سلامت

برنج قهوه ای چیست؟ نحوه پخت، فواید و مضرات

برای رسیدن به پاسخ این سوال که برنج قهوه ای چیست و چه خواص و مضراتی دارد و همچنین آشنایی با نحوه پخت برنج قهوه ای تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

به گزارش پارت نیوز؛ برنج بخش مهمی از رژیم غذایی ما ایرانی‌هاست. بااین‌حال، شاید زیاد درباره برنج قهوه ای و خواص آن ندانید و بخواهید به پاسخ مناسبی در مورد برنج قهوه ای چیست برسید. این ماده‌ی غذایی با آنتی‌اکسیدان‌های قوی که دارد روی طیف وسیعی از بیماری‌ها مثل فشارخون بالا، کلسترول، استرس، افسردگی و مشکلات پوستی تأثیر مثبت دارد. در ادامه بیشتر در این مورد توضیح خواهیم داد.

برنج قهوه ای چیست ؟

برنج قهوه ای از جنس همان برنج سفید است با این تفاوت که در برنج سفید ، لایه‌های بیرونی شالی به‌طور کامل برداشته می‌شود ولی در برنج قهوه‌ای فقط لایه اول آن برداشته می‌شود.

خواص برنج قهوه ای

خواص برنج قهوه ای چیست؟

برنج قهوه ای نسبت به برنج سفید سرشار از آهن , روی , فسفر , منگنز , کلسیم , منیزیم , پتاسیم سلنیم , ویتامین‌های E ,B1 , B2 , B3 , B6 , K است که باعث می‌شود خواص بهتری داشته باشد. برنج قهوه‌ای منبع قوی از پروتئین است و مقدار زیادی فیبر به رژیم غذایی شما می‌افزاید و اسدهای چربی را که برای تندرستی شما لازم است را فراهم می‌کند.

برنج قهوه ای در واقع یک برنج سبوس دار است که می‌توان آن را جزء دسته غلات به‌حساب آورد. از جوانه برنج قهوه‌ای هم که خواص زیادی دارد استفاده می‌کنند که با قرار دادن این برنج در آب بعد از چند ساعت تهیه می‌شود.معمولاً خیلی از مردم خوردن برنج سفید را به برنج قهوه ای ترجیح می‌دهند ولی با خوردن یک وعده این برنج به خوشمزگی و خواص خوب آن پی می‌برند.

 تاثیر برنج قهوه ای بر بیماری‌ها

برنج قهوه ای می تواند بر انواع بیماری ها تاثیر مفیدی داشته باشد. در ادامه به بررسی تاثیر برنج قهوه ای بر بدن و انواع بیماری ها خواهیم پرداخت.

 تاثیر برنج قهوه ای بر دیابت

برخی معتقدند در پاسخ به سوال برنج قهوه ای چیست باید گفت برنجی برای کنترل بسیاری از بیماری‌ها. برنج قهوه ای برنج قهوه‌ ای برای افراد دیابتی و دارای قند خون بالا مفید است. زیرا شاخص گلیسمی (این شاخص به ما می‌گوید به طور مثال پس از صرف مقدار مشخصی از ماده غذایی خاص، قند خون به چه میزان افزایش خواهد داشت) پایینی دارد، در نتیجه انسولین را کاهش می‌دهد و موجب تثبیت قند خون می‌شود.

مطالعه‌ی مقایسه‌ای که در این زمینه صورت گرفته است نشان می‌دهد برنج قهوه‌ای سرشار از اسید فیتیک، فیبر و پلی‌فنول‌های ضروری است. از آنجایی که این برنج یک کربوهیدرات پیچیده است، روند آزادسازی قند در آن به مراتب کندتر از برنج سفید صورت می‌گیرد و این امتیاز مهمی برای این برنج محسوب می‌شود؛ زیرا همان‌طور که می‌دانید کربوهیدرات‌های پیچیده قند خون را به‌کندی افزایش می‌دهند و تأثیرات مثبتی روی بدن دارند.

انجمن دیابت آمریکا اعلام کرده است که برنج قهوه‌ای در مقایسه با برنج سفید انتخاب مناسب‌تری برای افراد دیابتی است چون نیاز‌های آن‌ها به ویتامین‌های ضروری، فیبر و مواد معدنی را تأمین می‌کند.

 تأمین آنتی‌اکسیدان

آنتی اکسیدان های موجود در برنج قهوه ای از بدن در برابر رادیکال های آزاد محافظت می‌کنند. این برنج دارای آنتی‌اکسیدان مهمی به نام سوپراکسید دیسموتاز است که سلول‌ها را از آسیب‌های ناشی از اکسیداسیون در روند تولید انرژی محافظت می‌کند.در پاسخ به این پرسش که برنج قهوه ای چیست؟ می‌توان گفت برنجی سرشار از آنتی‌اکسیدان در مقایسه‌ای که بین برنج قهوه‌ای و سفید انجام‌شده است، مشخص شد که برنج قهوه ای اثر بهتری در برابر رادیکال‌های آزاد دارد و به پیشگیری از بیماری‌هایی که به‌واسطه‌ی اکسیداسیون عارض می‌شوند (مثل سکته‌ی قلبی) کمک می‌کند.

کنترل چاقی با برنج قهوه ای

از فواید برنج قهوه ای تأثیر آن در کنترل وزن افرادی است که با چاقی مبارزه می‌کنند. این برنج حاوی منگنز است که به سنتز چربی بدن کمک می‌کند. برخی در پاسخ به این پرسش که برنج قهوه ای چیست می‌گویند برنجی برای کنترل چاقی و اضافه وزن به حساب می آید.

مطالعاتی که در این زمینه انجام شده، نشان داده است مصرف غلات کامل مانند برنج قهوه ای دارای اثرات مثبت بر روی بدن است؛ چون موجب کاهش شاخص توده‌ی بدن و چربی آن می‌شود. برنج قهوه ای به افزایش فعالیت گلوتاتیون پراکسیداز که یکی از آنزیم‌های آنتی‌اکسیدانی است و همچنین به بالا رفتن سطح کلسترول خوب (HDL) در افراد چاق کمک می‌کند. جوانه‌ی برنج قهوه‌ای هم اثرات ضدچاقی مؤثری دارد.

بهبود اختلالات عصبی

چند نوع برنج قهوه ای داریم؟

خواص برنج قهوه ای به همین‌جا ختم نمی‌شود. جوانه‌ی برنج قهوه ای به دلیل داشتن منابع فراوان اسید گاما آمینوبوتیریک که پیش از این هم به آن پرداختیم، در پیشگیری از عوارض مربوط به اعصاب مثل بیماری آلزایمر مؤثر است. برنج قهوه ای جوانه‌زده حاوی ترکیبات سالمی است که به مهار آنزیم‌های مضر مرتبط با بیماری آلزایمر کمک می‌کند و از طرفی برای سایر اختلالات مغزی مانند زوال عقل و فراموشی نیز مفید است.

تاثیر برنج قهوه ای بر سلامت روان زنان شیرده

جوانه‌ی برنج قهوه ای برای سلامت روان مادران شیرده مفید است. یک مطالعه‌ی تحقیقاتی نتایج مثبتی را از مصرف جوانه‌ی برنج قهوه ای در زنان پرستار و کاهش اختلالات خلقی، افسردگی و خستگی در آن‌ها نشان داده است. این مطالعه پیشنهاد کرده است که زنان شیرده در طول دوران شیردهی مصرف برنج قهوه ای را افزایش دهند. با این کار توانایی بدن در برابر استرس بهبود می‌یابد و ایمنی آن بالاتر می‌رود.

 تقویت سلامت دستگاه گوارش

برنج قهوه ای ماده‌ی خوراکی سالمی است که می‌توانید به‌منظور داشتن یک سیستم گوارشی سالم آن را به رژیم غذایی‌تان اضافه کنید. فیبر موجود در این نوع برنج برخی در پاسخ به این سوال که برنج قهوه ای چیست می‌گویند پاسخ می‌دهند وعده‌ای مفید برای بهبود و سلامت دستگاه گوارش.

فیبر موجود در برنج قهوه‌ای عملکرد روده‌ها را تنظیم می‌کند و به شما حس سیری می‌دهد و مانع از یبوست و کولیت روده می‌شود. مطالعه‌ی مقایسه‌ای که بین برنج سفید و قهوه ای درباره‌ی فرآیند هضم در معده انجام شد، نشان می‌دهد جذب اسید معده و رطوبتی که باعث ورم می‌شود از خواص سبوس برنج قهوه ای است.

تقویت سلامت قلب و عروق

برنج قهوه ای مقادیر زیادی سلنیم دارد که برای سلامت قلب مفید است. مصرف غلات کامل مانند برنج قهوه ای به کاهش انسداد عروق در نتیجه‌ی تجمع چربی‌ها کمک می‌کند. این عمل در کاهش خطر ابتلا به اختلالات قلبی مانند فشار خون بالا و بیماری‌های عروقی مؤثر است. مطالعاتی که در این‌ مورد انجام شده نشان می‌دهد بافت اطراف دانه‌ی برنج قهوه‌ای اجزای سالمی دارد که در برابر آنژیوتانسین ۲ (نوعی پروتئین غدد درون ریز) که در افزایش فشار خون و تصلب شرایین یا سخت شدن عروق دخیل هستند، مقاومت می‌کند.

 کنترل سطح کلسترول خوب

برنج قهوه ای گزینه‌ی سالمی برای حفظ کلسترول خوب در برابر چربی‌هایی است که به طور طبیعی وجود دارند و مواد مغذی مفیدی دارد که به متابولیسم لیپیدها و گلوکز کمک می‌کند. مطالعات نشان می‌دهد که مصرف برنج قهوه ای به بهبود قابل توجه غلظت خون و کلسترول خوب (HDL) در افراد مبتلا به سوء مصرف الکل کمک می‌کند. این تحقیقات به این نکته هم اشاره می‌کند که عصاره‌ی جوانه‌ی برنج قهوه ای در جلوگیری از افزایش تری‌گلیسیرید کبد به علت مصرف بیش از حد الکل مؤثر است.

چراکه در این عصاره همان‌طور که قبلا هم توضیح دادیم آمینواسیدی به نام گاما آمینوبوتیریک (گابا) وجود دارد که نقش مهمی را در ایجاد خواص برنج قهوه ای ایفا می‌کند. بنابراین اگر این برنج را با روغن کم میل کنید می‌توان در جواب این سوال که گفته می شود برنج قهوه ای چیست بگویید ماده ای مغذی برای کنترل چربی مفید و کنترل کننده چربی مضر خون است.

پیشگیری از سرطان

از دیگر فواید برنج قهوه ای نقش مهم آن در پیشگیری از سرطان‌های مختلف مانند سرطان روده بزرگ، سرطان پستان و سرطان خون است. این تأثیرات مفید را می‌توان به وجود آنتی‌اکسیدان‌های قوی و فیبر بالا در این ماده‌ی غذایی نسبت داد. فیبر موجود در برنج قهوه ای توانایی این را دارد که به سموم مضر سرطان در بدن متصل شود، این امر مانع اتصال این سموم به دیواره‌های روده‌ بزرگ شده و باعث می‌شود توسط روده‌ها از بدن خارج شوند.

تحقیقاتی که برای ارزیابی خواص برنج قهوه ای در زمینه‌ی جلوگیری یا کاهش سرعت توسعه سرطان انجام شده، نشان می‌دهد که سبوس برنج قهوه ای شامل فنل‌های ضروری مانند: تریسین، فرولیک اسید و کافئیک اسید است که در حال حاضر برنج سفید میزان بسیار کمی از این عناصر دارد. تأثیر این ترکیبات فنلی روی تکثیر سلول‌های سرطانی روده‌ی بزرگ و پستان باارزش است.

مطالعه‌ی دیگری نشان می‌دهد که جوانه‌ی برنج قهوه ای اثر محرک و پیشگیرانه در روند آپوپتوز (خزان یاخته‌ای) دارد و در مهار تولید سلول‌های سرطانی در سرطان خون مؤثر است. علاوه بر این، تحقیقات معتبری هم درباره‌ی خواص سبوس برنج قهوه ای و اثر ضد توموری آن درصورت گنجاندن در رژیم غذایی وجود دارد.

تقویت مغز و سیستم عصبی

برنج قهوه ای برای عملکرد بهتر مغز و سیستم عصبی مفید است، به سوخت‌وساز بدن در مغز سرعت می‌بخشد و این به دلیل حضور ویتامین B و مواد معدنی ضروری مانند منگنز در این ماده‌ی خوراکی اعجاب‌انگیز است. در پاسخ به این سوال که برنج قوه ای چیست  می توان گفت ماده ای سرشار از ویتامین که که بر تقویت مغز می تواند تاثیر مثبت بگذارد.

منیزیم موجود در آن به ایجاد تعادل در فعالیت کلسیم برای تنظیم اعصاب و توده‌های عضلانی بدن کمک می‌کند و مانع افزایش ناگهانی کلسیم در سلول‌های عصبی و فعال شدن عصب‌ها می‌شود در نتیجه به آرامش اعصاب و عضلات و جلوگیری از انقباض بیش از حد آن‌ها، کمک می‌کند. ویتامین E موجود در آن نیز نقش حیاتی در جلوگیری از بیماری‌های مختلف مغز ایفا می‌کند. بیماری‌های مغز بیماری‌هایی هستند که در اثر آسیب‌های اکسیداتیو (پیروزی رادیکال‌های آزاد بر دفاع آنتی‌اکسیدانی بدن و به نوعی به حمله‌های بیولوژیک به ارگانیزم بدن اطلاق می‌شود) به‌وجود می‌آیند.

مضرات مصرف برنج قهوه ای

برنج قهوه ای ممکن است در مواردی، اندکی حساسیت‌زا باشد اما حاوی هیچ‌گونه عناصر مختل‌کننده‌ مثل پورین (عامل تولید اسید اوریک) و اگزالات (اگزالات، اسیدهای ارگانیکی هستند که به طور طبیعی در گیاهان، حیوانات و انسان وجود دارد. اگزالات می‌تواند با چسبیدن به کلیه، سبب تشکیل رسوبات و کریستال‌های سوزنی شکل و ایجاد درد شدید شود) نیست.

نحوه طبخ برنج قهوه ای

برنج قهوه ای را چگونه بپزیم؟

پس از آن که به جواب این سوال که برنج قهوه ای چیست و چه خواصی دارد رسیدم حال نوبت به این رسیده که با نحوه طبخ آن آشنا شویم. برنج قهوه ای به دلیل پوشش پوسته‌ی بیرونی، نسبت به برنج سفید به زمان و آب بیشتری برای پخت نیاز دارد. برای پختن یک فنجان برنج، ممکن است لازم باشد دو و نیم تا سه فنجان آب استفاده کنید. از قبل خیساندن برنج قهوه ای در آب هم مانند برنج سفید باعث می‌شود زودتر بپزد. زمان آماده شدن برنج قهوه ای از قبل خیس‌شده تقریبا ۳۵-۴۰ دقیقه است.

فواید و تاثیر برنج قهوه ای برای لاغری

برخی افراد طی گذراندن پروسه رژیم و رسیدن به وزن ایده آل به این موضوع می‌رسند که برنج قهوه ای چیست و چه تاثیری بر تناسب اندام دارد؟ باید در این راستا به این نکته توجه کرد که میزان فیبر بالا و مواد مغذی بسیار زیادی که برنج قهوه ای دارد می تواند تاثیر مثبتی بر کاهش وزن داشته باشد. حتی در زمان رژیم غذایی که میزان مواد معدنی و ویتامین‌های بدن کاهش می‌باید این برنج می‌تواند جایگزین مناسبی برای برنج سفید باشد.

انتهای مطلب

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x