سیاست داخلی

بیوگرافی سید حسین مرعشی

سید حسین مرعشی فعال سیاسی اصلاح طلب و دبیر کل حزب کارگزاران سازندگی ایران است.

به گزارش پارت نیوز؛ سید حسین مرعشی یکی از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب است. ولی اکنون دبیر کل حزب کارگزاران سازندگی است. حزبی که قبل از وی با دبیر کلی غلامحسین کرباسچی اداره می‌شد.

همچنین او نماینده دوره‌های پنجم و ششم مجلس شورای اسلامی نیز بوده است و در دولت میرحسین موسوی و هاشمی در دوره اول استاندار کرمان بوده است.

او همچنین در دولت دوم هاشمی رئیس دفتر ایشان بوده. همان‌طور که قبلاً نیز گفته‌شده مرعشی 2 دوره نماینده مردم کرمان در مجلس نیز بوده است و در دوران ریاست جمهوری خاتمی نیز معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری بوده. سید حسین مرعشی 18 آبان 1400 پس از استعفا غلامحسین کرباسچی به‌عنوان دومین دبیر کل حزب کارگزاران سازندگی انتخاب شد.

او همچنین به همراه سردار شهید حاج قاسم سلیمانی از بنیان‌گذاران موسسه خیریه مولی‌الموحدین است. این موسسه دارای مجموعه‌های اقتصادی بزرگی نظیر شرکت هواپیمایی ماهان و مجموعه خودروسازان کرمان است.

آنچه باید در مورد حسین مرعشی بدانید

سید حسین مرعشی زاده روستای علی‌آباد سادات در شهرستان رفسنجان واقع در استان کرمان است. او متولد ۷ مرداد ۱۳۳۷ است. پدرش سید محمدتقی مرعشی از اهالی جلگه کشکوییه رفسنجان و شاعر و کشاورز بود. پدرش دارای باغ پسته بزرگی بود که به فرزندان ایشان به ارث رسیده است. مادر سید حسین مرعشی نیز بی‌بی حائره احمدی بود که از خاندان معروف احمدی‌ها در کرمان است. او همچنین پسرعموی عفت مرعشی، همسرِ آیت‌الله فقید علی‌اکبر هاشمی رفسنجانی است. از این روی اعلام می کنیم ادعای اینکه سید حسین مرعشی برادر عفت مرعشی است کذب است.

سید حسین مرعشی در کنار آیت الله هاشمی رفسنجانی و غلامحسین کرباسچی

مسئولیت‌ها و خدمات مرعشی در دوره‌های مختلف

مهندس حسین مرعشی از بدو انقلاب تا دوران احمدی‌نژاد در دوره‌های مختلف مسئولیت داشت. ولی کارش را در جهاد سازندگی آغاز کرد و پایان کار مسئولیت‌های دولتی خود را نیز در سازمان میراث فرهنگی گذراند. پس از پیروزی احمدی‌نژاد در انتخابات دولت نهم مرعشی هیچ سمت یا مقام دولتی دیگری را عهده‌دار نشده است.

استانداری کرمان در دوران حسین مرعشی

او هشت سال در استانداری کرمان خدمت کرد. دورانی که در آن صنعت در این استان شکوفا شد و اولین کارخانه تولید استاندارد صنعت لوله پلی‌اتیلن کشور به همت وی راه‌اندازی شد. در کنار صنایع کوچک مجموعه‌هایی نظیر ماهان ایر و گروه صنایع خودروسازی کرمان نیز در دوران مسئولیت مرعشی شروع به فعالیت کردند.

تأسیس شرکت خودروسازی در قلب کلیدور مواد مخدر کشور

سید حسین مرعشی به شهامت و جسارت بسیار معروف است. در دوران استانداری وی درحالی‌که نیروهای انتظامی و امنیتی در تأمین امنیت شهرهای مرکزی استان کرمان نیز با مشکل مواجه بودند طرحی برای ساخت یک کارخانه خودروسازی در 40 کیلومتر دورتر از شهر بم داد. در آن دوران بم کلیدور اصلی انتقال مواد مخدر در کشور بود و تأسیس این کارخانه خودروسازی در شهر راین امنیت استان را مرزهای استان سیستان و بلوچستان تأمین کرد.

سید حسین مرعشی و شروع به کار شرکت ماهان ایر

هواپیمایی ماهان شرکت هواپیمایی خصوصی ایرانی است و آشیانه اصلی این شرکت در شهر کرمان قرار دارد. دفتر مرکزی آن در تهران قرار دارد. این شرکت در سال ۱۳۷۱ در کرمان تأسیس گردید و نام ماهان ایر نیز برگرفته از ماهان شهری در ۳۵ کیلومتری کرمان است. سهام‌دار عمدهٔ این شرکت مؤسسه خیریه مولی‌الموحدین است. شرکت هواپیمایی ماهان هم‌اکنون ناوگانی متشکل از ۳۷ فروند هواپیمای مسافربری و باری را در اختیار دارد.

حسین مرعشی دراین‌باره می‌گوید:

«در دورانی که استاندار کرمان بودم متوجه کمبود امکانات هوایی شدم. یک روز در دفتر کار خودم نشسته بودم که یکی از دوستان از دبی تماس گرفت و گفت یک آقای مصری به نام ابراهیم کامل، چهار هواپیما دارد و می‌خواهد در ایران شرکت هواپیمایی تأسیس کند و سؤال کرد آیا شما آمادگی دارید این کار را در کرمان انجام دهید و من هم بدون درنگ و تأمل موافقت خودم را اعلام کردم. فوری به رئیس فرودگاه کرمان دستور لازم را دادم و فردای آن روز در سالن فرودگاه ما با طرف مصری نشستیم و مذاکره کردیم و قرار گذاشتیم یک شرکت مشترک به‌صورت پنجاه‌پنجاه تشکیل دهیم، به‌شرط آنکه سهم ایران را او تأمین مالی کند و از ما طلبکار باشد تا از درآمد شرکت آن را بردارد. یک ربع بیشتر مذاکره طول نکشید و درنهایت هم به توافق رسیدیم. بعد مطلع شدیم که دولت ایران در زمان شاه چند وام به دولت مصر داده بود که دولت مصر نتوانسته وام‌ها را به ایران بازپرداخت کند آقای کامل به ما گفتند اگر شما بتوانید موافقت طرف ایران را بگیرید من هم موافقت طرف مصر را می‌گیرم تا این هواپیماها را به‌جای طلب به ایران بدهیم. من فوراً با دکتر نواب در وزارت اقتصاد تماس گرفتم و ایشان هم موضوع طلب ایران از مصر را تأیید کرد. دکتر نواب قبول کرد به‌جای طلب ایران هواپیما را از آقای کامل تحویل بگیریم. ایشان رفتند موافق دولت مصر را گرفتند ما هم اینجا به آقای دکتر نوربخش گزارش دادیم و آقای هاشمی را هم در جریان گذاشتم. درنهایت با استفاده از این امکان، مؤسسه خیریه مولی‌الموحدین مابازای ریالی را به دولت پرداخت کرد…»

سید حسین مرعشی در دفتر کارش

مجموعه ارگ جدید بم

عده‌ای بر این باورند که بم، شهری دورافتاده، کویری و خشک است؛ درحالی‌که در فاصله کمی از مرکز شهر، مجموعه‌ای سرسبز با وسعت چندین کیلومتر وجود دارد؛ جایی که اهالی بم شب‌های تعطیل را در پارک‌ها و دریاچه‌ها و آمفی‌تئاتر آن می‌گذرانند. شاید بتوان آن را با شمال تهران مقایسه کرد و بلکه شاید در نظر برخی، حتی از آن نیز بهتر باشد.

ارگ جدید بم با رویکرد اقتصادی و توریستی از سال ۱۳۷۶ کار خود را آغاز کرد. امکانات تفریحی و اقامتی این مجموعه، آن را به مقصدی جامع در مسیر بم به زاهدان تبدیل کرده است. جذابیت‌های تفریحی و ورزشی در کنار جاذبه‌هایی نظیر دریاچه مصنوعی و آب‌نماها موجب شده‌اند این شهرک توریستی تفریحی به‌عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری استان کرمان میزبان گردشگران و مسافران باشد.

جوانی سید حسین مرعشی و سردار قاسم سلیمانی

خدمات سید حسین مرعشی در زمان زلزله بم

زمین‌لرزه ۱۳۸۲ بم زمین‌لرزه‌ای بود با بزرگی ۶٫۶ ریشتر که در ساعت 5:26 بامداد روز جمعه ۵ دی ۱۳۸۲ به مدت ۱۲ ثانیه شهر بم و مناطق اطراف آن در شرق استان کرمان را لرزاند. زمین‌لرزه بم با حدود ۳۴٬۰۰۰ تا ۵۰٬۰۰۰ کشته سومین زمین‌لرزه پر تلفات تاریخ ایران بعد از زمین‌لرزه ۲۷۲ اردبیل و زمین‌لرزه ۲۳۵ دامغان را رقم زد.که بعداً ۴۱ هزار نفر کشته اعلام شد.

پیش‌ازاین حادثه شهر بم ۱۱۰٬۰۰۰ جمعیت داشت که در جریان زمین‌لرزه دوسوم ساکنین کشته شدند شهر بروات در حاشیه بم با ۱۳،۰۰۰ نفر جمعیت و صدها روستا تا شعاع ۳۰ کیلومتری کانون زلزله ویران شدند. ولی بر پایه آمار رسمی این زمین‌لرزه ۲۶٬۲۷۱ کشته، ۳۰ هزار مجروح و بیش از ده هزار نفر بی‌خانمان به‌جای گذاشت.

در اثر این زمین‌لرزه ۹۵٪ از سازه‌های شهر بم به‌کلی تخریب شدند. ارگ باستانی بم هم ۱۰۰٪ تخریب شد. شهر بروات در حاشیه شرق بم،و صدها روستا تا شعاع ۳۰ کیلومتری ویران شدند.

در چنین شرایطی سید حسین مرعشی که در آن زمان معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی بود شخصاً به بم سفر کرد و در طی دوره حضور در به همراه وزیر راه و شهرسازی آن دوران باعث کنترل نشست‌وبرخاست پروازها در فرودگاه نیمه‌کاره بم شد. این کار باعث شد تا خدمت‌رسانی به مردم زلزله‌زده بم سرعت بگیرد.

مؤسسه خیریه مولی‌الموحدین

مؤسسه خیریه مولی‌الموحدین علی ابن ابیطالب استان کرمان در سال ۱۳۶۶ به شماره ۶۸ در اداره ثبت کرمان به ثبت رسید. سید حسین مرعشی و سردار دل‌ها حاج قاسم سلیمانی به همراه تعدادی از مقامات محلی استان کرمان از اعضای هیئت‌امنا و بنیان‌گذاران این مؤسسه هستند.

ماجرای بازداشت حسین مرعشی در سال 88

وی در پنج‌شنبه ۲۷ اسفند ۱۳۸۸، درحالی‌که به همراه خانواده در بوستان نهج‌البلاغه تهران بود بازداشت و برای اجرای حکم یک‌ساله روانه زندان شد. حکم یک‌ساله او به دلیل اتهام توهین به‌نظام در یک مصاحبه اینترنتی بود که وی در این مصاحبه به‌صراحت از روند برخوردهای پس از انتخابات با فعالان اصلاح‌طلب انتقاد کرده بود؛ و از تمام مردمی که با آن‌ها در جریان انتخابات همراه بودند خواسته بود برای معرفی خود به زندان اوین مراجعه کنند تا از دوستان بی‌گناه خود حمایت کنند. پس‌ازآن در تاریخ ۲۰ اسفند ۱۳۸۹ با پایان محکومیت ۱ ساله از زندان آزاد شد.

خدمات حسین مرعشی به زندان اوین

در طی دورانی که مرعشی در زندان اوین به سر می‌برد بندهای اوین دارای کولرآبی بود؛ یکی از هم‌بندی‌های سید حسین مرعشی از شرایط آن دوران این‌چنین روایت می‌کند: «در بند ما یک کولرآبی بود که شیشه کنار آن سست بود و می‌لرزید؛ اگر کولر را روشن می‌کردیم صدای شیشه نمی‌گذاشت بخوابیم و اگر روشن نمی‌کردیم مجبور بودیم گرما را تحمل‌کنیم.

با آمدن سید حسین مرعشی به زندان و طی هماهنگی‌هایی که انجام شد یکی از شرکت‌هایی که در عرضه کولرگازی دست داشت تعدادی کولرگازی به زندان اوین هدیه کرد و این‌گونه مشکل ما حل شد ». وی همچنین بیان کرد که «آقای مرعشی در زمان زندان برای کسانی که در شرف آزادی بودند وامی از محل شخصی خود هماهنگ می‌کردند که آن زمان 20 میلیون تومان بود، عده‌ای این پول را می‌گرفتند و پس نمی‌دادند و ایشان پیگیر نمی‌شدند؛ من اما به دفتر ایشان رفتم و بدهی خود را دادم.»

مرعشی منتقد شماره یک احمدی‌نژاد

«حسین مرعشی»، عصر پنجشنبه (۳۱ فروردین‌ماه) در نشست فعالان سیاسی اصلاح‌طلب شهرستان بم (در امتداد امید) با اشاره به وضعیت کشور در دولت نهم و دهم بیان داشته بود که « ایشان روزی فرماندار و استاندار آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بود و می‌توانست با ارائه برنامه برای کشور با آیت‌الله هاشمی رفسنجانی رقابت کند اما اگر اصالت داشت، به مرحوم هاشمی توهین نمی‌کرد. او همان‌طور که با آقای هاشمی آن کار را کرد، روزی نیز با مقام معظم رهبری این کار را خواهد کرد و این را این روزها می‌توانیم ببینیم.

وی افزود: ما که بی‌بصیرت بودیم، می‌دانستیم و دوستان بصیرمان خوشبختانه با تأخیر متوجه شدند. این مرد کسی است که ۷۰۰ میلیارد دلار منابع کمیاب کشور را بر باد داده است. این در حالی است که در اقتصاد ایران کل درآمدهای نفتی ایران از آغاز پیدایش نفت تا پایان دولت شاهنشاهی ۱۲۰ میلیارد دلار بود ».

مرعشی از مخالفان جدی حکومت یکدست

حسین مرعشی: «یک‌صدایی نمی‌تواند دستاوردی داشته باشد. مسئولان نهادهای نظارتی و کسانی که به‌حق یا ناحق فضای انتخابات را محدود می‌کنند باید متوجه شده باشند که چندصدایی و استفاده از همه ظرفیت‌های منابع انسانی کشور برای پیشبرد اهداف جمهوری اسلامی و افزایش رفاه مردم کارسازتر از تک‌صدایی است. آهسته‌آهسته، نتایج بسیار گران‌سنگ تک‌صدایی در کشور ظاهر می‌شود و ممکن است زمینه‌ها را برای تجدیدنظر در سیاست‌ها رقم بزند»

سید حسین مرعشی در کنار غلامحسین کرباسچی

نظر سید حسین مرعشی در خصوص حادثه فوت مهسا امینی و حوادث پس از آن

دبیر کل حزب کارگزاران سازندگی گفت: هیچ فرد عاقلی از شرایط امروز کشور راضی نیست. جمهوری اسلامی در دوره طولانی، مسائلی را بیش از ظرفیت مردم به آن‌ها تحمیل کرده است.

حسین مرعشی افزود: در دو انتخابات اخیر سیاست کلی نظام، به‌جای مشارکت حداکثر، رسیدن به نتیجه مطلوب بود. بخشی از نارضایتی در اعتراضات ظهور پیدا کرد، ولی بخش مهمی از آن در خانه‌ها ماند. کشور ناچار است به سمت یک سلسله اصلاحات واقعی حرکت کند.

در شرایطی که نارضایتی در اوج است و فشارهای اقتصادی سنگینی وجود دارد و مردم عصبانی هستند، چرا گشت ارشاد را گسترش می‎دهیم؟

چطور الآن همین نظام و مسئولان بی‌حجابی حدود ۳۰ الی ۳۵ درصد خانم‌ها را در تهران تحمل می‎کنند که همان روسری را هم ندارد؟ اگر یک مقدار بدحجابی را تحمل کرده بودند، بهتر نبود؟

جمهوری اسلامی باید از نظام نیمه‌رسمی تک‌حزبی به یک نظام چندحزبی سیاسی تن بدهد.

مسئولیت‌های اجرایی سید حسین مرعشی تا پایان خدمت دولتی

رئیس جهاد سازندگی استان کرمان

معاون سیاسی استاندار کرمان

استاندار کرمان

رئیس دفتر رئیس‌جمهور (دولتِ پنجم و ششم با ریاستِ هاشمی رفسنجانی)

نمایندهٔ مردم کرمان در مجلس پنجم

نمایندهٔ مردم کرمان در مجلس ششم

معاون رئیس‌جمهور (سید محمد خاتمی) و رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری

انتهای مطلب

2/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

2 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

سیدحسین مرعشی اصلاح‌طلب پرسید: آیا قادر خواهیم بود از قدرت متمرکز ولایت برای توسعه‌ی ایران استفاده کنیم؟
سرور گرامی،
تنها راه نجات میهن اتحاد ماست که هم‌صدا جمهوری اسلامی را تشویق به انجام دو فوریت نماییم:
1- قطع دشمنی با آمریکا برای دفع تهدیدات خارجی.
2- به رسمیت شناختن حق آزادی بیان مصوب قانون اساسی جهت حل مشکلات داخلی.
با تشکر از توجه شما.

با سلام و احترام
خواننده گرامی ضمن تشکر از نظر شما
به دلیل مغایرت بخشی از نظرات شما با قوانین موجود یا قانون اساسی متاسفانه بخشی از نظر مورد اصلاح قرار گرفت.
خواهشمند است برای انعکاس بهتر نظرات با رعایت قوانین و مقررات و یا ارائه مستندات جهت تایید ادعا مطرح شده ما را در انتشار کامل نظراتتان یاری نمایید.
با تشکر از شما
تحریریه

دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
2
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x