سلامت

اعتیاد به قرص متادون چه علایمی دارد؟

متادون نوعی قرص مسکن است که باید با تجویز دکتر و زیر نظر پزشک مصرف و قطع شود. اعتیاد به قرص متادون از عوارض شایع و خطرناک این قرص مخدر است. در این مقاله ما به معرفی اجمالی قرص متادون و علائم اعتیاد و ترک آن می‌پردازیم.

به گزارش پارت نیوز؛ قرص متادون نوعی داروی مخدر صنعتی است. از متادون معمولاً برای ترک اعتیاد به هروئین و دیگر مواد مخدر افیونی استفاده می‌شود. همچنین نباید متادون را بیش‌ازحد و بدون تجویز پزشک مصرف کرد؛ چرا که اعتیاد به قرص متادون نیز می‌تواند دردسر بعدی شما باشد. اما این روزها شاهد استفاده بیش‌ازپیش این داروی مخدر هستیم. بدین ترتیب، در این مقاله می‌خواهیم در مورد علائم و روش‌های ترک اعتیاد قرص متادون صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

چگونه یک فرد اعتیاد به قرص متادون دارد را بشناسیم؟

مصرف بیش‌ازحد قرص متادون ۵ میلی گرم و حتی سایر دوزهای این قرص می‌تواند باعث اعتیاد شود. اغلب افرادی که دچار اعتیاد می‌شوند، بیماری خود را انکار می‌کنند و مایل به انجام آزمایش اعتیاد به قرص متادون ندارند. با این حال، علائم ظاهری آن‌ها و تغییر رفتاری که دارند، خود گواه همه چیز خواهد بود. اگر با یک فرد معتاد به قرص متادون در یک‌جا زندگی کنید، با تغییر رفتار و ظاهر او متوجه همه چیز خواهید شد.

از بارزترین علایم اعتیاد به قرص متادون می‌توان به مواردی مانند تهوع، خارش بدن، دشواری در تکلم، نامنظم شدن تنفس، خواب‌آلودگی غیرطبیعی، کاهش سرعت حرف زدن، تورم صورت و کشیدگی پوست، فراموشی، کاهش تمرکز و حافظه اشاره کرد

اما متأسفانه ترک هروئین با متادون، روش درستی نیست و خود این قرص باعث اعتیاد می‌شود. به همین علت است که برای ترک آن باید به دکتر متخصص ترک اعتیاد رجوع کرد. البته لازم به ذکر است که علائم اعتیاد به انواه مواد مخدر، تقریباً یکی است و به‌راحتی می‌توان آن را تشخیص داد.

عوارض اعتیاد به قرص متادون

اعتیاد قرص متادونقرص متادون یک قرص دارای مخدر و اعتیادآور است. همان‌طور که گفتیم، مصرف بیش‌ازحد قرص متادون می‌تواند باعث اعتیاد به آن و عوارض خطرناکی شود؛ اما عوارض دیگری هم در پی دارد مانند تخریب اعضای داخلی بدن و مرگ ناگهانی فرد مصرف کننده. اعتیاد به متادون تاثیرات قوی روی کبد تأثیر گذاشته و آسیب‌های جبران‌ناپذیری به این عضو حیاتی وارد می‌کند. مصرف متادون با بالا بردن آنزیم های کبد و در نهایت منجر به سرطان کبد می‌شود.

از جمله برخی از مهم‌ترین عوارض اعتیاد به قرص متادون می‌توان موارد زیر اشاره کرد.

  • افسردگی
  • احساس پوچی
  • اختلالات روانی
  • ضربان نامنظم قلب
  • پوسیدگی دندان‌‌ها
  • عدم ثبات شخصیتی
  • اختلال شدید تنفسی

علاوه بر عوارض مصرف متادون و اعتیادی که به  وجود می‌آورد، باید بگوییم که ترک ناگهانی آن و تمامی مواد مخدر دیگر به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود و تمامی مراحل باید زیر نظر پزشک یا روانپزشک ترک اعتیاد طی شود.

ترک متادون تا چند روز طول میکشد؟

ترک قرص متادونیکی از مهم‌ترین و رایج‌ترین سوال‌ها برای ترک اعتیاد به قرص متادون این است که ترک متادون چند روز طول می کشد؟ افراد بسیاری که اعتیاد خود را ترک نمی‌کنند و از ترک آن واهمه دارند، به همین دلیل اطلاحاً دوره خماری پس از ترک آن‌ها طولانی است. باید بگوییم که اگر ترک اعتیاد تحت نظر پزشک متخصص و در کلینیک‌های معتبر صورت گیرد، خیلی راحت‌تر و سریع‌تر دوره خماری آن طی می‌شود. شایان به ذکر است که نشانه‌های ترک اعتیاد به قرص متادون یک تا سه روز بعد از آخرین مصرف ظهور کرده و سخت‌ترین روز ترک متادون، شش روز پس از آخرین مصرف قرص می‌باشد.

ترک دوزهای 20 و 40 متادون در کلینیک‌های تخصصی ترک اعتیاد و زیر نظر روانپزشک کمترین میزان سختی را همراه خواهد داشت. بهتر است برای ترک اعتیاد قرص متادون به کلینیک ترک اعتیاد معتبر مراجعه شود؛ اما برای ترک قرص متادون در خانه معمولاً از دو روش نوین و دارویی یا روش سنتی استفاده می‌شود که در ادامه توضیح می‌دهیم.

روش نوین ترک متادون در منزل

ترک قرص متادون (1)در روش ترک قرص متادون در خانه به‌صورت نوین، از داروهایی مانند بوپرنورفین، نالوکسون و کلونیدین استفاده می‌شود. این داروهای به‌منظور آسان‌ساختن فرآیند ترک و کاهش برخی از علائم دردناک مورد استفاده قرار می‌گیرند. ترک متادون با قرص کلونیدین منجر به کاهش علائمی مانند اضطراب، تحریک، درد عضلانی، عرق کردن، آبریزش بینی و گرفتگی مفصلی می‌شود. نالترکسون هم یک سم‌زدای قوی است که ۲ یا ۳ روز، علائم ترک را کاهش می‌دهد. البته باید بگوییم که حتی برای ترک این قرص در منزل نیز باید با پزشک مشورت کنید.

روش سنتی ترک قرص متادون

در روش سنتی ترک اعتیاد به متادون، ترک به‌صورت تدریجی انجام می‌شود. در این روش معمولاً ۵ الی ۷ هفته زمان لازم است. در این روش، ابتدا مصرف متادون را تا ۳۰ میلی گرم در روز کاهش می‌دهند. سپس در هر هفته، مصرف را به میزان ۵ میلی‌ گرم کاهش می‌دهند تا میزان مصرف به ۲۰ میلی گرم برسد. سپس میزان مصرف در هر هفته کم‌تر از ۵ میلی گرم کاهش داده می‌شود تا جایی که به صفر برسد. این روش از ترک ناگهانی متادون و ترک یکدفعه متادون بهتر و مؤثرتر است. با این حال، در صورت مشاهده وسوسه‌های بیش‌ازحد برای مصرف مجدد قرص متادون، به یک کلینیک معتبر مراجعه کنید.

در این روش درمان ترک قرص متادون بهتر است برای کنترل وسوسه بازگشت، از یک دکتر روانشناس یا دکتر روانشناس آنلاین مشورت گرفت.

بهترین روش ترک مصرف متادون

اعتیاد به قرص متادونبهترین راه برای ترک این اعتیاد مراجعه به کلینیک‌های است؛ اما اگر به هر دلیل به این مراکز نمی‌توانید مراجعه کنید با مشورت پزشک روش‌های زیر را می‌توانید اجرا کنید:

سم‌زدایی تدریجی بدن از متادون

علائم ترک قطعی متادون شدید است و به همین خاطر باید تحت نظارت یک متخصص ترک اعتیاد انجام شود. در روش تدریجی سم‌زدایی بدن از متادون، فرد می‌تواند علاوه بر اعتیاد جسمی، بر اعتیاد روانی خود هم غلبه کند.

سم‌زدایی سریع بدن از متادون

در روش سم‌زدایی سریع، ابتدا معاینات پزشکی و آزمایشات اعتیاد انجام شده و همچنین دوز متادون و مدت زمان مصرف آن توسط پزشکان متخصص بررسی می‌شود. در صورت تأییر پزشک متخصص، می‌توان سم‌زدایی سریع را شروع کرد؛ اما باز هم می‌گوییم که روش تدریجی بسیار بهتر و مؤثرتر است.

از کجا بفهمیم که اعتیاد به قرص متادون را ترک کرده ایم؟

فردی که دچار اعتیاد به قرص متادون شده است، پس از ترک آن، حالات زیر را تجربه خواهد کرد. این حالات ممکن است در همه افراد که این قرص را ترک می‌کنند بروز نکند یا تعدادی از آن‌ها بروز کنند. این حالات عبارت‌اند از:

  • گیجی
  • یبوست
  • سرگیجه
  • حالت تهوع
  • درد عضلانی
  • تعریق شدید
  • مشکلات خواب
  • مشکل در تنفس

در برخی شرایط علائم ترک اعتیاد به قرص متادون ممکن است به‌حدی شدید باشد که فرد نشانه‌های زیر را تجربه کند:

  • افسردگی
  • بی‌خوابی
  • آبریزش بینی
  • لرز و گرگرفتگی
  • بی‌قراری و اضطراب
  • درد عضلانی یا درد مفاصل
  • تمایل شدید به مصرف متادون

موارد هشدار مصرف داروی متادون:

در طول درمان با داروی متادون به طور منظم به پزشک مراجعه نموده و معاینات لازم را انجام دهید.

داروی متادون ممکن است سبب بروز وابستگی شود.

در طول درمان با داروی متادون از مصرف الکل بپرهیزید.

داروی متادون ممکن است با آزمایشات خاصی (از جمله آزمایش‌های سطح آمیلاز و لیپاز) تداخل داشته و باعث نتایج اشتباه شود، لذا پزشک معالج را از مصرف داروی متادون مطلع سازید.

در طول مصرف داروی متادون از تغییر وضعیت ناگهانی بپرهیزید.

داروی متادون ممکن است باعث بروز سرگیجه و خواب آلودگی شود، لذا در انجام کارهایی مانند رانندگی که به هوشیاری بالا نیاز دارند، احتیاط کنید.

در طول درمان با داروی متادون، مایعات کافی مصرف کنید مگر اینکه مایعات از سوی پزشکتان محدود شده باشد.

گریپ فروت و آب گریپ فروت ممکن است باعث افزایش سطح متادون شود.

پایان مطلب/س.آ

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x