آشپزی

بهترین روش های گرفتن تلخی آبلیمو + شرایط نگهداری

در این مطلب به روش های گرفتن تلخی آب لیمو با نمک، نخود، سیب زمینی و ... خواهیم پرداخت.

به گزارش پارت نیوز؛ با شروع فصل تابستان و ورود لیمو تازه به بازار بسیاری سعی در نگهداری آبلیمو تازه در خانه می کنند. در این صورت گرفتن تلخی لیمو یکی از واجباتی است که باید بدانید، چرا که هنگام آبگیری لیمو هسته ی لیمو مقداری له شده و سبب تلخی آبلیمو می شود.

چرا آبلیمو تلخ می شود؟

دلیل تلخ شدن آب‌ لیموهای خانگی یا حتی برخی از انواع صنعتی آن چیست؟ گاهی فشار به پوست لیمو، باعث ترکیب روغن‌های اسانسی موجود در آن با آبلیمو می‌شود. از آنجا که ترکیب‌های برخی از این روغن‌ها تلخ است، امکان تلخ شدن آبلیمو هم به وجود می‌آید. البته این ترکیب‌های تلخ هیچ ضرری برای بدن ندارند.

چگونه تلخی آبلیمو را بگیریم؟

گرفتن تلخی آب لیمو در خانه به راحتی امکان پذیر است. در ادامه به معرفی روش هایی بسیار ساده برای گرفتن تلخی آبلیمو خواهیم پرداخت.

گرفتن تلخی آبلیمو با هویج

گرفتن تلخی آبلیمو با هویج

تنها کافی است آبلیمو ها را در یک قابلمه تمیز و خشک ریخته و هویج درسته را بعد از پوست کندن داخل آن بریزید. بهتر است اجازه دهید تا یک شبانه روز استراحت کند. سپس می توانید آن را از صافی رد کنید.

برای ۱۵ کیلو لیمو ۴ عدد هویج متوسط پوست کنده کامل بیندازید داخل لیمو ۲۴ ساعت بماند بعد آن را صاف کنید، هویج ها تلخی آب لیمو را به خودش خواهد گرفت و بعد از صاف کردن آبلیمو می توانید گوشت لیمو را برای خورشت ها استفاده کنید بدون اینکه نگران تلخی آن باشید.

گرفتن تلخی آبلیمو با سیب زمینی

یکی دیگر از روش های تلخی گیری آبلیمو استفاده از سیب زمینی است. در این روش می تواندی پوست سیب زمینی را بگیرید  و آن را به چند تکه برش دهید. سپس تکه های سیب زمینی خام را در آبلیمو انداخته و روز بعد آن را از صافی عبور دهید.

گرفتن تلخی آبلیمو با نمک

یک قاشق غذاخوری نمک را در آبلیمو حل کرده و آن را در شیشه های تمیز بریزید. پالپ های خوشمزه لیمو ترش را هم می توانید فریز کرده و از آن برای طعم دهی به غذا استفاده کنید. در اینروش حتما به این موضوع توجه کنید که مقدار نمک زیاد نباشد چراکه آبلیموی تان شور خواهد شد.

گرفتن تلخی آبلیمو با نخود

تلخی آبلیمو با نخود هم کم می شود.انداختن چنددانه نخود در شیشه آبلیمو به مرور زمان می تواند تلخی آبلیمو را کاهش دهد. در این روش برخلاف رشه های دیگر می توانید نخود هار ار برای مدتی طولانی در آبلیمو بگذارید بماند. چراکه برخلاف هویج و سیب زمینی بافت نخود سفت بوده و در اسید آبلیمو امکان له شدن ندارد و بر طعم آبلیمو تاثیر نخواهد گذاشت.

بهترین ظرف برای نگهداری آبلیمو چه ظرفی است؟

بهترین ظرف نگهداری آبلیمو

ظرف‌های شیشه‌ای به خصوص انواع تیره‌شان، بهترین ظرف‌ها برای نگهداری آبلیموها هستند. به دلیل اسیدی بودن آبلیمو، باید از نگهداری آن‌ها در ظرف‌های پلاستیکی و فلزی خودداری کرد تا ترکیب‌های فلز و پلاستیک وارد آبلیمو نشوند. بهتر است از خرید آبلیموهای خانگی هم که در بطری‌های پلاستیکی عرضه می‌شوند، خودداری کرد.

چیکار کنیم آبلیمو تیره نشود؟

علاوه بر رراه های گرفتن تلخی آبلیمو دانستن اینکه چه راه هایی مانع از تیره شدن آن می شوند بسیار لازم است. یکی از مهمترین مساله ها در نگهداری مواد غذایی، این است که از ظروف مناسب استفاده کرده و آن را در شرایط ایده آل نگهداری کنید. قدیمی ها همیشه آب لیمو را در زیر زمین نگهداری می کردند. به دلیل اینکه قرار گرفتن آب لیمو در فضای تاریک، از کدر شدن رنگ آن جلوگیری می کند. حالا که خبری از زیر زمین نیست، می توانید روی بطری های آب لیمو را با یک پلاستیک تیره پوشانده و آن را در داخل کابینت نگهداری کنید.

دلیل ته نشین شدن آبلیمو های خانگی

لیمو ترش حاوی آنزیمی به نام «تکستیناز» است که باعث ته نشین شدن پالپ ها می شود. در روش صنعتی، این آنزیم را با حرارت دهی لازم غیرفعال می کنند و به همین دلیل است که نمونه های صنعتی آبلیمو ته نشین نمی شود. اما این آنزیم کشی در روش خانگی انجام نمی گیرد و همین موضوع نیز، باعث ته نشینی پالپ ها می گردد.

لیمو ترش چه فوایدی دارد؟

پس از معرفی راه های گرفتن تلخی آبلیمو در ادامه به فواید لیموترش خواهیم پرداخت.

  • لیمو دارای ارزش غذایی زیادی است لیمو یک مرکبات است که حاوی بسیاری از مواد مغذی مفید برای بدن انسان است لیمو حاوی ویتامین C، پتاسیم و اسید فولیک است.
  • به افرادی که کمبود ویتامین، پتاسیم و اسید فولیک دارند توصیه می ‌شود آب ‌لیمو بنوشند.
  • یک لیوان بزرگ آب ‌لیمو حاوی حدود 52 کالری است و زمانی که روزانه یک لیوان آب ‌لیمو می ‌نوشید، بدن می ‌تواند نیاز خود به ویتامین C، پتاسیم و اسید فولیک را تأمین کند.
  • یکی از اولین فواید لیمو ترش این است که برای کسانی که از فشار خون بالا رنج می‌ برند، قند خون را کاهش می ‌دهد.
  • تقویت سیستم ایمنی بدن به ‌ویژه با شیوع و شیوع ویروس جدید کرونا یا کووید 19، از مهم‌ ترین مواردی است که برای سلامت انسان برای مقاومت در برابر بیماری ‌ها بسیار ضروری است. لیمو ازجمله مرکباتی است که ویتامین ‌ها و مواد معدنی زیادی از جمله ویتامین C که در میوه‌ های پرتقالی نیز وجود دارد، در اختیار شما قرار می‌ دهد؛ بنابراین، برای تقویت سیستم ایمنی خود، حتماً این اسید را بخورید که برای سلامت جسمی شما بسیار مفید است.
  • کالری و چربی لیمو ترش در مقایسه با سایر میوه‌ ها کم است.
  • ازآنجایی‌که حاوی ویتامین C است کمک بزرگی برای رهایی از اضافه ‌وزن است، رابطه این ویتامین با وزن بدن معکوس است و به همین دلیل به رهایی از مشکل چاقی کمک می‌ کند؛ بنابراین توصیه می ‌کنیم در طول روز به ‌خصوص در تابستان مقداری لیمو ترش بخورید.
  • بسیاری از ویروس ‌ها و میکروب ‌ها را از بین می ‌برد.
  • بهبود هضم در دستگاه گوارش.
  • از شر مشکل نفخ و گاز معده خلاص شوید.
  • انرژی و نشاط بدن را در طول روز تأمین می ‌کند.
  • درد های دندانی را که ممکن است عفونی شود تسکین می ‌دهد، درعین‌ حال ضد عفونی ‌کننده و ضد درد است.
  • زخم ‌ها را درمان می ‌کند.
  • پوست را تمیز می ‌کند زیرا حاوی ویتامین C است.
  • که روی عینک صورت کار می ‌کند و مشکلات آکنه و لکه ‌هایی را که روی پوست تأثیر می‌ گذارد از بین می ‌برد.

نکاتی برای جلوگیری از تلخ شدن آبلیمو

نکات نگهداری آبلیمو

به غیر از راهکارهایی که برای گرفتن تلخی آبلیمو وجود دارد، در خرید لیمو تازه دقت کنید لیموها پوست نازک و بدون لک داشته باشند، آبدار باشد (سنگین تر باشد) و البته اندازه زیاد بزرگی نداشته باشد.

هنگام آبگیری لیموها نیز آنها را شسته و اجازه دهید پوست آنها به خوبی خشک شود چراکه این کار باعث می شود آب اضافی وارد آبلیمو شده و عمل کپک زدن یا بد طعم شدن افزایش یابد.

اگر لیموها را برش زده اید، هرچه سریعتر برای گرفتن آب آنها اقدام کنید تا تلخ نشود.

برای خوشرنگ تر شدن آبلیمو می توانید دور شیشه آن را بپوشانید تا نور به آن نرسد.

انتهای مطلب

4/5 - (2 امتیاز)

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x