گل و گیاه

معرفی گل ادریسی (هورتانسیا)+ نحوه نگهداری و تکثیر

گل ادریسی از جمله گل های تابستانی است که رنگ و شکل بسیار زیبایی دارند. اگر عاشق نگهداری گل ها هستید از این گل تابستانی غافل نشوید.

به گزارش پارت نیوز؛ گل ادریسی یکی از جدیدترین گل های آپارتمانی است. که شما به راحتی می توانید این گل را در خانه و حیاط خود نگهداری و تکثیر کنید.

گل ادریسی چیست؟

گل هورتانسیا یکی از جدیدترین و زیباترین گل های تزیینی و آپارتمانی می باشد که در سال های اخیر مورد توجه بسیاری از افراد واقع شده است. نام علمی این گل زیبا Hydrangea macrophylla بوده و بسیاری از افراد آن را با نام گل ادریسی می شناسند. معیار زیبایی گل هیدرانژیا برگ ها و گلدهی آن می باشد.

اسم گل هورتانسیا، به صورت های بسیار مختلفی خوانده و نوشته می‌شود؛ به همین دلیل در این مقاله با انواع اسم این گیاه آشنا می‌شوید.

گل ادریسی به چیزی معروف است؟

معنی این گل کوتاه اما تاثیرگذار است. ادریسی نماد تشکر، رحمت و زیبایی است.
با توجه به تعداد زیاد گلهایی که در یک ساقه ادریسی وجود دارند، به نمادی برای صمیمیت و ثروت هم تبدیل شده است. ادریسی گلی بی­نظیر برای هدیه دادن است.

 گل ادریسی بر اساس رنگبندی

گل ادریسی به سه دسته در رنگ بندی تقسیم می شود. رنگ بندی این گل به بنفش، آبی، سفید و صورتی می باشد.

زمان شکوفه دادن گل ادریسی

گل هورتانسیا در نزدیکای عید نوروز بسیار بالا می باشد و بسیاری از افراد با خرید این گل زیبا میتوانند محل کار و منزل خود را زیبا نموده و تغییرات بسیار زیادی را در دکوراسیون محل زندگی و کار خود به وجود بیاورند.

انواع گل ادریسی

خاستگاه گل هورتانسیا نیز کشور ژاپن و چین بوده که بیشتر در جزایر هونشو ژاپن می توان گونه های بسیار متنوعی از گل هورتنسیا را مشاهده نمود.

گل ادریسی برگ درشت (bigleaf) یا ماکروفیلا (macrophylla)

یکی از معروف‌ترن انواع گل ادریسی در ایران موجود است از همین نوع است. این نوع، متنوع ترین رنگ بندی را دارد: گل ادریسی آبی کمرنگ، صورتی کمرنگ و پررنگ و پررنگ، بنفش و قرمز.

بیشتر گل های این نوع بر روی جوانه های سال قبل تشکیل می شوند.

گل ادریسی لطیف (smooth)

این نوع از هورتانسیا بومی آمریکای شمالی است.رنگ هورتانسیا سفید و گاهی صورتی روشن است.

 گل ادريسي پانیکل (panicle)

ان نوع گل نیاز به گل دارد و باید حتما در روز از نور آفتاب استفاده کنند. و این نوع را می توان به صورت درختچه هورتانسیا رشد داد. شما اگر این گل را در حیاط خود بکارید می توانید به خوبی پرورش و تکثیر بدهید.

 گل ادریسی برگ بلوطی (oakleaf)

گل اورتانسیا برای محیط های تاریک و سایه، بسیار مناسب است. بومی جنوب شرقی آسیاست و گلبرگ هایی مخروطی دارد. هم چنین رنگ گلبرگ های آن در پاییز به سمت قرمز و بنفش متمایل می شود.

مراقبت و نگهداری گل هورتانسیا

اگر شما در مرحله ابتدایی نگهداری از گیاهان هستید این مدل گل برای شما بسیار مناسب است. چرا که به راحتی رشد می کند و نیاز به مراقبت خاصی ندارد.

جوانه این گل‌ها معمولا در ماه آبان در دمای 15 تا 20 درجه به وجود می‌آیند. سپس جوانه‌زنی متوقف شده و تا 6 هفته بعد، جوانه‌ها با کاهش دما تا 5 درجه سانتی‌گراد، رشد و تکامل می‌یابند.

با آغاز فصل بهار دمای 16 تا 17 درجه سانتی‌گراد برای گل فراهم می‌شود. در روزهای پایانی گل‌دهی، بوته باید در محیطی تاریک قرار گیرد. اگر سرما به تدریج کاهش پیدا کند، این گل نیز می‌تواند تا چند درجه زیر صفر را تحمل کند. اما کاهش ناگهانی دما باعث از بین رفتن آن می‌شود.

 کوددهی و تغذیه

گل ادریسی بسیار حساسا نسبت به کوددهی است. و اگر زیادی تغذیه داشته باشند ریشه های آن ها می سوزد. و اینکه نیتروژن زیاد باعث ایجاد برگ بیشتر به نسبت گل آن می گردد.

در اوایل بهار، نصف فنجان تقویت کننده 10-10-10 پیرامون ریشه آن بپاشید و دوباره در اواسط تابستان این کار را انجام دهید.

استفاده سالانه از کود حیوانی و یا کمپوست، می‌تواند برای گیاه مفید باشد. زیرا مواد مغذی برایش فراهم کرده و به نگهداری رطوبت خاک  نیز کمک می‌کند.

دمای مورد نیاز گل ادریسی

دمای گل ادریسی چون یک نوع گل تابستانی است معمولا باید بالا باشد. همچنین این نوع گل در تابستان گلدهی دارد. شما در زمستان هم باید دما را کمبی بالا نگهدارید تا به رشد خود ادامه بدهد.

 آبیاری صحیح گل ادریسی

این گل آب زیادی را به خود جذب می کند. و گل هایی که در خاک ماسه ای یا خاکی که زهکشی بالا کاشته شده اند در تابستان زود خشک می شوند.

برای دانستن اینکه چه زمانی به آب نیاز دارد، باید مرتبا تا عمق حدود 15 سانت از خاک را چک کنید و اگر رو به خشک شدن بود، آن را آبیاری نمایید.

همین‌طور می‌توانید از پژمرده شدن برگ‌ها به کم آب بودن خاک آن پی ببرید. در فصل‌های گرم، هر از چند گاهی روی سطح گل ها را نیز آبپاشی نمایید.گ

 مراقب سرمازدگی باشید

گل ماکروفیا نسبت به سرما زدگی حساس است و دچار سرمازدگی می شود. برای محافظت در فصل زمستان، روی بوته گل را بپوشانده و به محض عبور از خطر سرمازدگی پوشش آن را بردارید.

نحوه کاشت بذر گل ادریسی

در این بخش به تکثیر و آماده سازی گل ادریسی می پردازیم . از اولین مرحله تا آخرین مرحله نگهداری.

آماده سازی حفره

داخل خاک، یک گودال به عمق ریشه هورتانسیا (داخل گلدانی که آن را خریداری کرده‌اید) و به اندازه دو برابر سطح آن حفر نمایید. گیاه را از داخل گلدان بیرون آورده و به آرامی هرگونه ریشه را آزاد کنید. سپس آن را در عمق قبلی آن (و نه عمیق‌تر) بکارید.

کوددهی گل ادریسی

با خرید کود ارگانیک مثل کمپوست و پخش آن پیرامون ریشه گیاه، خاک، مرطوب و خنک باقی می‌ماند. ریشه‌های گل هورتانسیا به چنین محیطی برای رشد نیاز دارند. ۵ سانتی‌متر کود برای خاک هورتانسیا مناسب و کافی است.

آبیاری گل ادریسی

نحوه آبیاری گل ادریسی به این صورت است که پس از کاشت بوته، باید آن را خوب آبیاری کرده و در چند هفته پیش رو نیز میزان رطوبت خاک را چک نمایید. خاک زیر بوته باید مرطوب و خنک باشد. اما مواظب باشید آن را دچار غرقابی نکنید چون خاک خیس باعث پوسیدگی ریشه‌ها می‌شود.

علت زرد شدن برگ ادریسی چیست؟

دلیل اصلی کمبود زردی برگهای گل هورتانسیا کمبود آهن می باشد که در صورت مشاهده این امر می توانید مقداری آهن به خاک این گیاه اضافه کنید.

انتهای مطلب/آ.ع

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x