خودرو

امکانات و مشخصات فنی جک J4 + قیمت و عکس

جک J4 یکی از سدان‌های جمع و جوری است که هم‌زمان با رقبای چینی‌اش F3 به بازار ایران رسید. برای آشنایی بیشتر با این خودرو با ما همراه باشید.

به گزارش پارت نیوز؛ پیش از ورود جک J4 در سال ۹۷، کرمان موتور جک J3 و جک J5 را روی خط مونتاژ داشت که به ترتیب در سال‌های ۱۳۹۳ و ۱۳۹۶ به پایان کار خود رسیدند.

جک J4 در سال ۲۰۱۲ با نام Heuye A30 در نمایشگاه گوانژو رونمایی شد و سال ۲۰۱۳ به دست مشتریان چینی رسید، اما رانندگان ایرانی ۳ سال بعد توانستند پشت فرمان ارزان‌ترین سدان کرمان موتور بنشینند. در این مقاله قصد داریم به معرفی مشخصات فنی این خودرو پردازیم.

امکانات و مشخصات جک J4

معرفی جک J4

این خودرو یک سدان جمع‌وجور و بی‌ادعای شهری است که ازنظر ابعاد در جایگاهی میان J3 و J5 قرار می‌گیرد و روی کاغد مشخصاتی کاملاً معمولی ارائه می‌کند اما به‌واسطه قیمت رقابتی و کیفیت قابل قبول خود (به نسبت سطح قیمتی) شما را راضی نگاه خواهد داشت. مثلاً از نظر طراحی (بخصوص داخلی) شرایط قابل قبولی دارد، شتاب و کشش کافی را در اختیارتان قرار خواهد داد و با مصرف سوخت مناسب و کیفیت سواری مطلوب قادر است در رده خود، کارآمد ظاهر شود.

برخلاف ابعاد نسبتاً کوچکش از فضای داخلی و صندوق عقب به نسبت جاداری هم برخوردار است و با 5 ستاره ایمنی از موسسه CNCAP چین، خودرو تقریباً امن و مطمئنی نشان می‌دهد. البته متاسفانه ایربگ‌های جانبی و پرده‌ای از نسخه‌های وطنی حذف شده‌اند و در نتیجه امنیت کلی ماشین (به ویژه در تصادف‌های جانبی) کاهش یافته اما با این حال همچنان می‌شود از ساختار مستحکم شاسی و بدنه J4 ابراز رضایت نمود.

هرچند متاسفانه ایربگ‌های جانبی تنها آپشن کسر شده از این محصول نیستند بلکه کرمان‌ موتور در راستای پایین نگاه داشتن قیمت، اقدام به حذف گزینه‌های دیگر نظیر نمایشگر مرکزی، سانروف و استارتر دکمه‌ای و بسیاری موارد دیگر نیز نموده است تا فرزند کوچک جک ازنظر سطح امکانات، شرایطی معمولی داشته باشد.

مشخصات جک J4

زیر کاپوت J4  یک پیشرانه 4 سیلندر تنفس طبیعی کوچک به حجم 1.5 لیتر قرارگرفته که به 16 سوپاپ با سیستم متغیر VVT تجهیز شده و قادر است در بهترین حالت 103 اسب بخار قدرت (دور موتور 6000) و 146 نیوتن‌متر گشتاور (دور موتور 4500) تولید نماید.

وظیفه انتقال قدرت هم بر عهده یک گیربکس ضریب پیوسته قرارگرفته که نیروی حاصله را به چرخ‌های جلویی منتقل می‌کند. چنین مشخصاتی روی کاغذ چندان عالی به نظر نمی‌رسند و ممکن است انتظار رفتاری کند را از J4 داشته باشید اما هماهنگی بسیار خوب میان موتور و گیربکس در کنار وزن نسبتاً سبک حدود 1100 کیلوگرمی ماشین باعث شده که پس از تاخیر کوتاه اولیه (که طبیعت جعبه‌دنده‌های CVT است) شاهد بهبود محسوس شتاب گیری باشیم و کشش ماشین هم انصافاً راضی‌کننده است.

در واقع J4 شاید شتاب اعجاب‌انگیزی نداشته باشد اما به نسبت انتظاری که از یک خودرو اقتصادی 1.5 لیتری اتمسفریک آن هم با جعبه‌دنده CVT می‌رود شرایط خوبی دارد و از پس بسیاری از رقبای هم‌رده خودش برمی‌آید.

جک J4 کرمان موتور - سفید رنگ

جدول مشخصات فنی جک J4

نام خودرو جک J4
کشور سازنده چین
سال طراحی 2014
موتور 4 سیلندر 16 سوپاپه
حجم موتور 1499 سی سی
تنفس موتور تنفس طبیعی
انتقال نیرو دیفرانسیل جلو
حداکثر قدرت 103 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور 146نیوتن متر در 4500 دور در دقیقه
جعبه دنده CVT
شتاب 0تا100 13.5 ثانیه
حداکثر سرعت 180 کیلومتر در ساعت
وزن 1110 کیلوگرم
اندازه 4335 طول – 1725 عرض – 1505 ارتفاع
فاصله بین دو محور 2560 میلی‌متر

داخل جک J4

ممکن است برخی افراد از کمپانی جک به دلیل کپی کاری طراحی داخلی J4 از روی هیوندای اکسنت گلایه کنند اما واقعیت این است که در رده خودروهای اقتصادی، اصالت آن‌قدرها هم اهمیت ندارد و همین که خودروساز چینی موفق شده با قیمتی قابل‌قبول، یک کابین زیبا، کارآمد و ارگونومیک را برای سرنشینان مهیا سازد قابل ستایش است.

حال اگر این دیزاین مناسب، با الگوبرداری از سدان محبوب هیوندای صورت گرفته باز هم (حداقل از دیدگاه من) اشکالی ندارد. البته کمبود برخی امکانات رفاهی رایج در این رده در کنار متریال خشک بکار رفته در داخل کابین به ما یادآوری می‌کنند که با خودرویی اقتصادی و رده پایین‌تر از امثال اکسنت سروکار داریم اما به غیر از این دو مورد، مشکل خاص دیگری در داخل اتاق J4 روئیت نمی‌گردد.

صندلی‌ها نیز برای 4 سرنشین بزرگسال و یک کودک نسبتاً راحت به نظر می‌رسند و صندوق عقب جادار ماشین در سفرهای خانوادگی کاربردی ظاهر می‌شود. البته در این رده قیمتی خودروهای بزرگ‌تر و جادارتری نظیر آریو نیز موجود است اما J4 هم به نسبت ابعاد بدنه، فضای قابل قبولی ارائه می‌کند.

کابین جک J4- داخل جک

طراحی جک J4

این خودرو ظاهری ساده دارد که شاید در ابتدا رضایت کامل شما را جلب نکند اما کافی است نگاهی به رقبای قیمتی این محصول داشته باشید تا به همین طراحی ساده علاقه‌مند شوید. در واقع خودروهای بسیار قدیمی و تکراری نظیر تندر و پارس اتوماتیک در این رده حضور دارند که ما را به نماینده جک امیدوار نگاه داشته‌اند.

بخصوص که چراغ‌های بادامی خوش‌استایل، سپرهای اسپرت و جلوپنجره کرومی عریض، ظاهری نسبتاً مدرن را به J4 بخشیده‌اند و خطوط برجسته کناری این مجموعه را تکمیل نموده است.

البته مشکلاتی مثل عدم تناسب میان عرض و ارتفاع خودرو در کنار کوچک بودن سایز رینگ‌ها باعث شده‌اند که چهره کلی ماشین در برخی زوایا قدری ناهماهنگ به چشم آید ولی اگر خیلی سخت‌گیر نباشید می‌توانید نمره قبولی را به ظاهر J4 اعطا کنید.

موتور جک J4

برای سیستم تعلیق هم در قسمت جلو از نوع رایج مک‌فرسون و عقب باز و جناغی استفاده شده است که این مجموعه درکل سواری نرم و قابل‌قبولی برای ماشین تدارک دیده‌اند. البته سرنشینان جلوئی J4 حس راحتی بیشتری را تجربه می‌کنند چرا که تعلیق عقب در مواجهه با دست‌اندازهای تند و تیز مقداری کوبش دارد اما با این حال می‌توان کیفیت سواری نماینده جک را به نسبت رقبا مناسب ارزیابی نمود.

هرچند نرمی سیستم تعلیق در پیچ‌های تند به حرکات عرضی و گهواره‌ای منجر شده و ترکیب این قضیه با نبود سیستم کنترل پایداری الکترونیکی، هندلینگ ماشین را در سطح بسیار معمولی نگاه داشته است. ترمزها نیز با اینکه در هنگام رانندگی عادی، قدرتمند به نظر می‌رسند اما نمی توانند نمره کامل را دریافت کنند چراکه برای چرخ‌های عقب از نوع کاسه‌ای استفاده شده و این در حالی است که اکثر رقبای J4 در هر چهار چرخ از مدل دیسکی بهره می‌برند.

موتور جک J4

امکانات و تجهیزات جک J4

جک J4 از امکانات رفاهی و ایمنی نظیر:

  • فرمان برقی مجهز به کلیدهای کنترل سیستم صوتی
  • شیشه‌ها و آینه‌های جانبی برقی
  • روکش‌های چرمی، کروزکنترل
  • کامپیوتر سفری
  • تنظیم ارتفاع نور چراغ‌های جلو از داخل
  • سنسور نور
  • چراغ مشایعت
  • سامانه نظارت بر فشار باد تایرها
  • کیسه هوا برای راننده و سرنشین کناری

ترمزهای ضد قفل مجهز به سیستم توزیع الکترونیکی نیرو میان چرخ‌ها و مواردی از این دست بهره می‌برد. البته در این لیست کمبودهایی نظیر سانروف و نمایشگر مرکزی روئیت می‌شوند اما بااین‌حال همچنان می‌شود از جک J4 به‌عنوان خودرویی کامل‌تر از امثال تندر 90 یاد نمود.

مزایا و معایب جک J4

البته اگر قرار بر مقایسه با خودروهایی نظیر تندر پلاس باشد همچنان می‌شود J4 را خودرویی مجهز دانست، بخصوص که برخی آپشن‌های مهم نظیر کروزکنترل، فرمان برقی، سنسور نور و TPMS همچنان در لیست امکانات ماشین دیده می‌شوند.

از دیگر نکات مثبت J4 می‌توان به مواردی نظیر: دید پیرامونی مناسب و ارگونومی مطلوب کابین، استفاده از زنجیر تایم بجای تسمه پلاستیکی و هماهنگی مناسب جعبه‌دنده با موتور اشاره نمود. هرچند در این بین مشکلاتی نظیر هندلینگ متوسط، نبود سیستم کنترل پایداری الکترونیکی و ترمزهای کاسه‌ای عقب نیز وجود دارند که باید با آن‌ها کنار بیائید. ضمناً بازار دست دوم J4 به‌اندازه برخی از رقبایش پررونق نیست اما ممکن است این قضیه در گذر زمان تغییر یابد.

قیمت جک J4- قرمز

قیمت جک J4

قیمت کارخانه این خودرو 552 میلیون و 593 هزار تومان است. همچنین قیمت J4 در بازار 900 میلیون تومان می‌باشد.

انتهای مطلب

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x