گردشگری
ترند

معرفی جاهای دیدنی پارک جنگلی سیسنگان + مکان های تفریحی، اقامت و آدرس

عمده دلیل سفر به پارک جنگلی سیسنگان، دیدن منظره ساحلی، دریا و یا مناظر طبیعی و جنگلی است که از زیباترین مناظر شمال ایران به شمار می‌رود. در ادامه با معرفی این مجموعه تفریحی با شما همراه هستیم.

به گزارش پارت نیوز؛ پارک جنگلی سیسنگان که در ابتدا با هدف حفاظت از گونه های نادر شمشاد و سایر گونه های گیاهی و جانوری تاسیس شد؛ اما به تدریج امکانات و جاذبه های دیگری به آن اضافه شد و این پارک را به یکی از مشهورترین پارک های جنگلی و ساحلی مازندران تبدیل کرد. البته سی سنگان هنوز تنها ذخیره گاه بزرگ شمشاد در ایران و خاورمیانه به شمار می رود و مساحت زیادی از پوشش گیاهی جنگلی و ساحلی را به خود اختصاص داده است.

آشنایی با پارک جنگلی سیسنگان

طبیعت جنگل سیسنگان

پارک جنگلی سی سنگان که در 35 کیلومتری نوشهر قرار دارد، در سال 1344 و با پیشنهاد و طراحی مهندس آشتیانی ایجاد شد و نامش از آن زمان بر سر زبان ها افتاد. پارک جنگلی که از شمال به دریای خزر، از جنوب به کوه های البرز، از غرب به روستای توسکاتک و از شرق به روستای صلاح الدین کلا منتهی می شود و مساحت کلی آن ۶۰۲ کیلومترمربع است.

معرفی اطراف پارک جنگلی سیسنگان

از گونه های مشهور موجود در پارک جنگلی سی سنگان به غیر از شمشاد می توان به بلوط هایی اشاره کرد که گاه ارتفاع آنها به 10 متر نیز می رسد؛ بلوط هایی که سایه‌سار خود را بر کرانه دریای خزر پهن کرده و نقش و نگار خاصی به طبیعت ساحلی پارک می دهند. در کنار اینها، این پارک محلی برای نگهداری از گونه های متنوع درختچه خشبی، علفی و جانوری نیز هست.

اما از سمت دریا که به سمت جنگل پارک حرکت می کنیم بر ارتفاع پارک افزوده می شود و در بالاترین نقطه، ارتفاع آن به ۵۰ متر می رسد. این پارک از بهترین و با ارزش ترین پارک های طبیعت گردی موجود در ایران به شمار می رود که هم در بخش ساحلی و هم در بخش جنگلی خود امکانات اقامتی و رفاهی خوبی برای رفاه حال گردشگران فراهم کرده است.

جنگل‌های مختلفی در شمال وجود دارند که در این میان می‌توان به پارک جنگلی سیسنگان، جنگل آب پری، جنگل شیخ موسی و جنگل جوارم اشاره کرد. پارک جنگلی سیسنگان یکی از بهترین و جذاب‌ترین پارک‌های جنگلی در استان مازندران است. با توجه به پوشش گیاهی فوق العاده و بی نظیری که دارد و همچنین امکانات رفاهی عالی و درجه یک آن باعث شده تا بسیاری از گردشگران برای بازدید از این مجموعه‌ی بی همتا به پارک جنگلی سیسنگان مراجعه کنند.

از مشخصات قابل توجه این پارک جنگلی می توان به وسیع بودن و قرارگرفتن در کنار دریا اشاره کرد. ما در این مقاله از لیدوماتریپ شما را با پارک جنگلی سیسنگان و ویژگی‌ها، امکانات، بخش های مختلف و جاذبه‌ها و رستوران ها و اقامتگاه های نور و در اطراف این پارک جنگلی آشنا می‌کنیم.

در مورد نام گذاری این منطقه به سیسنگان روایت بسیار معروفی وجود دارد. یکی از این روایت‌ها، داستان ملکه چهل گیس است. طبق این داستان، در زمان‌هایی بسیار دور، ملکه‌ای با نام شیمای چهل گیس بر سرزمین (فرش-واد-گر)، (سبزه زار-کوه-دریا) حکومت می‌کرد. افراسیاب، پادشاه توران که در جنگ با ایرانیان، بر سر راه خود به این سرزمین رسیده بود با این ملکه پیمان دوستی می‌بندد. منوچهر تازی، فرزند ایرج بعد از ماجراجویی‌های بسیار و گرفتن انتقام خون پدر و کشته شدن عموهایش، سلم و تور، به سرزمین خود (فرش-واد-گر) بازگشت.

او که از خبر عهد دوستی ملکه با افراسیاب بسیار خشمگین شده بود، آب سد ماز کجور را رها می‌کند تا به سمت جلگه بیاید. سیلاب، سنگ و گل رودخانه تا فرسنگ‌ها لشگریان افراسیاب و شیما را با خود برده و در دریا غرق می‌کند. از این پس این سرزمین به نام سرزمین سیل و سنگان یا “سی سنگان” مشهور شد.

جنگل سیسنگان کجاست؟طبیعت پارک جنگلی سیسنگان

پارک جنگلی سیسنگان در ۳۵ کیلومتری شهر نوشهر قرار گرفته و در سال ۱۳۴۴ با طراحی مهندس آشتیانی احداث شد و از آن زمان به شهرت رسید. این مجموعه از سمت شمال به دریای خزر، از سمت جنوب به کوه های البرز منتهی می‌شود و مساحت آن ۶۰۰ کیلومتر مربع است. همچنین در غرب این پارک روستای توسکاتک و در شرق آن روستای صلاح الدین قرار گرفته اند.

پارک جنگلی سیسنگان گذشته با این هدف تاسیس شد که از گونه های خاص شمشاد و دیگر گونه های جانوری حفاظت شود. اما پس از گذشت مدت زمان کوتاهی نسبت به استقبال بی نظیر مردم، امکانات ویژه و جاذبه های دیگری به آن اضافه شد و این پارک را به یکی از بهترین پارک های جنگلی و ساحلی استان مازندران تبدیل کرد. این پارک جنگلی در طول سال، میزبان بسیاری گردشگران و مسافرینی است که از اقصی نقاط کشور و حتی خارج از کشور به این شهر سفر می کنند می باشد.

لازم به ذکر است که سیسنگان نوشهر هنوز هم بزرگترین ذخیره گاه شمشاد در ایران و حتی خاورمیانه محسوب می‌شود. مساحت قابل توجهی از پوشش گیاهی در کنار ساحل فوق العاده‌ای را به خود اختصاص داده است.

به غیر از درختچه‌های شمشاد که به وفور در همه جای پارک جنگلی سیسنگان روییده‌اند، درختان بلوط تنومندی که ارتفاع آن ها حتی به ۱۰ متر نیز می رسد، توجه هر بیننده ای را به خود جلب می کند. سایه این درختان و صدای حرکت سنجاب ‌هایی که در این مکان زندگی می‌ کنند روح طبیعت را در این مجموعه زنده کرده و می توانید ساعت‌ها در این پارک جنگلی قدم بزنید و استراحت کنید.

سیسنگان یکی از مهم‌ترین و با ارزش‌ترین پارک‌های جنگلی در ایران است که در تمامی بخش‌های آن امکانات رفاهی و اقامتی مناسبی برای راحتی مسافران فراهم کرده است. جالب است بدانید از سمت دریا که به بخش جنگلی پارک می‌روید، ارتفاع از سطح دریا به ۵۰ متر می‌رسد. این ارتفاع بین جنگل و دریا در یک مجموعه به همراه تمامی امکانات تفریحی موجب شده بیش از پیش مورد علاقه‌ی گردشگران داخلی و خارجی قرار بگیرد.

در حقیقت ساحلی که رو به روی جنگل سیسنگان قرار دارد را ساحل سیسنگان نام داده‌اند. جنگل و ساحل در حقیقت تنها به اندازه عرض جاده با یکدیگر فاصله دارند و این تقابل، واقعا مثال زدنی است. تصور کنید زمانی که در دل جنگل هستید، نسیم دریا به صورت شما می‌وزد. این واقعا حسی وصف نشدنی است که حتما باید آن را تجربه کنید تا متوجه شوید. به دلیل نزدیکی دریا و جنگل، آب و هوای این منطقه بسیار پاک و تقریبا عاری از هرگونه آلودگی است. از حیوانات پارک جنگلی سیسنگان می‌توان به خرس قهوه‌ای، گراز، گربه و وحشی  اشاره کرد.

پارک جنگلی سیسنگان کجاست؟

پاییز پارک جنگلی سیسنگان

این پارک جنگلی در ۳۰ کیلومتری جاده‌ی نوشهر به نور واقع شده و از شمال به دریای خزر، از جنوب به رشته کوه‌های البرز، از غرب به روستای توسکاتک و از شرق به روستای صلاح الدین محدود می‌رسد. فاصله چالوس تا جنگل سیسنگان ۴۵ کیلومتر است.

آدرس: استان مازندران، ۳۰ کیلومتری نوشهر

بخش ساحلی دارای مساحتی در حدود ۳۰ هکتار می‌باشد که در حاشیه جاده قرار گرفته است که درختان و درختچه‌هایی چون توسکا، لرگ، بلوط، آزاد، لیلکی، انجیر، داغداغان، انار، ازگیل، سرخ ولیک، گوجه جنگلی، توت، سیاه تلو، سیاه ال و سیاه اربه در آن خود نمایی می‌کند.

دیدنی های اطراف پارک جنگلی سیسنگان

پارک سیسنگان در منطقه‌ای بسیار زیبا و تماشایی قرار گرفته است؛ از همین رو، جاذبه‌های طبیعی بسیار جذابی در اطراف آن وجود دارند. علاوه بر این، خود شهر نوشهر و شهر نور نیز دارای جاهای دیدنی مختلفی هستند که می‌توانند گردش شما را جذاب‌تر کنند.

دریاچه خضر نبی

دریاچه خضر نبی

آدرس: مازندران، شمال نوشهر

دریاچه خضر نبی در شمال شهرستان نوشهر و در میان جنگل قرار دارد. بومیان، این دریاچه را مقدس می‌دانند و احترام زیادی برای آن قائل هستند. وسعت این دریاچه کمتر از نیم هکتار است و بیشترین عمق آن به پنج متر می‌رسد. دریاچه خضر نبی، دریاچه‌ای آب شیرین محسوب می‌شود که از گزند آسیب‌های انسانی در امان مانده است و مامنی برای پرندگان و جانوران وحشی به شمار می‌رود که برای تامین غذا و آب خود به این دریاچه وابسته هستند.

سد آبیدر

بعد از اینکه گشت و گذاری درست و حسابی در پارک جنگلی سیسنگان داشتید، وقت آن می‌رسد که سری هم به دیدنی‌های اطراف سیسنگان بزنید. شما می‌توانید بعد از سیسنگان به مجموعه ساحلی آراد، کاسپین، دریاچه سد آبیدر و دریاچه ممرز بروید و تفریحتان را کامل کنید.

تالاب ارواح

آدرس: مازندران، نوشهر، پنج کیلومتری شمال روستای چلندر

تالاب ارواح، دریاچه‌ای است که میان جنگلی انبوه در منطقه «ملا کلا» قرار دارد. طول دریاچه در حدود ۷۰۰ متر و عرض آن نیز ۳۰۰ متر است. درون دریاچه، درختان خشک شده‌ای قرار دارند که جلوه‌ای زیبا به آن بخشیده‌اند. برای رسیدن به این دریاچه باید در کیلومتر ۱۲ مسیر شهر نور به نوشهر پس از جاده ونوش، وارد جاده فرعی روستای چلندر شد. پس از عبور از روستا باید مسیر را به طول ۱۰ کیلومتر ادامه داد و پس از مشاهده تابلوی دشت و بند ممرز، باید وارد جاده فرعی شد تا به دریاچه ارواح برسید.

موزه دریایی نوشهر

آدرس: مازندران، نوشهر، مجاور برج کنترل بندر نوشهر

موزه دریایی نوشهر به‌عنوان نخستین موزه تخصصی دریایی در شمال کشور شناخته می‌شود. این موزه حدود ۱۰۰ متر مربع وسعت دارد و در آن، انواع مختلفی از ماکت‌های کشتی‌های قدیمی و تاریخی به نمایش گذاشته شده‌‌اند. در این موزه می‌توان تصاویری از مراحل ساخت بندر از سال ۱۳۰۹ تا ۱۳۱۸ شمسی را مشاهده کرد. کشتی بادبانی مربوط به قرن ۱۴ میلادی نیز از دیگر جاذبه‌های موزه دریایی نوشهر به شمار می‌رود.

از جمله دیگر جاذبه‌های گردشگری در نزدیکی پارک جنگلی سیسنگان می‌توان به آبشار آب پری، تنگ دار، چشمه گردوک، آبشار حرام، آبشار ونوش، آبشار دارنو و آبشار چلندر اشاره کرد.

تفریحات ساحل سیسنگان

ساحل سیسنگان

این بخش دارای مکانی برای تفریحات و ورزش‌های آبی مثل جت اسکی، شاتل دریایی و قایق سواری، ورزش‌های ساحلی همچون اسب سواری، ماشین سواری (کارتینگ) و والیبال ساحلی می‎باشد و علاوه بر موارد فوق الذکر مجموعه‌ای از بازی‌های رایانه‌ای را هم در خود گنجانده است.

شهربازی جنگل سیسنگان

شهربازی کودک پارک جنگلی سیسنگان

شما می‌توانید یک روز کامل را داخل جنگل سپری کنید بدون اینکه نیاز به چیزی خارج از مجموعه داشته باشید. حتی اگر نگران تفریح فرزندان خود هستید نیز باید بدانید که شهربازی و زمین مخصوص بازی بچه‌ها داخل پارک وجود دارد که می‌توانید بچه‌های خود را ساعت‌ها در آن قسمت سرگرم کنید. حتی قسمت‌هایی برای بازی بزرگسالان نیز تعبیه شده تا در آنجا بدمینتون و یا والیبال و فوتبال بازی کنید.

پیک نیکمحیط خانوادگی پارک جنگلی سیسنگان

در حقیقت هدف اصلی اکثر افرادی که به جنگل سیسنگان می‌آیند، طبیعت گردی و آرامش گرفتن از صدای پرندگان و محیط است. معمولا بهترین تفریح یک پیک نیک و باربیکیوی خانوادگی در دل جنگل خواهد بود. بسیاری ترجیح می‌دهند با خانواده در جنگل کنار هم جمع شوند و بازی‌های مفرحی مثل والیبال، بدمینتون، دوچرخه سواری یا فوتبال را انجام دهند.

موتور چهارچرخ

لذت رانندگی با موتورهای چهار چرخ در سواحل زیبای سیسنگان برای هر کسی جذاب و هیجان انگیز است. بهتر است بدانید راندن موتورهای چهار چرخ از جت اسکی بسیار راحت بوده و نوجوانان ۱۲ سال به بالا نیز می‌توانند از آن استفاده کنند.

تفریح در جنگل سیسنگان تنها محدود به این موارد نیست. شما می‌توانید از ایستگاه‌های مخصوص، موتور‌های چهار چرخ اجاره کرده و در فضای مشخص شده جنگل بگردید. برای راندن این موتورها نیازی به داشتن گواهی‌نامه نیست و به سادگی می‌توانید آن را هدایت کنید. قطعا یکی از تفریحات هیجان انگیز پارک جنگلی سیسنگان را می‌توان همین موتورها دانست.

هزینه استفاده از این موتورهای چهارچرخ جذاب، هر ۱۵ دقیقه بین ۴۰ تا ۶۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است.

اسب سواری در پارک جنگلی سی سنگاناسب دوانی پارک جنگلی سیسنگان

اگر عاشق اسب سواری هستید، می‌توانید اسب کرایه کرده و کمی با آن در جنگل بگردید. اما اگر سوارکاری هم بلد نیستید بازهم این کار می‌تواند خاطره‌ای شیرین و شاد را برای شما رقم بزند.

پیست کارتینگ سی سنگان

یکی از بزرگ ترین و مجهزترین پیست‌های کارتینگ در پارک جنگلی سیسنگان قرار دارد. برای استفاده از پیست کارتینگ لازم است به دو نکته توجه کنید: حداقل سن برای استفاده از کارتینگ ۱۲ سال با قد حداقل ۱۴۰ سانتی متر است. نوجوانان زیر ۱۶ سال نیز با حضور والدین می‌توانند از کارتینگ استفاده کنند.

با توجه به توضیحات داده شده بهتر است خود را برای یک روز پر از هیجان و سرگرمی آماده کنید و پیشنهاد ما به شما این است که دوربین عکاسی خود را فراموش نکنید. جاذبه های دیدنی، مناظر و چشم اندازهای فوق العاده در کنار تفریحات متنوع را باید در قاب عکسی برای همیشه جاودانه کنید.

قایق سواری و شاتل دریاییساحل رویایی سیسنگان

از تفریحات ساحلی در پارک جنگلی سیسنگان می‌توان به قایق سواری و شاتل دریایی اشاره کرد. اگر به همراه خانواده و یا تعدادی از دوستان خود به پارک جنگلی سی سنگان سفر کرده‌اید قایق سواری و شاتل یکی از بهترین سرگرمی‌ های پر هیجان برای شما می باشد.

هزینه قایق سواری از ۶۰۰۰۰ تومان تا ۱۲۰۰۰۰ تومان متغیر است و به تعداد نفرات و مدت زمان استفاده از آن بستگی دارد.

شاتل های دریایی ۲ الی ۶ نفره هستند و هر چه تعداد نفرات بیشتر باشد، لذت آن نیز دو برابر می‌ شود. قیمت استفاده از شاتل نسبت به تعداد نفرات از ۶۰ هزار تومان تا ۱۰۰ هزار تومان متغیر است.

امکانات پارک جنگلی سیسنگانجاده جنگلی پارک جنگلی سیسنگان

بر خلاف برخی جنگل‌های دیگر استان مازندران که کاملا بکر هستند و هیچ گونه وسایل رفاهی و امکانات خدماتی داخل آن‌ها وجود ندارد، جنگل سیسنگان یک مجموعه حفاظت شده و کاملا خانوادگی است. داخل این مجموعه پنج ایستگاه نگهبانی وجود دارد تا امنیت مجموعه را برقرار کنند.

آلاچیق‌، میز و صندلی‌های سنگی برای بازدیدکنندگان داخل پارک وجود دارد و می‌توانید از آن‌ها استفاده نمایید. البته اگر در فصل پیک همانند تابستان به سیسنگان سفر کنید، یافتن آلاچیق خالی کمی دشوار خواهد بود. از سمتی دیگر داخل خود جنگل فروشگاه‌های مختلفی وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها تهیه کنید.

حتی رستوران‌های کوچکی هم در جنگل هستند که می‌توانید غذای خود را روی میز‌های مخصوص این رستوران‌ها در دل جنگل میل کنید.

سرویس بهداشتی نیز در پارک جنگلی سیسنگان موجود است و اصلا جای نگرانی نیست. در حال حاضر حدود شانزده ساختمان مختلف با سرویس بهداشتی مجزا داخل پارک وجود دارند. علاوه بر سرویس‌های بهداشتی، مکان‌هایی برای شستشو و آب خوری داخل جنگل تعبیه شده‌اند. در نتیجه اصلا لازم نیست که نگران امکانات رفاهی و خدماتی باشید.

به طور کلی از امکانات این بخش می‌توان به رستوران جنگلی چوبی، سفره خانه، نمایشگاه سنتی صنایع دستی و سوغاتی، مسیر پیاده روی، نمازخانه، سور مارکت و پیست دوچرخه سواری اشاره کرد.

بهترین زمان سفر به پارک جنگلی سیسنگان

اقامت در پارک جنگلی سیسنگان

با توجه به این که تمام شهرهای شمال کشور دارای زیبایی خاص خود در همه فصول هستند، می توانید بر حسب سلیقه خود هر فصلی را که دوست دارید برای سفرتان به منطقه سیسنگان انتخاب کنید. در فصل بهار تا اوایل تابستان می توانید از سرسبزی و طبیعت بیشتری بهره مند شوید. اما به اواسط تابستان که می رسد هوای شرجی این منطقه شاید چندان خوشایند نباشد.

فصل های پاییز و زمستان نیز زیبایی های خاص خود را دارند و در فصل پاییز می توانید شاهد طبیعتی رنگارنگ باشید. در فصل زمستان نیز با توجه به سرمای هوا باید بسیار مجهزتر از فصول دیگر سفر کنید به خصوص اگر قصد شب ماندن در جنگل را داشته باشید. در زمستان و فصل سرما نیز لذت هایی از جمله خوردن چای داغ ذغالی و آش داغ را تجربه می کنید.

چگونه به پارک جنگلی سیسنگان برویم؟

پاییز پارک جنگلی سی سنگان

این جنگل دقیقا در جاده ساحلی نوشهر به محمودآباد واقع شده است. به همین دلیل شما هم از سمت شرق و هم از سمت غرب می‌توانید خودتان را به این جنگل برسانید. اگر به سمت غرب حرکت می‌کنید باید بعد از دیدن ورودی جنگل سیسنگان در اولین دوربرگردان دور بزنید و وارد جنگل شوید. اما اگر به سمت شرق حرکت می‌کنید، ورودی جنگل در سمت راست شما خواهد بود.

هزینه ورودی پارک جنگلی

برای ورود به پارک جنگلی سیسنگان باید هزینه ورودی پرداخت کنید که این هزینه در طول سال متغیر است.

پایان مطلب/س.آ

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x