خودرو

امکانات و مشخصات فنی ساینا S + عکس، قیمت و طراحی

ساینا S نخستین فیس لیفت خودروی ساینا است. این خودرو که در سال 1399 با هدف بروز تر شدن این محصول توسط شرکت خودروسازی سایپا به بازار معرفی شد.

به گزارش پارت نیوز؛ اگر قصد خرید و یا آشنایی با خودروی ساینا S را دارید تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

قیمت ساینا S

معرفی ساینا S

خودروی ساینا در سال 1395 به عنوان خودرویی موازی با پروژه تیبا معرفی و به بازار عرضه شد تا خلاء قیمتی میان تیبا و پژو 405 را پر کند. ساینا در واقع فیس لیفتی از تیبا بود که با امکانات رفاهی بیشتر و ظاهر جذاب‌تر برای به دست آوردن سهم بیشتری از بازار تولید شد. در سال 1399 سایپا با توجه به نیاز بازار این خودرو را دچار تغییراتی کرد و ساینا S، به‌عنوان فیس لیفت مینور ساینا متولد شد.

مشخصات فنی ساینا اس

در بخش فنی، این خودرو همانند سایر تیپ‌های ساینا از یک موتور 1.5 لیتری با توان 87 اسب بخار و گشتاور 128 نیوتون متری بهره می‌برد. این نیرو به یک گیربکس 5 دنده دستی منتقل می‌شود و باعث می‌شود ساینا S با وزن 1050 کیلوگرمی خود طی 13 ثانیه از سرعت صفر به صد کیلومتر بر ساعت برسد.

این خودرو در قسمت جلو از سیستم تعلیق مک فرسون و در قسمت عقب از تعلیق یکپارچه بهره می‌برد. همچنین سیستم ترمز این خودرو در جلو دیسکی خنک شونده و در عقب کاسه‌ای است که دارای سیستم‌های کمکی ABS (ترمز ضد قفل) و EBD (توزیع الکترونیکی نیروی ترمز) نیز می‌باشد.

مصرف سوخت این خودرو 7 لیتر در هر 100 کیلومتر است و از استاندارد آلایندگی یورو 5 پشتیبانی می‌کند و درنتیجه این‌ها می‌توان گفت خودرویی اقتصادی و نسبتا پاک است. ساینا اس همچنین به سیستم فرمان هیدرولیک نیز مجهز است.

ساینا S قرمز - امکانات رفاهی

جدول مشخصات فنی ساینا S

نام خودرو ساینا s
نوع موتور چهار سیلندر خطی– هشت سوپاپ – دریچه گاز برقی
حجم موتور 1503 سی سی
قدرت 87 اسب بخار در 5200 دور بر دقیقه
گشتاور 128 نیوتن متر در 4000 دور بر دقیقه
جعبه دنده 5 سرعته دستی
انتقال قدرت دیفرانسیل جلو
شتاب 0-100 12.8 ثانیه
بیشترین سرعت 175 کیلومتر بر ساعت
مصرف ترکیبی 7.02 لیتر در100 کیلومتر
ظرفیت باک 41 لیتر
سیستم تعلیق جلو مک‌فرسون
سیستم تعلیق عقب میله پیچشی
ترمز جلو دیسکی خنک شونده
ترمز عقب کاسه‌ای

ابعاد و اندازه‌ها

کلاس بدنه سدان کوچک
نوع شاسی یکپارچه
طول 4215 میلیمتر
عرض 1663 میلیمتر
ارتفاع 1484 میلیمتر
فاصله محوری 2410 میلیمتر
وزن 1050 کیلوگرم
حجم صندوق عقب 370 لیتر
رینگ و تایر R14-185/60

ساینا S دوگانه‌سوز

از زمستان سال 1401 نسخه جدید ساینا اس، یعنی ساینا S دوگانه‌سوز به بازار معرفی کرد. این خودرو دوگانه‌سوز اولین خودروی گازسوز سایپا پس از چند سال وقفه است که دلیل آن استانداردهای سختگیرانه جدید بوده‌اند.

ساینا S دوگانه سوز

مشخصات ساینا اس دوگانه سوز

چند سالی بود که سایپا تولید خودروهای دوگانه سوز را متوقف کرده بود. سایپا بار دیگر روند تولید خودروهای CNG را باعرضه ساینا S دوگانه‌سوز آغاز کرد. نخستین سری محصولات ساینا اس دوگانه‌سوز در اردیبهشت ماه سال 1402 به مشتریان تحویل داده شد.

برخلاف وعده‌هایی که شرکت سایپا درباره این خودرو داده بود، مشخص شد که این خودروساز چند مورد از امکان ساینا اس CNG را تغییر داده است که عبارت‌اند از:

  • استفاده از کپسول گاز 9 کیلویی به‌جای کپسول 12 کیلویی وعده داده شده
  • بکار بردن صفحه کیلومتر شمار تیبا
  • حذف دزدگیر فابریک
  • حذف ریموت تاشو

این موضوع نارضایتی بسیاری از خریداران ساینا اس دوگانه سوز را به‌همراه داشته است. شرکت سایپا نیز قول رسیدگی به این موضوع را داده است. در حالت گازسوز توان خودرو نسبت به شرایط بنزین، چیزی در حدود 12 درصد کاهش پیدا می‌کند. به‌عبارت دیگر قدرت موتور به 72 اسب بخار و حداکثر گشتاور آن به 112 نیوتن متر می‌رسد.

تمام قطعات گازسوز این خودرو از تولیدات داخلی استفاده شده است تا ضمن اقتصادی بودن قیمت تمام شده ساینا اس دوگانه‌سوز، امکان تامین قطعات جانبی مانند شیر برقی و رگولاتور برای صاحبان این ماشین، راحت‌تر باشد. همچنین در ساینا اس دوگانه سوز از دریچه گاز مکانیکی به‌جای برقی استفاده شده که از این نظر نیز با ساینا اس بنزینی تفاوت دارد. ازنظر آپشن‌ها نیز تنها تفاوت ساینا اس دوگانه سوز با بنزینی، برخورداری از چراغ روشنایی خودکار یا اتولایت است.

امکانات ایمنی و رفاهی

ساینا S اتاق و پلتفرم مشترکی با ساینا دارد که خود از پلتفرم مشترک با تیبا یعنی X200 بهره می‌برد. متاسفانه تست تصادفی از خودروهای دارای این پلتفرم در دسترس نیست و نمی‌توان ایمنی آن‌ها را به‌درستی قضاوت کرد اما می‌توان گفت که در این زمینه از پراید عملکرد بهتری دارند. ساینا اس همچنین به دو ایربگ راننده و شاگرد مجهز است که می‌توانند در تصادفات مفید باشند اما از سوی دیگر کمبود سیستم کنترل پایداری در این خودرو به شدت احساس می‌شود.

ساینا اس از نظر امکانات رفاهی بالاتر از ساینا و پایین‌تر از ساینا اتوماتیک است و در مجموع امکانات مناسبی دارد از جمله این امکانا می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • شیشه‌بالابرهای برقی
  • آینه‌های جانبی با تنظیم برقی
  • دماسنج
  • تهویه مطبوع دیجیتال
  • کامپیوتر سفری
  • صندلی راننده 6 حالته دستی
  • چراغ جلو دارای دی لایت
  • صندلی عقب نیز مجهز به نگهدارنده صندلی کودک (ISOFIX)
  • سیستم ضد سرقت ایموبلایزر و سنسور پارک عقب

طراحی ظاهری ساینا اس

همان‌طور که گفته شد، ساینا S یک فیس لیفت مینور از خودروی ساینا است، به این معنی که فرم کلی خودرو حفظ شده و تفاوت‌ها فقط شامل تغییرات کوچک در ظاهر و یا تغییر طرح داخلی قطعات است. سایپا در فیس لیفت کردن ساینا موفق ظاهرشده و بسیاری از ایرادات نمونه اولیه آن را در این فیس لیفت رفع کرده است.

در بخش جلو ساینا S چهره تقریبا متفاوتی به خود گرفته؛ همان چراغ‌های کشیده قبلی در اینجا دیده می‌شود اما گرافیک داخلی آن‌ها تغییر کرده و با افزوده شدن رنگ مشکی، اکنون نمای اسپرت تری دارند. جلو پنجره گرافیک جدیدی دارد و در آن شبکه توری استفاده‌شده و یک نوار کرومی نیز دور آن به چشم می‌خورد که باعث شده تا این جلوپنجره کاملا شیک باشد. از آن سپر جلوی حجیم و اسباب بازی شکل هم دیگر خبری نیست و سپر جدید طرحی کاملا منطقی و هماهنگ با خودرو دارد.

طراحی ظاهری ساینا اس

در نمای کناری اما تغییرات خاصی به چشم نمی‌خورد. فرم ساده بدنه و حالت گرد سقف به همان گونه حفظ شده اند اما در اینجا بزرگ‌ترین نقطه ضعفی که قبلا در ساینا دیده می شد رفع شده و رینگ‌های 13 اینچی قبلی جای خود را به رینگ‌های فولادی 14 اینچی داده‌اند که تناسب بهتری با ابعاد خودرو دارند.

نمای عقب خودرو نیز تغییرات سازنده‌ای داشته؛ چراغ‌های عقب اکنون فرمی جدید دارند که شکیل تر از چراغ‌های قبلی است اما هماهنگی چندانی با چراغ‌های جلو ندارد. درب صندوق نیز تغییر کرده و فرم جدیدی دارد. سپر عقب نیز طراحی نرم‌تری به خود می‌بیند و همچنین از یک دفیوزر در قسمت پایینی آن استفاده‌شده که فرم خوبی دارد اما متاسفانه هیچ فضایی برای خروجی اگزوز روی آن در نظر گرفته نشده است.

کابین و فضای داخلی

شمایل کلی کابین ساینا اس شبیه به ساینا های معمولی است اما اینجا نیز شاهد تغییراتی جزئی هستیم که باعث شده اند نمای داخلی خودرو بهبود خوبی داشته باشد. ساینا S یک فرمان سه‌شاخه با طرح جدید دارد که مدرن‌تر و اسپرت تر است.

صفحه کیلومتر خودرو نیز تغییر کرده و یک صفحه کیلومتر جدید رنگی در کابین ساینا اس مشاهده می شود که ترکیب آن بافرمان جدید باعث شده تا زاویه دید راننده کاملا مدرن‌تر و زیباتر شود. اما تغییرات مثبت در همین‌جا تمام می‌شوند؛ کنسول میانی همان شکل قدیم را دارد و یک صفحه‌نمایش کوچک در بالا، یونیت پخش در قسمت میانی و پنل تهویه مطبوع دیجیتال در پایین تنها امکانات آن هستند.

داخل ساینا S - فضای داخلی

کیفیت متریال داخل خودرو نیز تغییری نکرده و در کابین از همان پلاستیک‌های خشک و بی کیفیت همیشگی استفاده‌شده است. صندلی‌های ساینا S راحتی نسبی دارند و ردیف عقب نیز فضای پایی بیشتر از 206 و کمتر از 405 در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد.

قیمت ساینا S

این خودرو حدود 380 میلیون تومان در بازار خریدوفروش می‌شود.

نمای عقب ساینا S

مزایا و معایب ساینا S

این خودرو درمجموع ظاهر و طراحی داخلی جدیدتر و امکانات رفاهی متوسطی را در اختیار مصرف‌کننده خود قرار می‌دهد . سواری نرم و راحت، مصرف سوخت اقتصادی، هزینه‌های نگهداری پایین و وفور خدمات پس از فروش از ویژگی‌های مثبت این خودرو هستند . با وجود اینکه ساینا S امکانات ایمنی خوبی دارد اما به دلیل پلتفرم قدیمی ایمنی خودرو پایین است.

همچنین موتور نسبتا ضعیف، هندلینگ و فرمان پذیری نامناسب و کیفیت ساخت پایین نیز از ویژگی‌های منفی ساینا اس  به شمار می‌روند . می‌توان باکمی تلورانس قیمت از تیبا و سمند به عنوان رقبای ساینا اس نام برد. در مجموع ساینا S انتخابی مناسب برای افرادی است که به دنبال خودرویی کم استهلاک و با هزینه نگهداری پایین هستند که درعین‌حال به آن‌ها سواری راحت و امکانات کاربردی ارائه دهد.

انتهای مطلب

1/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x