گردشگری

چگونگی تشکیل صدف و اطلاعاتی درباره آن ها

به احتمال زیاد تا به حال کنار دریا رفته اید، و با صدف های ساحل رو به رو شده اید، شاید برای شما هم سوال شده باشد، چگونگی تشکیل صدف یا این که صدف چیست و از کجا آمده است؟ ا در اینجا سعی داریم به شما در پاسخ به چرایی این سوال کمک کنیم؟

به گزارش پارت نیوز؛ صدف ها زینت و زیبایی دریا به حساب می آیند و افراد زیادی علاقه شدید به جمع آوری صدف ها دارند، چرا که از صدف استفاده فراوانی میشه کرد، از جمله زیورآلات زیبا برای خانم های جوان همچنین ابزارهای دکوری برای خانه ساخته می شود،  با این وجود چگونگی تشکیل صدف برای افراد زیادی سوال می شود و بسیاری به دنبال پاسخ آن هستند.

استفاده از صدف های کنار دریا به سلیقه و هنر افراد بستگی دارد و کار دست همیشه زیبا و خاص است که گردنبند های صدف را زیاد در گردن خانم های جوان می بینید، صدف ها انواع و اندازه های مختلفی دارند که به دلیل چگونگی تشکیل صدف معمولا یک شکل هستند و با چینش آن ها کنار هم جلوه ی خاصی از صدف های دریا را تجربه خواهید کرد.

صدف چیست ؟

صَدَف، صدف دریایی یا به فارسی گوش‌ماهی نام عامی است که به پوستهٔ سخت کلیه جانوران نرم‌تنی که دارای پوشش خارجی هستند اطلاق می‌شود، از قبیل دوکفه‌ای‌ها و شکم‌پایان. البته گاهی به پوسته حلزون  نیز صدف اطلاق می‌شود. جنس پوستهٔ صدف از سیلیکات است. این جانوران یک یا دو صدف (کفه) سفت آهکی دارند که تن نرمشان را دربر گرفته‌است. برخی از انواع صدف، خوراکی هستند. در ایران این موجود را به عنوان مروارید ساز می‌شناسند که در اصل همان دو کفه‌ای‌ها هستند. رنگ صدفی همان رنگ براق درون صدفهای مروارید ساز است. یا همان رنگ مروارید.

چگونگی تشکیل صدف

صدف نرم تنان از سه لایه تشکیل شده  است. قسمت بیرونی لایه نازکی از ماده شاخی است که بدون آهک است و میتوان آن را از روی صدف جدا کرد، این لایه لوله هایی را می سازد که دو طرف صدف های دو کفه ای را به هم وصل می کند، لایه میانی کربنات کلسیم است که حالتی متبلور دارد و لایه داخلی ماده مرواریدی nacre است که از لایه های نازک متناوب کربنات کلسیم و ماده شاخی تشکیل شده است و حالتی صاف و روارید مانند دارد.

رنگ صدف از برخی غدد نرم تن که رنگدانه دارند ، شکل می گیرد بنابراین صدف ها ممکن است دارای لکه های یک رنگ باشند یا خطوطی متمایز رویشان دیده شود.

برخی از صدف ها به قدری ریزند که فقط با عدسی قابل مشاهده اند، در حالی که برخی دیگر به خطر بزرگ می شوند که طولشان به 4 فوت یا 120 سانتی متر می رسد.

انواع صدف

به دلیل چگونگی تشکیل صدف صد‌ها نوع مختلف داردند و اگر بتوانید کف اقیانوس را مشاهده کنید، می‌توانید مقادیر بی‌شماری صدف دریایی ببینید. برخی خانه‌های موجودات زنده هستند و برخی دیگر پوسته‌های خالی هستند که با جزر و مد یا حرکت امواج به سمت ساحل رانده می‌شوند. صدف‌های خاصی بومی مناطق خاصی از جهان هستند. با این حال، انواع مختلفی وجود دارد که در هر ساحلی یافت می‌شود. برای درک انواع صدف، توجه به مشخصات خاص هر صدف از جمله اندازه و شکل آن‌ها بسیار مهم است.

اکثر صدف‌هایی که ما می‌شناسیم، از نوعی گونه نرم‌تنان دریایی به دست آمده‌اند. انواع صدف دریایی بسیار زیاد هستند، به طوری که دانشمندان مجبور شده‌اند از سیستم طبقه‌بندی آن‌ها در گروه‌های قابل کنترل پیروی کنند. دانشمندان صدف‌ها را در هفت کلاس مختلف به صورت زیر طبقه‌بندی می‌کنند:

  • دوکفه‌ای‌ها (Bivalvia – bivalves)،
  • گاستروپودها (Gastropoda – gastropods)
  • اسکافوپودا (Scaphopoda)
  • پلی پلاکوفورا (کیتون‌ها) ((Polyplacophora (chitons)
  • مونوپلاکوفورا (Monoplacophora)
  • سفالوپودا (Cephalopoda)
  • Aplacophora

بیشتر صدف‌های دریایی در گروه گاستروپودها و دوکفه‌ای‌ها قرار می‌گیرند. همه آن‌ها از راسته نرم‌‌تنان هستند.

سفالوپودا

انواع صدف های دریا

در مطالعه با چگونگی تشکیل صدف این گونه از سخت پوستان از زیر شاخه های سر پایان هستند. تکامل یافته ترین نوع نرم تنان هستند که دارای چشم و حس های دیگر نیز هستند. شکل ظاهری سر پایان قیفی شکل است که بازو آن ها جای خود را به پا آن ها داده اند. همچنین سر پایان از بزرگ ترین بی مهرگان هستند.

مونوپلاکوفورا

این دسته از صدف ها ۳۵۰ میلیون سال پیش منقرض شده و از بین رفته اند. فقط فسیل های این موجودات است که از آن ها در اعماق دریا ها و اقیانوس ها باقی مانده است. از نظر ظاهری هیچ شباهتی به دیگر انواع این موجودات دریایی نیز ندارند. برخی از محققان معتقد هستند که این جانداران دریایی در زمان حیات خود می توانستند حرکت کنند یعنی می توانستند در دریا ها و اقیانوس ها شنا بکنند.

بقایای این موجودات منقرض شده در کف دریا ها و اقیانوس های پر عمق نیز هنوز باقی مانده اند. و می شود به راحتی آن ها را از میان دیگر صدف های موجود در آب ها شناسایی کرد و شناخت.

پلی پلاکوفورا

این نوع صدف در سایز بسیار کوچکی قرار دارند. کاملا در اعماق دریا ها و اقیانوس ها قرار دارند. در تمامی مناطق نیز یافت می شوند. تعداد این نوع از صدف ها بسیار زیاد است به طوری که برخی از آن ها کاملا منقرض شده اند اما همچنان فسیل ها و بقایای آن ها کاملا باقی ماده است. و محققان تحقیقات بسیاری را بر روی فسیل های این  نوع صدف ها انجام داده اند.

اسکافوپودا

در مواجه با چگونگی تشکیل صدف این گونه از صدف ها اکثرا با رنگ سفید دیده شده است، اما در برخی از مشاهدات با نوار های زرد کو قرمز نیز دیده شده اند. شکل ظاهری این موجودات کشیده است و در دو سمت باز هستند. و در اندازه های مختلف وجود دارند. در زمان های گذشته در کشور آمریکا بومیان از این مدل موجودات دریایی به عنوان واحد پول استفاده می کردند. و بعضی ها به عنوان نشانی از ثروتمند بودن آن را گردن خود می آویختند. امروزه از این گونه در جواهر سازی استفاده می کنند.

گاستروپودها

این نوع از صدف زیبا بسیار شکل ظاهری خیره کننده ای دارد. که بیشتر در دریا های فیلیپین و جزایر همان منطقه یافت می شوند. دارای رنگ های قهوه ایی و نارنجی هستند ولی در برخی جا ها رنگ سفید آن نیز وجود دارد. صدف حلزون های درنده دریایی هستند بسیار بزرگ و قوی نیز هستند. به دلیل منحصر به فرد بودن آن ها از نظر ظاهری سری شناخته می شوند. به دلیل ظاهر زیبایی که دارند در ساخت جواهر و به عنوان تزئین وسایل ظریف و قیمتی استفاده می شوند.

فواید صدف

بعد از فهمیدن چگونگی تشکیل صدف نوبت به فواید آن می رسد. صدف دارای قند بسیار مفیدی است که اگر کسی دچار ضایعات نخاعی باشد به طور منظم در برنامه غذایی خود استفاده کند درد ها و مشکلات آن را از بین می برد. روی موجود در این موجودات دریایی سخت پوست برای افزایش تستسترون که هورمونی مردانه است باعث ساختن اسپرم مردانه می شود. علاوه بر این دارای موادی به نام دوپامین است که باعث افزایش میل جنسی می شود.

کلاژن موجود در این موجودات می تواند باعث جوان سازی پوست شود و از چین و چروک جلوگیری کرد ولی باید به صورت مداوم از آن استفاده کرد تا تاثیر مثبت آن را ببینید. صدف دریایی ها هستند که قابل خوردن هستند و توانایی تولید مروارید را نیز دارا هستند. صدف ها خاصیت خوراکی زیادی دارند به علت وجود داشتن روی در صدف ها بر ترین غذا در جهان است.

هر مواد غذایی که در صدف ها یافت شود از بالا ترین سطح ارزش غذایی بر خور دار است. برای پیشگیری از خیلی بیماری های روانی نیز استفاده می شود. برای درمان افسردگی و آلزایمر نیز مفید و میسر است.

تاثیر صدف خوراکی بر زیبایی

صدف خوراکی و فواید

در چگونگی تشکیل صدف به فواید آن هم می پردازیم، صدف به دلیل خواص ضد التهابی و ضد میکروبی که دارد می تواند شبیه به یک آنتی بیوتیک طبیعی عمل کرده، از بروز آکنه و جوش های چرکی بزرگ جلوگیری کند.

پیشگیری از افسردگی و اختلالات خلقی

دو عامل موثر بر کنترل افسردگی و بهبود خلق و خو در افراد، همچنین پیشگیری از خستگی مفرط، اسیدهای آمینه و پروتئین هستند که بر روی فعالیت سیستم عصبی و مغز تاثیر بسزایی دارند. در نتیجه با مصرف صدف که حاوی مقادیر بالایی از اسیدهای آمینه ضروری و مفید برای بدن است در کنار پروتئین می توانید به بهبود خلق و خو در افراد و کاهش علائم افسردگی کمک نمائید.

درمان بی خوابی و افزایش سطح انرژی بدن

بسیاری از افراد در طول زندگی خود حداقل یکبار با مشکل بی خوابی مواجه شده اند که به دلیل عدم بازیابی مناسب مغز و کاهش کارایی آن می تواند بروز نماید. به منظور افزایش سطح انرژی کلی بدن به واسطه یک خواب با کیفیت می توانید از مواد معدنی مهمی نظیر منیزیم و روی در رژیم غذایی خود بهره ببرید که در صدف خوراکی نیز یافت می شوند.

مضرات صدف برای سلامتی

علاوه بر کلیه خواص و فوایدی که مصرف این آبزی سخت پوست برای بدن دارد، برخی افراد ممکن است در صورت استفاده از آن با واکنش های آلرژیک یا علائمی نظیر تنگی نفس، حساسیت های پوستی یا مشکلات گوارشی مواجه شوند. برخی از عوارض مصرف زیاد صدف عبارتند از:

  • ابتلا به عفونت باکتریایی ویب ریو در صورت مصرف صدف به صورت خام

  • واکنش های آلرژیک نظیر ورم زبان، دردهای شکمی و مشکلات گوارشی، شوک آنافیلاکتیک در موارد حادتر

  • مشکلات گوارشی و دردهای شکمی، اسهال و استفراغ

انتهای مطلب/آ.ع

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x