیر بازی کنید تا سگتان صدایش را بشنود. فعلا ناخن‌هایش را کوتاه نکنید، صرفا بگذارید عادت کند. بازهم او را تحسین کنید.

روز چهارم: باز هم وسیله کوتاه کردن ناخن سگ در منزل را به پنجه‌هایش بکشید. همین‌طور که این کار را انجام می‌دهید، او را تشویق هم بکنید.

روز پنجم: در این روز، کوچک‌ترین نوک ناخن پنجه جلویی را کوتاه کنید. فقط یک بار تلاش کنید. اگر پت‌تان با این کار کنار آمد، او را حساب تشویق کرده و پاداش (treat) بدهید.

روز ششم: حالا نوک دو ناخن پنجه جلویی سگ تان به خوبی را کوتاه کنید.

روز هفتم: هر روز ناخن‌های بیشتری را کوتاه کنید، تا وقتی سگ تان عادت کند و اجازه بدهد همه این کارها را در یک جلسه انجام بدهید.

توصیه کاربردی اینکه حتی وقتی نیازی به کوتاه کردن ناخن سگ در منزل هم نیست، این تمرین را انجام بدهید. اصلا تظاهر به ناخن گرفتن کنید. هدف این است که پت‌تان به این کارها عادت کند.

انتهای مطلب/م.ع

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x