فناوری

مقایسه عملکرد و مصرف برق کولر آبی و کولر گازی | کولر آبی بهتر است یا گازی؟

این روزها با افزایش دمای هوا و بخصوص در شهرهای مرکزی و جنوبی کشور نیاز به دستگاه‌های کولر آبی و کولر گازی بیش‌ازپیش احساس می‌شود.

به گزارش پارت نیوز؛ کولر آبی و کولر گازی دو مورد از متداول‌ترین تجهیزات خنک کننده هستند که برای انتخاب و خرید آن‌ها به اطلاعاتی مانند ظرفیت، نوع، برند و آگاهی از قیمت مناسب آن‌ها نیاز دارید. در ادامه به بررسی عملکرد کولر آبی و کولر گازی خواهیم پرداخت.

کولر آبی چیست؟

کولر آبی دستگاهی است که علاوه بر خنک کردن هوا کار تهویه هوا را هم به خوبی انجام می‌دهد. کولر آبی با سرمایش تبخیری یعنی تولید هوای خنک با تبخیر آب، می‌تواند هوای گرم تابستان را به‌نوعی مطلوب‌تر و قابل‌تحمل‌تر تبدیل کند. بنابراین کولرهای آبی با مصرف آب و تولید سرمایش تبخیری به خنک شدن هوا کمک می‌کنند. در واقع کولر با جذب گرمای هوا از آن برای تبخیر آب جریان یافته در کولر استفاده می‌کند، از همین رو هر چه ابعاد کولر بزرگتر و میزان آب در گردش آن بیشتر باشد، قدرت خنک‌کنندگی دستگاه هم به همان میزان افزایش می‌یابد.

کولرگازی چیست؟

پیش از بررسی تفاوت‌های کولر آبی و کولر گازی باید با انواع کولر گازی و آبی آشنا شوید. کولر گازی یا اسپلیت یکی از زیرمجموعه‌های تجهیزات تهویه مطبوع بوده، که مانند کولر آبی توسط انرژی الکتریکی (برق) کار می‌کند ولی از نظر اجزاء تشکیل‌دهنده و سیستم سرمایشی، کاملا با کولرآبی متفاوت است. به‌طورکلی؛ تمامی کولرهای گازی بر اساس سیکل تبرید تراکمی کار می‌کنند.

به‌گونه‌ای که، ابتدا مایع مبرد در بخش بیرونی یا پنل بیرونی کولر گازی (کندانسور) خنک می‌شود و از طریق لوله مسی به شیر انبساطی (expansion valve) منتقل شده و از آنجا به‌صورت گاز مبرّد برای جذب گرمای محیط، وارد کویل پنل داخلی می‌گردد. هوای داخل نیز، پس از عبور از میان کویل‌های پنل داخلی (اوپراتور)، تبدیل به هوای خنک و دلپذیر شده و موجب آسایش و رفاه ساکنین می‌گردد.

مقایسه کولر آبی و کولر گازی

کولر آبی و کولر گازی چه تفاوتی بایکدیگر دارند؟

کولر آبی و گازی تفاوت‌های بسیاری از نظر نحوه کار، مصرف انرژی، تولید سرما و … با هم دارند که در ادامه آن ها را با هم مقایسه می‌کنیم.

کولر آبی در واقع با روشی سنتی و قدیمی اقدام به خنک کردن هوا می‌کند. این فرآیند در تمدن‌های باستانی ایران و مصر برای خنک کردن فضا به کار می‌رفت. اما کولرآبی‌هایی که امروزه در محل نصب می‌شوند از تغییرات کولرهای تولیدشده آمریکایی‌ها در قرن 20 به وجود آمده‌اند.

این کولر از روش سرمایش تبخیری برای خنک کردن هوا استفاده می‌کنند یعنی هوای گرم از بین پوشال‌ها عبور می‌کند، آب کولر گرمای هوا را می‌گیرد و آن را خنک می‌کند. طبیعی است هرچه آب کولر بیشتر و خنک‌تر باشد، هوای خنک‌تری را تولید می‌کند. نام‌گذاری کولرهای آبی هم به همین دلیل بوده است، چراکه خنک‌سازی را از طریق آب انجام می‌دهد.

یکی از تفاوت‌های بین کولر آبی و کولر گازی سیستم خنک کننده شان است. کولرهای گازی هم مثل کولرهای آبی، اختراعی قرن بیستمی هستند. اما برخلاف کولرهای آبی که سیستم خنک‌کننده‌شان بر مبنای حضور آب‌کار می‌کند، سیستم کولرگازی با تبدیل گاز به مایع و سپس مایع به گاز، سرما تولید می‌کند.

چند سالی هست که کولرهای گازی سهم زیادی از بازار وسایل سرمایشی را به خودشان اختصاص داده‌اند. برندهای لوازم‌خانگی مثل ال جی، سامسونگ، هایسنس، گری، برندهای ایرانی مثل اسنوا و ایران رادیاتور از برندهایی هستند که در تولید کولرهای گازی پیش قدم شده‌اند.

انواع کولر آبی و کولر گازی

پیش از مقایسه کولر آبی و کولر گازی لازم است انواع آن‌ها را بشناسیم.

انواع کولر آبی

  • کولر آبی پرتابل یا متحرک همانطور که از نام آن مشخص است قابلیت جابه‌جایی و پرتابل بودن را دارد. مخزن این کولر یا به‌صورت دستی پر می‌شود و یا قابلیت اتصال مستقیم به شلنگ و شیر آب را دارد.
  • کولر آبی ثابت که معمول ترین نوع کولر آبی است به دلیل داشتن ابعاد بزرگ بر روی پشت بام یا تراس یا بعضا در حیاط نصب می‌شود و با استفاده از کانال کشی مناسب می‌توان از هوای خنک آن بهره‌مند شد. کولرهای آبی ثابت، ازنظر نحوه خنک‌کنندگی هوا، به دو نوع کلی کولرهای آبی معمولی (با پوشال) و کولرهای آبی سلولزی تقسیم می‌شوند.
  • کولر آبی صنعتی نیز به‌عنوان یکی از پرکاربردترین تجهیزات خنک‌کننده در کارگاه‌ها و فضاهای با ابعاد بزرگ‌تر از آپارتمان‌ها و منازل مورداستفاده قرار می‌گیرد. کولرهای آبی صنعتی می‌توانند مانند کولر سلولزی دارای پد سلولزی و یا مانند کولرهای سنتی دارای پوشال باشند.
  • یکی از تفاوت‌ها کولر آبی و کولر گازی اساس کار خنک کنندگی این دو است. در کولر آبی سلولزی به‌جای پوشال از پدهای سلولزی استفاده می‌گردد که به دلیل پیوستگی حجمی سلولز نسبت به پوشال تامین هوای خنک در کولرهای سلولزی به‌صورت بهتر و پیوسته‌تری انجام می‌گردد.

انواع کولرگازی

چند نوع کولر گازی داریم؟

همانطور که قبلا هم اشاره کریم کولر آبی و کولر گازی انواع متفاوتی دارند.

  • کولر گازی پنجره‌ای ساده‌ترین نوع کولرگازی می‌باشد که به‌صورت یک تکه طراحی و تولید شده، یعنی قسمت کمپرسور و کندانسور با پنل هوای خنک با هم در یک باکس قرار دارند.این نوع کولرها از طراحی کوچک و جمع‌وجوری برخوردارند و اغلب روی پنجره اتاق نصب می‌شوند که حتما بارها و بارها آن‌ها را مشاهده نموده‌اید. به همین دلیل است که به آن‌ها کولرگازی پنجره‌ای گفته می‌شود. البته حتما می‌دانید که باید پشت کولرگازی پنجره‌ای به فضای باز دسترسی داشته باشد تا هوای گرم پشت دستگاه به بیرون رانده شود.
  • کولرگازی پرتابل (قابل حمل) هم مانند کولر گازی پنجره‌ای تمام قطعات را به‌صورت یکجا درون باکس خود جای داده و یک پارچه است. علت نام‌گذاری این کولرها این است که قابل‌حمل هستند و به دیوار یا سقف متصل نمی‌شوند، و در برخی موارد چرخ دارهم هستند که جا به جایی آن‌ها را آسان ترمی کند.
  • کولر گازی‌های پرتابل کوچک برای محیط‌های کوچک همچون اتاق‌خواب ، دفاتر و مغازه‌های کوچک مناسب هستند، کولرگازی‌های پرتابل متوسط برای دفاتر تجاری و اتاق‌های متوسط تا 15 متر مربع مناسب هستند. در نظر داشته باشید که مصرف برق کولر آبی و کولر گازی با یکدیگر بسیار متفاوت است.
  • کولر گازی و اسپلیت دیواری که از ظرفیت 9000 تا 30000 بی تی یو (BTU)تولید و عرضه می شوند، از دو واحد یونیت داخلی و یونیت خارجی تشکیل شده است. یونیت خارجی شامل کمپرسور و کندانسور است که آن را خارج از ساختمان نصب می‌کنند. یونیت داخلی که درواقع پنل خنک‌کننده است (اوپراتور) در داخل ساختمان و بر روی دیوار جای می‌گیرد. این دو یونیت توسط دو لوله مسی به یکدیگر متصل هستند.
  • کولرگازی ایستاده، کولرهای گازی اسپلیت ایستاده که در ظرفیت‌های بالاتر از 40000 و کمتر از 90000 بی تی یو تولید و عرضه می‌شوند، بیشتر در بانک‌ها، مساجد، نمایشگاه‌ها، رستوران‌ها و فضای بزرگ مورداستفاده قرار می‌گیرند.

کولر آبی و کولر گازی چگونه کار می‌کنند؟

هر یک از این کولرها تکنولوژی و عملکرد مختص به خود را دارند.

نحوه کار کولر گازی

کولرهای گازی رطوبت هوای داخل منزل را بیشتر نمی‌کنند و علاوه بر مناطق گرم و خشک برای مناطق شرجی و مرطوب هم مناسب هستند. نحوه کار کولرگازی مطابق مراحل بیان شده زیر است:

  1. زمانی که دکمه روشن کولرهای گازی زده می‌شود، الکتروموتور فن داخلی شروع به کار می‌کند.
  2. گاز سردی که به صورت بخار و با فشار کم داخل مخزن کولر است، توسط کمپرسور مکیده شده و فشار و دمای آن افزایش می‌‎یابد.
  3. سپس گاز به دلیل اختلاف دما با هوای بیرون، حرارت خود را از دست داده و به مایع تبدیل می‌شود.
  4. این مایع در لوله‌های داخلی گاز جریان پیدا می‌کند، حرارت هوا را جذب کرده و هوا خنک می‌شود.توجه داشته باشید این عملکرد بین کولر آبی و کولر گازی ، مختص کولرهای گازی می‌باشد.
  5. چرخه‌ای که کولرهای گازی با استفاده از آن فضا را خنک می‌کنند (سیکل تبرید تراکمی) نام دارد. این سیکل گرمای هوای داخل را گرفته و به بیرون منتقل می‌کند.

البته در بعضی مدل‌های کولرگازی می‌شود این سیکل را معکوس کرد تا کولر تبدیل به یک پمپ حرارتی شده و گرما را به داخل بیاورد. بنابراین می‌توان از کولرگازی در چهار فصل سال استفاده کرد.

نحوه عملکرد کولر آبی

کولر آبی چگونه کار می کند

کولر آبی و کولر گازی عملکردی متفاوت با یکدیگر دارند. نحوه عملکرد کولر آبی برای خنک کردن هوا طبق مراحل زیر است:

  1. آب توسط یک پمپ الکتریکی از تشتک به قسمت بالای پوشال‌ها می‌رود و روی پوشال‌ها می‌ریزد و آن‌ها را خیس نگه می‌دارد.
  2. عبور هوا از روی پوشال‌ها آب روی آن‌ها را تبخیر می‌کند.
  3. از آنجایی که آب، برای تبخیر شدن گرمای هوای اطراف را جذب می‌کند، باعث خنک شدن هوا می‌شود.
  4. این هوای خنک با رطوبت حدود ۹۰ درصد وارد فضا می‌شود. پس همان‌طور که گفته شد نحوه عملکرد و تکنولوژِی کولر آبی و کولر گازی بایکدیگر متفاوت است.

مصرف برق کولر آبی و کولر گازی چگونه است؟

مقایسه مصرف برق کولر آبی و کولر گازی کاری بسیار سهل است. مصرف برق کولر آبی کمتر از کولر گازی است در نتیجه اگر پول قبض برق برای شما اهمیت زیادی دارد، می‌توانید کولر آبی خریداری کنید.

البته باید بگوییم ، با گذشت زمان میزان مصرف کولر آبی و کولر گازی کمتر از قبل شده و محصولات جدید دارای برچسب انرژی هستند؛ اما همچنان مصرف برق آنها به نسبت زیاد است.

صدای کولر آبی بیشتر است یا گازی؟

یکی از نکات اساسی در کولر آبی و کولر گازی میزان صدایی است که تولید می کند. اگر یکی از فاکتورهای شما برای خرید دستگاه، سروصدا است، اما ازنظر صدای تولیدی کولرگازی بهتر است یا کولرآبی ؟ باید بگوییم صدای تولید شده از کولر آبی اغلب بیشتر از کولر گازی است.

در کولر آبی پس از روشن کردن دستگاه، صدای پمپ آب، موتور و … می‌تواند آزاردهنده باشد. از طرفی اگر به تعمیر کولر آبی بی‌توجهی شود، برگ خریدهایی مانند خرابی تسمه و موتور می‌تواند این صدا را بیشتر کند.

انتهای مطلب

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x