سلبریتی ها

بیوگرافی داریوش مهرجویی؛ آثار، عکس همسران و فرزند

در این مقاله به بیوگرافی داریوش مهرجویی و همسر ایشان خواهیم پرداخت.

به گزارش پارت نیوز؛ داریوش مهرجویی در 17 آذر 1318 متولد شد و متاسفانه در روز 22 مهر 1402 در خانه اش به قتل رسید. در ادامه به بیوگرافی داریوش مهرجویی خواهیم پرداخت.

داریوش مهرجویی

نام و نام خانوادگی: داریوش مهرجویی
سال تولد: 1318
محل تولد: تهران
حرفه: کارگردانی و نویسندگی
سوابق:از سال 1346 تا کنون
وضعیت تاهل: متاهل

زندگینامه داریوش مهرجویی

بیوگرافی داریوش مهرجویی

داریوش مهرجویی کارگردان و نویسنده ایرانی متولد ۱۷ آذر ۱۳۱۸ در تهران است.

داریوش مهرجویی در کودکی

در خانواده‌ای مذهبی متولد شده و از سن ۷ تا ۱۵ سالگی نماز و روزه‌اش ترک نمی‌شده است.

تحصیلات

داریوش مهرجویی فارغ التحصیل رشته فلسفه از دانشگاه یو سی ال آی لس آنجلس در سال ۱۳۴۴ می‌باشد.

شروع فعالیت هنری

داریوش مهرجویی از کودکی به هنر علاقه مند بود و فعالیت هنری خود را با موسیقی آغاز کرد و پس از آن به ساخت فیلم روی آورد.

او که در نوجوانی به موسیقی علاقمند شده بود در کلاس‌های آقای زندی شرکت کرد و در کنار پدرش که موسیقی ایرانی را خوب می‌شناخت به نواختن ساز سنتور پرداخت. سپس با موسیقی کلاسیک غربی آشنا و به نواختن پیانو و نوشتن قطعاتی برای پیانو مشغول شد.

گرایش به سینما

آثار داریوش مهرجویی

داریوش مهرجویی از ۱۷ سالگی به سینما گرایش پیدا کرد. وی در این راستا آموزش زبان انگلیسی را شروع کرد و در کنارش تحصیلات مقدماتی را در تهران به اتمام رساند. در سن ۲۰ سالگی برای ادامه تحصیل به کالیفرنیا رفت و آنجا به تحصیل در رشته سینما پرداخت اما خیلی زود سینما را رها کرد و به فلسفه پرداخت.

داریوش مهرجویی در سن سالگی 26 سالگی موفق به دریافت مدرک لیسانس از دانشگاه ucla لس آنجلس در رشته فلسفه شد و پس از یک سال به ایران بازگشت.

اولین فیلم درایوش مهرجویی

در این بخش از بیوگرافی داریوش مهرجویی به آثار این کارگردان با تجربه خواهیم پرداخت. مهرجویی در سال ۱۳۴۶ و در سن ۲۸ سالگی اولین فیلم خود به نام «الماس ۳۳» که فیلمی بسیار پرهزینه بود را ساخت و این فیلم پنجم بهمن ماه ۱۳۴۶ در تهران اکران شد.

شهرت با گاو

فیلم گاو داریوش مهرجویی

اوج شهرت این کارگردان خوش آوازه در سال ۱۳۴۴ برای فیلم «گاو» بود . این فیلم که مورد توجه منتقدان بود و بازخوردهای مناسبی داشت با بازی عزت الله انتظامی علی نصیریان و جمشید مشایخی جوایز متعددی را در جشنواره‌های بین‌المللی به ارمغان آورد و فصل جدیدی را در سینمای رقم زد.

فیلم های داریوش مهرجویی

فیلم سینمایی اجاره نشین‌ها یک فیلم سینمایی کمدی درام محصول سال ۱۳۶۵ است که در سال ۱۳۶۶ به نمایش عمومی درآمد و به پرفروش‌ترین فیلم آن سال تبدیل شد.

عزت الله انتظامی، اکبر عبدی، حمیده خیرآبادی ،رضا رویگری، فردوس کاویانی، سیاوش طهمورث، ایرج راد و … از بازیگران این فیلم اجتماعی است که در سال ۱۳۶۸ ساخته شد و نقش اصلی این فیلم یعنی حمید هامون با بازی خسرو شکیبایی ماندگارترین چهره سینمای ایران نام گرفت. این فیلم سینمایی جوایز زیادی را هم کسب کرد.

علاوه بر زنده یاد خسرو شکیبایی، بازیگران دیگری چون عزت الله انتظامی، حسین سرشار ، بیتا فرحی ، و فتحعلی اویسی در این فیلم سینمایی هنرنمایی کردند

علی سنتوری

از دیگر آثار مهم و پر مخاطب داریوش مهرجویی فیلم سینمایی سنتوری است. فیلم سنتوری در ژانر درام، سال 1385 ساخته شده است. از جمله بازیگرانی که در این فیلم ایفای نقش کرده اند عبارتند از؛ بهرام رادان ، گلشیفته فراهانی ، مائده طهماسبی ، رویا تیموریان، مسعود رایگان، نادر سلیمانی و حسن پورشیرازی.

لامینور؛ آخرین اثر داریوش مهرجویی

آخرین ساخته داریوش مهرجویی با نام لامینور پس از ۶ سال دوری او از سینما در سال ۹۸ ساخته شد. نکته مثبت و قابل توجه در این فیلم همکاری این کارگردان با عزت الله رمضانی فر و علی نصیریان پس از 40 سال است.

بازیگران دیگری چون پردیس احمدیه ،سیامک انصاری، بهناز جعفری و مهرداد صدیقیان در این فیلم سینمایی ایفای نقش کردند.

همسر اول داریوش مهرجویی

زن اول داریوش مهرجویی

همسر اول داریوش مهرجویی فریال جاهریان نام دارد و حاصل این ازدواج دو دختر به نام های مریم و صفا می باشد. متاسفانه این ازدواج دام نداشت در نهایت منجربه جدایی شد.

همسر دوم داریوش مهرجویی

همسر دوم داریوش مهرجویی

داریوش مهرجویی پس از جدایی از همسر اولش با خانم وحید محمدی فر ازدواج کرد. حاصل زندگی این دو هنرمند یک دختر به نام مونا می‌باشد.

همسر داریوش مهرجویی؛ حمیده محمدی فر

پس از بیوگرافی داریوش مهرجویی حال نوبت به معرفی همسر این کارگردان بزرگ به نام وحیده محمدی فر می رسد. وحیده محمدی فر فعالیت در سینما را از سال ۱۳۷۵ و با بازی در فیلم سینمایی لیلا آغاز کرد.

دختر داریوش مهرجویی

محمدی فر با نگارش اپیزود اول فیلم نامه داستان های جزیره به شکلی جدی نویسندگی را ادامه داد و با نگارش مشترک فیلم نامه مهمان مامان با مهرجویی و مرادی کرمانی به نامی آشنا در عرصه فیلم نامه نویسی مبدل شد.

وحیده محمدی فر سابقه فعالیت در آثاری همچون لامینور، اشباح، چه خوبه که برگشتی، نارنجی پوش، سنتوری و آسمان محبوب من را در کارنامه هنری خود دارد.

آثار داریوش مهرجویی

ساخته های این کارگردان مشهور عبارتند از:

گاو در سال ۱۳۴۸
آقای هالو در سال ۱۳۴۹
پستچی در سال ۱۳۵۱
دایره مینا در سال ۱۳۵۳
مدرسه‌ای که می‌رفتیم در سال ۱۳۵۹
اجاره نشین‌ها در سال ۱۳۶۶
شیرک در سال ۱۳۶۷
هامون در سال ۱۳۶۸
بانو در سال ۱۳۶۹
پری در سال ۱۳۷۳
لیلا در سال ۱۳۷۵
دختر دایی گمشده در سال ۱۳۷۵
درخت گلابی در سال ۱۳۷۶
میکس در سال ۱۳۷۸
بمانی در سال ۱۳۸۰
مهمان مامان در سال ۱۳۸۲
سنتوری در سال ۱۳۸۶
طهران تهران در سال ۱۳۸۷
آسمان محبوب در سال ۱۳۸۸
نارنجی پوش در سال ۱۳۸۸
اشباح در سال ۱۳۹۲
لامینور در سال ۱۳۹۸

رمان های مهرجویی

به خاطر یک فیلم بلند لعنتی، نشر قطره، ۱۳۸۸
روشنفکران رذل و مفتش بزرگ، مترجم: جمشید شیرازی، نشر هرمس ۱۳۸۹
در خرابات مغان، نشر قطره، ۱۳۹۱
آن رسید لعنتی، نشر به نگار، ۱۳۹۵

قتل درایوش مهرجویی و همسرش

نیمه شب روز شنبه ۲۲ مهر ۱۴۰۲ خبر قتل داریوش مهرجویی و وحیده محمدی فر، همسر این کارگردان در ویلایشان در فردیس کرج منتشر شد. دخترشان مونا این خبر تلخ و هولناک را به پلیس گزارش کرده است.

انتهای مطلب/م.ع

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x