آشپزیدین

غذای نذری محرم هر شهر چیست؟

شهرهای مختلف ایران زمین غذای نذری محرم را در انواع و اشکال مختلفی طبخ می کنند.

به گزارش پارت نیوز؛ غذای نذری محرم در شهرهای ایران بسیار متنوع است! از «شله» محبوب مشهد گرفته تا «چلوگوشت حج» تبریز در این فهرست دیده می شود. در زیر لیست کاملی از غذاهای نذری در شهرهای مختلف ایران را ارائه خواهیم داد.

غذاهای رژیمی از زمان های قدیم برای انسان جذاب بوده است. همانطور که در ماه‌های محرم و صفر، ایام فاطمیه، شب‌های قدر و عزاداری بزرگان مذهبی، نذری دادن در بین ایرانیان مرسوم است و به آن ایمان دارند. اگر در این روزها به خیابان ها و کوچه ها سر بزنید، بیشتر خانه ها برای پخت نذری آماده می شوند. برای ارائه پیشنهادات شهرهای ایران با ما همراه باشید.

تاریخچه غذای نذری در ایران

جالب است بدانید که نذر دادن مختص اسلام نیست، بلکه همه ادیان برای آن اهمیت خاصی قائل هستند. در ایران باستان در دوره ساسانیان فرهنگ نذری وجود داشت که بی شباهت به فرهنگ امروزی نبود. معمولاً در مراسم مذهبی زرتشتیان قربانی می گیرند و مردم از هر قشری در این مراسم شرکت می کنند و آش را به عنوان غذای نذری محرم می پزند.

سنت انفاق در دوره قاجار به اوج خود رسید. از پرورش گلدان های بزرگ غذا گرفته تا افرادی که فقط مقدار کمی برنج یا گوشت خورشتی می خورند.در ایام سوگواری لباس مشکی پخش می کردند و به فقرا و نیازمندان توجه بیشتری می کردند.

غذاهای نذری محرم در شهرهای ایران

ایران کشوری با آداب و رسوم متفاوت است که هر قسمت از آن فرهنگ و سنت خاص خود را دارد.

استان گیلان

استان گیلان با داشتن غذاهای متنوع و اقوام خون گرم و عاشق امام حسین (ع) غذاهای نذری گوناگونی دارد.

غذای نذری محرم در رشت

خورشت فسنجان رشتی

غذاهای روزه دار شهر رشت معمولاً «خورشت فسنجان» و «خورشت آلو مسما» است. خورش فسنجان را به دلیل ذائقه مردم این شهر با رب انار ترش می کنند، در قدیم رسم بر این بود که در غذاهای خانه برنج می گذاشتند و یک طرف آن خورش فسنجان و طرف دیگر خورش آلو مسما می گذاشتند. ، و این به غذای صدقه معروف بود و طرفداران زیادی داشت. این غذا همراه با سیب زمینی نارگیلی توزیع شد. این دو خورش در شهر رشت به عنوان نذری در ایام محرم و صفر و عزاداری بزرگان مذهبی تهیه می شود.

خورش گیلانی فسنجان معمولا با کوکو سیب زمینی سرو می شود

لاهیجان

این شهر به عنوان عروس گیلان یکی از شهرهای با حساسیت بالا برای برگزاری مراسم مذهبی و توزیع کمک های مردمی در بین مردم است. قیمه قیمه (با قیمه چرخ کرده) یک غذای سنتی در بین مردم برای تهیه کنجاله است و شباهت زیادی به قیسی معمولی دارد و از گوشت چرخ کرده گوسفند، فلفل، لپه، پوره گوجه فرنگی، زعفران فراوان و … تهیه می شود. لیمو عمانی با گل رز و دارچین تهیه می شود و با برنج و سیب زمینی سرخ شده میل می شود.«سیاه برنج» یکی غذای نذری محرم معروف شهر لنگرود است که در ایام عزاداری محرم و صفر تهیه و بین فقرا و نیازمندان توزیع می شود. این غذا از برنج محلی، کشمش، گردو، چرخ کرده، چیلی، شکر و دارچین تشکیل شده است.

همچنین مردم گیلان در ماه مبارک رمضان غذاهایی مانند باقالی، شامی گیلانی، کباب، آش شله قلمکار (آش فاطمه زهرا)، رشته خشک و بلغور جو دوسر را به عنوان غذای روزه دار و پذیرایی از میهمانان در ماه مبارک رمضان تهیه می کنند. .

غذاهای نذری تهران

تهران جزو استان هایی است که به دلیل مرکزیت دارای اقوام گوناگونی است. اما قدیمی های تهران غذاهای خاصی برای ظهر عاشورا دارند.

سبزی پلو قورمه

عکس یک ظرف خورشت قرمه سبزی

قیمه پلو یکی از غذاهای معروف تهرانی است، اگرچه قورمه سبزی و عدس پلو نیز رایج است، اما قیمه پلو از دوره قاجاریه به عنوان غذای نذری محرم در بیشتر مناطق تهران رواج بیشتری دارد و قبل از آن معمولاً انواع غذاها به خصوص. آش رشته در ایام عزاداری محرم توزیع می شود. قیمه پلو نه تنها در تهران بلکه در بین شیعیان کشورهای دیگر مانند پاکستان در کنار سایر غذاهایشان رایج است.

در محله های قدیمی تهران غذاهایی مانند زرشک پلو و آش شله کلامکار تهیه می شود. همچنین بازاریان تهران معمولا در ظهر روز عاشورا آبگوشت نذری ترتیب می دهند، اما امروزه در بسیاری از محله های ثروتمند تهران، چلوکباب یکی از غذاهای سنتی نذری در ماه محرم است.

غذای نذری محرم در استان سمنان

استان سمنان یکی از استان های خشک و کویری کشور است و مردمانی خونگرم و مهمان نواز و مقید به دین دارد.

دامغان

عکس مانی پلو

اگر به دامگان سفر کرده باشید حتما با غذای جذاب «مانی پلو» برخورد کرده اید، یکی از غذاهای پرطرفدار و تشریفاتی استان سمنان است که قطعا در مهمانی های مهم تهیه می شود و در ایام محرم و شهادت بیشتر مورد توجه قرار می گیرد. از بزرگان مذهبی این غذا شباهت زیادی به ته چین دارد و این نشان دهنده علاقه بیشتر مردم این منطقه به ترکیب پلو مخلوط با گوشت سفید یا قرمز نسبت به سایر غذاهاست. مانی پلو اغلب با گوشت شتر درست می شود و طعم شیرینی دارد. این غذا به عنوان غذای نذری محرم هم طبخ می شود.

خورش آلوترش یکی دیگر از خوراکی های استان سمنان است که در ایام محرم به ویژه ایام تاسوعا و عاشورا طبخ می شود. شاید با شنیدن نام آن به یاد خورش های مرغ و آلو، آلومساما و اسفناج بیفتید، اما تفاوت خورش آلوترش با دیگری این است که مرغ و گوشت با تخم مرغ پخته می شود. مواد این خورش شامل پیاز، سیر و … تخم مرغ، آلو و ادویه جات مانند زیره و کاری.

غذای نذری محرم در شهر مشهد

شعله مشهدی

مشهد به عنوان پایتخت شیعیان ایران، غذاهای ویژه ای برای عزاداری امام حسین (ع) دارد.پوسته

اگر تصمیم دارید طعم «شله مشهد» را امتحان کنید، در ایام محرم به ویژه دهه اول یا 28 صفر به مشهد سفر کنید. امروزه همه رستوران ها و حتی مردم عادی چاله را برای نذری می پزند، البته پخت این غذا بسیار سخت است و مهارت خاصی می طلبد.

در این سوپ از گوشت گوسفند و دنبه استفاده می شود و خوب می جوشانند و رنده می کنند و به سبزیجات دیگر اضافه می کنند. همه این مواد باید به مدت طولانی (معمولا از عصر تا صبح) حرارت داده شوند و خوب مخلوط شوند تا حبوبات و گوشت له شوند و حالت خمیری و کشدار پیدا کنند. جالب اینجاست که شله با قیمه سرو می شود.

غذاهای نظری مردم فارس برای محرم

استان فارس یکی از استان‌های دارای تنوع قومیتی و فرهنگی فراوان و پایتخت فرهنگی ایران است.

شیراز

آش سبزی شیرازی

آش سبزی در بین مردم شیراز و داراب از ارزش خاصی برخوردار است و با اعتقادات مذهبی آنها همراه است و با کیفیت بالایی تهیه می شود. این غذا را معمولاً در روز رحلت پیامبر گرامی اسلام (ص) درست می کنند. روز 28 صفر و همچنین در روز عاشورا و به عنوان بزرگترین وقف و غذای نذری محرم در جهان شناخته می شود.

جالب است بدانید که سوپ سبزیجات در وعده صبحانه مصرف می شود، یک وعده غذایی کامل محسوب می شود و برای تهیه آن مهارت بالایی می طلبد.به همین دلیل معمولاً در خانه طبخ نمی شود و بیشتر غارها آن را از شب قبل تهیه می کنند تا صبح زود آماده توزیع شود. آش سبزی به عنوان میراث ناملموس شیراز به ثبت رسیده و به همین دلیل هر ساله گردشگران زیادی برای امتحان این غذای سنتی به شیراز سفر می کنند.

غذاهای نذری شهرستان های استان کرمان یا آبگوشت امام حسینی (ع)

آبگوشت امام حسینی کرمان

تنها غذای نذری محرم مطرح در کرمان برای روز عاشورا آبگوشت تنجانه یا آبگوشت امام حسینی است.

آبگوشت «متنجنه» غذای نذری محرم معروف کرمانی برای ایام محرم به ویژه ایام عاشورا و اربعین امام حسین (علیه السلام) است و به همین دلیل به آبگوشت امام حسینی نیز معروف است. این آبگوشت از گوشت، گردو، لیمو، سیب زمینی، چغندر، برگ زردآلو، شنبلیله، ترخون و ادویه هایی مانند دارچین، زیره کرمان و زعفران تشکیل شده است.

از قدیم الایام همه مردم استان کرمان در ایام سوگواری امام حسین (ع) دیگ های مسی بزرگی می گذاشتند و برای پخت این آبگوشت نذری تهیه می کردند. امروز خیرین با برگزاری مراسم دهه اول محرم و توزیع آبگوشت نذری، مایحتاج پخت و پز و تهیه مواد اولیه آبگوشت تنجانه را برای مساجد و هیئت ها اهدا می کنند.

غذاهای نذری محرم در استان مازندران

کشمش پلو یکی از نذری های معروف مازندران است.

کشمش برنج

کشمش پلو مازندرانی غذای نذری محرم

کشمش برنج یکی از غذاهای پرطرفدار و پرطرفدار در استان مازندران به ویژه بابلی ها است که در ایام محرم و صفر بین فقرا و مردم توزیع می شود.از قدیم الایام در روز عاشورا بیشتر مردم این غذای نذری محرم را می پزند و درب خانه ها را باز می گذارند و با کشمش برنج از مهمان پذیرایی می کنند.

برنج شیری

شیربرنج یکی دیگر از گزینه هایی است که در بین مازندرانی ها طرفداران زیادی دارد و در این ایام به عنوان غذای نذری محرم تهیه می شود.

اردبیل

ترک ها همیشه عاشق ابوالفضل العباس هستند

قیمه پیچاق

قیمه پیچاق

«قیمه پیچاق» یکی از غذاهای محبوب آذری ها به ویژه مردم اردبیل است. این غذا اغلب در ایام سوگواری بزرگان مذهبی تهیه و توزیع می شود. قیسی پیچاق به دلیل گوشت، خلال بادام و آبگوهور بسیار خوشمزه است و برای تزیین خورش از چند عدد زرده تخم مرغ آب پز استفاده می شود.

غذای نذری استان خوزستان

خورش سبزی، هریسا، بیسکویت و حلوا، قیمه نجفی از جمله معروفترین غذاهای نذری خوزستان است

اهواز

خورشت سبزی اهوازی

غذای نذری محرم اهواز «خورش سبزی» است که در روز عاشورا به مقدار زیاد می پزند و بین مردم پخش می شود و این خورش شبیه سبزی لذیذ است با این تفاوت که سبزی آن بیشتر سرخ می شود و از لوبیا سفید استفاده می شود.

بهبهان

هریسه

در گذشته در حلیم بهبهان گندمی را بزرگان خانواده می پختند که در زبان محلی به آن «هریسه» می گفتند.رسم پخت این حلیم برای بهبهان ها بسیار ارزشمند است اما متاسفانه در بیشتر مناطق فراموش شده است.

شادگان

بیسکویت و حلوای بدون قند یکی از نذورات مبارکی است که بین مردم توزیع می شود، همچنین در روز وفات حضرت ابوالفضل (ع) و روز عاشورا به دلیل اهمیت زیادی که برای آنها دارد قورمه سبزی را با خروس می پزند. گوشت .

خرمشهر

قیمه نجفی خرمشهر

«قیمه نجفی» نذری معروف خرمشهری است که اصل آن به نجف عراق برمی‌گردد و به ارادتمندان امام حسین (ع) تقدیم می‌شود. این غذای نذری محرمکه به قیمه عربی نیز معروف است در خرمشهر طرفداران زیادی دارد و در روز تاسوعا و عاشورا تهیه می شود. گوشت را کاملا پخته و له می کنند، ادویه هایی مانند دارچین، لیمو عمانی، زعفران و پوره گوجه فرنگی را به نخود پخته شده اضافه می کنند و گوشت را داخل آن گذاشته و می گذاریم تا کاملا سفت شود.

«قیمه» دزفول شبیه قیمه است، با این تفاوت که به جای نخود از نخود استفاده می کنند، آن را خیس می کنند و پوست آن را می گیرند و به دو نیم می کنند و فکر می کنند خورش قیمه با نخود لذیذتر و مقوی تر است.

غذاهای نذری از شهر تبریز

تبریز از جمله شهرهای سنتی ایران است که قدمتی طولانی دارد. این شهر مملو از دوستداران امام حسین (ع) و عاشقان عباس است.

چلوگوشت هویج (هویج پلو با گوشت)

چلوگوشت هویج (هویج پلو با گوشت)

گوشت هویج یکی از غذاهای لذیذ و بسیار پرطرفدار مردم تبریز است که در ایام محرم به عنوان هدیه بین مردم توزیع می شود.بسیار شبیه گوشت گاو است و مطمئناً هر طعمی را برآورده می کند. این غذای مشترک با گوشت گاو، پیاز، هویج، برنج و ادویه های مخصوص تهیه می شود و با سبزیجات و ترشی سرو می شود.

غذای نذری محرم اصفهان و کاشان

بریونی اصفهانی

یکی از معروف ترین غذاهای استان اصفهان بریانی خورش پلو و لوبیا است.

اصفهان در ماه های محرم و صفر غذاهای متنوعی دارد. اگر در این ماه به کوچه‌ها و خیابان‌ها بروید، دیگ‌های کوچک و بزرگی را می‌بینید که غذا می‌پزند و بین مردم نذری پخش می‌کنند، اما در میان این همه غذای متنوع، بریانی (بریونی)، غذای محبوب و سنتی اصفهانی‌ها است. بیشتر قابل مشاهده است.

آبگوشت پلو یکی از غذاهای نذری کاشان در ماه محرم است که در واقع همان آبگوشتی است که به آن برنج اضافه می شود و آب کمی دارد و مانند دمی برنج را می پزند تا آب آن کشیده شود. . گوشت لوبیاب یکی دیگر از غذاهای نذری شهر کاشان است که طرفداران زیادی دارد. گوشت بدون استخوان، لوبیا سفید، پیاز، دارچین، زعفران، نمک، فلفل و زردچوبه مواد اصلی پخت گوشت لوبیا هستند.

استان قزوین

قیمه نثا قزوینی

اهالی خونگرم قزوین در ماه محرم نذری های مختلفی می کنند که معروف ترین آن قیمه نثار است.کیف نثار

اگر به قزوین سفر کرده باشید حتما قایم نثار یک غذای معروف قزوینی را خورده اید که بسیار لذیذ و طرفداران زیادی دارد به همین دلیل در مجالس مهم ماه محرم نیز به عنوان غذای نذری محرم استفاده می شود.

این غذا شبیه قیمه معمولی است با این تفاوت که معمولا با خلال پسته، بادام حلال، پوست پرتقال حلال، شکر، گلاب، زیره و پودر هل سرو می شود و یکی از غذاهای اصلی روز عاشورا است.

یزد

آش گندم یزدی

در یزد آشی به نام «آش گندم» می پزند که شباهت زیادی به حلیم دارد و طعم فوق العاده آن به دلیل استفاده از روغن زیاد است. «تِچین گُش» یکی از غذاهای معروف گرمساری است و در این ماه با باز گذاشتن درب خانه، داغ دیدگان را دعوت می کنند و به عنوان نذری با این غذا پذیرایی می کنند. «آش بی بی سه شنبه» یکی از نذورات مردم اراک است و چون سه شنبه ها پخش می شود به این نام شهرت یافته است و مانند حلیم به قوت آن صبح می خورند.

زنجان

حلیم گندم زنجانی

زنجان به حلیم در ماه محرم معروف است که طرفداران زیادی دارد. تفاوت این حلیم با حلیم گندم در ظاهر این است که مواد آن شکسته و نمایان نیست و به جای شکر با چربی حیوانی فراوان مصرف می شود.

در این مطلب با تعدادی از معروف ترین غذاهای نذری در شهرهای ایران آشنا شدیم. اگر از سنت ها و فرهنگ نذری در شهر یا کشوری اطلاع دارید که در این مقاله به آنها اشاره نشده است، لطفا با ما در میان بگذارید. نظرات خود را در بخش نظرات پارت نیوز بنویسید.

انتهای مطلب

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x