جامعه

زندگینامه شهید مرتضی مطهری؛ علت نامگذاری 12 اردیبهشت به نام روز معلم

سالیان داری است که شهادت استاد مرتضی مطهری بهانه گرامیداشت مقام معلم شده است. در ادامه به زندگینامه شهید مرتضی مطهری خواهیم گرداخت.

به گزارش پارت نیوز؛ شهید مرتضی مطهری به شغل انبیاء مشغول بود و از این جهت کرامت وی از اهمیت بسیار برخوردار است.

تصور عمومی و غالب این است که 12 اردیبهشت تنها به خاطر شهادت استاد مرتضی مطهری به عنوان «روز معلم» نام‌گذاری شده و قبل از آن چنین مناسبتی وجود نداشته است. حال آن که در 12 اردیبهشت سال 1340 خورشیدی دبیر یکی از دبیرستان‌های تهران در تجمع اعتراضی معلمان در میدان بهارستان به قتل رسید و از آن پس معلمین، این روز را به عنوان روز معلم گرامی می‌داشتند اما رژیم پهلوی به این رویداد رسمیت نداده بود.

بعد از انقلاب، معلمان تلاش کردند تا این مناسبت را احیا کنند و اعلام ترور آیت الله مطری باعث شد با این مراسم روز معلم رسمی شود و در عمل روز معلم به تقویم رسمی اضافه شد، اما در یاد معلمی که در 22 اردیبهشت 1340 درگذشت، قتل به یاد استاد مرتضی مطهری و البته در این روز آمد. جالب است بدانید که استاد شهید ابوالحسن خانعلی نیز دانشجوی دکتری دانشکده الهیات بود.

ترور شهید مرتضی مطهری در شامگاه 11 اردیبهشت اتفاق افتاد اما چون این روز به نام روز کارگر شناخته می‌شود بعدتر 12 اردیبهشت به عنوان روز شهادت استاد مرتضی مطهری و روز معلم تعیین شد. این تعیین تاریخ و نامگذاری تصادفی بود و یا از ذکاوت نامگذاران بود که به خاطر مرحوم مطهری روز معلم و خاطره قتل مرحوم خانعلی هم احیا شود.

با توجه به اینکه مرحوم خانعلی نیز مدرس بوده و در دانشکده الهیات تحصیل کرده است، خاطرنشان کرد: این دو مناسبت با هم تناقضی ندارند و معلوم نیست چرا رسانه های رسمی تنها اصرار به ذکر شهادت استاد دارند. مرتضی مطهری به مناسبت روز معلم. اما در 21 اردیبهشت 1340 معلمی توسط رئیس کلانتری به قتل رسیده است و از این حیث می توان به عنوان روز 25 آذرماه گرامی داشت و اتفاقاً می توان بر مطالبات صنفی تأکید کرد.

زندگینامه شهید مرتضی مطهری

استاد مطهری در 12 سالگی توسط پدرشان به حوزه علمیه سپرده شد. از 12 تا 16 سالگی در آنجا تحصیل کرده و راهی قم شدند و در جواراساتیدی همچون طالقانی، طباطبایی و بروجردی قرار گرفتند. همچنین با امام خمینی هم هجره‌ای شدند و به دلیل استحقاق زیاد برای ادامه تحصیل عازم نجف گردیدند.

استاد مطهری در سن 33 سالگی به قم بازگشتند و با مقام علمی والای خود قصد دارند فقط معلم باشند. از این رو به دانشگاه علوم مربوطه و قابل انتقال نامه فرستادند و خواستند در این دانشگاه تدریس و استاد شوند. لازم به ذکر است که برای استاد شدن باید علاقه علمی تا مقطع دکتری داشته باشند، استاد مطهری نیز روحانی و روحانی بوده است. مقام بالایی داشت | به دلایلی استاد این دانشگاه در آن زمان نتوانست به دانشگاه بیاید و رئیس دانشگاه در این موضوع شخصیتی بهتر از استاد مطهری نداشت و استاد وارد دانشگاه شد.

در سال 1331 در حالی که از مدرسین معروف و از امیدهای آینده حوزه به شمار می‌رود به تهران مهاجرت می‌کند. در تهران به تدریس در مدرسه مروی و تالیف و سخنرانیهای تحقیقی متعددی می‌پردازد. در سال 1334 اولین جلسه تفسیر انجمن اسلامی دانشجویان توسط استاد مطهری تشکیل می‌گردد.

در همان سال تدریس خود در دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران را شروع کرد و  به دنبال یک سخنرانی مهیج علیه شخص شاه به وسیله پلیس دستگیر شده و به زندان موقت شهربانی منتقل می‌شود و به همراه تعدادی از روحانیون تهران زندانی می‌گردد.

استاد مطهری از سال 1349 تا 1351 برنامه‌های تبلیغی مسجدالجواد را زیر نظر داشت و غالبا خود سخنران اصلی بود تا اینکه آن مسجد و به دنبال آن حسینیه ارشاد تعطیل گردید و بار دیگر استاد مطهری دستگیر و مدتی در بازداشت قرار گرفت. پس از آن استاد شهید سخنرانی‌های خود را در مسجد جاوید و مسجد ارک و غیره ایراد می‌کرد. بعد از مدتی مسجد جاوید نیز تعطیل گردید. در حدود سال 1353 ممنوع المنبر گردید و این ممنوعیت تا پیروزی انقلاب اسلامی ادامه داشت.

اما مهمترین خدمت رسانی های استاد مطهری در طول عمر پربرکتشان ارائه ایدئولوژی اصیل اسلامی از طریق سخنرانی و سخنرانی و کتاب نویسی است. اندیشه های متفکر شهید استاد مرتضی مطهری به عنوان اسلام شناس حاذق، دانشمند روزگار، دانشمند دردمند و فیلسوفی توانا همواره مورد علاقه روشنفکران و اندیشمندان جوان بوده و هست. استاد شخصیتی بود که برای پاسخگویی به شبهات روزگار و مقابله با انحرافات فکری و عقیدتی سرلوحه تلاش خود قرار داد تا جایی که جان خود را فدای این تلاش بزرگ علمی کرد.

استاد مطهری در ساعت بیست و دو و بیست دقیقه سه شنبه یازدهم اردیبهشت ماه سال 1358 در تاریکی شب در حالی که از یکی از جلسات فکری سیاسی بیرون آمده بود به ضرب گلوله گروه جنایتکار فرقان که به مغزش اصابت نمود به شهادت می‌رسد.

سالروز شهادت استاد شهید مرتضی مطهری می‌تواند مناسبتی برای تقبیح خشونت و تعصب در قرائت‌های دینی نیز به حساب بیاید. اندیشه‌های متفکر شهید استاد مرتضی مطهری همواره به عنوان اسلام‌شناسی آگاه، عالمی زمان شناس، دانشمندی دردآشنا و فیلسوفی توانا مورد علاقه فرهیختگان و جوانان فکور بوده و می‌باشد.

انتهای مطلب/م.ع

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x