گردشگری

با کاخ های دیدنی تهران آشنا شوید

تهران به‌واسطه این که در سلسله‌های متفاوتی به عنوان پایتخت انتخاب شده است، کاخ‌های زیادی نیز دارد و سالانه گردشگران بسیاری از این کاخ‌ها دیدن می‌کنند. هر کدام از کاخ های تهران، متعلق به دوره خاصی از تاریخ بوده و به همین خاطر، معماری و آثار متفاوتی را در آن‌ها مشاهده خواهید کرد. در این مطلب قصد داریم تا از کاخ سعدآباد تهران گرفته تا کاخ نیاوران را به شما معرفی کرده و اطلاعاتی جالب را در اختیارتان قرار دهیم.

کاخ سعد آباد

اگر به دنبال مجموعه‌ای باشکوه در شمال تهران می‌گردید، کاخ سعد آباد بهترین گزینه است. وسعت این کاخ به ۱۱۰ هکتار می‌رسد و قسمتی از آن توسط شاهان قاجار و قسمتی از آن توسط شاهان پهلوی ساخته شده است. به‌خاطر قرارگیری در دامنه رشته‌کوه البرز و در بر گرفتن مساحت زیادی از جنگل‌های طبیعی، قطعا آب‌وهوای بسیار بی‌نظیری را در محیط این کاخ تجربه خواهید کرد.

مجموعه سعدآباد از ۱۸ کاخ مختلف تشکیل شده که قدیمی‌ترین آن‌ها، کاخ احمد شاه و جدیدترین آن‌ها، کاخ لیلا پهلوی است که البته امروزه به‌عنوان موزه آبکار شناخته می‌شود. جالب است بدانید که در دوره پهلوی، هر یک از کاخ‌های مجموعه سعدآباد به یکی از اعضای این خانواده تعلق داشت و تمامی خاندان در این کاخ زندگی می‌کردند.

امروزه تعدادی از کاخ‌های سعدآباد از جمله کاخ ملکه مادر در اختیار نهاد ریاست جمهوری قرار دارند. با این اوصاف می‌توان گفت که مجموعه سعدآباد یکی از مهم‌ترین مکان‌های سیاسی کشور محسوب می‌شود؛ چرا که تاکنون ۳ دوره تاریخی را به‌ خود دیده و در تمامی این ادوار به‌عنوان مرکزی حکومتی به‌کار گرفته شده است.

لازم به ذکر است که تعداد زیادی از کاخ‌های این مجموعه به‌عنوان موزه نیز استفاده می‌شوند و آثار فوق‌العاده‌ای در آن‌ها قرار دارند. برای مثال، کاخ سفید که محل اقامت محمدرضا پهلوی بوده است، به‌عنوان موزه ملت استفاده می‌شود و در کاخ اشرف پهلوی، مجموعه‌ای از ظروف سنتی و سلطنتی نگهداری می‌شوند.

با کاخ های دیدنی تهران آشنا شوید 2

کاخ نیاوران

یکی دیگر از زیباترین کاخ‌های تهران که حتما باید از آن بازدید کنید، کاخ نیاوران است. کاخ نیاوران در باغی به همین نام واقع شده که توسط فتحعلی شاه قاجار تاسیس شد. این باغ به‌خاطر قرارگیری در منطقه‌ای خوش‌ آب‌وهوا، همواره مورد توجه شاهان بسیاری بوده و در هر یک از دوره‌های قاجار و پهلوی از آن استفاده شده است. جالب است بدانید که به دلیل نزدیک بودن این باغ به یک نیزار، فتحعلی شاه قاجار آن را «نی آوران» نامید که بعدها با گذشت زمان به نیاوران تبدیل شد.

بعد از فتحعلی شاه، محمد شاه یک عمارت در این مجموعه احداث کرد و سپس ناصرالدین شاه، کاخ صاحبقرانیه را در این باغ ساخت. سرانجام در سال ۱۳۳۷، بنای کنونی کاخ نیاوران توسط محمدرضاشاه پهلوی احداث شد. ساخت این بنا حدود ۹ سال به‌طول انجامید و در ابتدا، قرار بود که محل سکونتی برای مهمانان خارجی باشد اما با گذشت زمان، محمدرضا پهلوی به همراه خانواده‌اش در آن ساکن شدند.

معماری این کاخ برعهده محسن فروغی (یکی از اولین معماران مدرن ایران و فرزند محمدعلی فروغی) بود و تعداد زیادی از هنرمندان از جمله استاد عبداللهی (گچ‌بر) در ساخت کاخ نیاوران همکاری داشته‌اند. به همین دلیل اگر به دنبال مجموعه‌ای باشکوه در شمال تهران هستید، کاخ نیاوران می‌تواند انتخاب خوبی باشد.

لازم به ذکر است که علاوه بر کاخ، می‌توانید از موزه‌های مختلفی از جمله موزه جهان‌نما، موزه حوضخانه و موزه خودرو نیز دیدن کنید.

کاخ گلستان

برخلاف تصور بسیاری از مردم که کاخ سعدآباد را قدیمی‌ترین کاخ تهران می‌دانند، کاخ گلستان از همه کاخ‌ها قدیمی‌تر بوده و اولین پی‌ریزی آن مرتبط با دوره زندیه است. البته اساسی‌ترین تغییرات و ساخت‌وسازها در این کاخ، مرتبط با دوره قاجار بوده و شاهان زندیه فرصت زیادی برای اقامت در کاخ گلستان را نداشتند.

هنگامی که فتحعلی شاه می‌خواست در این کاخ تاجگذاری کند، تغییرات بسیاری در آن ایجاد کرد و به نوعی می‌توان گفت که کاخ گلستان جلایی دوباره یافت. علاوه بر این، تاجگذاری ناصرالدین شاه نیز در همین مجموعه انجام گرفت. ناصرالدین شاه به‌خاطر سفرهای زیادی که به کشورهای اروپایی داشت و تاثیرات فراوانی که از آن‌ها می‌گرفت، تغییرات زیادی را در کاخ گلستان ایجاد کرد و سبک‌های معماری جدیدی را به آن افزود. همچنین یک سنگ قبر بسیار مجلل نیز از ناصرالدین شاه در این کاخ قرار دارد که البته به‌خاطر ترور شدن و به‌خاک سپاری سریع وی، این سنگ روی قبر اصلی نصب نشد و امروزه در کاخ گلستان به عنوان یک اثر هنری نگهداری می‌شود.

در دوره مظفرالدین شاه تا احمد شاه، با این که تغییر خاصی در این کاخ ایجاد نشد، اما وقایع سیاسی مهمی از جمله انقلاب مشروطه در آن رخ داد. امروزه تصاویری و عکس‌برداری‌های خاصی از آن دروان در این کاخ نگهداری می‌شوند و می‌توانید از آن‌ها بازدید کنید.

علاوه بر این، لازم به ذکر است که تاجگذاری رضاشاه و محمدرضاشاه پهلوی نیز در همین کاخ انجام شده و به همین خاطر از لحاظ رخدادهای سیاسی و مهم، کاخ گلستان را می‌توان یکی از خاص‌ترین مکان‌های ایران دانست.

کاخ گلستان

تهیه بلیط، رزرو هتل و سفر به تهران

اگر قصد برنامه‌ریزی و سفر به تهران را دارید و می‌خواهید از کاخ‌های این شهر از جمله کاخ سعدآباد دیدن کنید، پیشنهاد می‌کنیم تا از چند هفته قبل از شروع سفرتان، بلیط قطار و هتل خود را رزرو نمایید؛ چرا که معمولا گردشگران زیادی به تهران رفت‌وآمد می‌کنند و به همین دلیل گاهی اوقات پیدا کردن بلیط و هتل بسیار دشوار خواهد بود.

امروزه آژانس‌های مسافرتی زیادی در زمینه ارائه خدمات گردشگری فعالیت می‌کنند و می‌توانید خدمات مورد نیازتان را از هر کدام از آن‌ها دریافت کنید؛ اما پیشنهاد می‌کنیم که اگر قصد دارید تا سفری راحت و امن را پشت سر بگذارید، تمامی خدمات‌تان را از فلای‌تودی دریافت نمایید.

فلای‌تودی بزرگ‌ترین آژانس مسافرتی کشور بوده و امروزه نه‌تنها قابلیت رزرو بلیط هواپیما و بلیط قطار تهران را فراهم کرده است، بلکه کاربران این مجموعه می‌توانند نسبت به رزرو هتل در هر یک از نقاط جهان نیز اقدام کنند. علاوه بر این، امکان تهیه بیمه مسافرتی و دریافت انواع مختلف ویزا نیز توسط فلای‌تودی فراهم شده‌ است و در واقع برای داشتن سفری به‌یادماندنی و لذت‌بخش، به هیچ چیز غیر از فلای‌تودی نیاز نخواهید داشت.

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x