مدپیشرفت شخصیرابطهعکس

معرفی رشته طراحی دوخت در دانشگاه + حقوق و بازار کار

رشته طراحی دوخت، رشته ای است که شما پس از تحصیل در آن تبدیل به یک طراح لباس به همراه مهارت‌های خیاطی و دوخت می‌شوید. این صنعت را می‌توان جزو صنعت‌های رقابتی نام برد، پس با این تفاسیر برای پیمودن این مسیر شما نیازمند آموزش خوب و مهارت کافی هستید. باید اشاره کرد که رشته طراحی لباس، میان‌رشته‌ای است و موارد مختلفی اعم از مدیریت، عکاسی، تبلیغات و برندینگ و عکاسی را هم در برمی‌گیرد.

به گزارش پارت نیوز؛ طراحی لباس و دوخت آن در دسته هنرهایی قرار می‌گیرد که نیاز به تجسم و خلق اثر دارد. به‌عبارت‌دیگر رشته طراحی دوخت دانش‌آموختگانی با سطح تجسم بالا را به خود جذب می‌کند. اینکه شما تجسم و تخیل قوی داشته باشد در این صنعت در رده‌های حرفه‌ای بیشتر به چشم ‌می‌آیید و می‌توانید پیشرفت سریع‌تری داشته باشد. شما به‌عنوان طراح دوخت باید مواردی هم چون کاربردی بودن، زیباشناسی و چشم‌نوازی لباس را در نظر بگیرید و طبق مد پیش بروید تا بتوانید کار خود را در مقاطع جهانی به عرضه دربیاورید.

مورد حائز اهمیت دیگر شناخت انواع پارچه‌ها، هنر کار با آن‌ها، انواع سبک‌ها، رنگ‌ها و روش‌هایی که در دوخت یک طرح پس از خلق آن به کار می‌رود،  است. طراحی و دوخت ارتباط مستقیمی با طراحی مد دارد، پس می‌توان گفت این رشته مناسب افرادی است که به کارهای فنی علاقه‌ دارند چراکه رشته طراح دوخت به فعالیت بدنی و ذهنی زیادی احتیاج دارد و شما باید به کارهای خیاطی و طراحی و هنرهای مرتبط با آن، علاقه‌مند باشید.

آشنایی با رشته طراحی دوخت

اگر قصد شما از طراح مد شدن فقط حضور معمولی در این صنعت عظیم نیست و می‌خواهید حرفی برای گفتن داشته باشید، حتماً باید از پایه شروع کنید. حضور در دانشگاه و رشته‌ی طراحی لباس و پارچه به شما کمک می‌کند که تمام موضوعات ضروری از قبیل تاریخچه‌ی طراحی لباس، مهارت تشخیص بافت پارچه، طراحی و کشیدن لباس، رویدادهای مد و مدیریت یک‌خانه‌ی مد را به‌خوبی دریابید. باید اشاره کرد که رشته طراحی لباس، میان‌رشته‌ای است و موارد مختلفی اعم از مدیریت، عکاسی، تبلیغات و برندینگ و عکاسی را هم در برمی‌گیرد.

آشنایی با رشته طراحی دوخت

رشته طراحی دوخت یکی از رشته‌های کاربردی به شمار می‌آید و هدف آن تربیت افرادی است که با در نظر گرفتن نیازهای طراحی و بهره‌گیری از ماشین‌آلات موجود بتواند نیازهای طراحی لباس، طراحی الگو، برش و دوخت را در تولید برطرف سازد. علاوه بر این، موارد زیر نیز از ویژگی‌های افراد علاقه‌مند به حضور در رشته طراحی و دوخت ذکر می‌شود.

گرایش‌های رشته طراحی دوخت

در مقطع کاردانی این رشته شما می‌توانید بسته به علاقه خود طراحی و دوخت یا طراحی پوشاک را پاس کنید.

در مرحله گذراندن کارشناسی دست شما برای انتخاب بازتر است و می‌توانید فنّاوری طراحی و دوخت یا طراحی لباس را انتخاب کنید.

گرایش‌های رشته طراحی دوخت

پس از گذراندن دو مرحله قبل شما وارد مقطع کارشناسی ارشد شده و همچنان باید یکی از دو زیرگروه طراحی پارچه و لباس یا هنرهای سنتی را انتخاب کنید. اما به‌جز دو رشته کلی برای کارشناسی ارشد گرایش‌های متنوع‌تری کارشناسی ارشد وجود دارد. این مقطع دارای گرایش‌های طراحی لباس زنان، طراحی لباس مردان، طراحی لباس کودکان، مدیریت طراحی مد، طراحی مد و فنّاوری هست. بااین‌وجود اکثر واحدهای درسی این رشته در بیشتر گرایش‌ها مشترک هستند.

تحصیل در مقطع دکترا رشته طراحی دوخت

دانشجویانی که تمایل دارند تحصیلات خود را در رشته طراحی دوخت تا مقطع دکترا ادامه دهند، می‌توانند علاوه بر رشته طراحی لباس، در رشته‌های مد و نساجی، مدیریت پوشاک، مد و پوشاک ادامه تحصیل دهند. در این دوره، دانشجویان بیشتر به تحقیق و پژوهش درزمینهٔ صنعت مد و طراحی لباس می‌پردازند. آن‌ها وضعیت بازار مد و لباس را ارزیابی می‌کنند و به دنبال پیدا کردن روش‌های جدیدی برای ایجاد ابتکار و نوآوری در صنعت طراحی و پوشاک هستند.

بازار کار رشته طراحی دوخت

در دوره دکترا دانشجویان باید در پروژه‌های عملی مربوط به برندهای مختلف دنیای مد شرکت و به‌عنوان یک طراح لباس فعالیت کنند. دانشجویان در دوره دکترا طراحی لباس مطالب زیادی را در مورد طراحی پوشاک، منسوجات، مدیریت مد، بازاریابی و اقتصاد فرامی‌گیرند تا آمادگی لازم برای فعالیت در دنیای مد را به دست آورند.

بازار کار رشته طراحی دوخت

شرکت‌های فعال درزمینهٔ طراحی، تولید و عرضه پوشاک، کیف و کفش و اکسسوری ازجمله مکان‌هایی هستند که افراد فارغ‌التحصیل در رشته طراحی دوخت در آن‌ها مشغول به کار می‌شوند. همچنین آن‌هایی که به کار کردن برای دیگران علاقه‌مند نیستند می‌توانند به‌صورت آزاد و مستقل کار کنند و خود کارفرما باشند. در صورت داشتن تجربه، مهارت و سرمایه کافی نیز می‌توانند شرکت‌های طراحی یا تولید لباس راه‌اندازی کنند و خود کسانی را استخدام کنند که برای آن‌ها کار کنند و یا اموشگاه بزنند و این رشته را به‌صورت آزاد تدریس کنند.

بازار کار رشته طراحی دوخت

برای ورود به این شغل، علاقه‌مندان باید دانش و تخصص لازم را کسب کنند. بنابراین می‌توانند یا در رشته‌های مرتبط موجود در دانشگاه‌های کشور شامل طراحی لباس در علمی و کاربردی و طراحی لباس در گروه هنر تحصیل کنند و یا در آموزشگاه‌های آزاد دوره‌های طراحی مد و لباس را بگذرانند. بازار کار درزمینهٔ الگوسازی نیز متقاضی زیادی دارد و الگوسازی در نرم‌افزار هم بیشتر موردتوجه قرار می‌گیرد. طراحان مد و لباس در کشور ما با مسائل و مشکلاتی روبه‌رو هستند که نبود جایگاه مناسب و تعریف‌شده برای شغل طراحی مد و لباس و کپی‌برداری از بسیاری از نمونه کارهای خارجی برای طراحی‌های داخلی و بومی را می‌توان مواردی ازاین‌دست برشمرد.

دانشگاه‌های برتر ایران

دانشگاه های برتر ایران

دانشگاه‌های ارائه‌دهنده رشته طراحی و دوخت در زیر آورده شده‌اند:‌

دانشگاه الزهرا

دانشگاه غیرانتفاعی علم و هنر

دانشگاه هنر

دانشگاه شریعتی

موسسه غیرانتفاعی مارلیک

موسسه غیرانتفاعی آپادانا

موسسه غیرانتفاعی امام جواد

دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای مراکز استان‌ها

امکان ادامه تحصیل در دانشگاه‌های معروف ازجمله دانشگاه الزهرا و دانشگاه شریعتی، از طریق کنکور سراسری، با تعداد پذیرش محدود، صورت می‌گیرد با این حال یکسری از دانشگاه‌های فنی با سوابق تحصیلی و بدون کنکور در مقطع کاردانی و کارشناسی پذیرش دانشجو دارند. اما برای مقطع ارشد، باید در کنکور سراسری شرکت کرد.

طراحی دوخت

در مقطع دکترا در ایران، رشته طراحی پارچه و لباس وجود ندارد و می‌توان گرایش‌های دیگر ازجمله پژوهش، هنرهای سنتی و غیره را ادامه داد.

رنکینگ دانشگاه‌های جهان در رشته طراحی دوخت

دانشگاه‌های مطرحی در سطح جهان هستند که ایده پردازان اصلی طراحی مد و لباس در جهان هستند و بیشتر طراحان بزرگ لباس در جهان در یکی از این دانشگاه ها درس خوانده اند.

Central Saint Martins

دانشگاه سنترال سنت مارتین، واقع در لندن انگلستان، یک مدرسه هنر عالی دولتی هست که به دلیل دوره‌های هنری ، طراحی و به‌ویژه مد معروف است.

Parsons The New School For Design

دومین دانشگاه برتر در رشته طراحی دوخت می‌توان دانشکده‌ی طراحی پارسونز واقع در نیویورک آمریکا را معرفی کرد. این دانشگاه پیشگام در هنر و طراحی و از بهترین مدارس مد در جهان است.

Istituto Marangoni

برای اولین بار در سال 1935 موسسه‌ای برای تحصیل در رشته طراحی دوخت در میلان ایتالیا با نام ماراگونی احداث شد. این مرکز با ایده‌ی پرورش دانشجویان علاقه‌مند به حوزه‌ی هنر، طراحی لباس و همچنین تبدیل‌شدن آن‌ها به متخصصان فنی، شکل گرفت.

Royal College Of Arts

فشن استایل

کالج سلطنتی هنرهای زیبا در کنزینگتون شهر لندن، تنها کالج در جهان درزمینهٔ هنر و طراحی است که تا مقطع تحصیلات تکمیلی یعنی دکترا ادامه دارد.

Fashion Institute Of Technology

موسسه‌ی فن‌آوری مد واقع در منهتن نیویورک که با  نام مستعار FIT در صنعت مد شناخته می‌شود.

Kingston University

از قدیمی‌ترین دانشگاه‌ها در لندن می‌توان به دانشگاه کینگستوناشاره کرد. اما دپارتمان مد آن، ساختمانی نو پا است.

Ecole de la Chambre Syndicale de Couture

دانشگاه اکول دلا با قدمت بیش از یک قرن توسط  اتحادیه سندیکای کوتورفرانسه در پاریس احداث شد و تاکنون به اصول خود در زمینه آموزش و تربیت دانشجویان در رشته طراحی دوخت مقید بوده است و آن‌ها را به بهترین متخصصان صنعت مد تبدیل کند.

London College Of Fashion

یکی دیگر از دانشگا‌ه‌های برتر پایتخت مد، کالج مد لندن است که با ارائه‌ی متنوع‌ترین رشته‌های فشن، در جهان شناخته‌شده است.

شرایط مهاجرت به‌قصد تحصیل در رشته طراحی دوخت

مهارجرت با رشته طراحی دوخت

این رشته در کشور انگلستان به دانشجویان ابتکار و ذات طراحی لباس را آموزش می‌دهد. در کشور انگلستان این رشته در دسته رشته‌های رقابتی قرار دارد و در بیشتر دانشگاه‌های آن دوره کارآموزی برگزار می‌شود و دانشجویان را بعد از فارغ‌التحصیلی به شرکت‌های مربوط با گرایش رشته تحصیلی دانشجویان معرفی می‌کنند.

برای تحصیل در بهترین دانشگاه‌های انگلستان باید واجد شرایط زیر باشد.

حداقل نمره آیلتس ۶ به‌طورکلی و هر مهارت آن ۵.۵

ارسال ریزنمرات

داشتن ویزای تحصیلی

در این مقایسه، رشته طراحی دوخت در دانشگاه‌های کشور فرانسه، برای مقطع کارشناسی طول تحصیل سه سال، تحصیلات تکمیلی حداقل ۲ سال و تحصیلات عالی یعنی دکترا حدود ۳ سال زمان می‌برد است. درعین‌حال بیشتر دانشگاه‌ها دوره کارآموزی و دوره‌های کوتاه‌مدت یک‌ماهه برای دانشجویان به‌منظور افزایش مهارت‌های عملی در این رشته برگزار می‌کنند.

اگر دانشجویی بخواهد در بهترین دانشگاه طراحی لباس فرانسه تحصیل کند باید شرایط زیر را داشته باشد.

داشتن ویزای تحصیلی

ارسال ریزنمرات

شهرهای لندن، نیویورک و پاریس در جهان در زمینه طراحی لباس آن‌ها شهرت جهانی پیداکرده است، اما طبق آمار سایت مد،  حدود 48 درصد از تولیدات مد کانادا در استان کبک کانادا واقع‌شده است.

علاقمندان به رشته طراحی دوخت

دانشجویانی که به رشته طراحی دوخت علاقه‌مند هستند باید خود را در مهارت‌های ارتباطی و هنرهای زیبا قوی کنند. و اغلب انتظار می‌رود که از قبل درباره خیاطی، اصول طراحی، حرفه مد و ریاضیات اطلاعات زمینه‌ای داشته باشند. همچنین در طی دوره دانشجویان طراحی لباس ازجمله خیاطی، تهیه الگوی تخت، نقاشی، پارچه و الگوی کامپیوتری را به‌صورت اصولی از استادانی خواهند آموخت که تخصص دارند.

تیترهای آموزشی از شاخه‌ مد و فشن  که در دانشگاه‌های مد، متناسب با گرایشتان انتخاب کردید به‌صورت عملی و تئوری ارائه داد می‌شود. موضوع مهم این است که دوره‎ها به زبان انگلیسی یا زبان کشور مقصد، آموزش داده می‌شود و شما برای کسب اطلاعات در دانشگاه توسط استاد به این زبان نیازمندید. نکته حائز اهمیت برای تحصیل در یک دانشگاه خارجی، هزینه‌ی بالای تحصیل در دانشگاه‌های هست، یا این وجود تعدادی از دانشگاه‌ها هستند که دانشجوهای خاصی را بورسیه می‌کنند و شما می‌توانید تحت عنوان بورسیه از این دانشگاه‌ها اپلای بگیرید.

انتهای مطلب

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x