پیشرفت شخصی

راه های کنترل خشم؛ چگونه خشم مان را کنترل کنیم؟

اگر عصبانیت شما خشونت آمیز یا توهین آمیز باشد، می تواند مشکلات جدی در زندگی و روابط شما ایجاد کند. در ادامه به معرفی برخی راه های کنترل خشم خواهیم پرداخت.

به گزارش پارت نیوز؛ مدیریت خشم تنها با دانستن راه های کنترل خشم و اجرای آن در حین عصبانیت امکان پذیر است. پس این راه ها را انجان دهید تا عواقب خشم های لحظه ای را کاهش دهید.

برای مدیریت خشم چه کار کنیم؟

اگر واقعاً عصبانی هستیم، آرام شدن در لحظه می تواند بسیار دشوار باشد. ممکن است سعی کنید واکنش خود را تا زمانی که ممکن است به تعویق بیندازید. فاصله زمانی بین اولین احساس عصبانیت و واکنش نشان دادن ممکن است به شما کمک کند تا احساس آرامش بیشتری داشته باشید یا کنترل بیشتری داشته باشید.

چگونه خشم مان را کنترل کنیم

راه های کنترل خشم

با خود فکر کنید «در حال حاضر واقعاً احساس عصبانیت می کنم» بدون اینکه بخواهید آن را توجیه کنید یا دلیل آن را بفهمید. پذیرش احساس بدون تلاش برای توضیح آن گاهی اوقات می تواند مفید باشد.

خود را از شرایط خارج کنید. می‌توانید پیاده‌روی کنید، به اتاق دیگری بروید یا اگر وضعیت آنلاین است، از سیستم خارج شوید. از یک کلمه رمز برای زمانی که احساس عصبانیت می کنید استفاده کنید. می‌توانید این را به دیگران یا خودتان بگویید تا قبل از صحبت بیشتر به خودتان زمان بدهید. این ممکن است به شما کمک کند از توضیح دادن خود در لحظه اجتناب کنید.

تمرکز داشته باشید

یکی دیگر از راه های کنترل خشم این است که روی آنچه در اطرافتان است تمرکز کنید. سعی کنید 5 چیز را که می توانید ببینید، 4 چیزی که می توانید لمس کنید، 3 چیزی که می توانید بشنوید، 2 چیزی که می توانید بو کنید و 1 چیزی که می توانید بچشید را فهرست کنید.

روی نفس خود تمرکز کنید. به آرامی و عمیق نفس بکشید. سعی کنید از طریق بینی نفس بکشید و از طریق دهان بیرون بیاورید. برخی افراد در حین انجام این کار شمارش را مفید می دانند. یک شی کوچک همراه خود داشته باشید تا در هنگام عصبانیت در دست بگیرید و روی آن تمرکز کنید. به عنوان مثال، می توانید از یک سنگ مرمر، یک اسباب بازی فیجت یا یک تکه پارچه استفاده کنید.

در تلفن خود یادداشت برداری کنید و به خودتان یادآوری کنید که هنگام عصبانیت چه کاری انجام دهید. در صورت امکان، قبل از مقابله با موقعیتی که باعث عصبانیت شما شده است، سعی کنید برای مدتی حواس خود را پرت کنید.
انجام کاری که حواس خود را از نظر ذهنی یا جسمی پرت کند می تواند به جلوگیری از تشدید عصبانیت شما کمک کند. این می تواند هر چیزی باشد که موقعیت، افکار یا الگوهای شما را کاملاً تغییر دهد.

آرامش تان را حفظ کنید

همه این نکات برای همه کار نمی کند. ممکن است لازم باشد چیزهای مختلفی را آزمایش کنید و امتحان کنید تا زمانی که آنچه برای شما مفید است را بیابید. یکی دیگر از راه های کنترل خشم ایجاد آرامش است. بدن خود را آرام کنید. اگر احساس می‌کنید بدن‌تان دچار تنش می‌شود، سعی کنید روی هر قسمت از بدنتان به نوبه خود تمرکز کنید و سپس عضلات خود را شل کنید.

تکنیک های تمرکز حواس را امتحان کنید. ذهن آگاهی می تواند به شما کمک کند از زمان عصبانیت خود آگاه باشید. و می تواند به آرامش بدن و ذهن شما کمک کند.

چگونه خشم مان را کنترل کنیم

دوری از نشخوار فکری

سعی کنید از نشخوار فکری اجتناب کنید. نشخوار فکری زمانی است که بارها و بارها به یک موضوع یا مشکل در ذهن خود فکر می کنیم. برای مثال، ممکن است به تمام دلایلی که باعث عصبانیت شما می شود فکر کنید. این می تواند در لحظه مفید نباشد، زیرا ممکن است باعث شود بیشتر احساس ناراحتی کنید یا کارتان را خسته کنید. سعی کنید به یاد داشته باشید که در هر یک از راه های کنترل خشم نیازی به «حل کردن» یا توجیه خشم خود ندارید. و شما می توانید در حال حاضر حواس خود را پرت کنید و بعد از اینکه احساس کردید کنترل بیشتری دارید به موضوع بازگردید.

دوش آب سرد بگیرید

دوش آب سرد گرفتن. یا سعی کنید آب سرد را روی دست و صورت خود بمالید.

با دیگران صحبت کنید

با یک فرد قابل اعتماد صحبت کنید که به این موقعیت مرتبط نیست. این می تواند یک دوست، عضو خانواده، مشاور یا گروه پشتیبانی همسالان باشد. بیان افکار خود با صدای بلند ممکن است به شما در درک دلیل عصبانیت کمک کند و به آرامش شما کمک کند.

کنترل خشم

ورزش کنید

یکی دیگر از راه های کنترل خشم استفاده درست از انرژی است. انرژی خود را به روش های دیگر با خیال راحت مصرف کنید. این می تواند به تسکین برخی از احساسات خشم شما کمک کند به نحوی که به شما یا دیگران آسیبی نرسد. برای مثال، می‌توانید کاغذ پاره کنید، به بالش ضربه بزنید یا تکه‌های یخ را بشکنید.

فعالیت بدنی انجام دهید. ممکن است با ورزش یا سایر فعالیت های بدنی خشم خود را از بین ببرید. ورزش هایی مانند دویدن یا بوکس می توانند برای رهاسازی انرژی فرو رفته مفید باشند. یا اجرای موسیقی شاد و رقصیدن.

کار هنری انجام دهید

کاری را با دستان خود انجام دهید، مانند تعمیر یا ساختن چیزی. یا چیزی خلاقانه مانند طراحی یا رنگ آمیزی. هنر یکی از اساسی ترین راه های کنترل خشم است. خشم خود را با نوشتن یا هنر ابراز کنید. به عنوان مثال، می توانید تمام احساسات خود را در یک دفترچه یادداشت کنید یا آنها را در تلفن خود برای خود ثبت کنید. این ممکن است به شما کمک کند این احساسات را از ذهن خود دور کنید. برخی افراد انجام این کار و سپس پاره کردن یا حذف یادداشت ها را مفید می دانند.

طبیعت گردی کنید

زمانی را در فضای سبز بگذرانید یا طبیعت را وارد زندگی روزمره خود کنید. این می تواند استرس یا عصبانیت را کاهش دهد و به شما کمک کند احساس آرامش بیشتری داشته باشید.

انتهای مطلب/م.ع

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x