جامعه

تاریخچه روز شورا به همراه متن تبریک

در این مطلبه به تاریخچه روز شورا و همچنی ن متن هایی زیبا برای تبریک این روز به شما ارائه خواهیم کرد.

به گزارش پارت نیوز؛ نهم اردیبهشت در تقویم روز شورا نامگذاری شده است. اگر به دنبال پیام تبریک به مناسبت این روز هستید تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

تاریخچه تاسیس شوراها

تأسیس شورا‌های اسلامی در ایران توسط امام خمینی بلافاصله پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ۹ اردیبهشت سال ۱۳۵۸  مورد توجه قرار گرفت، اما تدوین سازوکار اجرایی این نهاد تا دولت اول خاتمی به تعویق افتاد و برگزاری انتخابات شورا‌های اسلامی شهر و روستا نخستین بار در سال ۱۳۷۷ انجام شد و در نهایت در ۹ اردیبهشت ۱۳۵۸ شروع به کار کرد.

پس از انقلاب اسلامی در نهم اردیبهشت ماه ۱۳۵۸ امام خمینی (ره)، فرمانی تاریخی به شورای انقلاب اسلامی صادر کرد. این فرمان در جهت مشارکت آحاد مردم ایران در تعیین سرنوشت خویش، و مبنی بر تشکیل شورا‌های اسلامی و تثبیت حاکمیت ملت ایران بر سرنوشت‌شان بود. بخشی از پیام امام خمینی رحمه الله علیه در ۹ اردیبهشت ۵۸ اینگونه است:

«در جهت استقرار حکومت مردمی در ایران و حاکمیت مردم بر سرنوشت خویش که از ضرورت های نظام جمهوری اسلامی است؛ لازم می دانم بی درنگ به تهیه آیین نامه اجرایی شورا، برای اداره امور محل شهر و روستا در سراسر ایران اقدام و پس از تصویب به دولت ابلاغ نمایید تا دولت بلافاصله به مرحله اجرا درآورد…»

اولین انتخابات رسمی شورای اسلامی بر اساس قانون اساسی؛ در 16 اسفند 1377 یا 20 سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی در چارچوب برنامه های توسعه سیاسی و گسترش نهادهای مدنی و مشارکت مردمی برگزار شد. در این انتخابات حدود 185 هزار نفر از اعضای اصلی و علی البدل از سوی مردم سراسر کشور انتخاب شدند و سرانجام در سالگرد پیام امام خمینی (ره) و با صدور پیام ویژه حضرت آیت الله خامنه ای، کار شوراهای شهر و روستا به طور رسمی آغاز شد. اردیبهشت 1378 این اتفاق افتاد و بدین ترتیب شوراها مسئولیت چهار ساله خود را آغاز کردند.

متن تبریک روز شورا

یقیناً خدمت بی منت به ملت عزیز ایران اسلامی در لباس عضویت در شوراها، توفیقی بزرگ برای منتخبین و معتمدین مردم است که باید از لحظه لحظه آن در راستای عمل به وظایف قانونی خود استفاده ببرند.

روز شورا مبارک دوست عزیزم

***
روز ملی شورا بر تمامی اعضایی که این مسئولیت بزرگ را قبول کردند و به خوبی وظایف خود را انجام می دهند مبارک.

***

بسم الله الرحمن الرحیم”
نهم اردیبهشت سالروز رویدادی بزرگ در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است که بی تردید نشان از تعمیق مردم سالاری دینی در جامعه اسلامی ما دارد.

***

روز شورا را به اعضای شواری اسلامی ایران صمیمانه تبریک میگویم و امیدواریم که گام های مثبتی برای آبادانی شهر بردارند.

***

با امید به فراهم کردن بسترهای مناسب فرهنگی و اجتماعی برای افزایش مشارکت و همراهی مردم و شوراها در مسایل شهری و کشوری، دوست عزیز نهم اردیبهشت‌ ماه روز ملی شوراها گرامی‌باد.

***

شورا چه کوچک چه بزرگ، چه شورای مدرسه چه شورای کشور، باید حامی مظلومان باشند.
روز شورا شهر مبارک

***

هیچ قومی مشورت نکردند جز آنکه به بهترین امور هدایت یافتند. پیامبر اکرم (ص)
نهم اردیبهشت سالروز تأسیس نهاد مقدس شورای اسلامی شهر گرامی باد.

***

خدا میخواهد با دست شما دست دیگر بندگانش را بگیرد، وقتی دستی را به یاری میگیری بدان که دست دیگرت در دست خداست.
روز ملی شوراهای اسلامی شهر مبارک باد.

انتهای مطلب/م.ع

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x