پیشرفت شخصی

معرفی بهترین رشته های ریاضی فیزیک + درآمد، مدت‌زمان تحصیل و ظرفیت پذیرش دانشگاه

در بین زیرشاخه‌های ریاضی معمولاً مهندسی مکانیک، برق، صنایع و متالوژی مواد از جایگاه مناسبی برخوردار هستند که با معرفی بهترین رشته های ریاضی به توضیح این رشته‌ها به تفکیک می‌پردازیم.

به گزارش پارت نیوز؛ دانش‌آموزان رشته ریاضی و فیزیک در دبیرستان اکثرا با داشتن رویای مهندس شدن در کنکور شرکت می‌کنند. در این مقاله در نظر داریم با معرفی بهترین رشته های ریاضی به شما کمک کنیم تا از بین پرطرفدارترین رشته‌های زیرشاخه ریاضی در دانشگاه بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید.

در بین زیرشاخه‌های ریاضی معمولاً مهندسی مکانیک، برق، صنایع و متالوژی مواد از جایگاه مناسبی برخوردار است. اما در سال‌های اخیر رشته مهندسی کامپیوتر هم جایگاه خود را میان رشته های پرطرفدار تثبیت کرده است. در ادامه معرفی بهترین رشته های ریاضی و فیزیک با ما همراه باشید.

فهرست

معرفی بهترین رشته های ریاضی و فیزیک برای انتخاب رشته

داوطلبان بهتر است در بین رشته‌هایی که جامعه کنونی به آن نیاز دارد، علاقه خود را دنبال کنند و بیشتر از اینکه رشته‌های پرطرفدار و پردرآمد را مدنظر قرار دهند، باید به علاقه خود توجه کنند.

هنگامی‌که دانش‌آموز به رشته موردنظر خود علاقه‌مند باشد، نه‌تنها سرعت پیشرفتشان بیشتر می‌شود بلکه می‌توانند در آینده شغلی مناسب‌تری بهره ببرند.

پردرآمدترین رشته های گروه ریاضی

  • برق
  • مکانیک عمران
  • کامپیوتر
  • صنایع
  • هوافضا
  • مهندسی پزشکی
  • مهندسی نفت

رشته‌های برق، مکانیک، عمران، کامپیوتر و صنایع جزو پردرآمدترین‌های ریاضی هستند. البته شرکت‌کنندگان با کسب درصدهای بالا در کنکور می‌توانند رشته‌های دکترای پیوسته فیزیک یا بیوتکنولوژی را انتخاب کنند البته در ادامه متقاضیان این دو رشته باید آماده مصاحبه باشند زیرا ظرفیت پذیرش کمی دارد.

علاوه بر این رشته‌ها، مهندسی مواد، مهندسی عمران، هوافضا، مهندسی پزشکی و مهندسی نفت هم جزو رشته‌های پول‌ساز و پرطرف‌دار ریاضی هستند که بسیاری از رتبه‌های زیر 1000 در این رشته‌ها درس می‌خوانند.

معرفی بهترین رشته های ریاضی؛ مهندسی برق

معرفی بهترین رشته های ریاضی؛ مهندسی برق

رشته مهندسی برق دارای 4 گرایش است. مهندسی قدرت، الکترونیک، کنترل و الکترونیک گرایش‌هایی هستند که دانشجویان می‌توانند در آنان مشغول به تحصیل شوند. شما برای موفقیت در این رشته نیازمند هوش محاسباتی هستید.

سال‌های تحصیلی رشته مهندسی برق

داوطلبان گروه ریاضی که رشته مهندسی برق را برای ادامه تحصیل انتخاب می‌کنند باید به مدت 4 سال و 8 ترم تحصیلی از دانشگاه فارغ‌التحصیل می‌شوند.

این  رشته دروس نسبتاً سنگین و سختی دارد. به همین دلیل ازجمله پیش‌نیازهای دانشجویان، داشتن توانایی کافی در ریاضی است.

آخرین رتبه قبولی در رشته مهندسی برق

شما برای قبولی در این رشته نیازمند کسب رتبه  پایینی هستید. آخرین قبولی منطقه یک 1000 هزار، منطقه 2 3000 هزار و منطقه 3 تا 6000 است.

درآمد رشته مهندسی برق / بازار کار رشته مهندسی برق

رشته‌های مهندسی معمولاً ازنظر درآمد جایگاه قابل قبولی دارند؛ رشته مهندسی برق هم از درآمد و آینده شغلی مناسبی برخوردار است.

فضای کاری که بعد از فارغ‌التحصیلی به آن وارد می‌شوید، به گرایش انتخابی شما در طول تحصیلتان دارد. همچنین این رشته در ایران زمینه پیشرفت بسیاری دارد.

پوئن مثبت دیگر این رشته آن است که از بهترین رشته‌های دانشگاهی ریاضی فیزیک برای مهاجرت است و امکانات بسیار خوبی به شرایط داشتن علم و شرایط لازم در اختیارتان قرار می‌دهند.

معرفی بهترین رشته های ریاضی؛ مهندسی عمران

رشته منهندسی عمران

یکی از رشته‌های پرطرفدار ریاضی است که معمولاً بیشترین میزان تقاضا را دارد و به‌عنوان محبوب‌ترین شاخه ریاضی به‌حساب می‌آید. برای ورود به این رشته علاقه به ریاضیات و فیزیک بسیار اهمیت دارد. هدف از ایجاد رشته مهندسی عمران، آموزش افراد متخصص برای ساخت‌وسازهای ساختمانی و غیر ساختمانی است.

اگر شما در درس ریاضی پایه قوی دارید و کارهای خلاقانه و نوآورانه‌ای  را ارائه می‌دهید و به ساخت‌وساز علاقه‌مندید، در این رشته موفق خواهند شد. گرایش‌های رشته مهندسی عمران در زیرشاخه‌های مهندسی نقشه‌برداری و علوم و مهندسی آب هستند.

سال‌های تحصیلی رشته مهندسی عمران

شما باید در هرکدام از این گرایش‌ها که انتخاب می‌کنید به مدت 4 سال و 8 ترم یعنی دوره لیسانس تحصیل کنید.

آخرین رتبه قبولی در رشته مهندسی عمران

آخرین رتبه قبولی در سهمیه برای رشته مهندسی عمران 6هزار است که البته با توجه به تغییر ظرفیت، این تعداد امکان کم‌وزیاد شدن دارند.

درآمد رشته مهندسی برق / بازار کار رشته مهندسی عمران

در حال حاضر بازار کار رشته مهندسی عمران با توجه به خواستگاه آن در جامعه بسیار جایگاه خوبی دارد و این رشته می‌تواند آینده شغلی تضمین‌شده‌ای داشته باشد. تحقیقات جدید نشان داده است که شغل مهندسی عمران تا ۵ سال آینده حدود 10/6 درصد رشد خواهد داشت. این رشته نیازمند مهارت‌های پایه همچون کامپیوتر، ریاضی و همچنین روحیه خلاقانه و صبور است.

یکی از بهترین رشته‌های ریاضی برای مهاجرت به شمار می‌رود که البته بهتر است بعد اتمام دوره کارشناسی برای تحصیل در خارج از کشور می‌توانید اقدام کنید.

معرفی بهترین رشته های ریاضی؛ مهندسی کامپیوتر

معرفی رشته کامپیوتر

دانشجویان و شاغلان این رشته با به هم آمیختن علم کامپیوتر و الکترونیک به طراحی و توسعه نرم‌افزار و سخت‌افزار می‌پردازند.

ازجمله رشته‌هایی که به افراد علاقه‌مند به برنامه‌نویسی و الگوریتم می‌باشند، رشته مهندسی کامپیوتر است. این رشته برای افرادی که ذهن خلاقی و ایده‌هایی ابتکارانه دارند، می‌تواند رشته‌ای باشد که در آن احساس آرامش کنند.

سال‌های تحصیلی رشته مهندسی کامپیوتر

گرایش‌های تخصصی متنوع در رشته مهندسی کامپیوتر که شامل شبکه‌های رایانه‌ای محاسبات همراه و سیستم‌های توزیع‌شده، برنامه‌نویسی، رمزنگاری و محافظت از اطلاعات، پردازش سیگنال، تصویر و گفتار و شاخه‌های بسیار دیگری، به فرد اجازه بروز استعداد و توانایی‌های خود را می‌دهد.

آخرین رتبه قبولی در رشته مهندسی کامپیوتر

حداکثر رتبه موردقبول این رشته در دانشگاه‌های کشور تا 7000 هزار می‌باشد.

درآمد رشته مهندسی کامپیوتر / بازار کار رشته مهندسی کامپیوتر

به‌جرئت می‌توان گفت که رشته مهندسی کامپیوتر یکی از رشته های آینده دار در ایران است که هرسال افراد زیادی برای تحصیل و یا اشتغال در آن اقدام می‌کنند.

با توجه به همگانی شدن فناوری اطلاعات و توسعه قابل‌توجه و روزافزون آن رواج و استقبال گسترده داوطلبان از ادامه تحصیل در این رشته تحصیلی دور از انتظار نیست.

البته دانشجویانی که در رشته مهندسی کامپیوتر گرایش نرم‌افزار می‌خوانند فرصت شغلی و درآمد بالاتری دارند.

معرفی بهترین رشته های ریاضی؛ مهندسی صنایع

معرفی رشته مهندسی صنایع

مهندس صنایع را می‌توان به‌اصطلاح آچارفرانسه در یک شرکت، کارخانه یا موسسه دانست. درواقع این رشته به‌نوعی مدیریت و مهندسی را باهم آمیخته است. مهندس صنایع وظیفه کنترل و هماهنگی نیروی انسانی، کالا، مواد، سرمایه اولیه، درآمد خروجی و به‌طورکلی نظارت بر برنامه‌های یک شرکت را بر عهده دارد.

افرادی که وارد این حوزه می‌شوند، باید توانایی ارتباطات خوبی داشته و از تحلیل قوی برخوردار باشند. اگر می‌خواهید از بازار کار خوبی برخوردار باشید، خلاقیت و نوآوری، روحیه کار تیمی، داشتن دقت و نظم کاری بالا و دانش زبان انگلیسی خوب را لازم دارید.

سال‌های تحصیلی رشته مهندسی صنایع

شما در 4 سال تحصیلی برای دریافت مدرک کارشناسی می‌توانید میان 4 گرایش برنامه‌ریزی و تحلیل سیستم‌ها، تکنولوژی صنعتی، تولید صنعتی و ایمنی صنعتی تقسیم انتخاب کنید و مشغول به تحصیل شوید.

آخرین رتبه قبولی در رشته مهندسی صنایع

حداکثر رتبه مورد قبول این رشته در دانشگاه‌های کشور تا 21 هزار هست.

درآمد رشته مهندسی صنایع / بازار کار رشته مهندسی صنایع

نوع سمت کاری سابقه کار از عواملی هستند که در تعیین حقوق تأثیر دارد. مهندسانی که در بخش‌های دولتی مشغول باشند، مطابق قوانین مدیریت خدمات کشوری حقوق دریافت می‌کنند.

با توجه به گستردگی فرصت شغلی برای مهندسی صنایع، مهندسان صنایع حقوق متفاوتی دریافت می کنند.

بااین‌وجود فارغ‌التحصیلان که در کارخانه یا شرکت خصوصی کار می‌کنند، طبق توافق خود با کارفرما حقوقشان را معین می‌کنند.

معرفی بهترین رشته های ریاضی؛ مهندسی هوافضا

معرفی رشته هوافضا

آشنایی با زیرگروه‌های رشته ریاضی بسیار اهمیت دارد. یکی از رشته‌های محبوب که در معرفی زیرگروه‌های رشته ریاضی نیز به چشم می‌خورد، رشته هوافضا می‌باشد. رشته هوافضا که از بهترین رشته‌های ریاضی محسوب می‌شود به تربیت دانشجویان جهت طراحی، آزمایش و ساخت وسایل پرنده همچون هواپیما، هلی کوپتر، فضاپیما، پاراگلایدر، موشک‌ها و ابزارهای فضایی همچون ماهواره‌ها و شاتل‌ها می‌پردازد. بنابراین، بیشترین فعالیت افراد این حوزه به کارهای تحقیقاتی، پژوهشی و ساخت مربوط می‌شود.

گرایش‌های این رشته عبارت‌اند از آیرودینامیک، علم مواد، الکترونیک پرواز، پیشرانش و آنالیز سازه‌ها. علاوه بر این از آنجا که مواد درسی آن عمدتاً شامل ریاضی، فیزیک، دیفرانسیل، محاسبات عددی، زبان تخصصی هوافضا، مقاومت مصالح، مکانیک سیالات، مبنای مهندسی برق و چندین درس دیگر می‌شود. البته دانشجویان این رشته باید تسلط خوبی بر زبان انگلیسی داشته باشند. به‌علاوه می‌توان گفت که یکی از بهترین رشته‌های ریاضی برای مهاجرت می‌باشد.

سال‌های تحصیلی رشته مهندسی هوافضا

دوره تحصیل آن 8 سال است و به‌نوعی یکی از زیرشاخه‌های مهندسی مکانیک به شمار می‌رود.

آخرین رتبه قبولی در رشته مهندسی هوافضا

این رشته به علت سختی در پذیرش و نیاز به رتبه پایین، شما نهایتاً می‌توانید با حداکثر رتبه سه‌رقمی در منطقه یک  و 2000 در منطقه 2 و 3 در این رشته قبول شوید.

دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه خواجه‌نصیرالدین طوسی از بهترین دانشگاه‌های ارائه‌دهنده رشته مهندسی هوافضا در ایران است.

درآمد رشته مهندسی هوافضا / بازار کار رشته مهندسی هوافضا

دانشجویان این رشته بعد از فارغ‌التحصیلی درآمد قابل‌توجهی دارند.

معرفی بهترین رشته های ریاضی؛ مهندسی پزشکی

مهندسی پزشکی

اگر رشته مهندسی پزشکی را انتخاب می‌کنید باید بدانید که این رشته یک پل ارتباطی میان رشته‌های مهندسی و علوم تجربی است. داوطلبانی که به سراغ این رشته تحصیلی می‌روند باید به هر دو رشته مهندسی و علوم تجربی علاقه‌مند باشند.

مهندسی پزشکی که به آن مهندسی زیست پزشکی هم گفته می‌شود در انگلیسی به معنی Biomedical engineering است. این رشته جدید نیازهای پزشکی را درزمینهٔ ساخت ابزارهای پزشکی از طریق مهندسی برطرف می‌کند.

این بدین معنی است که رشته مهندسی پزشکی ابزارهایی را با علم مهندسی تولید می‌کند که برای بیماران با مشکلات مختلف مفید است. مهندسی پزشکی به پزشکان این امکان را می‌دهد تا آن‌ها عملکرد بهتری در درمان بیماری‌ها داشته باشند.

رشته مهندسی پزشکی به فارغ‌التحصیلان این آموزش را می‌دهد که آن‌ها وسایل مصنوعی مانند چشم مصنوعی، پای مصنوعی، دست مصنوعی و غیره را برای راحتی بیماران طراحی کنند.

مهندسی پزشکی از رشته‌های مهندسی مانند کامپیوتر، مکانیک و الکترونیک همراه با رشته‌های پزشکی استفاده می‌کند تا وسایل مناسبی را برای بیماران طراحی کند.

به‌عبارت‌دیگر می‌توان گفت که داوطلبان در این رشته تجهیزات پزشکی مناسب را در اختیار جامعه پزشکی قرار می‌دهند. تمامی دستگاه‌ها و تجهیزات پزشکی باید زیر نظر مهندسان پزشکی وارد بازار شوند.

همان‌طور که در ابتدای مطلب نیز به آن اشاره کردیم داوطلبان باید اطلاعات زیادی در مورد رشته مهندسی پزشکی و گرایش‌های آن داشته باشند. کسب اطلاعات کافی در مورد این رشته به داوطلبان این امکان را می‌دهد تا آن‌ها شانس بیشتری برای موفقیت در مهندسی پزشکی داشته باشند.

سال‌های تحصیلی رشته مهندسی پزشکی

رشته مهندسی پزشکی در مقطع کارشناسی که 4 سال است، دارای 3 گرایش مختلف است. داوطلبان درترم دوم یا سوم تحصیل خود می‌توانند یکی از گرایش‌های موردعلاقه خود را انتخاب کنند. معرفی بهترین رشته های ریاضی، گرایش‌ رشته مهندسی پزشکی به صورت زیر می‌باشد:

  • مهندسی پزشکی با گرایش بیومکانیک
  • مهندسی پزشکی با گرایش بیومتریال
  • مهندسی پزشکی با گرایش بیوالکتریک

آخرین رتبه قبولی در رشته مهندسی پزشکی

حداکثر رتبه قبولی این رشته در دانشگاه‌های سراسری تا 3000 هزار است و در دانشگاه آزاد تا رتبه 6 هزار می‌توانید این رشته را در انتخاب خود قرار دهید.

درآمد رشته مهندسی پزشکی / بازار کار رشته مهندسی پزشکی

درآمد ای رشته درصورتی‌که در یک مرکز دولتی مشغول به کار شوید مطابق وزارت کار خواهد بود. اما شرکت‌های خصوصی با شما می‌توانند قراردادی با مبلغ بیشتری نیز ببندند.

معرفی بهترین رشته های ریاضی؛ مهندسی نفت

معرفی رشته مهندسی نفت

دانشجویانی که به این رشته وارد می‌شوند، در آینده به کارهایی مربوط به حیطه اکتشاف، استخراج، برآورد و توسعه نفت، و همچنین انتقال به پالایشگاه خواند پرداخت. گرایش‌های این رشته عبارت‌اند از مهندسی اکتشاف، مهندسی مخازن، مهندسی حفاری و مهندسی بهره‌برداری.که می‌توانید یکی از آن‌ها را انتخاب کنید.

سال‌های تحصیلی رشته مهندسی نفت

دانشجویان این رشته برای کارشناسی 4 سال و طی 8 واحد اقدام به تحصیل می‌نمایند.

آخرین رتبه قبولی در رشته مهندسی نفت

حداکثر رتبه‌ای که دانشگاه‌های کشور اقدام به جذب دانشجو در این رشته می‌کنند، برای دانشگاه‌های دولتی 4000 هزار و برای دانشگاه آزاد تا رتبه 7000 هزار پذیرش می‌کنند.

درآمد رشته مهندسی نفت / بازار کار رشته مهندسی نفت

نوبت می‌رسد به یکی از پردرآمدترین آن‌ها یعنی رشته مهندسی نفت که پس از فارغ‌التحصیلی در این رشته می‌توانند پس از ثبت‌نام آزمون استخدامی شرکت نفت و کسب قبولی، در آینده یکی از نیروهای وزارت نفت شوند. اگر از این طریق نتوانستید وارد وزارت نفت شوید، می‌توانید دریکی از شرکت‌های خصوصی مشغول شوید.

پرطرفدارترین رشته شاخه ریاضی و فنی

از سال‌های گذشته دانش‌آموزان با توجه به توان علمی خود، شاخه ریاضی را برای تحصیل انتخاب می‌کردند؛ و بدون اینکه معرفی بهترین رشته های ریاضی در دبیرستان‌ها به‌صورت حرفه‌ای صورت بگیرد.

داوطلبان کنکور بین رشته‌های دانشگاهی آن‌هم چهار رشته برق، مکانیک، عمران و کامپیوتر طرفداران بیشتری داشت، انتخاب می‌کردند.

بااین‌حال در سال‌های اخیر دانش‌آموزان بیشتر به‌اجبار خانواده و با این تصور که رشته‌های شاخه ریاضی نمی‌تواند پول‌ساز باشد رشته تجربی را انتخاب می‌کنند.

طی سال‌های گذشته متقاضیان با رتبه 1200 می‌توانستند در رشته عمران دانشگاه صنعتی اصفهان قبول شوند، اما شرایط در سال‌های اخیر به‌گونه‌ای پیش رفته است که فرد با رتبه چهار هزار نیز می‌تواند در رشته‌های تیپ یک دانشگاه صنعتی پذیرش شود.

عمده شرکت‌کنندگان گروه آزمایشی ریاضی تلاش کمتری برای قبولی در دانشگاه می‌کنند و دانش‌آموزان خاص نیز برای قبولی در دانشگاه‌های خاصی چون شریف و تهران تلاش می‌کنند.

با شرایط موجود شرکت‌کنندگان علاوه بر علاقه باید ایده و خلاقیت داشته باشند تا در ادامه درآمد خوبی کسب کنند.

بهترین رشته های ریاضی برای مهاجرت

بهترین رشته های ریاضی برای مهاجرت

رشته‌های زیرشاخه‌ی کامپیوتر هم درآمد خوبی دارند و برای مهاجرت کاری بهترین گزینه هستند. با خواندن رشته‌ی مهندسی کامپیوتر می‌توانید درزمینه‌ی برنامه‌نویسی در کشورهای مختلف کارکنید.

رشته‌های دارای بازار کار خوب شاخه ریاضی و فنی

در معرفی بهترین رشته های ریاضی رشته حسابداری را نام نبردیم چراکه این رشته در شاخه علوم انسانی قرار می‌گیرد. اما بااین‌حال یکی از رشته های شناور است. شناور به این معنا که از رشته های دیگر به‌جز رشته تخصصی خودش هم می‌توانید در دانشگاه به تحصیل در آن بپردازید. پر استخدام‌ترین رشته در این گروه حسابداری است.

حسابداری می‌تواند درآمد خوبی ایجاد کند، اما متقاضیان این رشته که فقط برای رسیدن به شغل‌های دولتی تلاش می‌کنند، نمی‌توانند به درآمد بالایی فکر کنند. رشته حسابداری جزو رشته‌های است که فرد می‌تواند در دوران دانشجویی نیز از آن کسب درآمد کند.

بعد از معرفی بهترین رشته های ریاضی در بالا می‌توان گفت رشته‌های عمران و کامپیوتر طرفدار بیشتری نسبت به سایرین دارد. رشته برق و مکانیک نیز طرفدار دارد، اما این رشته‌ها اشباع‌شده است.

از بین رشته‌های پرطرفدار ریاضی آن‌هایی که مناسب مهاجرت هستند رشته‌های برق، مهندسی عمران، کامپیوتر و هوافضا هستند.

بر اساس آمار قبولی‌های دانشجویان ریاضی در سال‌های اخیر، رشته‌های مهندسی برق، مهندسی کامپیوتر، مکانیک، فیزیک، مهندسی شیمی، مهندسی صنایع و مهندسی معماری رشته های برتر گروه ریاضی هستند که بسیاری از رتبه‌های زیر 100 کشور هم این رشته‌ها را انتخاب کرده‌اند.

رشته های فنی و مهندسی جز رشته‌هایی می‌باشند که از قدیم تا به الان دارای اهمیت فراوانی بودند و در کشور ما از این رشته‌ها استقبال می‌شد. در چند سال اخیر تعداد افرادی که به سمت رشته های مهندسی می‌روند کمتر شده است.

بهترین رشته های ریاضی فیزیک ازنظر محل کار

همان‌طور که در معرفی بهترین رشته های ریاضی گفته شد، فارغ‌التحصیلان رشته مهندسی برق علاوه بر اینکه می‌توانند از طریق سیستم‌های دولتی وارد بازار کار شوند، هم خودشان با تأسیس شرکت دانش‌بنیان مشغول به توسعه کسب‌وکار خود شوند؛ بنابراین مهندسی برق ازنظر بازار کار جایگاه خوبی دارد.

سخن پایانی

علاقه در انتخاب رشته اهمیت بسیاری دارد و قطعاً نمی‌توان تنها بر اساس شرایط جامعه انتخاب رشته کرد، زیرا اگر علاقه وجود نداشته باشد در بهترین رشته نیز آینده شخص تضمین نخواهد شد.

به‌طورکلی رشته های مهندسی جز رشته های سخت می‌باشند. این رشته‌ها به دلیل این‌که بیشتر به‌صورت مفهومی هستند درس‌هایی به‌مانند برنامه‌ نویسی و ریاضی و فیزیک در آن‌ها می‌باشد جز رشته های سخت و طاقت‌فرسا می‌باشند.

پایان مطلب

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x