خودرو

امکانات و مشخصات فنی شاهین اتوماتیک + قیمت و عکس

یکی از پرحاشیه ترین خودروهای ملی در تاریخ صنعت خودرو ایران خودرو سایپا شاهین است. در این مقاله به معرفی امکانت و مشخصات فنی شاهین اتوماتیک خواهیم پرداخت.

به گزارش پارت نیوز؛ در این مطلب به معرفی شاهین اتوماتیک از طراحی داخلی و خارجی گرفته تا کابین بی صدا و موارد دیگر خواهیم پرداخت.

بررسی شاهین اتوماتیک

فرآیند توسعه این خودرو چندین بار با وقفه و تغییر مواجه شد تا در نهایت مشتریان ایرانی توانستند با شاهین ارتباط برقرار کنند. اعلام قیمت بالاتر نسبت به تارا دنده‌ای، کمبود امکانات رفاهی و ایمنی و همچنین مشکلات مونتاژی در سری‌های نخست، مانع از آن شدند که شاهین به خودرو موفقی در ایران تبدیل شود. امروزه نیز بازار خرید و فروش شاهین چندان پررونق نیست و مشتریان نیز تمایل چندانی به خرید این خودرو نشان نمی‌دهند.

بروز این مشکلات سبب شد تا سایپا دست به کار شود و شاهین مدل اتوماتیک را با امکانات بیشتر و ظاهر بهتر معرفی کند. البته به نظر نمی‌رسد که این خودرو تا پایان سال 1401 به بازار برسد و احتمالا در سال 1402 باید منتظر این خودرو باشیم. نسخه اتوماتیک سایپا شاهین از کابین با تریم دو رنگ بهره می‌برد و مواد بهتری در ساخت داشبورد آن استفاده شده‌اند. همچنین سطح آپشن‌های این خودرو نسبت به شاهین دنده‌ای بیشتر است. با این حال تا زمانی که این خودرو وارد بازار نشود، نمی‌توان در مورد نحوه واکنش کاربران به خودرو اظهار نظر قطعی داشت.

مشخصات شاهین اتوماتیک

مشخصات شاهین اتوماتیک

به نظر می‌رسد نسخه‌های اولیه این خودرو  با موتور M15‌ توربوشارژر مشترک با نسخه دنده‌ای به تولید برسند و پس از آن موتور جدید ME16 جایگزین این پیشرانه شود. پیشرانه 1.5 لیتری توربوشارژر شاهین حداکثر 110 اسب بخار قدرت و 178 نیوتن متر گشتاور آزاد می‌کند که از طریق گیربکس اتوماتیک CVT به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود.

به نظر می‌رسد در زمینه شتاب و کشش نسخه اتوماتیک اندکی ضعیف‌تر از نسخه دنده‌ای ظاهر شود، با این حال تاکنون اعداد و ارقام رسمی این خودرو از سوی سایپا منتشر نشده‌اند.

جدول مشخصات فنی شاهین اتوماتیک

نام خودرو شاهین اتوماتیک
کشور سازنده ایران
سال (طراحی) 1401
موتور 4 سیلندر 8 سوپاپه
حجم موتور 1497 سی سی
تنفس موتور توربوشارژ
انتقال نیرو دیفرانسیل جلو
حداکثر قدرت 109 اسب بخار در 5000 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور 178 نیوتن متر در 2500 دور در دقیقه
جعبه دنده CVT
شتاب 0 تا 100
حداکثر سرعت
وزن 1320 کیلوگرم
اندازه 4446 طول – 1771 عرض – 1490 ارتفاع
فاصله بین دو محور 2650 میلیمتر

 

امکانات و تجهیزات شاهین اتوماتیک

در قسمت‌های قبل اشاره کردیم که مدا اتوماتیک نسبت به نسخه دنده‌ای، امکانات و تجهیزات بیشتری را در اختیار مشتریان قرار می‌دهد. از جمله امکانات شاهین می‌توان به این موارد اشاره کرد: دوربین و سنسور پارک عقب، دوربین 360 درجه، دوربین ثبت وقایع، سیستم صوتی به همراه نمایشگر 10 اینچی، سیستم تهویه دیجیتال، کروز کنترل، رینگ‌های آلومینیومی 16 اینچی و کیسه‌ های هوای جانبی.

قیمت شاهین اتوماتیک چقدر است؟ عکس شاهین اتوماتیک مشکی

امکانات شاهین اتوماتیک

کیسه هوا کیسه هوای راننده و سرنشین جلو
سیستم صوتی

 

سیستم مولتی مدیا با نمایشگر 10 اینچی به همراه GPS و ورودی USB
ترمز و پایداری  

ABS – EBD – BAS – TCS – ESC – HSA

دیگر امکانات

 

رینگ های 15 اینچی، تهویه مطبوع اتوماتیک، سنسور پارک عقب، تنظیم صندلی راننده در 6 جهت، مه شکن جلو و عقب، چراغ روشنایی مخصوص روز، سیستم ورود بدون کلید و دکمه استارت، سیستم ناوبری، دوربین عقب، روکش چرمی صندلی ها، سانروف، آنتن کوسه ای، کروز کنترل

 

تفاوت شاهین اتوماتیک و دستی

موارد زیر برای شاهین اتومات نسبت به مدل دنده دستی اضافه شده‌اند:

رینگ‌های تراش خورده آلومینیومی ۱۶ اینچی با طرح جدید، تزئینات کرومی، شیشه‌های دودی عقب، دوربین جلو و دوربین زیر آینده‌های جانبی برای ایجاد تصویر ۳۶۰ درجه، دوربین ثبت وقایع پشت آینه وسط، تریم دو رنگ با تزئینات طرح چوب، نمایشگر ۱۰ اینچی لمسی، نمایشگرهای ردیف عقب، کروز کنترل، ایربگ جانبی، صفحه کیلومتر دیجیتالی، سنسور باران، سنسور فشار باد لاستیک‌ها، صندلی‌های برقی، سیستم کنترل پایداری و… با این حال ممکن است این آپشن‌های درنظرگرفته شده برای مدل‌های تولیدی تغییر نمایند.

عکس عقب شاهین اتوماتیک

رقبای شاهین اتوماتیک در بازار

سایپا شاهین شروع چندان موفقی را در بازار ایران نداشت و اکنون انتظار می‌رود تا نسخه اتوماتیک آن با وجود برخی بهبودها، بهتر از نسخه دنده‌ای ظاهر شود. افزودن امکانات رفاهی به مدل اتوماتیک این خودرو  برای مشتریان بسیار مفید خواهند بود و امیدواریم تا سایپا سیستم کنترل پایداری را نیز به نسخه اتوماتیک شاهین اضافه کند. در صورتی که این خودرو  با قیمتی کمتر از تارا اتوماتیک به فروش برسد، رقابت جذابی بین این دو خودرو در بازار ایران شکل خواهد گرفت.

قیمت شاهین اتوماتیک

در حال حاضر شاهین دستی ۴۲۵ میلیون تومان قیمت دارد و به‌همین دلیل احتمالا قیمت کارخانه نمونه اتوماتیک این خودرو در حدود ۵۵۲ میلیون تومان قیمت گذاری شود.

طراحی شاهین اتوماتیک

سایپا شاهین یکی از زیباترین و هماهنگ‌ترین خودروهای تولید داخل طی چند سال اخیر به حساب می‌آید. قطعات مختلف بدنه این خودرو از ابتدا تا انتها با یکدیگر همخوانی دارند و در مجموع با خودرویی زیبا روبرو هستیم. طراحی شاهین اتوماتیک تفاوت خاصی نسبت به شاهین دنده‌ای ندارد اما برخی اصلاحات ظاهری موجب شده‌اند تا ظاهر خودرو لوکس‌تر از گذشته به نظر برسد. برای مثال تزئینات کرومی اکنون به بدنه خودرو اضافه شده‌اند، رینگ‌ها طرح جدیدی دارند و شیشه‌های قسمت عقب نیز به صورت استاندارد دودی هستند. جلوپنجره خودرو نیز در نسخه اتوماتیک کروم کاری شده است و حسی شبیه به جلوپنجره خودروهای جدید چری دارد.

معایب شاهین

شاهین نقاط ضعفی هم دارد که شامل مواردی همچون طراحی ساده کابین با متریال نه چندان باکیفیت، ضعف در مونتاژ، سروصدای موتور در دورهای بالا، شتاب پایین، تعلیق یکپارچه عقب، هندلینگ پایین، پیشرانه توربوی قدیمی با مصرف سوخت زیاد و استهلاک بالا در درازمدت است.

عکس داخل کابین شاهین اتوماتیک

مزایای شاهین اتوماتیک

از جمله نقاط قوت شاهین می‌توان به طراحی بدنه بهتر، ایمنی مناسب‌تر نسبت به سایر محصولات سایپا، فرمان برقی، فضای مناسب کابین، خدمات پس از فروش گسترده در سراسر کشور، آپشن های مناسب و گشتاور تولیدی پیشرانه اشاره کرد.

مزایای شاهین از نظر کابین جادار

هر خودرویی که لقب خانوادگی را یدک می‌کشد باید حتما از کابین نسبتا جادار برای حداقل ۵ نفر برخوردار باشد. یکی از مزایای شاهین سایپا این است که به دلیل فاصله محوری مناسب، از کابین تقریبا بزرگ سود می‌برد که این سدان ایرانی را به گزینه بسیار مناسب برای استفاده‌های خانوادگی تبدیل می‌کند. به ویژه صندلی‌های ردیف عقب این خودرو طوری طراحی شده‌اند تا سرنشینان فضایی وسیع، خصوصا از نظر بخش پا و زانوها را در اختیار داشته باشند و از این جهت محدودیت آزاردهنده متوجه آنها نباشد.

داخل شاهین اتوماتیک

حجم صندوق عقب شاهین نیز تقریبا نسبت به برخی رقبا کوچکتر است اما می‌تواند پاسخگوی توقعات یک خانواده چهارنفره باشد؛ چراکه صندوق شاهین حدود ۴۲۰ لیتر ظرفیت دارد و مقدار قابل قبولی از لوازم و اسباب را درون خود جا می‌دهد. بنابراین در مجموع باید کابین نسبتا بزرگ و جادار شاهین را به عنوان یکی از نقاط قوت اصلی آن در نظر بگیریم و آن را به عنوان یک خودروی خانوادگی جادار خریداری کنیم.

نمای داخلی شاهین اتوماتیک

ویژگی های کابین

گرچه انتقاداتی به متریال کابین شاهین و نحوه طراحی داخلی آن وارد است، اما به نظر می‌رسد عایق‌بندی فضای داخل اتاق شاهین به نحوی انجام شده است که ورود سروصدا به داخل آن کمتر از برخی رقبا مثل دنا معمولی، پژو پارس و… باشد و این از مزایای شاهین سایپا است.

البته شاید در طول زمان و با افزایش کارکرد خودرو، سروصدای ادوات داخلی کابین کمی افزایش پیدا کند اما در مجموع این‌طور احساس می‌شود که کابین شاهین عایق‌بندی رضایت‌بخشی دارد و از نفوذ سروصدای بیرون تا حد مناسبی جلوگیری می‌کند. البته غرش‌های موتور توربو گاه‌وبیگاه درون اتاق شنیده می‌شود که می‌تواند برای برخی کاربران مهیج به نظر برسد و برای بعضی دیگر کمی آزاردهنده باشد.

مزایای شاهین از نظر امکانات

شرکت سایپا خودرو شاهین جی را به امکانات تقریبا مناسبی مجهز کرده است که آن را در جمع خودروهای میان‌قیمت داخلی به یکی از محصولات نسبتا خوش‌آپشن تبدیل می‌کند. امکاناتی مثل سانروف، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، آینه‌های جانبی تاشونده برقی، سیستم مالتی مدیا با نمایشگر لمسی ۷ اینچی، ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، دوربین عقب، اتولایت، دیلایت، مسیریاب جی پی اس، کلیدهای کنترل سیستم صوتی روی فرمان، از جمله تجهیزاتی هستند که رفاه بیشتری برای کاربران شاهین ایجاد خواهند کرد و بسیاری از آنها در محصولاتی مثل سورن پلاس یا پژو پارس تیوفایو وجود ندارد.

عکس شاهین سایپا اتوماتیک آبی

اشتراک قطعات فنی شاهین اتوماتیک با تیبا

موتور شاهین نسخه به‌روز شده و مجهز به توربوشارژر پیشرانه تیبا است و بنابراین بسیاری از قطعات آن با قیمت ارزان در بازار یافت می‌شود. موتور تیبا در خانواده کوییک و ساینا هم موجود و اکثر قطعات آنها با خانواده پراید مشترک است. پس تعمیرات این موتور نیز به آسانی صورت می‌گیرد و در مجموع از لحاظ هزینه تعمیرات و قیمت قطعات می‌تواند یکی از نمونه‌های مقرون‌به‌صرفه بازار تلقی شود.

انتهای مطلب

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x