خودرو

امکانات و مشخصات فنی ساینا GX دنده ­ای و اتوماتیک + عکس و قیمت

ساینا GX  یکی از محصولات  شرکت خودروسازی سایپا است که در این مقاله به معرفی آن خواهیم پرداخت.

به گزارش پارت نیوز؛ ساینا یک سدان شهری جمع و جور از شرکت سایپا است که بر اساس دسته‌بندی‌های جهانی در سگمنت B جای می‌گیرد. به نوعی این خودرو نمونه ارتقاع یافته تیبا صندوقدار محسوب می‌شود و از سال 1395 در سبد محصولات سایپا قرار گرفته است.

ساینا GX با گیربکس دنده ای یکی از انواع خودروهای ساینا متعلق به شرکت سایپا است. تیپ های متنوع ساینا عبارت اند از: ساینا S ، آپشنال، R ، RS ، آپشنال ۸۵ گانه و  GX که جدیدترین نسخه به حساب می آید.

آپشن های جدید در ساینا GX

همان تجهیزاتی که قبلا روی ساینا S دیده بودیم حالا درون کابین ساینا GX نیز به چشم می‌خورد ولی با این تفاوت که سایپا، چندین ویژگی جدید را برای مشتریان ساینا جی ایکس درنظرگرفته که عبارتند از:

  • نویگیشن
  • دوربین عقب
  • شیشه دودی عقب
  • روکش چرم صندلی
  • دکمه‌های کنترلی فرمان
  • مانیتور 7 اینچی لمسی

آپشن های جدید در ساینا GX

جدول مشخصات فنی ساینا GX دنده ای

همزمان با مرحله دوم فروش یکپارچه در سال 1402 و از طریق سامانه عرضه، شرکت سایپا نیز تیپ جدیدی را برای خانواده ساینا معرفی کرده است که ساینا GX نام دارد. این محصول جدید، قرار است در نیمه دوم سال 1402، تحویل خریداران شود.

اگر بخواهیم بطور مختصر و مفید این خودرو را تعریف کنیم، باید بگوییم که در واقع همان ساینا S است ولی با این تفاوت که هم به موتور ارتقایافته M15GSI مجهز شده و هم اینکه چندین آپشن جدید و کاربردی روی آن نصب شده است. درباره موتور جدید M15GSI، آنطور که سایپا خبر داده، به لطف استفاده از سامانه VVT، خروجی این موتور نیز بهبودیافته و البته مصرف سوخت (در سیکل ترکیبی) و حتی آلایندگی تولیدی آن نیز کمتر از موتور M15 شده است:

ساینا GX مدل خودرو
M15GSI کد موتور
90 اسب بخار قدرت
137 نیوتن متر گشتاور
5 دنده دستی گیربکس
4209 میلیمتر طول
1667 میلیمتر عرض
1490 میلیمتر ارتفاع
2414 میلیمتر فاصله محوری
41 لیتر حجم باک
370 لیتر حجم صندوق

امکانات ساینا GX دنده ای

در ساینا جی ایکس امکاناتی نظیر دو کیسه هوای راننده و سرنشین، سیستم ترمز ضد قفل، سیستم ضد سرقت، نمایش دمای هوای بیرون، سیستم تهویه الکترونیکی دستی، نشانگر تعویض دنده، سنسور پارک عقب، صندلی راننده شش حالته دستی، ایزوفیکس، تریم داخلی چرمی، چراغ های جلوی همراهی کننده، دی لایت، اتولایت، سیستم پایش میزان فشار بار تایرها  (TPMS)، کنترل صدا از روی فرمان، دوربین عقب، مانیتور ۷ اینچی، شیشه های دودی عقب و… دیده می شود.

البته به این نکته هم باید اشاره کرد که سایپا قرار بود طراحی جدید داشبورد را برای این خودرو داشته باشد و ساینا GX با خط طراحی جدید داشبورد به بازار بیاید، اما در تصاویر ارائه شده در کاتالوگ همچنان همان چینش قدیمی را می بینیم و مشخص نیست تکلیف آن پروژه که قدم های نهایی را پست سر می گذاشت چه شد و بالاخره ساینا G چه زمانی عرضه می شود.

قیمت ساینا GX

هنوز به صورت رسمی سایپا قیمتی را برای نسخه های ارتقا یافته نسخه GX دنده ای اعلام نکرده است.

مشخصات فنی ساینا GX اتوماتیک

پیشرانه استفاده شده در این خودرو M15 و از نوع GSI است. این پیشرانه توان تولید ۹۰ اسب بخار قدرت و ۱۳۷ نیوتن متر گشتاور را دارد. قدرت و گشتاور به اندازه اندکی در این پیشرانه افزایش داشته است، اما نکته فنی اصلی خروجی های عددی نیست. مهندسان سایپا با تغییرات فنی پیشرانه ۱.۵ لیتر ۴ سیلندر ۸ سوپاپ در کنار به کارگیری سیستم VVT-i توانسته اند نمودار گشتاور این پیشرانه را بهبود دهند. این یعنی در دورهای پایین تر گشتاور بالاتری را نسبت به نسخه های قبلی در این خودرو خواهیم داشت.

قدرت تولیدی پیشرانه توسط جعبه دنده CVT تیپ ترونیک ۶ سرعته به چرخ های جلو منتقل می شود و در این بخش تغییری نداریم. دریچه گاز این تیپ از نوع برقی و فرمان هم الکترونیکی است. مصرف سوخت این تیپ مشابه ساینا S اتومات احتمالاً ۷.۷۸ لیتر در صد کیلومتر خواهد بود.

امکانات ساینا GX اتوماتیک

در این خودرو امکاناتی نظیر دو کیسه هوای راننده و سرنشین، سیستم ترمز ضد قفل، سیستم ضد سرقت، نمایش دمای هوای بیرون، سیستم تهویه الکترونیکی دستی، نشانگر تعویض دنده، سنسور پارک عقب، صندلی راننده شش حالته دستی، ایزوفیکس، تریم داخلی چرمی، چراغ های جلوی همراهی کننده، دی لایت، اتولایت، سیستم پایش میزان فشار بار تایرها (TPMS)، کنترل صدا از روی فرمان، دوربین عقب، مانیتور ۷ اینچی، شیشه های دودی عقب و… دیده می شود.

البته به این نکته هم باید اشاره کرد که سایپا قرار بود طراحی جدید داشبورد را برای این خودرو داشته باشد و ساینا GX با خط طراحی جدید داشبورد به بازار بیاید، اما در تصاویر ارائه شده در کاتالوگ همچنان همان چینش قدیمی را می بینیم و مشخص نیست تکلیف آن پروژه چه شد و بالاخره ساینا G چه زمانی عرضه می شود.

قیمت ساینا GX

شرکت سایپا هنوز به صورت رسمی قیمتی برای نسخه های ارتقایافته ساینا GX اتومات اعلام نکرده است. بنابراین مشتریان این خودرو در سامانه یکپارچه باید براساس حدس و گمان و قیمت محصولات نزدیک به این خودرو از شرکت سایپا، قیمت نسخه GX اتومات را بیابند!

قیمت ساینا GX در طرح پیش فروش خودرو

نقاط ضعف ساینا GX دنده ای و اتوماتیک

در ادامه به بررسی معایب ساینا خواهیم پرداخت.

۱. پیشرانه ضعیف

پیشرانه‌ای که روی ساینا GX دنده ای و اتومات و دیگر تیپ های این خودرو نصب شده دقیقا همان پیشرانه ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر است که پیش‌تر بر روی تیبا نیز نیز مورد استفاده قرار گرفته بود؛ تنها تفاوت میان پیشرانه‌های این دو خودرو وجود دارد، استفاده از دریچه گاز برقی در ساینا است. این پیشرانه که با کد M15 شناخته می‌شود، توان تولید ۸۷ اسب بخار قدرت و ۱۲۸ نیوتن متر گشتاور را دارد.

ناتوانی پیشرانه سایپا ساینا در تامین قدرت لازم برای به حرکت درآوردن بدنه ۱۰۸۰ کیلوگرمی این خودرو باعث شده است تا شاهد شتاب ۰ تا ۱۰۰ حدود ۱۳ ثانیه‌ای از این خودرو باشیم. ضعف پیشرانه ۱.۵ لیتری ساینا در زمان حرکت در سربالایی‌ها یا مواقعی که ظرفیت سرنشینان این خودرو تکمیل باشد کاملا ملموس بوده و در واقع ساینا در چنین مواقعی خصوصا در نمونه اتومات هیچ علاقه‌ای به افزایش سرعت و شتاب از خود نشان نمی‌دهد.

۲. کیفیت پایین مونتاژ و اجزای کابین

کیفیت پایین مونتاژ از جمله مواردی است که در خودروهای ایرانی به امری عادی تبدیل شده است؛ به طوری که اگر خودرو وطنی با کیفیتی روانه بازار شود، بسیار جای تعجب دارد. ساینا نیز مانند سایر محصولات حاضر در این رده قیمتی، از کیفیت مونتاژ پایینی برخوردار است و متریالی که در کابین ساینا به کار رفته در واقع همان پلاستیک خشک و بی کیفیتی است که در سایر خودروهای شرکت سایپا نیز به چشم می‌خورد.

مطمئنا چنین متریال ضعیفی، در بلندمدت کیفیت اولیه خود را از دست داده و حس ناخوش‌آیندی را به سرنشینان منتقل خواهد کرد؛ همچنین طراحی داخلی چندان تفاوتی با تیبا ندارد و فقط برخی موارد جزئی در داشبورد یا دستیگره‌ درب‌ها در ساینا متمایز هستند. صندلی‌ها نیز به هیچ عنوان ارگونومیک نبوده و در سفرهای طولانی مدت می‌تواند برای سرنشینان آزار دهنده باشد.

طراحی خارجی ساینا _ رنگ سفید ساینا

۳. طراحی ناموزون

پس از طراحی ناامید کننده نمای ظاهری تیبا، طراحان سایپا سعی کرده‌اند چهره‌ای نسبتا اسپرت و جذابی را برای ساینا GX خلق کنند تا شاید تا حدودی بتوانند رضایت خریداران را جلب نمایند. علی‌رغم تمامی تغییراتی که در طراحی ساینا اعمال شده است، همچنان می‌توان در یک نگاه اجمالی متوجه ناهماهنگی‌های فراوان در طراحی این سدان ارزان قیمت سایپا شد.

البته اگر بخواهیم از حق نگذریم، تنها نقطه قوتی که در طراحی ناموزون سایپا ساینا GX به چشم می‌خورد، نمای جلویی این خودرو بوده که بسیار جذاب‌تر از تیبا به نظر می‌رسد. رد پای این طراحی ناموزون در فضای داخلی ساینا نیز ادامه دارد؛ به طوری که با ورود به کابین سایپا ساینا با یک طراحی ساده و کسل کننده‌ای مواجه می‌شویم که تقریبا تمامی اجزای آن به رنگ خاکستری تیره است.

۴. ایمنی پایین

همان‌طور که می‌دانید در کشور ما هیج مرکزی برای تست تصادف و بررسی میزان امنیت خودروهای در حال تولید وجود ندارد و این بهانه خوبیست تا خودروسازان وطنی با خیال راحت محصولات ناامن خود را حداقل ایمنی و تجهیزات امنیتی روانه بازار ‌کنند.

سایپا ساینا نیز از این قاعده مستثنی نبوده و همانند تمامی خودروهای تولید داخل، تاکنون هیچ تست تصادفی روی سایپا ساینا GX انجام نگرفته است. از نظر منطقی امنیت هیچ تفاوتی با تیبا ندارد و در واقع کاملا مانند تیبا از استحکام بسیار کم بدنه این خودرو و همچنین سابقه بسیار بد سایر تولیدات شرکت سایپا، نمی‌توان به امنیت ساینا نیز چندان خوشبین بود.

مزایای ساینا جی ایکس دنده ای و اتوماتیک

مزایا و نقاط قوت ساینا عبارت اند از:

1.امکانات قابل قبول

سایپا در تولیدات اخیر خود رویه‌ای متفاوت در پیش گرفته و آن‌ها را با امکانات رفاهی بیشتری روانه بازار کرده است. ساینا نیز یکی از محصولات جدید سایپا است که این شرکت برای توجیه اختلاف قیمتی آن با تیبا، تجهیزات رفاهی بیشتری را در این خودرو جای داده است. این مورد نیز یکی دیگر از مزایا ساینا محسوب می‌شود.

کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، چراغ‌های مه شکن جلو و عقب، نمایشگر نشان دهنده ساعت و دما، سنسور پارک دنده عقب، سیستم تهویه مطبوع الکتریکی، آینه‌های برقی، شیشه بالابرهای برقی و رینگ‌های آلومینیومی بخشی از امکانات ساینا GX هستند که برای یک خودرو اقتصادی جالب به نظر می‌رسند.

البته در نمونه‌های مجهز به گیربکس اتوماتیک ساینا، امکانات به‌مراتب پیشرفته‌تری همچون نمایشگر لمسی ۷ اینچی مجهز به Bluetooth، کروز کنترل، ورود و استارت بدون کلید، سیستم پایش فشار باد تایرها (TPMS)، رهیاب (Navigation) و شیشه های دودی عقب به کار رفته است که باعث می‌شود این خودرو یکی از مجهزترین سدان‌های موجود در این رنج قیمتی و سگمنت باشد.

2.بهبود طراحی داخلی و خارجی

یکی از معایب تیبا که موجب شده بود بسیاری از مشتریان ایرانی از این خودرو روی‌گردان شوند، ظاهر عجیب و ناموزون آن بود. از همین رو سایپا در طراحی ساینا سعی کرده است تا خودرویی شبیه به محصولات اقتصادی آسیایی نظیر تویوتا یاریس یا هیوندای اکسنت طراحی کند و ظاهری جذاب‌تر را برای مصرف‌کننده به نمایش بگذارد. حال با نگاهی به نمای ظاهری ساینا می‌توان گفت که سایپا در انجام این کار موفق شده است و طراحی زیباتر ساینا نسبت به تیبا یکی از مزایای این خودرو محسوب می‌شود.

بیشترین تغییرات ظاهر خارجی ساینا به قسمت جلو و عقب این خودرو معطوف می‌شود؛ جایی که سایپا از چراغ‌های طرح جدید استفاده کرده است و سعی داشته خودرو را اندکی کشیده‌تر از حالت قبل جلوه دهد. در نمای جانبی نیز با اعمال تغییراتی در رکاب و فرم آینه‌ها، سعی شده تا خودرو متفاوت‌تر از تیبا به نظر برسد.

فضای داخلی ساینا نیز نسبت به تیبا زیباتر بوده و می‌توان گفت با وجود شباهت‌های فراوان، نمای ظاهری کابین آن از طراحی به‌روزتری برخوردار است. افزودن امکانات جدید نظیر سیستم مالتی مدیا نیز موجب شده تا داشبورد ساینا GX از تیبا جذاب‌تر جلوه کند. با این حال نقطه ضعف اصلی کابین تیبا یعنی استفاده از مواد کم کیفیت در ساینا نیز دیده می‌شود و در مدتی کوتاه قطعات خودرو دچار آسیب‌دیدگی خواهند شد.

داخل ساینا GX - طراحی داخلی ساینا

3.مصرف سوخت اقتصادی

ساینا محصولی اقتصادی است و این‌گونه از خودروها می‌بایست مصرف سوخت اندکی داشته باشند. خوشبختانه می‌توان این مورد را نیز یکی از مزایا ساینا برشمرد. البته باید توجه داشت پیشرانه ساینا از سیستم قدیمی هشت سوپاپه بهره می‌برد و چندان کارا نیست و مصرف سوخت اقتصادی تنها به واسطه حجم پایین پیشرانه ثبت شده است.

ساینا در سیکل ترکیبی ۷ لیتر در صد کیلومتر بنزین می‌سوزاند و با توجه به باک ۴۰ لیتری خودرو، نیاز به مراجعات مکرر به پمپ بنزین نخواهید داشت؛ درواقع ساینا با هر باک پر از بنزین حدودا می‌تواند ۵۷۰ کیلومتر را طی کند. مصرف سوخت این خودرو در رده پژو ۲۰۶ تیپ ۲ است و باعث برتری ساینا GX در مقابل خودروهایی همچون پژو ۴۰۵ و سمند می‌شود که پرمصرف‌تر هستند.

4.گستردگی خدمات و فراوانی قطعات

ساینا توسط یکی از خودروسازان بزرگ داخلی یعنی سایپا به تولید می‌رسد. این مورد که یکی از مزایای ساینا به شمار می‌رود، به خوبی باعث برتری ساینا بر بسیاری از رقبا در بازار خودروهای کارکرده شده و ریسک خرید را برای مشتری به حداقل کاهش می‌دهد. خریداران ساینا GX می‌توانند از شبکه گسترده فروش و خدمات پس از فروش شرکت سایپا بهره‌مند شوند و از سوی دیگر تیراژ بالای ساینا هرگونه نگرانی را در خصوص دسترسی به قطعات یدکی از بین می‌برد.

علاوه بر موارد گفته شده، پیشرانه جدید سایپا یعنی موتور M15 در طیف گسترده‌ای از محصولات این شرکت نظیر تیبا، تیبا ۲، ساینا و کوئیک مورد استفاده قرار گرفته است و تعمیرات یا سرویس‌های آن به راحتی در سراسر کشور انجام می‌شود، بنابراین خریدار در هر شهری که باشد نگرانی از بابت انجام تعمیرات ساینا نخواهد داشت.

سوالات متداول

ساینا GX دنده ای چه مشخصات فنی دارد؟

پیشرانه استفاده شده در این خودرو M15 و از نوع GSI است. این پیشرانه توان تولید ۹۰ اسب بخار قدرت و ۱۳۷ نیوتن متر گشتاور را دارد.

ساینا GX دنده ای چه امکاناتی دارد؟

در ساینا جی ایکس امکاناتی نظیر دو کیسه هوای راننده و سرنشین، سیستم ترمز ضد قفل، سیستم ضد سرقت، نمایش دمای هوای بیرون، سیستم تهویه الکترونیکی دستی، نشانگر تعویض دنده، سنسور پارک عقب، صندلی راننده شش حالته دستی، ایزوفیکس، تریم داخلی چرمی، چراغ های جلوی همراهی کننده، دی لایت، اتولایت و … دیده می شود.

جمع بندی

تصاویر، امکانات و قیمت ساینا GX هنوز به طور دقیق مشخص نیست و باید منتظر ماند تا این ماشین به دست اولین خریداران آن برسد. نسخه GX در ماشین های ساینا امکانات بیشتری نسبت به نسخه معمولی آن دارد. سایپا امسال کوییک GX را نیز معرفی کرده و برای فروش در سامانه یک پارچه قرار داده است.

انتهای مطلب

1/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x