سلامت

نحوه مصرف ژلوفن 400 + عوارض ، مدت اثر ، مقدار مصرف مجاز

ژلوفن نام تجاری ایبو بروفن است که در بازار دارویی ایران با این اسم عرضه می گردد.

به گزارش پارت نیوز؛  برای آنکه نحوه مصرف ژلوفن 400 را بفهمید اول باید بدانید ژلوفن چیست؟ ژلوفن از جمله داروهای مسکن است. این دارو از جمله مسکن های متوسط محسوب می شود که برای کاهش علائم درد در درمان های مختلفی استفاده می شود.

در حقیقت اثر ژلوفن و یا به طور کلی هر داروی دیگر روی بدن ما در اصطلاح پزشکی فارماکودینامیک گفته می شود. دارو هم جهت اثربخشی و تغییر فرآیند پاتولوژیک بدن و کاهش علائم یا درمان بیماری، باید به روش خاصی عمل کند. در واقع دارو باید تغییرهایی در سطح سلولی بدن انسان ایجاد کند تا نتیجه دلخواه در درمان حاصل شود.

داروها اغلب با تحریک یا مهار یک گیرنده یا آنزیم یا پروتئین عمل می کنند. داروها به گونه ای تولید می شوند که مواد تشکیل دهنده محل خاصی را هدف قرار می دهند و تغییرات شیمیایی در بدن ایجاد می کنند که می تواند واکنش شیمیایی ایجاد کننده بیماری را متوقف یا معکوس کند.

ژلوفن 400 یک عامل ضد التهابی غیر استروئیدی با اثر ضد درد و تب بر است.

فارماکولوژی: در حالی که مکانیسم دقیق اثر مشخص نیست، تصور می شود که ژلوفن 400، مانند سایر داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی، حداقل تا حدی با مهار پروستاگلاندین سنتتاز، اثر ضد التهابی ایجاد می کند. همچنین نشان داده شده است که ژلوفن 400 دارای اثر ضد درد و تب بر است.

فارماکودینامیک: ژلوفن 400 یک داروی ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAID) متعلق به مشتقات اسید پروپیونیک است. مشابه با سایر NSAID ها، دارای فعالیت های ضد درد، تب بر و ضد التهابی است. ژلوفن 400 اثر خود را عمدتاً با مهار پروستاگلاندین سنتتاز اعمال می کند و در نتیجه از تشکیل پروستاگلاندین ها، ترومبوکسان ها و سایر محصولات سیکلواکسیژناز جلوگیری می کند. این خواص باعث تسکین علائم التهاب و درد در آرتریت روماتوئید و استئوآرتریت می شود.

ژلوفن 400 خاصیت تحریک کننده گلوکوکورتیکوئید یا آدرنوکورتیکوئید ندارد و اثر اوریکوزوری ندارد. مانند سایر عوامل ضدالتهابی غیراستروئیدی، ژلوفن 400 از تجمع پلاکتی جلوگیری می کند و زمان خونریزی را طولانی می کند (اگرچه در محدوده طبیعی است) اما بر زمان پروترومبین یا زمان لخته شدن کل خون تأثیر نمی گذارد.

ژلوفن 400 همچنین سنتز پروستاسیکلین کلیه را مهار می کند و ممکن است با کاهش جریان خون کلیوی، خطر جمل شدن آب را ایجاد کند. این اثر باید هنگام استفاده از ژلوفن 400 در بیماران مبتلا به نارسایی کلیوی، نارسایی قلبی، نارسایی کبد و شرایطی که حجم پلاسما را تغییر می‌دهند در نظر گرفته شود.

فارماکوکینتیک: ژلوفن 400 پس از مصرف خوراکی به خوبی جذب می شود. تنها دوز 200 میلی گرمی که با معده خالی توسط داوطلبان مصرف شد پس از تقریباً 45 دقیقه حداکثر سطح سرمی را ایجاد کرد. هنگامی که بعد از غذا مصرف می شد، جذب کندتر بود و حداکثر سطح آن در 3-1.5 ساعت ظاهر می شد. ژلوفن 400 به طور گسترده به پروتئین های پلاسما متصل می شود. حدود 95 درصد ژلوفن 400 به 2 متابولیت اصلی (A و B) متابولیزه می شود که هر دو فاقد فعالیت ضد التهابی و ضد درد هستند. دفع سریع است، سطوح سرمی شواهدی از تجمع نشان نمی دهد. دفع ژلوفن 400 تقریباً 24 ساعت پس از آخرین دوز کامل می شود. نیمه عمر سرمی ژلوفن 400 تقریباً 2 ساعت است. مطالعات نشان داده است که پس از مصرف دارو، تقریباً 95٪ از دوز در ادرار در عرض 24 ساعت به عنوان متابولیت (A و B) بازیابی شد. درصد ژلوفن 400 بدون تغییر و مزدوج به ترتیب تقریباً 1% و 14% بود.

نحوه مصرف ژلوفن 400

نحوه مصرف قرص ژلوفن 400

ژلوفن 400 جزو داروهایی است که باید حتما با تجویز پزشک مصرف شد. برای استفاده ایمن و موثر از ژلوفن 400، بیشتر از آن چه پزشک تجویز کرده مصرف نکنید، دفعات بیشتری مصرف نکنید و مدت زمان بیشتری نسبت به دستور پزشک مصرف نکنید. مصرف بیش از حد ژلوفن 400 ممکن است احتمال عوارض ناخواسته را به خصوص در بیماران مسن افزایش دهد.

در صورت استفاده برای آرتریت شدید یا مداوم، ژلوفن 400 باید به طور منظم طبق دستور پزشک مصرف شود تا بتواند به شما کمک کند. ژلوفن 400 معمولاً در عرض یک هفته شروع به کار می کند، اما در موارد شدید ممکن است تا دو هفته یا حتی بیشتر طول بکشد تا احساس بهتری داشته باشید. همچنین ممکن است چندین هفته بگذرد تا اثرات کامل ژلوفن 400 را احساس کنید.

برای کاهش ناراحتی معده، می توانید ژلوفن 400 را با غذا یا شیر مصرف کنید.

ژلوفن 400 چند ساعت یکبار مصرف شود؟

دوز ژلوفن 400 برای بیماران مختلف متفاوت خواهد بود. دستورات پزشک یا دستورالعمل های روی جعبه قرص را دنبال کنید. اطلاعات زیر فقط شامل دوزهای متوسط ژلوفن 400 است. اگر دوز شما متفاوت است، آن را تغییر ندهید مگر اینکه پزشکتان به شما بگوید که این کار را انجام دهید.

مقدار دارویی که مصرف می کنید به قدرت دارو بستگی دارد. همچنین، تعداد دوزهایی که هر روز مصرف می‌کنید، زمان مجاز بین دوزها، و مدت زمانی که دارو را مصرف می‌کنید به مشکل پزشکی که دارو را برای آن استفاده می‌کنید بستگی دارد.

برای فرم دوز خوراکی (قرص و سوسپانسیون):

 نحوه مصرف ژلوفن 400 برای تب

نحوه مصرف ژلوفن در هنگام تب

کودکان بالای 2 سال – مصرف و دوز باید توسط پزشک تعیین شود.

کودکان 6 ماهه تا 2 سال – دوز بر اساس وزن بدن و دمای بدن است و باید توسط پزشک تعیین شود. برای تب کمتر از 102.5 درجه فارنهایت (39.2 درجه سانتیگراد)، دوز معمولاً 5 میلی گرم (میلی گرم) به ازای هر کیلوگرم (کیلوگرم) (حدود 2.2 میلی گرم در هر پوند) از وزن بدن است. برای تب بالاتر، دوز معمولاً 10 میلی گرم در کیلوگرم (حدود 4.5 میلی گرم در هر پوند) استght این دارو ممکن است هر شش تا هشت ساعت، در صورت نیاز، تا 40 میلی گرم در هر کیلوگرم در روز تجویز شود.

نوزادان کمتر از 6 ماه – مصرف و دوز باید توسط پزشک تعیین شود.

مقدار مجاز مصرف ژلوفن 400 برای دردهای قاعدگی:

بزرگسالان – 400 میلی گرم (میلی گرم) هر چهار ساعت، در صورت نیاز.

کودکان – مصرف و دوز باید توسط پزشک تعیین شود.

طریقه مصرف ژلوفن 400 برای دردهای خفیف تا متوسط:

بزرگسالان و نوجوانان – 400 میلی گرم (میلی گرم) هر چهار تا شش ساعت، در صورت نیاز.

کودکان بالای 6 ماه – دوز بر اساس وزن بدن است و باید توسط پزشک تعیین شود. دوز معمولاً 10 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم (کیلوگرم) از وزن بدن هر 6 تا 8 ساعت در صورت نیاز تا 40 میلی گرم در کیلوگرم در روز است.

نوزادان کمتر از 6 ماه – مصرف و دوز باید توسط پزشک تعیین شود.

نحوه مصرف ژلوفن 400 برای استئوآرتریت و آرتریت روماتوئید

نحوه مصرف ژلوفن برای دردهای مفصلی

بزرگسالان و نوجوانان – 1200 میلی گرم (میلی گرم) تا 3200 میلی گرم در روز به سه یا چهار دوز مساوی تقسیم می شود.

کودکان – دوز بر اساس وزن بدن است و باید توسط پزشک تعیین شود. دوز معمولاً 30 میلی گرم (میلی گرم) تا 40 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم (کیلوگرم) وزن بدن در روز است که به سه یا چهار دوز تقسیم می شود.

نوزادان کمتر از 6 ماه – مصرف و دوز باید توسط پزشک تعیین شود.

نحوه مصرف ژلوفن برای دوز فراموش شده

اگر یک دوز از ژلوفن 400 را فراموش کردید، آن را در اسرع وقت مصرف کنید. با این حال، اگر تقریباً زمان نوبت بعدی فرا رسیده است، دوز فراموش شده را رها کنید و به برنامه دوز معمولی خود بازگردید. دوز مصرف نکنید.

نحوه نگهداری ژلوفن 400

دارو را در ظرف دربسته در دمای اتاق، دور از حرارت، رطوبت و نور مستقیم نگهداری کنید. از یخ زدگی نگهداری شود.

از متخصص مراقبت های بهداشتی خود بپرسید که چگونه باید داروهایی را که استفاده نمی کنید دور بریزید.

دور از دسترس اطفال نگه دارید.

داروهای تاریخ گذشته یا داروهایی که دیگر مورد نیاز نیستند را نگه ندارید.

داروهای تاریخ گذشته یا داروهایی که دیگر مورد نیاز نیستند را نگه ندارید.

طریقه مصرف ژلوفن 400 برای دندان درد

نحوه مصرف ژلوفن در دندن درد

قرص ژلوفن باتوجه‌به دوز باید هر 4 تا 12 ساعت یک بار مصرف شود. ژلوفن از دسته داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی است. برای تسکین دردهای خفیف تا متوسط از این دارو استفاده می‌شود. برای رفع مشکلاتی مانند علائم آرتریت، دندان‌درد، سردرد، درد قاعدگی و سایر دردها می‌توان از قرص ژلوفن استفاده کرد.

اثر ژلوفن چند ساعت در بدن میماند

از زمان مصرف، مدت زمان اثر گذاری قرص ژلوفن ۱ تا ۲ ساعت است و همچنین اثر این دارو ۴ تا ۶ ساعت در بدن ماندگاری دارد.

عوارض قرص ژلوفن 400

برخی از این عوارض عبارتند از: سرفه، خلط، سرگیجه، ضعف شدید، برافروختگی، قرمزی پوست، تنگی نفس و مشکل در تنفس، خس خس سینه، کاهش ادرار و تورم پلک ها، صورت یا لب ها.

تفاوت ژلوفن سبز و قرمز

ژلوفن در دو رنگ سبز و قرمز در داروخانه ها موجود است. تفاوت ژلوفن سبز و قرمز در مقدار ایبوپروفن موجود در آنها است. به این ترتیب که ژلوفن سبز حاوی 200 میلی گرم ایبوپروفن و ژلوفن قرمز حاوی 400 میلی گرم ایبوپروفن می باشد. به همین نسبت باید توجه داشت که ژلوفن سبز به خاطر ضعیف تر بودن معمولا در کودکان تجویز می شود ولی ژلوفن قرمز در بزرگسالان تجویز می گردد.

مایع داخل ژلوفن 400 چیست

این محصول حاوی ماده دارویی ایبوپروفن به شکل مایع در داخل خود است که برای درمان انواع سردرد ، دندان درد، دردهای با منشا عصبی و نیز دردهای پریود و نیز درمان علایم آرتریت روماتوئید و استئوآرتریت قابل استفاده است.

دقیقاً طبق دستورالعمل روی برچسب یا طبق دستور پزشک استفاده کنید. در مقادیر بزرگتر یا کمتر یا بیشتر از مقدار توصیه شده استفاده نکنید.

طریقه مصرف داروی ژلوفن 400

دانستن نحوه مصرف دارو مهم است زیرا میزان جذب و اثر دارو بسته به مسیر و زمان مصرف دارو متفاوت است. یک دارو قبل از غذا یا بعد از غذا یا همراه با غذا تجویز می شود. زمان خاص مصرف دارو در مورد غذا، افزایش جذب و در نتیجه افزایش اثربخشی آن است. تعداد کمی از آنها وقتی با معده خالی مصرف می شوند خوب عمل می کنند و تعداد کمی از داروها باید 1 یا 2 ساعت بعد از غذا مصرف شوند. یک دارو می تواند به صورت قرص، کپسول که راه مصرف خوراکی است و به شکل IV باشد که در موارد خاص استفاده می شود. سایر اشکال تجویز دارو می تواند شیاف در مسیر مقعدی یا استنشاقی باشد.

این دارو را بیش از حد توصیه شده مصرف نکنید. مصرف بیش از حد ژلوفن 400 می تواند به معده یا روده شما آسیب برساند. حداکثر مقدار ژلوفن 400 برای بزرگسالان 800 میلی گرم در هر دوز یا 3200 میلی گرم در روز (4 حداکثر دوز) است. فقط از کمترین مقدار ژلوفن 400 مورد نیاز برای تسکین درد، تورم یا تب خود استفاده کنید.

برای کاهش ناراحتی معده، ژلوفن 400 را با غذا یا شیر مصرف کنید.

درست قبل از اندازه گیری دوز، سوسپانسیون خوراکی (مایع) را به خوبی تکان دهید. برای اطمینان از دریافت دوز صحیح، مایع را با یک قاشق اندازه گیری مشخص یا فنجان دارو اندازه گیری کنید، نه با قاشق غذاخوری معمولی. اگر دستگاه اندازه گیری دوز ندارید، از داروساز خود بخواهید که یک دستگاه اندازه گیری کند.

قرص جویدنی ژلوفن 400 باید قبل از قورت دادن آن جویده شود.

اگر ژلوفن 400 را برای مدت طولانی مصرف می کنید، ممکن است پزشک بخواهد شما را به طور منظم معاینه کند تا مطمئن شود این دارو اثرات مضری ندارد. هیچ کدام از قرار ملاقات های برنامه ریزی شده با دکترتان را از دست ندهید.

در دمای اتاقی به دور از گرما و رطوبت، نگهداری شود. اجازه ندهید داروی مایع منجمد شود.

ژلوفن 400 فارماکولوژی

فارماکوکینتیک یک دارو را می توان به این صورت تعریف کرد که بدن پس از مصرف دارو با آن می کند. نتیجه درمانی دارو به فارماکوکینتیک دارو بستگی دارد. این به زمان صرف شده برای جذب دارو، متابولیزه شدن، فرآیند و واکنش های شیمیایی دخیل در متابولیسم و در مورد دفع دارو می پردازد. همه این عوامل برای تصمیم گیری در مورد اثربخشی دارو ضروری هستند. بر اساس این اصول فارماکوکینتیک، مواد تشکیل دهنده، شرکت داروسازی دوز و مسیر مصرف را تعیین می کند. غلظت دارو در محل اثر که متناسب با نتیجه درمانی در داخل بدن است به واکنش های فارماکوکینتیک مختلفی که در بدن رخ می دهد بستگی دارد.

عکس نحوه تاثیر ژلوفن بر بدن

قرص ژلوفن 400 حاوی ژلوفن 400 است که دارای اثرات ضد درد و تب بر است. نحوه عملکرد آن، مانند سایر NSAID ها، به طور کامل شناخته نشده است، اما ممکن است با مهار پروستاگلاندین سنتتاز مرتبط باشد.

در مطالعات بالینی در بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید و استئوآرتریت، قرص ژلوفن 400 در کنترل درد و التهاب با آسپرین قابل مقایسه است و با کاهش آماری قابل توجهی در عوارض جانبی خفیف دستگاه گوارش همراه است. قرص ژلوفن 400 ممکن است در برخی از بیماران به خوبی تحمل شودعوارض گوارشی با آسپرین داشتند، اما این بیماران در هنگام درمان با قرص ژلوفن 400 باید از نظر علائم و نشانه های زخم و خونریزی گوارشی به دقت تحت نظر باشند. اگرچه به طور قطع مشخص نیست که آیا قرص ژلوفن 400 باعث ایجاد زخم معده کمتری نسبت به آسپرین می شود یا خیر، در یک مطالعه که شامل 885 بیمار مبتلا به آرتریت روماتوئید تحت درمان تا یک سال بود، هیچ گزارشی از زخم معده با قرص ژلوفن 400 وجود نداشت، در حالی که زخم آشکار در 13 بیمار در گروه آسپرین (001/0p< از نظر آماری معنی دار).

مطالعات گاستروسکوپی در دوزهای مختلف نشان دهنده افزایش تمایل به تحریک معده در دوزهای بالاتر است. با این حال، در دوزهای قابل مقایسه، تحریک معده تقریباً نصف آن است که با آسپرین مشاهده می شود. مطالعات با استفاده از گلبول‌های قرمز با برچسب 51Cr نشان می‌دهد که از دست دادن خون مدفوع مرتبط با قرص‌های ژلوفن 400 در دوزهای حداکثر 2400 میلی‌گرم در روز از محدوده طبیعی فراتر نمی‌رود و به طور قابل‌توجهی کمتر از میزان خونی که در بیماران تحت درمان با آسپرین مشاهده می‌شود، بود.

در مطالعات بالینی در بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید، قرص ژلوفن 400 در کنترل علائم و نشانه های فعالیت بیماری قابل مقایسه با ایندومتاسین بوده و با کاهش آماری قابل توجهی از عوارض جانبی خفیف تر گوارشی و CNS همراه است.

قرص ژلوفن 400 ممکن است در ترکیب با نمک های طلا و/یا کورتیکواستروئیدها استفاده شود.

مطالعات کنترل شده نشان داده اند که قرص ژلوفن 400 مسکن موثرتری نسبت به پروپوکسیفن برای تسکین درد اپیزیوتومی، درد پس از کشیدن دندان و برای تسکین علائم دیسمنوره اولیه است.

در بیماران مبتلا به دیسمنوره اولیه نشان داده شده است که قرص ژلوفن 400 باعث کاهش سطح فعالیت پروستاگلاندین در مایع قاعدگی و کاهش فشار داخل رحمی در حالت استراحت و فعال و همچنین دفعات انقباضات رحمی می شود. مکانیسم احتمالی اثر، مهار سنتز پروستاگلاندین است نه صرفاً ایجاد بی‌دردی.

قرص ژلوفن 400 در ژلوفن 400 به سرعت جذب می شود. حداکثر سطح سرمی ژلوفن 400 معمولاً یک تا دو ساعت پس از تجویز به دست می آید. با دوزهای منفرد تا 800 میلی گرم، یک رابطه خطی بین مقدار داروی تجویز شده و ناحیه یکپارچه زیر غلظت سرمی دارو در مقابل منحنی زمان وجود دارد. با این حال، بیش از 800 میلی گرم، سطح زیر منحنی کمتر از میزان افزایش دوز افزایش می یابد. شواهدی دال بر تجمع دارو یا القای آنزیم وجود ندارد.

تجویز قرص ژلوفن 400 چه در شرایط ناشتا یا بلافاصله قبل از غذا، نمایه های غلظت-زمان سرمی ژلوفن 400 کاملاً مشابهی را به دست می دهد. هنگامی که قرص ژلوفن 400 بلافاصله بعد از غذا تجویز می شود، سرعت جذب کاهش می یابد اما میزان جذب کاهش قابل توجهی ندارد. فراهمی زیستی دارو با حضور غذا به حداقل می رسد.

یک مطالعه فراهمی زیستی نشان داده است که وقتی قرص ژلوفن 400 همراه با یک آنتی اسید حاوی هیدروکسید آلومینیوم و هیدروکسید منیزیم تجویز می شد، هیچ تداخلی در جذب ژلوفن 400 وجود نداشت.

ژلوفن 400 به سرعت متابولیزه شده و از طریق ادرار دفع می شود. دفع ژلوفن 400 تقریباً 24 ساعت پس از آخرین دوز کامل می شود. نیمه عمر سرم 1.8 تا 2.0 ساعت است.

مطالعات نشان داده است که پس از مصرف دارو، 45% تا 79% از دوز در ادرار در عرض 24 ساعت به عنوان متابولیت A (25%)، (+)-2-[p-(2hydroxymethyl-propyl) فنیل] بازیابی شد. اسید پروپیونیک و متابولیت B (37٪)، (+) -2-[p-(2کربوکسی پروپیل) فنیل] اسید پروپیونیک. درصد ژلوفن 400 آزاد و مزدوج به ترتیب تقریباً 1% و 14% بود.

انتهای مطلب

4/5 - (2 امتیاز)

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x