سلامت

قرص کدئین چیست؟ + موارد مصرف ، عوارض دارویی

قرص کدئین از جمله داروهای افیونی (داروی مخدر) است که احتمال دارد در صورت مصرف بدون تجویز پزشک فرد را با عوارض جدی روبرو کند.

به گزارش پارت نیوز؛ قرص کدئین جزو داروهای مخدر است که موارد مصرف زیادی دارد. در ادامه این مطلب در خصوص این قرص و موارد مصرف آن ، همچنین عوارضش بیشتر برایتان می گوییم.

کدئین چیست؟

کدئین یک داروی مخدر است که فقط با نسخه پزشک در دسترس است.

قرص کدئین برای چه مواردی استفاده می شود؟

قرص کدئین

قرص کدئین برای تسکین کوتاه مدت درد خفیف تا متوسط استفاده می شود. این دارو فقط زمانی باید استفاده شود که سایر اشکال تسکین درد غیرافیونی در مدیریت درد موفق نبوده باشند. به طور کلی، اگر برای تسکین درد به یک داروی اپیوئیدی نیاز باشد، داروهای مخدر غیر از کدئین ترجیح داده می شوند، زیرا برای اکثر افراد موثرتر هستند.

برخی از افراد تسکین درد با قرص کدئین را تجربه نمی کنند زیرا بدن آنها قادر به پردازش دارو نیست. این به دلیل تفاوت ژنتیکی است که در قفقازی ها بیشتر دیده می شود. افراد دیگر یک تفاوت ژنتیکی دارند که باعث می شود کدئین را سریعتر پردازش کنند. این می تواند منجر به تجمع سریعتر دوزهای کدئین و افزایش احتمال عوارض جانبی شود.

  • کدئین معمولاً برای درمان درد مزمن توصیه نمی شود.
  • کدئین همچنین ممکن است سرفه خشک را سرکوب کند (کاهش دهد).

داروی کدئین چگونه کار می کند؟

قرص کدئین مستقیماً بر روی سیستم عصبی مرکزی اثر می‌کند و با قطع کردن مسیری که اعصاب سیگنال درد بین مغز و بدن را ارسال می‌کنند، احساس درد را کاهش می‌دهد.

همچنین فعالیت مغز را که سرفه را کنترل می کند، سرکوب می کند.

عوارض جانبی احتمالی مصرف قرص کدئین چیست؟

همه داروهای مخدر، از جمله کدئین، می توانند عوارض جانبی از جمله مشکلات تنفسی تهدید کننده زندگی داشته باشند. خطر این عوارض بیشتر است:

  • در اولین مصرف کدئین
  • پس از افزایش دوز
  • اگر شما بزرگسال هستید
  • اگر مشکل ریوی موجود دارید

عوارض جانبی قرص کدئین مشابه سایر مواد افیونی است و عبارتند از:

  • یبوست
  • سردرد یا سرگیجه
  • خستگی یا خواب آلودگی (مخصوصاً بلافاصله پس از مصرف دارو)
  • از دست دادن اشتها، حالت تهوع و استفراغ

همیشه داروها را دقیقاً طبق دستور پزشک مصرف کنید.

خطرات مرتبط با کدئین چیست؟

فرمول کدئین

اپیوئیدها داروهای ضد درد قوی هستند و می توانند باعث مشکلات تنفسی تهدید کننده زندگی شوند.

حتی اگر دقیقاً طبق دستور پزشک مصرف کنید، ممکن است به این دارو وابسته شوید. پزشک شما به نظارت بر نحوه استفاده شما از قرص کدئین کمک می کند تا خطر آسیب شما را کاهش دهد، از جمله از طریق سوء استفاده، سوء استفاده و اعتیاد.

همچنین هنگام مصرف کدئین می توانید تحمل ایجاد کنید. تحمل به این معنی است که ممکن است برای داشتن همان اثر، نیاز به مصرف مقادیر بیشتری از مواد افیونی داشته باشید. با افزایش دوز، خطر عوارض جانبی نیز افزایش می یابد.

در مورد مصرف مواد افیونی خود نگران هستید؟ – نشانگر خطر مواد افیونی می تواند به شما کمک کند تا دریابید که آیا ممکن است دچار مشکل شده باشید یا خیر.

مصرف قرص کدئین را تا زمانی که پزشک به شما گفته است ادامه دهید. اگر مصرف کدئین را به طور ناگهانی قطع کنید، ممکن است علائم ترک را تجربه کنید.

کدئین ممکن است رانندگی یا کار با ماشین آلات سنگین را برای شما دشوار کند. اگر اخیراً شروع به مصرف کدئین یا یک داروی مخدر دیگر کرده اید، یا دوز آن تغییر کرده است، ممکن است در معرض خطر بیشتری برای تصادف باشید.

اگر عملکرد کلیه یا کبد شما مختل شده باشد، پزشک ممکن است تصمیم بگیرد که کدئین برای شما مناسب نیست. عوامل دیگری وجود دارد که ممکن است استفاده شما از کدئین را محدود کند – برای مثال، اگر الکل می نوشید یا داروهای دیگری مصرف می کنید که می توانند باعث خواب آلودگی شوند.

پزشک بهترین فردی است که به شما توصیه می کند که آیا کدئین برای شما داروی مناسبی است یا خیر، چه مقدار نیاز دارید و چه مدت آن را مصرف کنید.

درصورت بروز عوارض کدئین چیکار کنیم؟

اعتیاد به قرص کدئین

اگر فردی نفس نمی کشد، یا اگر واکنشی نشان نمی دهد، فوراً به دنبال کمک باشید و با 115 تماس بگیرید و آمبولانس بخواهید.

آیا جایگزینی برای قرص کدئین وجود دارد؟

درد هر فردی منحصر به فرد است و داروهای مسکن مختلف در شرایط مختلف موثر خواهند بود. درد برخی افراد به داروهای غیرافیونی که عموماً با خطرات و عوارض جانبی کمتری همراه هستند، به خوبی پاسخ می‌دهد.

همیشه قبل از ایجاد هر گونه تغییر در دوز یا نوع دارویی که مصرف می کنید، با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید.

اگر درد مزمن (طولانی مدت) دارید، ممکن است پزشک تغییراتی در سبک زندگی برای کمک به مدیریت ناراحتی پیشنهاد دهد. این ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • بهبود آمادگی جسمانی شما
  • فعالیت های اجتماعی
  • تکنیک های آرام سازی
  • مدیریت کلی سلامت

در اینجا می توانید اطلاعات بیشتری درباره گزینه های مدیریت درد مزمن پیدا کنید.

اگر از قرص کدئین برای سرکوب سرفه خود استفاده می کنید، چندین داروی دیگر بدون نسخه در داروخانه موجود است. با پزشک یا داروساز خود در مورد آنچه که ممکن است گزینه مناسبی برای شما باشد صحبت کنید.

چه زمانی باید به پزشکم مراجعه کنم؟

اگر درد شما با قرص کدئین به خوبی کنترل نمی شود یا عوارض جانبی جدید، غیرمنتظره یا ناخواسته ای دارید، به پزشک خود مراجعه کنید.

چگونه داروها را به طور ایمن دفع کنم؟

مهم است که داروهای مخدر ناخواسته را با خیال راحت دور بریزید. داروهای مصرف نشده را می توان به هر داروخانه ای بازگرداند. کدئین استفاده نشده را “فقط در مورد” نگه ندارید. این می تواند منجر به استفاده خطرناک یا نامناسب شود.

کدئین را دور از دسترس کودکان و حیوانات خانگی نگهداری کنید. هرگز داروها را در سطل زباله نیندازید یا آنها را در توالت نریزید، زیرا این کار برای دیگران خطرناک و برای محیط زیست مضر است.

هشدارهای دارویی

کدئین یک داروی ضد درد مخدر است که برای تسکین کوتاه مدت درد خفیف تا متوسط استفاده می شود.

معمولاً برای درمان دردهای مزمن (طولانی مدت) توصیه نمی شود.

کدئین برای همه کار نمی کند، زیرا بدن برخی افراد به دلیل تفاوت ژنتیکی ارثی قادر به پردازش آن نیست.

کدئین فقط با نسخه پزشک در دسترس است.

اگر مصرف کدئین را به طور ناگهانی قطع کنید، ممکن است علائم ترک را تجربه کنید.

انتهای مطلب

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x