مسکن

خرید خانه در محله اراج

اگر دنبال سرمایه گذاری برای خرید خانه در محله ای در حال رشد هستید؛ به شما محله اراج را معرفی می کنیم.

به گزارش پارت نیوز؛ برای خرید خانه باید موارد مختلفی را در نظر بگیرید. اگر شما تمایل به خرید خانه در محله اراج دارید پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را به‌طور کامل بخوانید چراکه در این مطلب ما تلاش کریم وضعیت محله را به‌طور کامل برای شما شرح دهیم.

محله اراج در منطقه یک تهران قرار دارد؛ محله‌ای درگذشته دور یک ده بوده و به‌واسطه توسعه شهری تهران به این شهر ملحق شده است. در این مقاله بر آن شدیم که امکانات محله اراج را خدمت شما مخاطبان عزیز معرفی کنیم.

محله اراج از محله‌های قدیمی منطقه 1 تهران است.این منطقه از شمال به بلوار ارتش (جاده لشکرک) از غرب به خیابان لنگرودی و از شرق به اتوبان بابایی  و ازگل منتهی می‌شود. جنوب آن نیز اتوبان بابایی می‌شود. با گسترش اتوبان صیاد شیرازی تا جاده لشکرک دسترسی به خیابان‌هایی چون گلزار، صنایع یا شهید فخری زاده، تیموری، ۲۲ بهمن و پروین مسیرهای ارتباطی به این هستند.

عکس زمین های محله اراج

وضعیت خرید خانه در محله اراج

اگر شما هم جزو کسانی هستید که تمایل به خرید خانه در محله اراج دارید باید بدانید که اراج ازجمله محله‌های گران‌قیمت شهر تهران محسوب می‌شود. چه برای خرید خانه در اراج چه برای اجاره خانه در محله اراج باید پول زیادی داشته باشید. قیمت هر مترمربع خانه در این منطقه به‌طور متوسط بالای 300 میلیون تومان است. قیمت‌ها بیشتر به بافت محله و منطقه بستگی دارد؛ اما در بعضی نقاط می‌توانید خانه‌هایی بیابید که قیمت هر مترمربع آن 280 میلیون برآورد شده است.(فروردین 1402)

درصورتی‌که شما مشکل مالی ندارید خرید خانه در محله اراج را به شما پیشنهاد می‌کنیم. این محله پر دارودرخت می‌تواند برای سکونتتان یکی از گزینه‌های بسیار مناسب باشد. همچنین به خاطر بافت منطقه این منطقه بسیار کم رفت‌وآمد و آرام است. مگر آنکه املاک نزدیک به بیمارستان نیکان و یا اتوبان ارتش را انتخاب کنید که رفت‌وآمد و ترافیک شمارا اذیت کند. در غیر این صورت باقی بافت منطقه آرام است.

اجاره خانه در محله اراج

با توجه به ویژگی‌های این منطقه، اجاره خانه در اراج هم جزو ایده آل‌های مستأجران قرار می‌گیرد. اما بنا بر آخرین اخبار قیمت‌، اگر قصد اجاره خانه در اراج رادارید، برای رهن و اجاره خانه در اراج باید مقدار زیادی پول کنار بگذارید؛ چراکه سطح متوسط قیمت اجاره خانه در اراج بالا است. کمترین قیمت رهن و اجاره در اراج ۱۵۰ میلیون تومان بابت رهن و دو میلیون و دویست هزار تومان (اردیبهشت ۹۸) برای اجاره است.

عکس باغ های محله اراج

بافت اراج جهت خرید خانه در محله اراج

با توجه به قدمت تاریخی این محله پر دارودرخت بافت اراج شامل چهار نوع بافت مسکونی می‌شود.

بافت اراج سنتی

اگر شما هم قصد خرید خانه در محله اراج رادارید باید بدانید که بافت اراج سنتی در این محله مشتمل است بر خانه‌های قدیمی دهكده و میدانگاهی مركزی با محوریت مسجد جامع، حسینیه و حمام قدیمی. در ادامه بافت اراج سنتی باغات محله و مزارع كشاورزی اهالی قرار دارد كه تعدادشان زیاد هم نیست.

بافت اراج مدرن محله گلزار و فرعی‌های منشعب از آن

سابقه تاریخی بافت اراج مدرن به دهه چهل برمی‌گردد كه اهالی محل زمین‌های این محله پر دارودرخت را خریدند و با ساخت خانه‌های متعدد، بافت اراج مسكونی مدرنی شكل گرفت. بیشتر جمعیت در این منطقه زندگی می‌کنند.

بافت محله اراج مسكونی شهرک‌نشین

این بافت شامل مجتمع مسكونی شهید چمران و مجتمع بعثت می‌شود که کارکنان صنایع دفاع هم دران سکونت دارند. شهرک‌ها بافت مسكونی کاملاً مجزا و محصوری دارند كه با درهای مجزا و كنترل‌شده از سایر مناطق جدا می‌شوند.

دسترسی محله اراج برای خرید خانه در محله اراج

ازنظر دسترسی محله اراج در وضعیت مناسبی است. بزرگراه‌های بابایی، امام علی، ارتش و صدر دسترسی خوبی برای خودروهای این منطقه ایجاد کرده‌اند. خط 3 مترو تهران از این منطقه گذر می‌کند و ایستگاه نوبنیاد نزدیک‌ترین ایستگاه این منطقه است. خطوط اتوبوس‌رانی و بی آرتی نیز در خیابان‌های محله اراج تردد دارند که رفت‌وآمد را برای اهالی این منطقه آسان می‌کنند.

خیابان‌های مهم برای خرید خانه در محله اراج

محله اراج دارای دو خیابان اصلی است. خیابان لنگری و خیابان فخری زاده یا صنایع.

خیابان لنگری اراج

اگر قصد خرید خانه در اراج رادارید خیابان لنگری جای مناسبی برای این کار است. خیابان لنگری مرز بین اراج و فرمانیه و اقدسیه است. خیابان لنگری اراج دسترسی این محله را به میدان نوبنیاد و ایستگاه مترو اقدسیه فراهم می‌کند و به همین دلیل ، این محله از طریق خیابان لنگری به ناوگان حمل‌ونقل عمومی و محله‌های غربی خود دسترسی دارد.

خیابان فخری زاده

خیابان فخری زاده از مهم‌ترین خیابان‌های اراج است. مراکز مهم خیابان فخری زاده ، بیمارستان چمران و مجموعه ورزشی نوبنیاد است.

عکس مسجد ولی عصر اراج

تاریخچه محله اراج

برای برخی افراد که در برایشان مهم است در چه محله‌ای زندگی می‌کنند تاریخ محله اهمیت دارد. اگر قصد خرید خانه در محله اراج رادارید باید شناخت خوبی از تاریخ محله نیز داشته باشید.درواقع اراج نام روستایی بوده که زمین‌هایش متعلق به حاج ابراهیم‌خان ظهیرالدوله بوده. بعد از او این زمین‌ها به میرزا محمدحسین خان منگنه و سپس «سردار» مالک رسیده است. به‌طوری‌که قبر سردار در گورستان رستم‌آباد است. در سال ۱۳۲۶ مالک قسمت‌های عمده‌ زمین‌های اراج شخصی یهودی بوده است که دران زمان در قسمت شمال این منطقه باغ لارک مهدی قلی خان امیر آخور قرار داشت که این باغ در زمان ناصرالدین‌شاه توسط شخصی به نام میرزارضا خان ارفع الدوله معروف به «داش» خریده شد و به نام وی «ارفعیه» نامیده شد.

اراج در زمان پهلوی

طبق سرشماری سال ۱۳۳۵ محله اراج تهران دهکده‌ای واقع در شمیرانات بود که جمعیت آن شامل ۱۶۱ تن مرد و ۱۵۲ تن زن بوده است. اراج در زمان پهلوی دوم اندک‌اندک به‌سوی شهرنشینی پیش رفت و باسیل مهاجرت بسیار زیاد در دهه ۵۰ و ۶۰ ، محله‌ای پرآوازه در این منطقه ، به نام محله اراج به وجود آمد.

ورود لواسانی‌ها به منطقه اراج

اراج در میانه راه شمیران به لواسان بود و به همین‌ دلیل طایفه‌هایی از منطقه لواسانات به اراج آمده و پایه‌گذاران اصلی این محله شدند. دو طایفه از منطقه لواسانات به اراج مهاجرت کردند. طایفه اول سیفان‌ها بودند که از منطقه آهار به اراج آمدند و دران ساکن شدند. دایی علی‌اکبر فرد دیگری بود که از منطقه برگ جهان به اراج آمد. نام کامل دایی علی‌اکبر ، علی‌اکبر اثباتی بود. علی‌اکبر اثباتی در شرق اراج سکونت داشت و به همین دلیل منطقه شرق تهران را اکبرآباد می‌نامیدند.

آغاز شهرنشینی در اراج

شهرنشینی و شروع آن در هر محله‌ای می‌تواند برای کسانی که قصد سرمایه‌گذاری دران محله رادارند مهم باشد. اگر شما هم قصد خرید خانه در محله اراج رادارید باید بدانید که از دهه 30 به بعد بود که اراج نیز مانند محله‌های مجاور خود مانند فرمانیه و سلطنت آباد آغاز به شهرنشینی کرد. محله اراج شهرنشینی خود را قدری دیرتر از محله‌های فوق آغاز کرد و این تأخیر البته امروزه نیز تأثیرات خوبی را برای این محله در پی داشته باشد ، چراکه همین تأخیر در بازه‌های زمانی خاصی باعث شد تا قیمت زمین در اراج قدری پایین‌تر از مناطق مجاور باشد و به همین دلیل امکانات درمانی زیادی به این منطقه آمدند که بیمارستان نیکان و بیمارستان چمران ازجمله این موارد است. در دهه 60 و 70 اراج دیگر محله‌ای پررفت‌وآمد شده بود و زمین‌های این منطقه به‌مانند محله‌های اطراف آن رشد کرده و قیمت خانه نیز در اراج با محلاتی مانند اختیاریه و پاسداران رشد کرده بود.

اتوبان‌های دهه هشتاد و بزرگ‌ترین لطمه شهرسازی به اراج

خرید خانه در محله اراج با ساخت سه بزرگراه در دهه هشتاد در اطراف این منطقه رونق گرفت. بزرگراه امام علی در شرق اراج ، بزرگراه طبقاتی صدر در شمال اراج و بزرگراه شهید زین‌الدین که از مرکز محله عبور می‌کرد. این بزرگراه‌ها دسترسی‌های اراج را به محله‌های دورتر خود ، تسهیل می‌کرد اما دو لطمه اساسی را به محله اراج زد. لطمه اول تزریق آلودگی بیش‌ازحد به این محله بود.

اراج از محله‌های واقعاً خوش آب‌وهوای شمیرانات و تهران بود که تا دهه هشتاد نیز توانسته بود با تراکم جمعیتی کمتر ، این هوای پارک را صیانت کند ، اما بعد از گذر این اتوبان‌ها دیگر اراج نیز مانند بسیاری از محله‌های شهر تهران با مشکلی بزرگ به نام آلودگی هوا دست‌وپنجه نرم می‌کند. از طرفی دیگر بسیاری از درختان و فضای تنفسی اراج از بین رفته و تبدیل به اتوبان شد. و به‌خصوص در مورد طبقه دوم بزرگراه صدر ترافیک بسیار شدیدی در محورهای مواصلاتی این بزرگراه به محله‌های مجاور تحمیل شد.

عکس پارک 22 بهمن محله اراج

حمل‌ونقل عمومی محله اراج

از نکات مهم در خرید خانه در محله اراج امکانات حمل‌ونقل عمومی  این محل است. محله اراج ازنظر حمل‌ونقل عمومی دارای شرایط خوبی است. بزرگ‌ترین مرکز حمل‌ونقل عمومی در محله اراج مربوط به میدان نوبنیاد است. خطوط اتوبوس‌رانی و تاکسی‌رانی میدان نوبنیاد دسترسی این محله را به این ناوگان متصل کرده و اراج از همین طریق می‌تواند به بسیاری از نقاط تهران از طریق حمل‌ونقل عمومی در ارتباط باشد.

اولین گاوداری مجهز به سیستم مکانیزه توسط تیمسار ارفع در لارک تأسیس شد که بخش عمده‌ای از شیر تهران و تجریش را تأمین می‌کرد و برای اولین بار گاو اصلاح نژاد شده توسط وی وارد تهران شد.

در زمان جنگ جهانی دوم عده‌ای از مردم منطقه‌ لواسانات به محله اراج تهران مهاجرت کردند و پس‌ازآن نیز تملک قسمت عمده‌ای از اراضی کشاورزی مذکور توسط شاه جهت ایجاد انبارهای تسلیحاتی باعث محدود شدن این محل گردید. از آن زمان به بعد در این محل مرزهای جغرافیایی تغییری نداشت تا سال ۱۳۸۷ که آخرین مرز‌بندی محله انجام شد.

برای کسانی که به خرید خانه در محله اراج علاقه‌مند هستند باید بگوییم محله قدیم اراج به دلیل داشتن آب فراوان و زمین‌های کشاورزی مرغوب درگذشته‌ دور باعث مهاجرت اقوامی از محله‌های لواسانات و استقرار آن‌ها در اراج شده است.

با کنکاش بر اسناد تاریخی طبق سرشماری سال ۱۳۳۵ ه.ش محله اراج دهکده‌ای واقع در شمیرانات شامل ۱۶۱  نفر مرد و ۱۵۲ نفر زن بوده و وجود درخت داغ داغان که امروز در میدان اراج جنب مسجد اراج با قدمت ۵۰۰  تا ۷۰۰ سال واقع‌شده است، بیشینه تاریخی این منطقه را نشان می‌دهد.

نزدیک‌ترین مترو به اراج

نزدیک‌ترین مترو به محله اراج مترو نوبنیاد و اقدسیه است. شما می‌توانید از مترو با طی کردن مسیر 20 دقیقه‌ای با پای پیاده به محله اراج برسید. درصورتی‌که علاقه‌ای به پیاده‌روی ندارید می‌توانید از تاکسی برای رسیدن به این محله استفاده کنید.

امکانات محله اراج

اگر شما هم به دنبال خرید خانه در محله اراج هستید بهتر است دقت کنید و محله را از نزدیک ببینید. امکانات مختلفی در این محله در دسترس شهروندان قرار دارد که در ادامه می‌توانید بخوانید.

مراکز فرهنگی محله اراج تهران

نگارخانه کهن، خانه فرهنگ، کتابخانه مسجد جامع

مراکز مذهبی

مسجد جامع اراج، حسینیه اراج، مسجد قائم، حسینیه محبان الزهرا (ولیعصر)

مراکز درمانی

بیمارستان شهید چمران، کلینیک شبانه‌روزی حضرت محمد (ص)، بیمارستان نیکان (در شرف بهره‌برداری)، داروخانه بیمارستان شهید چمران، داروخانه نیلسا

مراکز تفریحی

محبوب‌ترین پارک‌های محله اراج به ترتیب شامل بوستان اراج ، بوستان آلبالو ، بوستان بیست و دو بهمن ، بوستان گلنار ، بوستان گلزار می‌باشد.

خدمات عمومی

بانک سپه، اداره بازنشستگان نیروهای مسلح

مراکز آموزشی

مرکز آموزشی شکوفه، فنی‌وحرفه‌ای شهید رحمانی، متوسطه دوره اول کار و اندیشه، مرکز آموزشی حاج هاشم رمضانی، مدرسه متوسطه دوره اول پسرانه شاهد، مدرسه ابتدایی ایمان، مدرسه ابتدایی عصمت، مدرسه ابتدایی عفاف، مدرسه ابتدایی امید انقلاب، مدرسه ابتدایی ایثار، مدرسه متوسطه دوره اول عصمت، مدرسه راهنمایی بهجتیه، مدرسه راهنمایی آزادگان، مدرسه راهنمایی امید انقلاب، مدرسه راهنمایی دین و دانش

مراکز ورزشی

مجتمع ورزشی صنایع دفاع، باشگاه ورزشی پویش، زمین خاکی فوتبال، مجموعه ورزشی نوبنیاد، پارک گلزار در بالای اتوبان بابایی، پارک ۲۲ بهمن

شرایط زندگی در اراج

از مهم‌ترین مسائل در خرید خانه در محله اراج ، شرایط زندگی در اراج است. زندگی در اراج شرایط مناسبی را برای ساکنین این محله رقم‌زده است. از نقاط قوت زندگی در اراج می‌توان به مواردی چون ، دسترسی مناسب اراج به بزرگراه‌های شمال شرق است. این دسترسی‌ها اراج را در موقعیت مناسبی قرار داده است. اراج دارای حمل‌ونقل عمومی مناسبی است که این دسترسی‌ها از طریق پایانه کوی نوبنیاد فراهم می‌شود. اراج از این نظر به‌سادگی با ناوگان اتوبوس‌رانی ، تاکسیرانی و مترو در ارتباط است.

اراج دارای مراکز خرید بزرگی در حد مگامال های بزرگ تهران نیست ، اما این محله توسط دسترسی‌های خوب و حمل‌ونقل عمومی مناسب می‌تواند به بسیاری از مراکز خرید تهران دسترسی خوبی داشته باشد. وجود محله‌هایی مانند پاسداران و فرمانیه و نیاوران این امکان را به اراج می‌دهد تا از این امکانات بهترین استفاده را داشته باشد. تراکم ساختمانی و بارگذاری در اراج برخلاف بسیاری از محله‌های مجاور آن سنگین نیست و همین نکته کمک شایانی را به اراج در جهت شرایط مطلوب زندگی داشته است و به همین دلیل ، حجم ترافیک شدید و همچنین مشکل جای پارک در این محله تا مقدار فراوانی کمتر از بسیاری از محله‌های منطقه 1 تهران است.

اما باید در نظر داشت که اراج نیز مانند بسیاری از محله‌های تهران دارای نقاط ضعفی برای زندگی است. از بزرگ‌ترین نقاط ضعف اراج برای زندگی می‌توان به عبور یک بزرگراه بزرگ به نام بزرگراه شهید زین‌الدین از داخل این محله نام برد. بزرگراه صیاد شیرازی محله اراج را به دو شقه تقسیم کرده و این مورد باعث شده است که ارتباط میان این دو محله از بین رفته و همچنین آلودگی بسیار زیادی به سطح محله تحمیل شود. همچنین محله اراج گاهی از زباله‌های عفونی بیمارستان‌های داخل خود در رنج است و شکایاتی راجع به این زباله‌ها نیز از طریق اهالی این محله ثبت‌شده است. همچنین اراج به دلیل عبور این بزرگراه دارای مشکلات بسیار زیادی شده است ، به‌نحوی‌که بسیاری از ساکنین شرقی محله اراج برای تأمین نیازهای روزانه مجبور به رفتن به محله‌های مجاور مانند ازگل هستند.

انتهای مطلب

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x