جامعه

روز کارگر چه روزی است و به چه کسی کارگر گفته می شود؟

روز جهانی کارگر (International Workers' Day) مصادف شده با نخستین روز از ماه می در تقویم میلادی است.

به گزارش پارت نیوز؛ اولین روز از ماه می به روز جهانی کارگر اختصاص داده شده است.

بسیاری از مشاغل از دو بخش کارگر و کارفرما تشکیل شده‌اند. کارگر در لغت به معنای کار کننده است یعنی شخصی که در قبال فعالیتی که انجام می‌دهد مزدی مشخص دریافت می‌کند. کارگران یکی از مهم ترین ارکان پیشرفت یک جامعه به شمار می‌آیند. با توجه به جایگاه ویژه این قشر فعال و مؤثر در پیشرفت تمام جوامع روزی را به عنوان روز جهانی کارگر در نظر گرفته‌اند.

روز کارگر چه روزی است؟

تاریخ روز جهانی کار و کارگر در تقویم شمسی برابر با چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت سال ۱۴۰۳ است.
تاریخ روز جهانی کار و کارگر در تقویم قمری برابر با ۲۲ شوال سال ۱۴۴۵ است.
تاریخ روز جهانی کار و کارگر در تقویم میلادی برابر با اول می سال ۲۰۲۴ است.

به چه کسی کارگر گفته می شود؟

از نظر قانون کار، کارگر کسی است که به هر عنوان در مقابل دریافت حق‌السعی (اعم از مزد، حقوق، سهم سود و سایر مزایا) به درخواست کارفرما کار می‌کند.

تاریخچه روز جهانی کارگر

1 می 1886، در ایالات متحده، کارگران در اعتراض به عدم بهبود شرایط کار و کاهش ساعات کاری به 8 ساعت در روز اعتراض کردند و در خیابان ها تجمع کردند. این تظاهرات گسترده باعث شد تا کارگران 1200 کارخانه و کارگاه دست به اعتصاب بزنند و پس از اعتصاب 4 روزه در شهر شیکاگو، جمعیتی از معترضان ناگهان منفجر شدند و یک افسر پلیس را کشتند و تعدادی از کارگران و پلیس را مجروح کردند.

این حادثه باعث شد پلیس به سوی جمعیت تیراندازی کند و بسیاری از مردم کشته شوند. چند کارگر متعاقبا دستگیر و اعدام شدند. در پی این حادثه، مردم بسیاری از کشورها هر ساله در این روز مراسم یادبودی را برای گرامیداشت نام و یاد کارگران کشته شده برگزار کردند. و به تدریج اولین روز ماه می روز جهانی کارگر نام گرفت و این رویداد به نماد بین المللی مبارزه برای حقوق کارگران تبدیل شد.

روز کارگر تعطیل است؟

بر اساس قوانین قانون کار روز جهانی کار برای کارگرانی که تابع این قانون هستند روز تعطیل به حساب می آید که مزد آن نیز مطابق ایام تعطیل سال باید به کارگران پرداخت شود و اگر به هر دلیلی کارخانه‌ای تعطیل نشود، در مرحله اول باید حضور در کار کارگران با توافق بین کارگران و کارفرما باشد و در مرحله دوم مطابق اضافه کاری در روز تعطیل برای کارگران محاسبه شود. سازمان بین‌المللی کار، روز جهانی کارگر را تعطیل اعلام کرده است، ماده ۶۳ قانون کار جمهوری اسلامی ایران نیز می‌گوید: «علاوه بر تعطیلات رسمی کشور، روز کارگر (۱۲ اردیبهشت) نیز جزو تعطیلات رسمی کارگران به حساب می‌آید.»

معیارهای قانون تشخیص کارگر در ایران

با توجه به تعریف قانون کارگر، معیارهای تشخیص کارگر از دیگر شاغلان به شرح زیر می باشد:

داشتن شخصیت حقیقی: کارگر حتما باید شخص حقیقی باشد، و نه شخص حقوقی.

دریافت حق‌السعی از کارفرما: کارگر باید به ازای کاری که می‌کند حق‌السعی و یا مزد دریافت کند.

تبعیت از کارفرما: کارگر باید از دیگری در انجام کار تبعیت کند، یعنی کسی که برای انجام کار از کسی دستور نمی‌گیرد و به صورت مستقل مشغول به کار است کارگر به‌شمار نمی‌آید.

انتهای مطلب/م.ع

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x