جامعه

شرایط گرفتن بچه از بهزیستی | چه کسانی می‌توانند از بهزیستی فرزند بگیرند؟

گرفتن بچه از بهزیستی راهکاری است که افراد بسیاری برای داشتن فرزند به آن روی می‌آورند.

به گزارش پارت نیوز؛ یکی از مشکلاتی که برای برخی زوج‌ها اتفاق می‌افتد ناباروری است. در این شرایط  یکی از گزینه‌هایی که افراد به دنبال آن می‌روند گرفتن بچه از بهزیستی است. اما آیا بهزیستی به همه فرزند می‌دهد؟ در ادامه به بررسی کامل این موضوع و شرایط قانونی آن خواهیم پرداخت.

شرایط دریافت فرزند از بهزیستی

شرایط دریافت فرزند از بهزیستی یکی از موضوعاتی است که لازم است افراد از آن اطلاع داشته باشند تا در مواقع نیاز به خود و دیگران کمک کنند. بچه‌ای که از بهزیستی به  سرپرستی گرفته می‌شود را فرزندخوانده می‌نامند.

فرزندخواندگی

شرایط گرفتن فرزند از بهزیستی

فرزندخواندگی یعنی اعطای سرپرستی کودکانی که سرپرستی ندارند و تحت سرپرستی سازمان بهزیستی قرار دارند. کسی که می‌خواهد از بهزیستی فرزندی را بگیرد باید شرایط قانون حمایت از کودکان بی‌سرپرست در کشور را داشته باشد.

شرایط گرفتن بچه از بهزیستی

تمام اتباع ایرانی که مقیم ایران و ایرانیان مقیم خارج از کشور، طبق ماده ۵ و ۶ قانون می‌توانند درخواست فرزندخواندگی خود را به سازمان بهزیستی ارسال کنند، براساس ماده ۵ قانون حمایت از کودکان و نوجوانان بی‌سرپرست و بد سرپرست، این افراد می‌توانند سرپرستی کودکان و نوجوانان مشمول این قانون را از سازمان بهزیستی درخواست کنند:

  • زن و شوهری که پنج سال از تاریخ ازدواج آنان گذشته باشد و از این ازدواج صاحب فرزند نشده باشند، به شرط آن که حداقل یکی از آنان بیش از سی سال سن داشته باشد.
  • زن و شوهر دارای فرزند مشروط بر این‌که حداقل یکی از آنان بیش از سی سال سن داشته باشد.
  • دختران و زنان بدون شوهر، درصورتی‌که حداقل سی سال سن داشته باشند، منحصراً حق سرپرستی اناث را خواهند داشت و می‌توانند برای گرفتن بچه از بهزیستی اقدام کنند.
  • همچنین طبق ماده ۶ قانون حمایت از کودکان بی‌سرپرست و بد سرپرست، کسی که درخواست سرپرستی کودک دارد باید شرایط زیر را داشته باشد:
  • تقید به انجام واجبات و ترک محرمات
  • عدم محکومیت جزایی مؤثر با رعایت موارد مقرر در قانون مجازات اسلامی
  • تمکن مالی
  • عدم حجر
  • سلامت جسمی و روانی لازم
  • نداشتن اعتیاد به مواد مخدر، مواد روان‌گردان و الکلی
  • صلاحیت اخلاقی
  • عدم ابتلا به بیماری‌های واگیردار و یا صعب‌العلاج
  • اعتقاد به یکی از ادیان مصرح در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران.

شرایط کودکانی که می‌توانند تحت سرپرستی قرار گیرند

شرط گرفتن بچه از بهزیستی

حالا که در مورد کسانی که می‌توانند برای گرفتن بچه از بهزیستی اقدام کنند، اطلاعات لازم را کسب کردیم بهتر است در خصوص کودکانی که می‌توانند تحت سرپرستی قرار گیرند را بر شمریم. بر اساس ماده 7 قانون حمایت از کودکان بی‌سرپرست و بد سرپرست: سپردن سرپرستی افراد موضوع این قانون در صورتی مجاز است که دارای یکی از شرایط ذیل باشند :

الف ) امکان شناخت هیچ یک از پدر، مادر و جد پدری آنان وجود نداشته باشد.

ب ) پدر، مادر، جد پدری و وصی منصوب از سوی ولی ‌قهری‌ آنان در قید حیات نباشند.

ج ) افرادی که سرپرستی آنان به موجب حکم مراجع صلاحیت‌دار به سازمان سپرده گردیده و تا زمان دو سال از تاریخ سپردن آنان به سازمان، پدر یا مادر و یا جد پدری و وصی منصوب از سوی ولی قهری برای سرپرستی آنان مراجعه ننموده باشند.

د ) هیچ یک از پدر، مادر و جد پدری آنان و وصی منصوب از سوی ولی قهری صلاحیت سرپرستی را نداشته باشند و به تشخیص دادگاه صالح این امر حتی با ضم امین یا ناظر نیز حاصل نشود.

بنابراین به‌طور خلاصه کودکانی که والدین و پدربزرگ آن‌ها شناخته‌شده نیستند و یا در قید حیات نیستند. همچنین کودکانی که بیش از دو سال از سپردن آن‌ها به بهزیستی گذشته باشد و کسی برای بردن آن‌ها مراجعه نکرده باشد، می‌توانند تحت سرپرستی قرار بگیرند.

وظایف سرپرستان بعد از گرفتن حق سرپرستی چیست؟

پس از گرفتن بچه از بهزیستی سرپرستان موظف به انجام یکسری اقدامات هستند. تامین تمامی نیازهای کودک و هزینه‌های او بعد از گرفتن حق سرپرستی توسط والدین، بر عهده آن‌ها خواهد بود.

  1. پدر و مادر موظف‌اند محیطی امن را برای کودک فراهم کرده و تمام نیازهای مادی و معنوی او را تأمین کنند.
  2. یکی از موارد مهم در بررسی شرایط فرزند خواندگی و گرفتن بچه از بهزیستی برای کسانی که فرزند دارند این است که نباید کوچک‌ترین تفاوتی بین فرزندان واقعی آن‌ها و کودکانی که سرپرستی‌شان را قبول می‌کنند، وجود داشته باشد.
  3. البته ناگفته نماند که تأمین نیازهای مادی و هزینه‌های کودک به‌هیچ‌عنوان به این معنا نیست که پرداخت مستمری که به‌موجب قانون به کودک یا نوجوان بی‌سرپرست تعلق می‌گرفته است، قطع خواهد شد. اما درهرصورت خانواده نیز باید هزینه‌های کودک را تأمین کند.
  4. تمامی این موارد توسط مددکاران اجتماعی که تا سن 18 سالگی در کنار کودک هستند و شرایط روحی و روانی و همچنین مادی او را به‌صورت مرتب پیگیری می‌کنند، بررسی خواهد شد.

انتهای مطلب

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x