گردشگری

معرفی جنگل دالخانی؛ آدرس و امکانات رفاهی

داستان جنگل دالخانی، داستان مسیری بهشتی‌ست که شما را از دل روزمرگی‌ها بیرون می کشد و طبیعت بکر و مه آلود شمال ایران را پیش پای‌تان می گستراند.

به گزارش پارت نیوز؛ جنگل دالخانی، ملقب به دالان بهشت مازندران از زیبایی بی‌نظیری برخوردار است. درختان قد کشیده به آسمان، پوشش سبز جنگلی، آبشار های مرتفع، رود های طویل و صخره های بلند این جنگل همه و همه باعث شده است تا آن را به یک مکان بی نظیر برای مقصد سفری و احیای روح انتخاب کنید. در ادامه این مقاله به تفسیر تمام محیط‌ها و مکان های دالان بهشت مازندران خواهیم پرداخت، پس این مطلب را از دست ندهید و با پارت نیوز همراه باشیدد.

معرفی تمام جاهای تفریحی جنگل دالخالی

جنگل دالخانی در پاییز

پارک جنگلی دالخانی جایی در این جنگل است که درختان جنگلی شما رو احاطه می‌کنن و برای رفتن به ادامه مسیر سوق میدن. این پارک کمی بالاتر از مسیر انحرافی سد میجران قرار گرفته. در این پارک جنگلی می‌تونی بین درختان کمپ بزنی و از امکانات رفاهی که برای طبیعت گردی فراهم شده، استفاده کنید. ارتفاع این پارک جنگلی از سطح دریا ۱۱۰۰ متر است.

دریاچه سد میجران

سد میجران رامسر

دریاچه سد خاکی میجران روی رودخانه نسارود واقع شده است؛ برای بازدید از این دریاچه باید جاده جنت رودبار را در پیش بگیرید و پس از پشت سر گذاشتن روستاهای گانگسر و روستای پیازکش به روستای تالش‌سرا می‌رسید، پس از عبور از روستای تالش‌سرا، در کمتر از ۲ کیلومتر از جاده اصلی به یک سه‌راهی می‌رسید.

با طی مسافتی در حدود ۱٫۵ کیلومتر در سمت راست به تاج سد مجیران می‌رسید؛ اما برای رسیدن به دریاچه جنگل دالخانی باید مسیر چپ را انتخاب کنید که پس از طی یک کیلومتر در آن به روستای کلچه کی می‌رسید. در این روستا مسیر آسفالت به اتمام می‌رسد و باید مسیری خاکی در حدود هفت کیلومتر را با پای پیاده یا ماشین مناسب طی کنید تا به دریاچه سد میجران برسید. دریاچه سد میجران ۲۴ کیلومتر با رامسر فاصله دارد و طی کردن مسیر ۳۸ دقیقه طول می‌کشد. پارک جنگلی دالخانی ۸٫۶ با دریاچه سد میجران فاصله دارد و فاصله زمانی بین دو نقطه ۱۹ دقیقه است.

رود مارپیچ نسارود

آبشارهای جنگل دالخانی

دیدن رود مارپیچ نسارود که همچون مار بزرگ آبی در میان جنگل‌های انبوه، هر گردشگری را ذوق‌زده می‌کند. در ضمن می‌توانید در طول مسیر رامسر به این دریاچه از جنگل عمران و رودخانه چالکرود و فضای زیبای اطراف آن نیز دیدن کنید. در صورت تمایل برای بازدید از این مکان‌های زیبا پس از عبور از روستای لیماک و روستای لتر، به رودخانه چالکرود می‌رسید و در انتهای این مسیر که طول آن ۵٫۵ کیلومتر است، جنگل عمران پیش روی خود می‌بینید. بازدید از این مناطق را به‌هیچ‌وجه از دست ندهید.

آبشار سیاسرت

آبشار سیاسرت

در مسیر جاده جنگلی دالخانی، قبل از رسیدن به روستای گرسماسر، آبشار سیاسرت وجود دارد. این آبشار از کوه سماسوس سرچشمه می‌گیره و به کوه‌ها و جنگل‌های اطراف می‌ریزه. خیلی از افراد اهل دل حتی با رسیدن به این آبشار به زیر آن میرن تا دوش طبیعی رو تجربه کنید. البته، ‌ این آبشار حدود ۱۰ کیلومتر با پارک جنگلی فاصله دارد و این مسیر ماشین رو نیست. پس برای رسیدن به این بخش باید حدود یک ربع پیاده‌روی داشته باشیدد. این آبشار زیبا،‌ حدود ۳۰۰ متر پایین‌تر از جاده اصلی جنت رودبار قرار دارد.

از زیبایی مسیر جنگلی دالخانی هرچی بگم کمه. جاده‌ای که دو طرفش رو درختان احاطه کردن و برگ آنها مسیر رو به‌شکل تونل‌های جنگلی درآورده. اما دالخانی علاوه‌بر مسیر اصلی جذابش، یک سری مسیرهای انحرافی هم دارد که به جاذبه‌های طبیعی فوق‌العاده جذاب می‌رسن. جاذبه‌های این مسیر جنگلی شامل موارد زیر می‌شود:

قلعه مارکوه

مارکوه در جنگل دالخانی

اگه به مکان‌های تاریخی علاقه ‌داری، می‌تونی یکی از بهترین مکان‌های تاریخی رو در مسیر جنگل دالخانی پیدا کنید. قلعه مارکوه،‌ بنایی است که قدمتش به قرن سوم برمی‌گرده. برای رسیدن به بالای این قلعه، باید یک مسیر پلکانی رو با پای پیاده طی کنید. این مسیر حدود ۳۰ دقیقه طول می‌کشد،‌ اما باور کن منظره‌ای که آن بالا در انتظارته ارزششو دارد. این منظره، یک تصویر زیبای پانوراما از دریا و جنگل است. همچنین، وقتی به بالای این قلعه می‌رسی ممکنه که نگهبانش آنجا حضور داشته باشه. نگهبان این قلعه، یک مرد مهربونه که از گردشگران به‌خوبی استقبال می‌کند و درصورت علاقه آنها،‌ تمام اطلاعات و داستان‌های جذاب درمورد قلعه مارکوه رو تعریف می‌کند.

فاصله قلعه مارکوه تا رامسر،‌ ۱۰.۶ کیلومتره و طی کردن آن ۳۰ دقیقه طول می‌کشد. پس اگه از رامسر به ‌قصد بازدید از این قلعه حرکت کنید، با احتساب مسیر جاده‌ای و مسیر پلکانی، روی هم رفته ۱ ساعت طول می‌کشد که به منظره زیبای بالای این قلعه برسید. مسیر دسترسی به این قلعه، اینجوریه که اول باید از سمت رامسر به جاده تلاسر بری و از آنجا به طرف جاده مارکوه در کتالم حرکت کنید.

پیچ هفت شهدا

پیچ هفت شهیدان

در مسیر جاده جنگلی دالخانی،‌ یک پیچ وجود دارد که برای یادبود شهدای ترور، به‌عنوان پیچ هفت شهدا شناخته میشه. در ۱۵ خرداد سال ۱۳۶۱، طی یک حرکت ناجوانمردانه، یکی از گروهک‌های منافق هفت نفر از جوانان این منطقه رو ترور کردن و به شهادت رسوندن. مکان دقیقی که ترور در آن انجام شده،‌ در مسیر جنگل دالخانی قرار دارد و درحال حاضر به پیج هفت شهدا معروف شده است.

روستاهای پیرامون جنگل دالخانی

دشت گل گاوزبان در ییلاق جنت رودبار

جنگل دالخانی،‌ علاوه‌بر مسیر زیبا، مقصد جذابی هم دارد. این مسیر جنگلی به چندین روستا ختم میشه که درادامه آن‌ها رو معرفی می‌کنیم:

روستای گرسماسر

روستای گرسماسر

با طی کردن یک مسیر ۲۳ کیلومتری در جاده دالخانی، به روستایی به‌نام گرسماسر یا گرسمه‌سر می‌رسی. طی کردن این مسیر حدود ۴۵ دقیقه طول می‌کشد. با رسیدن به مقصد احتمالا با یک منظره روستایی غرق در مه مواجه میشی. این روستا، بلندترین نقطه جنگل دالخانی محسوب میشه و منظره بسیار جذابی از شهر رامسر رو به نمایش می‌ذاره. از ویژگی‌های این روستا، میشه به دشت‌های وسیع، قله‌های سربه‌فلک کشیده و چشمه‌های آب معدنی اشاره کرد. اسم چشمه‌های آب معدنی سرد گرسماسر، میرخانی، پولاد، رستم و سر چهار پیچ است.

روستای جنت رودبار

روستای جنت رودبار

در روستای جنت رودبار آبشارهای متعدد و دشت‌های وسیع زیبایی وجود دارد. این ییلاق به‌ پایتخت گل‌ گاو‌ زبان ایران معروفه. در این روستا هم مثل روستای گرسماسر دالخانی،‌ ابرهای مه‌آلود پای ثابت تمام بخش‌ها است. فاصله بین این دو روستا ۱۹.۴ کیلومتره که معادل با ۴۰ دقیقه رانندگی میشه. البته، مسیر دسترسی این روستا، اینطوریه که بعد از گذشتن از رستوران دامان باید به‌سمت جنوب غربی حرکت کنید. اگه توی خردادماه به این ییلاق بری، می‌تونی در جشنواره‌ گل گاو زبان که هرساله در آن برگزار میشه شرکت کنید. تو این جشنواره، موسیقی زنده محلی اجرا میشه، مردم محلی صنایع دستی و خوراکی‌ها و شیرینی‌های محلی رو به‌نمایش می‌ذارن و دور هم جمع می‌شوند تا ساعات لذت‌بخشی روکنار هم بگذرونن. جالبه بدونی که هرساله ۳۰ تا ۴۰ تن از گل گاو زبون کل کشور از مزارع این روستا تهیه می‌شود.

روستای اربه‌کله رامسر

روستای اربه‌کله رامسر

یکی از جاذبه‌های گردشگری منطقه دالخانی که در ۱۰.۶ کیلومتری شمال غرب دریاچه میجران قرار دارد،‌ روستای اربه‌کله یا اربکله است. این روستا تقریبا در اوایل جاده دالخانی قرار دارد، پس قبل از بازدید از هر مکانی، می‌تونی به این منطقه بری و از منظره شهر کتالم و سادات‌شهر در زیر پاهایتان لذت ببرید. مسیر دسترسی به این روستا اینطوریه که ابتدا باید از رامسر به سمت سادات‌شهر حرکت کنید، سپس ازطریق یک مسیر انحرافی به سمت این روستا هدایت میشی. در بعضی از نقاط این روستا، به‌دلیل ارتفاع زیادی که دارد منظره دریا و روستا درکنار یکدیگر نمایان است که حس بسیار دلنشینی ایجاد می‌کند.

غذاخوری و رستوران‌های مسیر دالخانی

در طول مسیر دالخانی، رستوران‌ها و غذاخوری‌هایی ساخته شده است تا گردشگران بتواند خوردن غذاهای لذیذ در طبیعت بکر این جنگل رو تجربه کنن. بهترین رستوران‌های این مسیر شامل این موارد می‌شوند:

رستوران دامان

رستوران دامان رامسر

رستوران دامان در شهر رامسر، روستای لیماک و جنت رودبار واقع شده. تو این رستوران می‌تونی انواع غذاهای ایرانی و سنتی رو سفارش بدی. رستوران دامان، شامل یک فضای باز میشه که آلاچیق‌های متعددی توی این فضا ساخته شدن. از ویژگی‌های این رستوران میشه به پارکینگ خیابانی رایگان هم اشاره کرد. وعده‌های این رستوران فقط شامل ناهار و شام میشه و توی آن خبری از وعده صبحونه نیست.

فاصله این رستوران از داخل شهر رامسر تقریبا ۴۵ دقیقه است. این گزینه به‌خاطر فضای زیبا و کیفیت غذای خوبی که دارد به یکی از پاتوق‌های همیشگی گردشگران و حتی بومیان رامسر تبدیل شده. توی آلاچیق‌های این رستوران می‌تونی علاوه‌بر انواع غذاها،‌ از سرویس چای و قلیان هم استفاده کنید. این آلاچیق‌ها برای اجاره شبانه به گردشگران هم استفاده می‌شوند.

رستوران قزل‌ پارک رامسر

رستوران قزل پارک دالخانی از بین تمام رستوران‌های شهر رامسر رتبه ۱۲ رو به خودش اختصاص داده. نوع غذایی که این رستوران سرو می‌کند سنتی است. این رستوران هم فقط ناهار و شام سرو می‌کند و شامل آلاچیق‌های خانوادگی میشه که واسه استراحت یا غذا خوردن بسیار مناسبه. با توجه به اسم این رستوران، تو می‌تونی ماهی‌های سالمون و قزل‌آلا که تازه گرفته می‌شوند رو به‌عنوان کبابی سفارش بدی. این غذا یکی از بهترین انتخاب‌هایی است که می‌تونی تو این رستوران داشته باشید، البته، غذاهای خوشمزه دیگری هم در منوی رستوران قزل پارک وجود دارد.

آدرس جنگل دالخانی

آدرش جنگل دالخانی

جنگل دالخانی در روستای دالخانی یا دالیخانی و ۳۰ کیلومتری جنوب شرقی رامسر قرار گرفته. این جنگل ۸۰۰ متر از سطح دریا بالاتر است و درامتداد جنگل‌های انبوه رامسر واقع شده. این مسیر جنگلی از جاده میرزا کوچک خان یا جاده کتالم- هریس شروع میشه. آدرس این جنگل به این صورته: استان مازندران، شهر رامسر، جاده رامسر به تنکابن، جاده هریس به سمت دالخانی.

مسیرهای دسترسی به جنگل دالخانیجاده جنگلی در دالخانی

برای رفتن به جنگل دالخانی اول باید به شهر رامسر بری. سپس به سمت شرق رامسر و جاده تنکابن رامسر حرکت کن تا به سه‌راهی جنت‌رودبار برخورد کنید. این سه‌راهی در کیلومتر ۷ جاده رامسر تنکابن قرار گرفته. بعد از اینکه به این سه‌راهی رسیدی، به سمت راست برو تا به جاده ییلاقی جنگل دالخانی برسید. یک مزیتی که مسیر دسترسی دالخانی دارد، اینه که بدون خودروی شخصی هم میشه به این جنگل رسید. اگه از رامسر یا سادات‌شهر تاکسی‌های خط دالخانی رو سوار بشی،‌ مستقیم به دل این جنگل راه پیدا می‌کنید.

جنگل‌نوردی‌ و کوه‌نوری

یکی از جذاب‌ترین فعالیت‌هایی که می‌تونی در بازدید از جنگل دالخانی تجربه کنید، جنگل‌نوردی یا کوه‌نوردی است. تورهای زیادی برای این منظور وجود دارن. هر کدوم از این تورها باتوجه به راهنماشون، یک مسیر متفاوت از این جنگل رو انتخاب می‌کنن. اگه دوست داری جنگل‌نوردی یا کوه‌نوری در این جنگل رو تجربه کنید،‌ پیشنهاد می‌کنم که بدون تجربه قبلی و بدون راهنمای حرفه‌ای به‌سراغش نری. چون برای طی کردند مسیرهای جنگلی لازمه که با منطقه آشنا باشید و تجهیزات و وسایل لازم رو تهیه کنید.

پوشش گیاهی و جانوری جنگل دالخانی

تفرجگاه جنگل دالخانی کجاست

همونطور که گفتم، جنگل دالخانی یکی از بکرترین مناطق رامسره،‌ پس انتظار میره که حیوان‌های وحشی متنوعی لابه‌لای درختان آن پیدا بشن. یکی از رایج‌ترین حیوانات دالخانی،‌ شغال است. هنگام تاریک شدند هوا با رد شدند از جاده این جنگل ممکنه که با یکی دو تا از این حیوان‌ها برخورد کنید، اما نگران نباش چون آنها کاری با انسان‌‌ها ندارن و راه خودشون رو در پیش می‌گیرن. گفته می‌شود که درحوالی این جنگل، ‌خرس هم وجود دارد. درنتیجه، اگه قصد داری که شب رو در بین درخت‌های دالخانی بگذرونی، باید نسبت به آنها محتاط باشید.

گونه‌های گیاهی این منطقه هم بسیار متنوع استن. با گشت زدن توی این مسیر می‌تونی از میوه‌هایی مثل گوجه جنگلی، ازگیل، زرشک و فندق، استفاده کنید. در بین آنها، ‌انواع گیاهان دیگه مثل شاه‌بلوط، شمشادهای متنوع، راش، ملچ، اقاقیا، ارس، مندی، کوله‌خاس و سرخ ولیک یا زالزالک وحشی هم رشد می‌کنن.

رستوران‌های بین راهی مسیر دالخانی

در طول مسیر جنگل دالخانی،‌ خوراکی‌های خوشمزه زیادی پیدا میشن. طی این مسیر، دکه‌های متنوعی می‌بینی که عسل طبیعی یا میوه‌های محلی مثل ازگیل می‌فروشن. یکی از بهترین خوراکی‌ها توی جنگل، بلال آتیشی است که توی این دکه‌ها، جلوی خودتان درست می‌کنن. خوراکی‌های خوشمزه دیگه‌ای هم در مسیر دالخانی به‌فروش می‌رسد که آش و چای محلی جزو آنها استن.

جنگل دالخانی جایی برای اقامت دارد؟

پاراک جنگلی دالخانی

مگر می‌شود که برای جنگل به این قشنگی جایی برای اقامت فراهم نشده باشد؟ اقامتگاه‌های بومگردی متعددی در طی این مسیر و روستاهای بالای آن ایجاد شدند که درادامه معرفی‌شون می‌کنیم:

اقامتگاه بومگردی لیا جنگل دالخانی

اقامتگاه لیا در روستای گرسماسر با فاصله ۶۰ کیلومتری از شهر رامسر واقع شده. این اقامتگاه زمینی به مساحت ۸۰۰ متر و بنایی به‌اندازه ۲۲۰ مترمربع رو اشغال کرده است. این ساختمون به‌صورت ۳ طبقه است که هر طبقه شامل یک سوییت با امکانات مختلف می‌شود. طبقه اول این اقامتگاه، با متراژ ۱۱۰ متری شامل یک اتاق پذیرایی حاوی مبل، تلویزیون، میز،‌ دو اتاق خواب حاوی ۲ تخت دو نفره و یک تخت یک نفره، آشپزخانه و سرویس بهداشتی فرنگی و ایرانی می‌شود. اما سوییت طبقه دوم آن متراژ ۷۵ متری دارد. تعداد اتاق خواب این سوییت یک عدد است که یک تخت دو نفره و یک تخت یک نفره در آن قرار گرفته. سایر امکانات این سوییت با امکاناتی که در سوییت طبقه اول فراهم شده یکسان است. طبقه سوم این ساختمان درحال حاضر استفاده نمی‌شود.

اقامتگاه بومگردی ننه کلثوم

اقامتگاه ننه کلثوم در روستای جنت رودبار در منطقه مشاورک قرار دارد. ساختمون این اقامتگاه، بنایی ۸۰ مترمربعی است که در یک زمین ۴۸۰ متری ساخته شده. این اقامتگاه درمجموع دو اتاق دارد که ظرفیت پذیرایی از ۸ نفر رو دارن. از ویژگی‌های این بنا می‌شود به منظره دلگشای آن اشاره کرد که چشم‌انداز بی‌نظیری از شهر رامسر رو به نمایش می‌ذاره. بازار سنتی جنت رودبار، مسجد جیرحیات و آبشارهای چاردر و سیاسرت ازجمله جاذبه‌های گردشگری نزدیک این اقامتگاه است.

اقامتگاه بومگردی مهرانجنگل دال خانی پاییزی

اقامتگاه بومگردی مهران در جنت رودبار، در زمینی به مساحت ۲۰۰۰ متر و بنایی به‌اندازه ۲۴۰ مترمربع قرار گرفته. این اقامتگاه یک سوییت ۱۴۰ متری دارد که شامل دو اتاق خواب، یک سالن ۷۰ متری، سرویس بهداشتی و حمام اختصاصی، هال و آشپزخانه می‌شود. درمجموع، این ساختمون می‌تونه از ۷۰ گردشگر پذیرایی کنه. علاوه‌بر این سوییت‌ها، اقامتگاه مهران کلبه‌های چوبی جذابی دارد که استراحت در آنها بسیار آرامش‌بخشه. البته، بنای اصلی این اقامتگاه هم تماما از چوب ساخته شده که حس سنتی جذابی ایجاد می‌کنه. از جاذبه‌های گردشگری نزدیک به این بنا می‌شود به منطقه ییلاقی لپاسر، آبشار چاردر و آبشار سیاسرت اشاره کرد.

سوییت آزارک رامسر

یکی دیگه از مکان‌هایی که می‌تونی برای اقامت در مسیر دالخانی بهش مراجعه کنید،‌ سوییت آزارک است. زیربنای این سوییت ۲۰۰ مترمربعه و در ۳ طبقه ساخته شده. هر طبقه ۳ سوییت مجزا دارد که درمجموع ظرفیت پذیرایی از ۱۰ گردشگر رو فراهم می‌کنه. یکی از جاذبه‌های طبیعی این منطقه آبشار آزارک است که در نزدیکی این اقامتگاه واقع شده است.

قدمت اقامتگاه ماه‌تی‌تی به ۳۰ سال قبل برمی‌گردد، اما ساختمون آن رو در سال ۱۳۹۷ بازسازی شده. در ۴۰ متری این اقامتگاه یک رودخونه پرخروش قرار دارد که از روی تراس آن قابل رویته. تو تراس این ساختمون میز و صندلی‌های متعددی قرار گرفته تا گردشگران بتونن روی آنها بشینن و از منظره زیبای روبه‌رو و صدای جوش و خروش رودخونه لذت ببرن. این اقامتگاه شامل ۴ اتاق می‌شود که به‌صورت سنتی تزئین شدند. ظرفیت این اتاق‌ها در مجموع ۱۵ نفره. آبشار ریش بذار، آبشار هیسیان، آبشار حسینیه، آبشار خشکا، آبشار چاردر و آبشار آزارک از جاذبه‌های طبیعی نزدیک به این اقامتگاه است.

پایان مطلب/س.آ

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x