فوتبال

معرفی 44 سرمربی تیم ملی فوتبال ایران از گذشته تا کنون

در این مقاله قصد داریم تاریخچه 44 سرمربی تیم ملی فوتبال ایران را بررسی کنیم.

به گزارش پارت نیوز؛ در جام جهاني فوتبال 2014 برزيل، تیم ملی فوتبال ایران به عنوان يکي از تيم‌هاي محبوب و پرطرفدار در بین دیگر کشورهای جهان شناخته شد. در ادامه به معرفی 44 سرمربی تیم ملی فوتبال ایران خواهیم پرداخت.

تاریخچه تیم ملی فوتبال ایران

تیم ملی فوتبال ایران در لیست برترین تیم های فوتبال آسیا قراد دارد. می توان گفت علاوه بر برتر بودن در بین دیگر تیم های آسیا این تیم در بین مردم از ابتدا تا کنون بسیار محبوب و پرطرفدار بوده است.

سرمربی تیم فوتبال ایران

تیم ملی فوتبال ایران زیر نظر فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران آغاز به کار کرد. یکی از دلایل قدرت گرفتن این تیم، حضور چندین می باشد. برتربودن این تیم به این دلیل است که سه مرتبه قهرمان جام ملت های آسیا در سال‌های 1968، 1872و 1976 شده است.
طبق آخرین رتبه بندی که توسط فیفا در سال 2013 انجام شد ایران در رتبه 52 دنیا و 4 آسیا قرار گرفت.

معرفی 44 سرمربی تیم ملی فوتبال ایران

1- حسین صدیقیان نفر اول در این لیست می باشد. او اولین بازیکنی است که در لیگ اروپائی بازی کرده است.

2- مصطفی سلیمی دومین نفر در این لیست می باشد. او از 1335 تا 1336 رئیس فدراسیون فوتبال ایران بود. مصطفی سلیمی علاوه بر سرمربی گری تیم ملی مسئولیت ریاست فدراسیون و دبیر فدراسیون را نیز برعهده داشت. وی به جز حضور در بازی های آسیایی، در دیدار دوستانه ایران و پاکستان در سال 1331 سر مربیگری این تیم را بر عهده داشت.

3- حسین صدقیانی پس از مصطفی سلیمی برای مدتی دوباره به این سمت برگزیده شد.

4- چهارمین سرمربی تیم ملی فوتبال ایران فرنچ مزاروش مجارستانی نام دارد. او توانست در 6 بازی تیم ملی به 6 برد برسد.

5- پنجمین سرمربی تیم ملی ایران حسین فکری است، او از سال 1961 تا 1966 بعد از مزاروش به تیم ملی ایران پیوست.

6- ششمین سرمربی تیم ملی فوتبال و از طرفی دومین سر مربی مجارستانی گئورگی سوچ دومین بود که سرمربیگری تیم ملی را به عهده گرفت.

7- هفتمین سرمربی تیم ملی برای دومین مرتبه حسین فکری است. در زمان سرمربی گری او تیم ملی فوتبال ایران برای اولین بار به المپیک ۱۹۶۴ توکیو صعود کرد. حسین فکری در سال ۱۳۴۰ برای دومین بار با رای حسین سرودی به سمت سرمربی تیم ملی ایران رسید و این مسئولیت را تا پنج سال بعد به عهده داشت.

8- هشتمین سرمربی تیم ملی که دو دوره هدایت تیم ملی را برعهده داشت محمود بیاتی است. او در سال 1347 تیم ملی ایران را برای اولین بار قهرمان جام ملت های آسیا کرد. از دیگر اقدامات اوو می توان گفت که در سال 1351 به همراه تیم ملی در بازی های المپیک مونیخ شرکت کرد.

9- نهمین سرمربی تیم ملی فوتبال ایران زدراکو رایکوف صربستانی است. به مدت دو سال رایکوف صربستانی سر مربیگری تیم ملی ایران را به عهده گرفت. وی همچنین از سال 1347 تا 1349 سر مربیگری تیم ملی فوتبال جوانان و بزگسالان را به انجام رساند.

این سرمربی صربستانی در سال 1347 نتایج خوبی کسب کرد اما در سال 1348 در جام عمران منطقه ای نتوانست از خود علمکرد خوبی به نمایش بگذارد و مغلوب ترکیه شد. این نتایج درست زمانی کسب شد که انتظارات مردم و مسئولان از تیم ملی ایران پس از قهرمانی در جام ملت های آسیا در سال 1968 افزایش یافته بود.

10- بعد از محمد بیاتی ایگورنتو از کشور مسکو سرمربی تیم ملی شد.

11- یازدهمین سر مربی تیم ملی فوتبال ایران محمد بیاتی است.

12- پرویز دهداری دوازدهمین نفر لیست سرمربی تیم ملی فوتبال ایران می باشد. او در آبادان بزرگ شد، همان جا به مدرسه رفت و فوتبال را در آبادان آغاز کرد. پرویز دهداری در اواخر دهۀ 20 به طور جدی به ورزش فوتبال پرداخت او در سال های 1971 تا 1972 و 1986 تا 1989 مربیگری تیم ملی ایران را عهده دار شد.

13- پس از پرویز دهداری محمد رنجبر در سال 1351 سر مربی تیم ملی فوتبال ایران شد. وی سابقه 22 بازی ملی و بازی در باشگاه های شاهین کرمانشاه،‌ تاج و پاس تهران را در کارنامۀ خود به ثبت رسانده است.

14- محمود بیاتی نیز سرمربی تیم ملی فوتبال ایران او در دوران دبیرستان، کاپیتان تیم آموزشگاه های تهران شد. از همان جا به عضویت تیم جوانان تهران درآمد. در سال ۱۳۲۹ در جریان سفر تیم ملی ترکیه به ایران با ترکیب تیم ملی بزرگسالان برای اولین بار بازی ملی انجام داد.

او پیراهن تیم ملی را تا سال ۱۳۳۷ به طور مستمر بر تن داشت و در تمام این سال ها، همواره جزء بهترین ها بود.گفته می شود محمود بیاتی فن بیانی درست و بسیار قوی داشت. وی با همین فن بیان بازیکنان را هدایت می کرد و برنامه ی تیم را می چید.

15- پانزدهمین سرمربی این لیست دنی مک لنن اسکاتلندی بود. او از سال 1352 تا 1353 سرمربی تیم ملی فوتبال ایران بوده است.

16- فرانک اوفارل ایرلندی از سال های 1974 تا 1976 سر مربیگری تیم ملی فوتبال ایران را بر عهده گرفت.

17- حشمت مهاجرانی پس از فرانک اوفارل ایرلندی هفدهمین نفر در این لیست می باشد.

18- حسن حبیبی چند دوره مربيگري تيم ملي را بر عهده داشت. وی بازيكن پاس بوده است.

19- پس از حسن حبیبی جلال چراغ پور از سال 1361 تا 1362 سرمربی تیم ملی فوتبال ایران بود. در زمان مربیگری جلال چراغ پور تیم ملی فوتبال ایران به بازی های آسیایی دهلی 1982 اعزام شد. در یک چهارم نهایی این بازی ها در وقت اضافه یک بر صفر در مقابل کویت شکست خورد. وی از طرفی سر مربیگری تیم استقلال اهواز، تیم های پایه پرسپولیس و نیروی زمینی را نیز در کارنامه ی خود دارد.

20- محمود یاوری در این لیست نفر بیستم است. او در سال 1362 به عنوان سرمربی تیم ملی فوتبال ایران برگزیده شد. او در شش بازی تیم ملی فوتبال ایران را به 6 پیروزی رساند. او همچنین سر مربی باشگاه فوتبال مس کرمان را در کارنامه ی خود دارد.

21- بعد از محمود یاوری، ناصر ابراهیمی به این پست رسید. او فعالیت حرفه ای خود را از سن 22 سالگی در تیم شاهین آغاز کرد. ابراهیمی علاوه بر اینکه در سه برهه ی زمانی دستیار تیم ملی فوتبال ایران بود از سال 1984 تا 1985 سر مربیگری تیم ملی ایران را نیز برعهده داشت.

22- پرویز دهداری بیست و دومین نفری است که سرمربی تیم ملی فوتبال را برعهده گرفت. وی در سال ۱۳۴۶ تیم شاهین تهران را همراهی می کرد. پرویز دهداری پس از انحلال باشگاه شاهین به پرسپولیس ملحق شد و مربیگری آن تیم را بر عهده گرفت.

23- مهدی مناجاتی پس از دهداری سرمربی تیم ملی شد. او بازیکن سابق فوتبال ایران بوده و در سال 1368 سر مربیگری تیم ملی فوتبال را برعهده داشته است. وی علاوه بر سرمربیگری سابقه ی 12 بازی و یک گل ملی را در کارنامه خود دارد.

24- علی پروین یکی از مربی های شناخته شده ی تیم ملی است. او از دوران کودکی به فوتبال علاقه پیدا کرد و از 12 سالگی فوتبال را آغاز کرد. پروین برای مدتی نه تنها مسئولیت هدایت پرسپولیس را به عهده داشت بلکه سرمربی تیم ملی فوتبال نیز بود. او در هر دو زمینه نتایج خوبی کسب کرد.

25- استانکو پوکله پوویچ مربی کرواتی، در کارنامه ی خود در ایران مربیگری تیم ملی فوتبال ایران، پرسپولیس و سپاهان را به ثبت رسانده است.

26- محمد مایلی کهن، نفر بیست و ششم در این لیست می باشد. او 13 سال بازیکن تیم ملی فوتبال ایران در بازی های آسیایی و عضو تیم پرسپولیس تهران بوده است. مقام سوم جام ملت های آسیا در سال 1996 از مهمترین موفقیت های مایلی کهن در عرصه مربیگری هست.

محمد مایلی کهن

27- والدیرویرا نیز یکی دیگر از سرمربی های تیم ملی بوده است.او یک مربی برزیلی تبار است. او در کارنامه ی حرفه ای خود سابقه ی مربیگری باشگاه فوتبال بحرین را دارد. موفقیت ویراطی دوره ی کاری اش در ایران به خاطر رویارویی با تیم ملی فوتبال استرالیا بود. در این بازی تیم ملی ایران توانست در سال 1998 به به جام جهانی فرانسه صعود کند.

28- تومیسلاو ایویچ بیست و هشتمین سرمربی تیم ملی فوتبال ایران و اهل کرواسی بود. مربیگری تیم ملی فوتبال ایران، پیش از جام جهانی 1998 فرانسه بر عهده تومیسلاو ایویچ بود.

29- جلال طالبی جایگزین تومیسلاو ایوچ شد. در حضور او اولین برد تاریخ فوتبال ایران در جام های جهانی به واقعیت پیوست. هر چند که بسیاری معتقد بودند این برد نتیجه ی زحمات تومیسلاو ایوچ، مربی قبل از او بوده است.

30- منصورپور حیدری که پس از طالبی پست سرمربی تیم ملی فوتبال را کسب کرد؛ توانست مدال طلا بازی های آسیایی 1998 را کسب کند.

31- جلال طالبی پس ازمنصور پور حیدری برای دومین بار سرمربی تیم ملی شد. در این دوره تیم ملی توانست در یک چهارم پایانی در بازی های آسیایی 2000 و در مسابقات غرب آسیا 2000 به مقام قهرمانی را کسب کند.

32- آدمار باگوام مربی برزیلی بود که در مدت کوتاهی در سال 1379 سرمربی تیم ملی فوتبال ایران بود و در جام گفتگوی تمرین ها این تیم را هدایت کرد. پر گل ترین نتیجه تاریخ فوتبال ایران نیز در بازی با گوام با مربیگری وی رقم خورد.

33- میروسلاو بلاژویچ که معروف به چیرو، نفر سی و سوم این لیست می باشد. این مربی کروات- بوسنیایی در دی ماه سال 1391 از دنیای مربیگری خداحافظی کرد. چیرو همچنین از ایران به عنوان وطن دوم خود یاد می کرد و در اظهاراتش گفته بود که دوست دارد دوران مربیگری خود را در ایران تمام کند.

34- برانکو ایوانکوویچ نفر سی و چهارم این لیست می باشد. در جام جهانی فوتبال 2006 برانکو سر مربی تیم ملی فوتبال ایران بود.

35- همایون شاهرخی در سال 2003 پس از برانکو ایوتنکوویچ مربی تیم ملی فوتبال ایران بود.

36- در زمان برانکوایوانکوویچ مقام سوم جام ملت های آسیایی 2004 را تیم ملی توانست کسب کند و همچنین در پس از این برد تیم توانست به جام جهانی 2006 صعود کند.

سرمربی تیم ملی فوتبال

37- اردشیر قلعه نوعی معروف به امیر قلعه نوعی که در ایران بسیار شناخته شده است سی و هفتمین سرمربی تیم ملی فوتبال ایران می باشد. وی درحال حاضر با پنج بار قهرمانی به همراه تیم های استقلال و سپاهان، دو نایب قهرمانی به همراه تیم های استقلال و تراکتورسازی تبریز و کسب یک مقام سومی به همراه تیم استقلال پر افتخارترین مربی لیگ برتر فوتبال ایران می باشد.

38- پس از امیر قلعه نویی منصور ابراهیم زاده، به طور موقت هدایت تیم ملی را بر عهده گرفت. طی این دوره تیم در سه مسابقه سه بار به نتیجه ی مساوی دست یافت.

علی دایی سرمربی

39- علی دایی، اسطوره ایرانی بعد از امیر قلعه نویی سرمربی تیم ملی فوتبال ایران شد. از افتخارت علی دایی می توان به سفیر یونیسف، بازیکن سابق باشگاه های پرسپولیس، تاکسیرانی تهران، بانک تجارت، السد قطر و سر مربی کنونی تیم پرسپولیس تهران اشاره کرد.
علی دایی 109 گل ملی در کارنامه ی خود ثبت کرده است. این اسطوره ی محبوب از سال 1387 تا 1398 سر مربی تیم ملی فوتبال ایران بود. تیم ایران توانست در این دوره به قهرمانی مسابقات فوتبال غرب آسیا 2008 برسد.

40- مایلی کهن برای بار دوم به این مقام رسید. در سال ۱۳۷۴ برای اولین بار و در سال ۱۳۸۸برای بار دوم به این مسئولیت رسید.

41- افشین قطبی پس از استعفای مایلی کهن سرمربی تیم ملی فوتبال ایران شد.

42- بعد از قطبی، علیرضا منصوریان به طور موقت مربیگری تیم ملی فوتبال ایران را برعهده گرفت.

43- کارلوس مانوئل برتیو لئال کی روش، مربی پرتغالی سرمربیگری تیم ملی فوتبال را برعهده گرفت. او تیم را در جام جهانی 2010 هدایت کرد. مربیگری در جی لیگ و ام ال اس در کارنامه ی کاری او می باشد.

کی روش

با پیایان یافتن جام ملت‌های آسیا در سال۲۰۱۱، فدراسیون فوتبال ایران با او برای سرمربیگری تیم ملی فوتبال ایران شروع به مذاکره کرد.

این سرمربی پرسروصدا چندین بار به دلیل باخت های متعدد و بازی های ضعیف در مقابل لبنان و ازبکستان بسیار مورد انتقاد قرار گرفت. اما در سه بازی آخر مقدماتی جام جهانی با پیروزی مقابل کره جنوبی، قطر و لبنان برای چهارمین بار توانست تیم ملی ایران را به جام جهانی برزیل برساند.

کارلوس کی روش از تاریخ ۴ آوریل ۲۰۱۱ به طو رسمی سرمربی تیم ملی فوتبال ایراانرا به مدت سه سال عهده دار شد. بامربیگری کی روش، تیم ملی ایران توانست طی 30 بازی انجام شده16 برد، 10 مساوی و 4 باخت را به ثمر برساند. از مهمترين نتایج گسب شده توسط او صعود مستقيم به جام جهاني 2014 برزيل است که افتخار خوبي براي کي روش به حساب می آید.

44- آخرین سرمربی تیم ملی تا به امروز امیر قلعه نویی می باشد. وی در اواخر اسفند 1401 به سرمربیگری تیم ملی منصوب شد.

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x