گردشگریعکس

معرفی چشمه گل رامیان از جاذبه های گردشگری استان گلستان +امکانات، مسیرهای دسترسی و تاریخچه

چشمه گل رامیان از چشمه های طبیعی استان گلستان است که در شهر رامیان قرار دارد.

به گزارش پارت نیوز؛ رامیان مرکز شهرستان رامیان و یکی از شهرستان های استان گلستان است. در این استان و در فاصله کمی از شهر رامیان یکی از دیدنی ترین پدیده های طبیعی کشورمان است که گردشگران و مسافرانی را که به این استان سرسبز و زیبا سفر می کنند به سوی خود جذب می کند. این پدیده زیبای طبیعی چشمه گل رامیان است که در 5 کیلومتری جنوب شهر رامیان و در دامنه کوه قرار دارد. چشمه گل رامیان چشمه ای آهکی به طول 90 متر و عرض 80 متر است.

این چشمه از یک طرف به زمین های کشاورزی محدود شده و از سه طرف دیگر به جنگل منتهی می شود. چشمه گل رامیان به دلیل عمقی که دارد به رنگ سبز تیره است و 720 متر مربع از این منطقه را در بر می گیرد. این پدیده طبیعی منظره ای جذاب در این مکان ایجاد می کند و رنگ زیبای آن این چشمه را منحصر به فرد کرده است. با الی گشت در تور ایرانگردی امروز همراه باشید تا با این بنای زیبای طبیعی کشور بیشتر آشنا شوید.

در مورد چشمه گل رامیان و اینکه چرا این چشمه به چشمه گل معروف است گفته اند که در زبان ترکی گل نقطه ای است که بسیار عمیق و گود و فرورفته است و آب در آن جمع شده است و گفته اند که کلمه گل واژه ای آرامی به معنای چشمه جوشان است.در زمینه جغرافیای طبیعی این دریاچه ها یا گل ها با نام هایی مانند آلاگل و آلماگل شناخته می شوند و در جغرافیای انسانی نماد اقوام شمالی ایران بزرگ هستند و نقوش اشیاء به دست آمده از این اقوام دارای عناوینی مانند هستند. ماری گل، آینه گل و نام‌های دیگر. از این رو مؤلفه‌های هویت فرهنگی آسیای مرکزی و ایران را نشان می‌دهد و در قوم‌شناسی و تاریخ‌نگاری به آن پرداخته می‌شود، همانطور که گفته شد این دریاچه‌ها یا گل‌ها در نقاطی مانند آسیای مرکزی و ایران دیده می‌شوند. .

تاریخچه چشمه گل رامیان

گل رامیان یا بهار گل رامیان عنصری نمادین در فرهنگ و هنر مردم این خطه است و در میان آنها جایگاه و اهمیت خاصی دارد. گل رامیان با هویت باستانی، تاریخی و طبیعی خود اسطوره ها و واقعیت های فراوانی در دوره های مختلف پیرامون خود دارد. به همین دلیل این منطقه را گل رامیان می نامند و با زبان و فرهنگ ساکنان این منطقه ارتباط دارد. جمعیت این محل در طول تاریخ خود، قبیله ای از قبیله گریل و نژاد ترک بوده است.

عکس چشمه گل رامیان گلستان

چشمه گل رامیان از نظر جغرافیای طبیعی و زمین شناسی یکی از چاله های بیضی شکلی است که به شکل ماهیتابه دیده می شود. به گفته محققان این چشمه یکی از چشمه های آهکی است و آب چشمه در قسمت داخلی آن می جوشد.طغیان این چشمه به یکی از رودخانه ها می ریزد که یکی از سرشاخه های گرگان رود است، این رودخانه کارا چای رامیان نام دارد.

بر اساس آنچه در اسناد و مکتوب موجود است، در زمان مظفرالدین شاه این تفرجگاه به حوزه علمیه سعدیه رامیان وقف شده است. چشم گل در کتب و نوشته های دوره صفویه و قاجار با نام حوض آبی و در روایات تاریخی نام آن دالان بهشت ​​و پلنگ سره آمده است.

ویژگی های گیاهی چشمه گل رامیان

پوشش گیاهی این منطقه شامل درختان بلوط، برگ ریزان و درختچه های بزرگ است و ذخیره گاه جنگلی زربین در اطراف این منظره زیبا و دلپذیر قرار دارد که یکی از مهمترین پدیده های طبیعی ایران است. گل رامیان شالیزارها و مزارع کشاورزی اطراف خود را در این منطقه آبیاری می کند. علاوه بر این در گل رامیان انواع ماهی وجود دارد که از این گونه ها می توان به ماهی سیاه، ماهی سفید رودخانه ای و ماهی ابرنویدس اشاره کرد. اما رایج ترین نوع ماهی رنگارنگ ماهی سفید رودخانه ای است. این نوع ماهی عمدتاً از نرم تنان و حشرات آبزی تغذیه می کند. ماهی سفید رودخانه این منطقه برای مردم ارزشمند است و مردم برای مصرف خود آن را با قلاب صید می کنند.چشمه گل رامیان در واقع مانند استخری طبیعی است که آب سرد از زمین می جوشد و رنگ زیبای آن در میان درختان انبوه خیره کننده است. در کتب تاریخی درباره عمق این شاهکار طبیعی نوشته شده است که در گذشته 44 متر بوده است اما اکنون 80 متر تخمین زده می شود و به عنوان عمیق ترین چشمه سرد جهان شناخته می شود.

عکس چشمه گل رامیان در پاییز

این چشمه که محل تفریح ​​مردمان گذشته بوده، امروزه این شاهکار زیبای طبیعت پذیرای مردم شهرهای اطراف است و مردم از آزادشهر، گنبد قاووس، علی آباد کتول و روستاهای اطراف به این منطقه می آیند. همچنین در تعطیلات نوروزی و تابستانی مردم از ایران دور و نزدیک به اینجا سفر می کنند و از زیبایی بی نظیر آن لذت می برند. اگرچه آب این چشمه در تابستان برای استحمام مناسب است اما مسافران باید مراقب باشند زیرا به دلیل عمق زیاد کمی خطرناک است.

جاده دسترسی به چشمه گل رامیان

موقعیت جغرافیایی چشمه مورد نظر در مسیر جاده رامیان به النگ است، این چشمه در قسمتی از دامنه کوه قرار دارد و رودخانه قرچای در شرق چشمه جاری است. چسمه گل در یک کیلومتری جاده اصلی تهران به مشهد، چشمه در 5 کیلومتری جنوب شهر رامیان قرار دارد و جاده آن آسفالته است.

دیدنی های اطراف چشمه گل رامیان

چشمه گل رامیان e1691486588272 معرفی چشمه گل رامیان از جاذبه های گردشگری استان گلستان +امکانات، مسیرهای دسترسی و تاریخچه

فراموش نکنید زمانی که به دیدن این شاهکار دیدنی رامیان می روید از جاذبه های دیگر اطراف سرچشمه شهر رامیان دیدن کنید. این جاذبه شامل موارد زیر است:

مناطق کوهستانی و برفی النگ

 بالای قلعه موران

آبشار زخم کمر

آبشار یوزاک

سعید آبشار کلاته

آبشار چفت و پشمکی

 چشمه های نیلبرگ

گفت کلاته بهار

 چشمه انجیر

 بزرگتر

 چشمه آب گرم

 دیو بهار

طبیعت رامیان

 روستای توریستی پاژلا

 پارک جنگلی دلند

باغ تاشت

 ذخیره بین المللی ساربین

روستای تاریخی کشکک

تپه تاریخی ناکارهانه

 امامزاده بی بی حلیمه هاتون الهادی

موزه مردم شناسی رامیان

انتهای مطلب

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x