سلامت

طرز تهیه کوکو سیب زمینی پفکی + نکات کلیدی و تزئین برای 4 نفر

کوکو سیب زمینی از جمله غذاهایی است که به شکل های مختلفی آماده می شود. این بار برایتان کوکو سیب زمینی پفکی را معرفی می کنیم.

به گزارش پارت نیوز؛ کوکو سیب زمینی ازجمله غذاهای محبوب ایرانی است که به شکل‌های مختلفی طبخ می‌شود. امروز برای شما طرز تهیه کوکو سیب زمینی پفکی را آموزش می‌دهیم.

کوکو سیب زمینی پفکی از غذاهای خوشمزه ایرانی است که با دستور پخته‌ای مختلفی طبخ می‌شود. این کوکو علاوه بر اینکه به‌عنوان یک غذای کامل استفاده می‌شود می‌تواند به‌عنوان پیش‌غذا نیز سرو شود. مایه این کوکو شبیه فرنی است و باید آن را با قاشق درون تابه بریزید و سرخ‌کنید.

این غذا شباهت زیادی به پنکیک دارد و اگر ظاهر غذا برایتان خیلی مهم است آن را با تابه تک‌نفره درست کنید.

مواد لازم برای در طرز تهیه کوکو سیب زمینی پفکی برای 4 نفر

برای تهیه کوکو سیب زمینی پفکی مواد خاصی لازم ندارید. مقداری کره، جعفری برای طعم و بو بهتر، سیر، پیاز، تخم‌مرغ، نمک و فلفل، پودر دارچین، زردچوبه و روغن و سیب زمینی که ماده اصلی این غذا است نیاز دارید.

سیب زمینی 4 عدد متوسط
کره 1 قاشق غذاخوری
جعفری 1 دسته کوچک
سیر 1 حبه
پیاز 1 عدد متوسط
تخم‌مرغ 2 تا 3 عدد
نمک و فلفل سیاه به میزان لازم
پودر دارچین و فلفل قرمز به میزان لازم
زردچوبه و روغن به میزان لازم

دستور پخت کوکو سیب زمینی پفکی

در ادامه به طرز تهیه کوکو سیب زمینی پفکی به صورت مرحله به مرحله خواهیم پرداخت.

عکس کوکو سیب زمینی مربعی

مرحله اول

اگر می‌خواهید موبه‌مو با طرز تهیه کوکو سیب زمینی پفکی پیش بروید ابتدا باید سیب‌زمینی‌ها را در قابلمه‌ای مناسب بگذارید و در آن آب کافی بریزید و روی شعله متوسط اجاق‌گاز با حرارت ملایم قرار دهید تا سیب‌زمینی‌ها کاملاً بپزد. برای اطمینان از پخت کامل می‌توانید درون سیب‌زمینی‌ها چنگال فروکنید. اگر به بافت سفت خوردید هنوز نپخته و اگر به بافت نرم برخورد کردید سیب‌زمینی‌ها آماده هستند.

مرحله دوم

قابلمه را از روی اجاق بردارید و سیب‌زمینی‌ها را در ظرفی بگذارید تاکمی خنک شوند. قبل از اینکه سیب‌زمینی‌ها کاملاً سرد شوند آن‌ها را پوست‌گیری کنید.

مرحله سوم

حال وقت آن است که سیب‌زمینی‌ها را آماده کنید. برای این کار دو راه وجود دارد:

راه اول: سیب‌زمینی‌ها را درون ظرف گودی می‌گذارید و آن‌ها را رنده می‌کنید. در ادامه به سیب زمینی کره اضافه می‌کنید و خوب مخلوط می‌کنید تا کره کاملاً ذوب شود.

راه دوم: سیب‌زمینی‌ها را درون یک ظرف گود می‌ریزید. با گوشت‌کوب آن‌ها را به‌طور کامل له می‌کنید تا به شکل پوره دربیایند. قبل از اینکه سیب‌زمینی‌ها سرد شود به آن کره اضافه کنید و خوب هم بزنید تا کره به خورد سیب‌زمینی‌ها برود.

مرحله چهارم

در این مرحله شما باید تخم‌مرغ‌ها را در ظرفی شکسته و خوب  به هم بزنید تا یکدست شوند. برای این کار می‌توانید از قاشق، مخلوط‌کن دستی و یا مخلوط‌کن برقی نیز استفاده کنید.

مرحله پنجم

حالا وقت خرد کردن سیر، پیاز و جعفری است. شما می‌توانید آن‌ها را با رنده یا چاقو ریز کنید. همچنین پیشنهاد می‌کنیم اگر با بوی آن‌ها مشکل‌دارید آن‌ها را درون دستگاه یک‌دو سه بگذارید.

سپس با فشار دست آب اضافه آن‌ها را بگیرید و درون ظرف سیب زمینی بریزید.

مرحله ششم

در این مرحله شما دو راه پیش روی خوددارید. می‌توانید افزودنی‌هایی نظیر نمک، فلفل و زردچوبه را به مواد سیب زمینی اضافه کنید یا آن‌ها را به تخم‌مرغ اضافه کنید.

اگر می‌خواهید عیناً طرز تهیه کوکو سیب زمینی پفکی را پیش ببرید آن‌ها را درون تخم‌مرغ اضافه کنید و خوب هم بزنید. چراکه مواد درون ماده تخم‌مرغ یکدست‌تر از اضافه کردن به سیب زمینی می‌شوند.

مرحله هفتم

تخم‌مرغ‌ها را با مواد سیب زمینی ترکیب کنید و به‌خوبی مخلوط‌کنید تا مواد حالت فرنی شکل بگیرد. اگر حالت فرنی سفت گرفت خوب است. اگر سفت‌تر بود به آن تخم‌مرغ اضافه کنید و اگر خیلی شل بود سیب زمینی اضافه کنید. سپس درون یخچال بگذارید تاکمی خود را بگیرد. (گذاشتن درون یخچال اجباری نیست و شما می‌توانید مستقیماً مواد را برای سرخ کردن آماده کنید).

مرحله هشتم

وقت آن است که یک تابه مناسب انتخاب کنید و مقداری روغن داخل آن بریزید و روی شعله متوسط و با حرارت متوسط قرار دهید.

در این مرحله شما دو راه دارید:

راه اول: مواد را به شکل یکدست درون تابه بریزید و صبر کنید تا کوکوی شما سرخ شود. پس‌ازاینکه کمی خود را گرفت آن را به قسمت‌های مساوی تقسیم کنید و برگردانید تا روی دیگر آن نیز سرخ شود.

راه دوم: شما می‌توانید با قاشق مقداری از مایه کوکو را بردارید و درون تابه می‌ریزید. سپس اجازه می‌دهیم کوکوها به‌طور کامل سرخ شوند. سپس آن‌ها را برمی‌گردانید تا آن روی کوکو نیز سرخ شود.

مرحله نهم: تزئین کوکو سیب زمینی پفکی

در پایان کوکوها را در ظرف موردنظرمان می‌چینیم و به همراه خیار شور، کاهو، گوجه‌فرنگی و نان تازه سرو می‌کنیم.

غذای شما آماده است. نوش جان

نکاتی در خصوص طرز تهیه کوکو سیب زمینی پفکی

عکس تزئین خاص کوکو سیب زمینی

۱.اگر می‌خواهید به کوکوی سیب زمینی پیاز خام اضافه کنید باید قبل از اضافه کردن پیازآب آن را به‌خوبی بگیرید تا از شل شدن و از بین رفتن بافت منسجم کوکو جلوگیری شود.

۲. اضافه کردن پیاز زیاد به کوکوی سیب زمینی باعث وارفتن آن می‌شود.

۳. اگر کوکو سیب زمینی بعد از پخت ترک می‌خورد و در هنگام زیرورو کردن می‌شکند باید به آن تخم‌مرغ اضافه کنید, توجه داشته باشید که اضافه کردن تخم‌مرغ بیش‌ازحد معمول نیز بافت اسفنجی کوکو را از بین می‌برد.

۴. ضخامت معمولی برای تهیه کوکوی سیب زمینی بین تا ۲ تا ۵.۰ سانتی‌متر است و هم‌چنین اگر ضخامت مایه کوکو زیاد باشد کوکو به‌خوبی مغزپخت نمی‌شود.

۵. نازک بودن بیش‌ازحد کوکو باعث سوختن کوکو می‌شود.

۶. شما می‌توانید برای خوش‌طعم کردن کوکو  به مایه آن نعناع و یا گشنیز اضافه کنید.

۷. اگر می‌خواهید کوکو سیب زمینی با طعم متفاوتی را پخته کنید می دوایند به مایه کوکو ریحان تازه و آویشن و یا شوید اضافه کنید.

۸. اگر مایه کوکو به دلیل اضافه کردن بیش‌ازحد تخم‌مرغ و یا پیاز شل شد می‌توانید به آن مقداری آرد اضافه کنید تا به‌خوبی قوام لازم را پیدا کند.

۹. در  دستور ساخت کوکو سیب زمینی اضافه کردن زردچوبه را به این کوکوی خوشمزه نباید هرگز فراموش کنید.

۱۰. درصورتی‌که روغن کوکو در هنگام سرخ شدن آن به‌اندازه لازم نبود می‌توانید مقداری روغن و کره به آن‌ها اضافه کنید اضافه کردن کره به روغن باعث مزه دار شدن کوکو سیب زمینی می‌شود.

۱۱. در هنگام سرخ کردن کوکو باید روغن روی کوکوها را به‌خوبی بگیرد.

۱۲. اگر وقت کافی برای آب پز کردن سیب‌زمینی‌ها ندارید می‌توانید سیب‌زمینی‌ها را به‌صورت خام رنده کنید و سپس با دستور پخت کوکو سیب زمینی که گفته شد کوکو را تهیه کنید.

تزئین کوکو سیب زمینی پفکی

کوکو سیب زمینی را با انواع گوجه فرنگی، گوجه گیلاسی، خیار شور، سبزی خوردن و موادی از این دست تزئین می کنند.

عکس شکل دادن به کوکو سیب زمینی عکس کوکو سیب زمینی همراه با گوجه و لیمو عکس تزیین خاص کوکو سیب زمینی تزئین زیبای کوکو سیب زمینی

تاریخچه کوکو سیب زمینی

میرزا علی‌اکبرخان کاشانی، آشپز مخصوص ناصرالدین‌شاه، در کتاب «سفره اطعمه» که از معدود کتاب‌های آشپزی به‌جامانده از دورهٔ قاجار است، شرحی نوشته بر گونه کوکوهایی که درگذشته طبخشان رایج بوده است. نگاه آقای آشپزباشی به کوکو بسیار جالب است و آن را رنگ دهنده و زینت سفره شاهانه می‌داند و گونه کوکو را بر اساس رنگ تقسیم‌بندی می‌کند:

«خوان چهارم کوکو است، و آن را با پلو خورند و آن سیزده رنگ است: رنگ اول کوکوی سبزی است؛ و آن‌چنان باشد که کاهوی زیاد و جعفری و گشنیز کم را کوبیده و تخم‌مرغ زیاد در آن شکسته و نمک و فلفل و ادویه زده و خوب لت زده و مخلوط نموده و روغن را در روغن داغ کن یا ماهی‌تابه داغ‌کرده و آن را یک‌دفعه در روغن داغ ریزند و آتش آن را ملایم کرده و ظرفی روی آن گذارده آتش‌بر آن ریزند. چون سرخ شود آن را بریده پشت‌ورو کنند. رنگ دویم کوکوی بِه است و طبخ آن‌چنان باشد که تخم بِه را بیرون آورده و خوب رنده کرده داخل تخم نموده ادویه زده و خوب لت زده سرخ نمایند. رنگ سیم کوکوی سیب‌زمینی است، و طبخ آن‌چنان باشد که سیب زمینی را پخته و پوست‌کنده و کوبیده شیرینی داخل نموده تخم‌مرغ زده به نه مذکور سرخ کنند.

انتهای مطلب

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x