روانشناسی

آموزش نظم به کودکان با 10 راهکار کارآمد و موثر

آموزش نظم به کودکان می تواند بسیار کار لذت بخشی باشد. کودکان از ریخت و پاش و بی نظمی لذت می برند و به سختی تن به برقراری انظباط و نظم می دهند.

به گزارش پارت نیوز؛ هر چه کودک بزرگ تر می شود، رفتارهایش هم تغییر می کند پس بهتر است آموزش نظم به کودکان را از همان کودکی شروع کنید.

بهترین راه و روش برای درک رفتار کودک، دانستن چالش هایی است که او در این مرحله از رشد با آنان روبه روست. با دانستن این موارد می توانید بدون فریاد زدن یا تنبیه با کودک خود رفتار کنید و به او راه درست را بیاموزید.

روش های آموزش نظم به کودکان

آموزش نظم به کودک به معنی تنبیه نیست. در واقع، تمام استراتژی ها باید مثبت باشند. این استراتژی ها بر اساس حرف زدن و گوش کردن تنظیم می شوند و به کودک کمک می کند. در ادامه به معرفی برخی روش های آموزش نظم به فرزندان خواهیم پرداخت.

1. الگو باشید

اگر عادت دارید بعد از ورود به خانه لباس های خود را روی مبل بگذارید، نباید انتظار داشته باشید که فرزندتان پس از بازگشت از مدرسه به خانه کیف خود را پشت در نگذارد. برنامه مشخصی برای خانواده داشته باشید. در ساعات خاصی از خواب بیدار شوید، بخوابید، غذا بخورید و سعی کنید منظم باشید.

چیکار کنم فرزندم منظم بشه

2. مسئولیت را دقیق تعریف کنید

سن فاکتور مهمی در آموزش نظم به کودکان است. تمیزکاری را کوتاه و مختصر نگه دارید. یک کودک پیش دبستانی نمی تواند چند ساعت را صرف تمیز کاری و مرتب کردن کند.

چیزی که از او می خواهید را واضح بیان کنید. اگر به او بگویید اتاقت را تمیز کن، شاید او متوجه نشود که باید چه کار کند. در عوض، بگویید اسباب بازی هایت را در این سبد بریز یا عروسک ها را در قفسه ها بچین.

3. آموزش نظم به کودکان

کودک باید برای بازی کردن آزاد باشد. او باید بتواند با تمام اسباب بازی هایش بازی کند و هر لحظه بتواند به دنیای خیال پرواز کند.

پس به بهانه نظم اسباب بازی هایش را در کمد حبس نکنید. در عوض، از او بخواهید صرفا در نقطه مشخصی از خانه بازی کند. روی یک فرش یا در اتاق خودش می تواند محدوده آزادی او باشد.

4. مسئولیت های سنگین به او ندهید

انتظار نداشته باشید که برای آموزش نظم به کودکان از او بخواهید تمام اتاقش را تمیز کند. این مسئولیت سنگین باعث می شود که او از تمیز کردن متنفر شود. در عوض، به او بگویید «بیا مسابقه بدهیم. من لگوها را جمع می کنم. تو عروسک ها را. هر کس زودتر این کار را انجام داد برنده است.»

5. برنامه روز فرزندتان را تنظیم کنید

آموزش نظم به کودکان با یک برنامه ریزی مشخص بسیار کار آسانی می تواند باشد. کودک باید برنامه مشخصی داشته باشد و از آن پیروی کند. همچنین باید دلیل این برنامه را نیز بداند. برای مثال، اگر از او می خواهید اول تکالیفش را انجام دهد و بعد تلویزیون تماشا کند، او باید بداند که بدین ترتیب وقت آزاد بیشتری دارد. می توانید یک برنامه تصویری در خانه داشته باشید که کارهای معمول فرزندتان را مشخص می کند. با انجام دادن هر کار یک تیک میخورد و با منظم بودن این برنامه او به پاداش مناسبی می رسد.

چیکار کنم کودکم منظم بشه

6. دو بار درخواست نکنید

یک بار با محبت و آرامش از او بخواهید کاری را انجام دهید. دفعه بعد با صدایی سردتر و جدی تر از او بخواهید و عاقبت انجام ندادن آن کار را به او تذکر دهید: «از تو خواستم لطفا اسباب بازی هایت را جمع کنی و مسواک بزنی، وگرنه تا فردا عصر نمی توانی با آنها بازی کنی.» مجازاتی را تعیین نکنید که نمی توانید اجرا کنید.

7. تشویقش کنید

کودکان پیش دبستانی واقعا دوست دارند والدین خود را راضی نگه دارند. مشکل اینجاست که ما معمولا به نکات منفی رفتار آنان توجه می کنیم. وقتی چیزی از او می خواهید و آن را انجام می دهد، او را برای رفتارش تشویق کنید.

در کنار تعیین مجازات، باید سیستم پاداش مناسبی نیز داشته باشید. جدول برچسب می تواند راه خوبی برای پیشگیری از تبدیل شدن پاداش به باج باشد. فراموش نکنید که پاداش باید کوتاه مدت باشد. پس از آنکه کودک به درجه ای از انضباط رسید، باید پاداش حذف شود.

8. اجازه دهید قلمرو داشته باشد

وقتی فرزندتان این امکان را داشته باشد که اتاقش را خودش دکور کند، بهتر از آن مراقبت می کند. با او کمک کنید وسایل را به نحوی که دوست دارد بچیند. با کمک یکدیگر قفسه و شلف درست کنید تا بتواند وسایلش را در آنها قرار دهید. اگر می توانید قفسه ها را رنگ آمیزی کنید یا تزئین کنید. با کمک یکدیگر اتاق را رنگ بزنید و حال و هوای جدیدی در آن ایجاد کنید. احتمالا بدین ترتیب، او برای حفظ این زیبایی بیشتر تلاش خواهد کرد.

آموزش نظم به کودکان
S

9. وسایل اضافی را از اتاقش دور کنید

اگر فرزند شما ده ها مدل عروسک، ماشین یا لگو یا لباس دارد کمد او اگر کهنه و جدید روی هم انباشته شوند، حفظ نظم دشوارتر می شود. هر بار که دستگاه جدیدی خریداری می کنید، تعدادی از اسباب بازی های قدیمی خود را با توافق خودش به دیگران اهدا کنید. اقلام قدیمی، آسیب دیده و اضافی را از اتاقش حذف کنید و فقط موارد محبوب و مفید را در دسترس او بگذارید.

10. کمال گرا نباشید

برای آموزش نظم و انضباط به کودکان افراط نکنید. خانه ای که یک کودک در آن زندگی می کند هرگز برای همیشه تمیز نمی ماند. هر بار که خانه را مرتب می کنید، پس از چند ساعت ممکن است به حالت اولیه خود برگردد.

منظم بودن در حد قابل قبول و تا حدی که همه چیز تا حدودی خوب باشد، کافی است . لازم نیست همه چیز سر جای خودش باشد. گاهی اوقات به فرزندتان اجازه دهید کثیف باشد تا لذت تمیز بودن را درک کنید.

انتهای مطلب/م.ع

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x