پیشرفت شخصی

چرا از فیلم های ترسناک می‌ترسیم؟

اغلب ما با وجود اینکه کاملا میدانیم که چی می‌بینیم یا می‌خوانیم یک داستان است، اما باز هم می‌ترسیم علت اینکه چرا از فیلم های ترسناک می‌ترسیم می‌تواند به یک مشکل در بطن ما اشاره داشته باشد که امروز به آن خواهیم پرداخت با سایت پارت نیوز همراه باشید.

به گزارش پارت نیوز؛ اغلب ما با وجود اینکه کاملا میدانیم که چی می‌بینیم یا می‌خوانیم یک داستان است، اما باز هم می‌ترسیم علت اینکه چرا از فیلم های ترسناک می‌ترسیم می‌تواند به یک مشکل در بطن ما اشاره داشته باشد که امروز به آن خواهیم پرداخت با سایت پارت نیوز همراه باشید. اما ترس ما به علت های مختلفیی رخ می‌دهند.

چرا از فیلم های ترسناک می‌ترسیم؟

ما فیلم‌های ترسناک را می‌بینیم در حالی که هدف اصلی هر فیلم ترسناک شوک، ترساندن، تحریک و برانگیختن انزجار از طریق مجموعه ای از سناریو و تصاویر ترسناک است، با این وجود، مخاطبین تمایل عجیبی به تماشای داستان‌های وحشتناک دارند و احساس ترس و تهدید دارند.

بر اساس نظریه هیومین، «به نظر می‌رسد لذتی غیرقابل پاسخگویی است که تماشاگران یک تراژدی خوش نوشته از غم و اندوه، وحشت، اضطراب و سایر احساساتی که به خودی خود ناخوشایند و ناراحت‌کننده هستند، دریافت می‌کنند».

علم روانشناسی درباره این موضوع که چرا از فیلم های ترسناک می‌ترسیم، نشان می دهد که علاقه به تماشای فیلم های ترسناک در دوران بچگی به وجود می‌آید. مطالعه ای توسط کتابخانه ملی پزشکی نشان می دهد که فقدان همدلی و ترس اغلب باعث می شود بزرگسالان در حال رشد از تماشای فیلم های ترسناک لذت ببرند، در حالی که کودکان کوچکتر از محرک های نمادین می ترسند و کودکان بزرگتر از محرک های واقعی یا قابل لمس می ترسند.

نوئل کارول، فیلسوف آمریکایی، در خصوص آن که چرا از فیلم های ترسناک می‌ترسیم نکته ای متفاوت توضیح می دهد که لذت در درجه اول از ساختار و طرح داستان ناشی می شود، “که ناگزیر حول فرآیند افشاگری و تایید است که از نظر شناختی رضایت بخش است.”

ساخت ژانر وحشت در سینما

چرا از فیلم های ترسناک می‌ترسیم؟

طبق چندین مطالعه و متون، ژانر ترسناک اغلب برای ترساندن انسان طراحی شده است زیرا “برای بقای ما سودمند است”. از طرف دیگر، «هنر وحشت» وجود دارد که به ترس خیالی موجود در فیلم های ترسناک اشاره می کند.

وقتی به تماشای فیلم‌ ترسناک می نشینیم، در اصل در پی هیجان ارزان هستیم. مانند سوارشدن بر یک ترن هوایی، فیلم‌های وحشتناک این امکان را برای ما فراهم می کنند که احساسات بیشتری را در امنیتی نسبی تجربه نماییم. تست های تصویرداری که از مغز انجام شده اند ثابت کرده اند که شبکه‌های عصبی که اضطراب و ترس را کنترل می کنند در اشخاصی که درحال تماشای فیلم‌های وحشتناک هستند، فعال می باشد.

چرا از فیلم های ترسناک می‌ترسیم و برایمان خوشایند است؟ می‌‌تواند به علت آزاد شدن هورمون‌های استرسی مثل کورتیزول، دوپامین و آدرنالین در بدن، فرایندی می باشد است که خیلی از ما از به مراتب از آن لذت خواهیم برد. طبیعی است که فیلم‌های وحشتناک با هدف به وجود آمدن این فرایند بیولوژیکی جنگ یا گریز در مقابل خطر تصور شده تولید می‌شوند، ولی آن‌ها به چه طریق به این هدف دست پیدا می کنند؟

چرا از فیلم های ترسناک می‌ترسیم با اینکه جای هیچ شگفت زدگی نیست که فیلم‌های وحشتناک پر هستند از موجوداتی که انسان ها را زنده زنده می خورند. انسان‌ها می توانند که در حال حاضر همان گونه‌ی غالب بر روی کره زمین به حساب بیایند ولی در زمینه تکاملی از هنگامی که در خطر شکار شدن توسط موجودات غول پیکر و وحشتناک قرار گرفته، سالیان زیادی طی نشده است. ترس از بلعیده شدن یا مورد حمله قرار گرفتن توسط حیوانات، ریشه ‌ای کاملا عمیق در روان همه ما انسان ها داشته و دارد.

ترس از ناحیه سمعی و بصری

تماشای فیلم ترسناک

بررسی های ردیابی چشم ثابت کرده اند که حتی انسان های کم سن و سال نیز از بین تصاویر گوناگون حاوی اشیاء خطرناک یا بی‌ضرر (مثل ماری در حال حمله)، به‌ سرعت می‌توانند تصاویری که خطر ایجاد می کنند را پیدا نمایند. این مورد نشان از این دارد که انسان‌ها در برابر خطر از یک آگاهی ذاتی برخوردار هستند. در نتیحه، فیلم‌ های هیولا به شکلی کاملا موثر غریزه بقا را که در ما انسان ها به ‌عنوان گونه ای تکامل یافته می باشد پیدا نموده است و آن را تحریک می نماید. پس به پاسخ سوال چرا از فیلم های ترسناک می‌ترسیم درحال نزدیک شدن هستیم.

یکی از تاثیرگذارترین عناصر فیلم های ترسناک، صدا است، جایی که کارشناسان استدلال کرده اند که “وحشت در درجه اول یک رسانه مبتنی بر صدا است”  موسیقی و موسیقی متن تاثیر بالایی بر این دارند که چرا از فیلم های ترسناک می‌ترسیم. تحقیقات نشان می‌دهد که سبک‌های مختلف موسیقی می‌تواند بر درک احساسی آنچه در یک فیلم دیده می‌شود، بدون توجه به محتوا، تأثیر بگذارد.

یک جیغ کاملا غیرارادی که در هنگام تماشای فیلم ترسناک می‌کشیم، به طور کلی یک سیگنال است که آن را به دیگران ارسال می کنیم تا به آن ها بفهمانیم که خطر در حال نزدیک شدن است. به همین شکل، ترس از یک عفونت که با مرگ یا بیماری همراه می باشد، نوعی دیگر از ترس‌های عمیق انسانی می باشد که آن را از نسل های پیشین خود که دارویی برای رهایی از آن نداشتند، به عنوان ارث نگه داشته ایم.

نکته دیگر که باید به در رابطه با اینکه چرا از فیلم های ترسناک می‌ترسیم، توجه داشته باشیم این است که در همه فیلم‌های مشهور هیولاها مثل گرگ‌نماها، زامبی‌ها و خون ‌آشام‌ها شکارهای خود را گاز می‌گیرند. تجربه‌ی تعدادی از ما انسان‌ها در طول تاریخ باعث می‌شود که به شکل غریزی در مقابل برخورد با چنین مواردی بر روی صفحه‌ی نمایش کمی خود را به عقب بکشیم.

علائم بدن هنگام دیدن فیلم ترسناک؛ چرا از فیلم های ترسناک می‌ترسیم؟

افرادی که از تماشای فیلم ترسناک لذت می‌برند

تغییرات رفتاری بینندگان نیز از طریق آزمایش‌هایی مورد بررسی قرار گرفته‌اند که در آن شرکت‌کننده هنگام تماشای فیلم‌های ناخوشایند نشانه‌هایی از انجماد، تاب خوردن بدن و کاهش ضربان قلب را نشان می‌دهد.

تعلیق و حل تعلیق دو عاملی هستند که علاقه و کنجکاوی ما را برای تماشای فیلم های ترسناک تحریک می کنند. طبق مطالعه NLM، تعلیق به ایجاد تهدید، تنش ایجاد شده قبل از تجلی تهدید و حذف تهدیدها اشاره دارد. این به عنوان “تجربه ای از عدم قطعیت که ویژگی های لذت جویانه آن می تواند از مضر تا خوشایند متفاوت باشد” نامگذاری شده است.

افرادی که عاشق فیلم های ترسناک هستند استرس را متفاوت تجربه می کنند

به گفته مارگی کر، جامعه‌شناسی که ترس را مطالعه می‌کند و نویسنده کتاب جیغ: ماجراهای هیجان‌انگیز در علم ترس، می‌گوید، افرادی که بیشتر به دنبال احساسات هستند، ممکن است به دلیل نحوه تفسیر واکنش بدن به استرس، به سمت فیلم‌های ترسناک گرایش پیدا کنند . یک فیلم ترس آور ضربان قلب فرد را به سرعت بالا می برد و بدن احساس می کند که نیاز به صرف انرژی دارد.

کر گفت: “برخی ممکن است معنای مثبتی از آن بسازند – آنها احساس می کنند واقعاً زنده هستند، تقریباً مانند احساسی که شما بعد از یک کلاس بسیار شدید یوگا یا چیزی که تمام توجه را به بدن شما معطوف می کند.” برای افراد دیگر، ممکن است آن را تقریباً مانند حمله پانیک تفسیر کنند، جایی که احساس از دست دادن کنترل بر آنچه بدنشان انجام می دهد، می شود.

افرادی که از آنها متنفرند ممکن است بسیار حساس باشند

افراد بسیار حساس یا HSP ها می توانند به راحتی توسط محیط خود بیش از حد تحریک شوند و همچنین تمایل دارند نسبت به افراد معمولی همدل تر باشند. محققان HSP می گویند این بدان معناست که آنها ممکن است واکنش فیزیولوژیکی متفاوت یا شدیدتری نسبت به فیلم های خشن یا ترسناک داشته باشند .

ریشه آن که چرا از فیلم های ترسناک می‌ترسیم در کودکی

تماشای فیلم ترسناک در کودکان - ترس در کودکان

افرادی که در جوانی تجربیات مثبتی با آنچه که محققان آن را “محرمانه ترسناک” می نامند – تجربه ای که مبهوت کننده است، اما به ترس واقعی کمک نمی کند – داشته اند، از قبل یک مفهوم درونی دارند که برخی از فعالیت های ترسناک را به شیوه ای هیجان انگیز چارچوب بندی می کند.

“اگر والدین آنها در کودکی آنها را در معرض مقدار مناسب یا نوع “سرگرمی” قرار می دادند – برای مثال آنها را برای دیدن “آن” نبرید، قبل از اینکه ایده خوبی از اینکه چه نوع هیولاهایی واقعی هستند یا نه. او توضیح داد که قرار دادن آنها در معرض ترن هوایی خیلی زود – می تواند تأثیر بگذارد که آیا مردم کل ژانر را دوست دارند یا نه.

برخی از افراد به فیلم های ترسناک به عنوان راهی برای ارتباط با دیگران نگاه می کنند.

وقتی فیلم های ترسناک با عزیزانشان به اشتراک گذاشته می شود برای برخی افراد لذت بخش است.

کر گفت: «این می تواند واقعاً یک تجربه پیوند اجتماعی فوق العاده باشد. “ما می دانیم که پیوندهایی که اغلب تحت استرس ایجاد می کنیم، شدیدتر است، به خصوص با افرادی که قبلاً با آنها ارتباط مثبت داریم. بنابراین اگر با دوستان خود می روید و کاری سرگرم کننده، شدید و ترسناک انجام می دهید، در نهایت شکل می گیرید. خاطرات لایه لایه تر و غنی تر.”

به عبارت دیگر، اینکه آیا شخصی دوست دارد یک دلقک خزنده را روی صفحه نمایش بزرگ تماشا کند یا نه، همه به مجموعه ای از عوامل بستگی دارد، که بیشتر آنها کمی خارج از کنترل آن‌ها هستند.

پایان مطلب/س.آ

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x