ارز دیجیتال
ترند

تتر چیست و تغییرات آن از سال 2014 چقدر بوده است؟

تتر یکی از پرکاربردترین رمز ارزهای جهان در این روزها است؛ رمز ارزی که کار خود را از سال 2014 و تنها 4 سال بعد از بیت کوین شروع کرد.

به گزارش پارت نیوز؛ تتر یکی از معروفترین رمزارزهای بازار است؛ این رمز ارز امروز جایگاه سوم در بین محبوب ترین و پر کاربردترین رمزارزهای بازار را دارد.

با ما همراه باشید تا در این مقاله اصطلاحات مربوط به دنیای رمز ارزها یا همان ارزهای دیجیتال را برای شما بشکافیم و بگوییم معنای اصطلاحات مختلف چیست؟

گسترش رمز ارز تتر در جهان

تتر چیست؟

تتر به یک استیبل کوین یا همان سکه باثبات گفته می‌شود که رمزارز است و به دلار امریکا متصل شده است. این سکه باید توسط ذخایر تتر دیگر پشتیبانی شود و قابل معامله باشد.

درواقع تتر برای iFinex است، این مجموعه مربوط به شرکتی در هنگ‌کنگ است. این شرکت صاحب صرافی BitFinex  نیز هست.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید تتر در ماه جولای سال 2014 بانام سکه واقعی یا همان  RealCoin راه‌اندازی شد و در ادامه راه در نوامبر سال 2014 به نام تجاری  تتر تغییر نام داد. مجموعه تتر در ابتدای کار خود بر اساس بلاک چین بیت کوین طراحی‌شده بود. اما امروزه از پروتکل‌های Omni  و Liquid  بیت کوین و همچنین اتریوم، TRON،  EOS،  Algorand، Solana  و Bitcoin پشتیبانی می‌کند.

تتر پس از ژانویه 2023 وارد به‌صورت جدی خود را به نمایش گذاشت و سومین ارز دیجیتال بزرگ بازار بعد از بیت کوین (BTC) و اتریوم (ETH) شد و البته قوی‌ترین استیبل کوین به لحاظ ارزش در بازار با نزدیک به 68 میلیارد دلار پشتیبانی بود.3

این ارز دیجیتال درواقع در سال 2022 بیشترین مبادلات مالی بازار رمز ارزها را خارج از پلتفرم بیت کوین به خود اختصاص داد.

نکاتی که تتر را برای خریداران جذاب می‌کند

نکاتی که تتر را برای خریداران جذاب می‌کند

تتر (USDT) یک استیبل کوین است؛ این به این معنا است که این ارز دیجیتال روش‌هایی از ارزش‌گذاری ثابت را دنبال می‌کند.

این ارز دیجیتال معمولاً مورد استقبال گروهی از سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرد که می‌خواهند ریسک کمتری در سرمایه‌گذاری خود داشته باشند و نوسانات معمول بازی رمز ارزها آسیب کمتری به سرمایه آن‌ها بزند.

شرکت صاحب ارز تتر در سال 2021 به دلیل سوء مدیریت و ارائه نادرست ذخایر متحمل جریمه 60 میلیون دلاری شد. امروزه تتر در گستره جغرافیایی بزرگی فعالیت دارد و از قاره امریکا تا شرقی‌ترین نقطه قاره آسیا یعنی چین را دربرمی گیرید. این رمزارز همچنین در اروپا نیز به‌طورجدی دنبال می‌شود.

درک تتر چیست؟

بعد از شروع به کار بازار ارزهای دیجیتال با بیت کوین و ساختار آن گس از مدتی ساختار چیدمانی جدیدی وارد بازار شد.  تتر به این نسل متعلق است. نسل جدیدی از رمز ارزها که با سرعت زیادی در حال رشد هستند و بانام استیل کوین‌ها شناخته می‌شوند. این کلمه به این معنا است که این گروه از رمز ارزها با یک ارز سنتی مانند دلار پشتیبانی می‌شوند.

این رمزارز جزو ارزهای دیجیتالی است که طیف گسترده‌ای از ارزهای سنتی را پوشش می‌دهد و متصل به یوان ، یورو ، پزو و  حتی طلا است که هیچ کدام نیازی به استفاده از بازار توکن وابسته به دلار امریکا نیستند.

سرمایه گذرانی که دنبال کنترل سرمایه و از دست نرفتن آن هستند عمدتاً به دنبال این مدل از ارزهای دیجیتال می‌روند. تتر نه رشدهای سوداگرانِ را در پیش می‌گیرد و نه سقوط‌های سنگینی مانند بیت کوین دارد.

یکی از دلایل انتخاب تتر شفافیت در آن است

یکی از دلایل انتخاب تتر شفافیت در آن است

سایت رسمی تتر هر زور گزارشی از ذخایر خود را در این وبگاه اعلام می‌کند. این شرکت در 29 ژانویه  سال 2023، دارایی 67.8 میلیارد دلار برای USDT اعلام کرده است. در همین تتر مدعی شده است که 82.45 درصد از ذخایر خود را به‌صورت نقد، معادل‌های نقدی، سپرده‌های کوتاه‌مدت و اوراق تجاری سپرده کرده است، 4.69 درصد در اوراق قرضه شرکتی؛ 9.02٪ در وام‌های تضمین‌شده به نهادهای غیر وابسته و 3.85 درصد در سایر سرمایه‌گذاری‌ها ازجمله توکن های دیجیتال است.

این آمارها نشان می‌دهد که تتر برخلاف ادعای خود نمی‌تواند از تتر با مقدار ارز معادل آن پشتیبانی کند. با توجه به سرمایه‌گذاری‌هایی که شرکت صاحب تتر در حوزه‌های بالا انجام داده عملاً این شرکت نمی‌توانند تتر تعهد 1 به 1 عملی کند.

پایدارسازی استیل کوین ها ارزش تتر را بالا می‌برد؟

نکته‌ای که در استیل کوین ها یا سکه‌های تضمین‌شده وجود دارد این است که آن‌ها را به‌عنوان وسیله‌ای برای خریدوفروش و معامله مانند پول نقد معرفی می‌کند. استیل کوین ها توانسته‌اند تحلیل و پیش‌بینی علمی در بازار رمز ارزها را افزایش دهند. دلیل رشد سریع این نوع از رمز ارزها نیز استفاده از استیل کوین ها به‌عنوان وثیقه به‌واسطه پروتکل‌های وام‌دهی و سرمایه‌گذاری غیرمتمرکز مالی است؛ نکته‌ای که قدرت این نوع رمز ارزها را افزایش می‌دهد.

تاریخچه تتر

با تاریخچه تتر آشنا شوید

نوامبر 2017 بود که تتر از یک سرقت الکترونیکی بزرگ خبر داد. سرقتی به ارزش 31 میلیون دلاری توکن USDT خبر داد که پس که برای هارد فورک اتفاق افتاده بود.

در آن دوره زمانی این شرکت باکسانی که به‌کفایت ذخایرش انتقاد می‌کردند واکنش نشان می‌داد. بررسی‌های بعدی نشان داد مشتریان در دسترسی به خدمات بانکی هم مشکل داشتند.

در سال 2019 و ماه آوریل دادستان کل نیویورک در حکمی تتر را ممنوع کرد. این حکم در پی دریافت اسنادی مبنی بر این بود که فاینکس شرکت بالادستی تتر 700 میلیون دلار از این رمزارز وام دریافت کرده است و پس از تحقیقات پول‌شویی از شریک بانکی پانامایی خود، کریپتو کپیتال کورپ، دستگیر شد.

در سال 2019مجموعه تتر یکی از اعضای رسمی اتحادیه بلاک چین شد. ائتلافی که  در تلاش است تا بلاک چین‌ها را ترویج کند و منع‌های قانونی کشورها برای استفاده از آن را برطرف نماید.

دلار یا تتر

در فوریه 2021، تتر و بیت فاینکس با پرداخت جریمه 18.5 میلیون دلاری، توقف تجارت با ساکنان یا نهادهای ایالت نیویورک و ارائه اطلاعات مربوط به ذخایر خود به دفتر دادستان کل نیویورک برای دو سال آینده، این پرونده را حل‌وفصل کردند.

در اکتبر 2021، کمیسیون معاملات آتی کالای ایالات‌متحده (CFTC) اعلام کرد که تتر با پرداخت 41 میلیون دلار جریمه “به دلیل ادعاهایی که تتر استیبل کوین به‌طور کامل توسط دلار آمریکا حمایت می‌شود موافقت کرد. درواقع، طبق گزارش CFTC، «Tether ذخایر فیات کافی در حساب‌های خود برای پشتیبانی از توکن‌های تتر USDT در گردش تنها برای 27.6 درصد از روزها در یک دوره زمانی نمونه 26 ماهه از سال 2016 تا 2018 داشت». Bitfinex موافقت کرد که به‌عنوان بخشی از تسویه‌حساب، 1.5 میلیون دلار جریمه بپردازد تا اتهامات جداگانه CFTC را حل‌وفصل کند.

در ماه مه سال 2022، قیمت تتر پس از فروپاشی val برای یک بازه زمانی کوتاه به 0.96 دلار کاهش یافت.

این اتفاق در حالی افتاد که این رمزارز یک استیبل کوین متفاوت، TerraUSD (UST)، از صادرکننده‌ای که به Tether یا BitFinex است و وابسته به آن‌ها نیست.

پس‌ازاین اتفاق بود که قیمت توکن‌های تتر به‌سرعت به بیش از 0.99 دلار برگشت  این شرکت طی بیانیه‌ای اعلام کرد درخواست‌های بازخرید با نسبت 1 به 1 به دلار آمریکا پاسخ می‌دهد.

تتر همچنین با راه‌اندازی مجموعه MXNT ، رمزارزی که توسط پزو حمایت می‌شود شد خود را پس از ورود به اروپا ا (EURT) و چین  (CNHT) ادامه داد.

تتر چگونه برای سرمایه گذران خود مفید است؟

تتر به افراد یا شرکت‌هایی که در آن سرمایه‌گذاران می‌کنند کمک می‌کند وجوه خود را بین بازارهای ارزهای دیجیتال و سیستم مالی سنتی جابجا کنند و نوسانات را به دلیل پیوند 1 به 1 با ارزهای سنتی به حداقل می‌رساند.

چگونه توکن تتر یا USDT بخرم؟

شما می‌توانید توکن‌های تتر را از صرافی‌های معروف رمزارز ازجمله بایننس، کوین اسپات، بیتفینکس و کراکن خرید کرد. این توکن در همین صرافی‌ها قابل‌فروش نیز هست.

تبدیل تتر به دلار

تبدیل تتر به دلار راحت انجام می‌شود.. تتر (Tether) یکی از ارزهای دیجیتالی است که باهدف ایجاد رمز ارزی واسطه بین ارزهای فیات و ارزهای دیجیتالی پدید آمد و سبب افزایش سرعت تراکنش‌ها گردید. این ارز دیجیتالی قیمتی ثابت دارد که سبب استیبل یا ثابت بودن آن شده است و آن را تبدیل به ارزی بدون ریسک کرده است. تتر مانند دلارهای کاغذی ماهیت فیزیکی ندارد و در کیف پول ارز دیجیتال نگهداری می‌شود که همین موضوع، امنیت این نوع ارز را بالاتر برده است. انواع کیف پول‌های گرم و سرد مختلفی وجود دارند که قابل تهیه هستند. کیف پول‌های گرم به‌صورت رایگان قابل تهیه هستند اما کیف پول‌های سرد نیاز به خریدن دارند.

تتر چیست و تغییرات آن از سال 2014 چقدر بوده است؟

آیا واقعاً تتر یک استیبل کوین است؟

بله، تتر اولین و شناخته‌شده‌ترین استیبل کوین در دنیای رمزارز است. سایر استیبل کوین‌ها عبارت‌اند از: USD واقعی (TUSD)، دلار پکس (USDP) و USD Coin (USDC).

چگونه تتر در 1 دلار باقی می‌ماند؟

تتر می‌تواند تا زمانی که نسبت 1 به 1 خود را از ارز (یا معادل آن) که به آن متصل است حفظ کند، نزدیک به آن قیمت باقی بماند.

تتر در تلاش برای ماندن در پایه یک ارز اصلی است

تتر یک ارز رمزنگاری‌شده است که تلاش می‌کند یک ارز اصلی مانند دلار یا یورو را حفظ کند. این کار این کار را با نگه‌داشتن مقدار کافی ارز واقعی در ذخایر انجام می‌دهد که ارز دیجیتال همان ارزش ارز فیات را داشته باشد.

تتر در درجه اول برای تبدیل ارزهای دیجیتال به فیات برای جلوگیری از لغزش یا کاهش ارزش بین شروع و اجرا استفاده می‌شود. بااین‌حال، مواقعی وجود دارد که دقیقاً به ارز فیات که قرار است ردیابی شود، متصل نیست. به‌عنوان‌مثال، زمانی که صرافی FTX در نوامبر 2022 سقوط کرد، تتر به نزدیک به 0.995 دلار سقوط کرد اما به‌سرعت بازگشت، و در برخی مواقع تا ژانویه 2023 بسیار بیشتر از ثابت شدن 1 به 1 بود.

سرمایه‌گذاری در ارزهای رمزنگاری‌شده و سایر پیشنهاد‌ها اولیه سکه (“ICO”) بسیار پرخطر و گمانه‌زنی است و این مقاله توصیه‌ای از طرف Investopedia یا نویسنده برای سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال یا سایر ICOها نیست. ازآنجایی‌که موقعیت هر فردی منحصربه‌فرد است، همیشه باید قبل از تصمیم‌گیری مالی با یک متخصص واجد شرایط مشورت کرد. Investopedia هیچ‌گونه تضمین یا ضمانتی در مورد صحت یا به‌موقع بودن اطلاعات موجود در اینجا نمی‌دهد. از تاریخ نگارش این مقاله، نویسنده صاحب ارز دیجیتال نیست.

رقابت بدون ریسک با 100000 دلار پول نقد مجازی

مهارت‌های معاملاتی خود را با شبیه‌ساز سهام رایگان ما آزمایش کنید. با هزاران معامله‌گر Investopedia رقابت کنید و راه خود را به سمت بالا معامله کنید! قبل از اینکه پول خود را به خطر بیندازید، معاملات را در یک محیط مجازی ارسال کنید. استراتژی‌های معاملاتی را تمرین کنید تا زمانی که آماده ورود به بازار واقعی هستید، تمرین موردنیاز خود را داشته باشید.

انتهای مطلب

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x