مسکن

کاربرد لوله گالوانیزه در فاضلاب خانگی و شهری چیست؟

توسعه شهری با تغییرات سریع و نوآوری‌های هیجان‌انگیز تأثیر عمیقی بر اقتصاد جهان و نحوه زندگی ما دارد. یکی از عوامل مهم توسعه شهری پیشرفت در زیرساخت‌های شهری است. بخش مهمی از این زیرساخت‌ها با استفاده از محصولات فولادی، به‌ویژه لوله‌های گالوانیزه، امکان‌پذیر است. این نوع از لوله‌ها به‌دلیل استحکام و مقاومت در برابر خوردگی از پرکاربردترن لوله‌ها در زیرساخت‌های شهری هستند. به‌همین دلیل لیست قیمت لوله گالوانیزه یکی از دغدغه‌های مهم فعالان عرصه ساخت‌‌وساز زیربناهای شهری است. در این مقاله خواهیم گفت که لوله گالوانیزه چیست و در فاضلاب خانگی و شهری چه کاربردی دارد.

گالوانیزه چیست؟ و چه فوایدی دارد؟

گالوانیزه نوعی روش پوشش فلز است که از آن در برابر خوردگی محافظت می‌کند. برای این کار فلزات را در روی مذاب فرو می‌کنند. فلزات، به‌ویژه آن‌هایی که سطح آهن بالایی دارند، مستعد خوردگی هستند. این پدیده در نتیجه قرارگرفتن طولانی‌مدت فلز در شرایط بیرونی مانند اکسیژن، به‌صورت اکسیدشدن سطح یا کل فلز اتفاق می‌افتد. گالوانیزه کردن راه‌حل مؤثری برای رفع این مشکل است. در ادامه به مزایای گالوانیزه‌کردن لوله می‌پردازیم:

افزایش دوام و طول عمر لوله

گالوانیزه‌کردن لایه‌ای قوی بر روی لوله ایجاد می‌کند که از زنگ‌زدگی و آسیب در برابر ضربه جلوگیری می‌کند و طول عمر فلز را افزایش می‌دهد. عمر فولاد حدود 50 سال است که گالوانیزه کردن آن را تا 80 سال افزایش می‌دهد.

تعمیر و نگهداری ساده‌تر

پوشش گالوانیزه برخلاف سایر روش‌های محافظت لوله که ممکن است خراشیده یا خورده شوند، به مراقبت کمتری نیاز دارد. در مقایسه با سایر انواع پوشش، گالوانیزه روش ترجیحی است؛ چون فرایند ساده‌تری دارد و به‌راحتی در دسترس و مقرون‌به‌صرفه است. مثلاً آلومینیوم که ممکن است انتخاب ارزان‌تری به‌نظر برسد، دربرابر خوردگی مقاومت کمتری دارد.

حفاظت همه‌جانبه

در گالوانیزه کردن، تمام بخش‌های فولاد یا فلز به طور کامل در روی مذاب غوطه‌ور می‌شوند و محافظت کامل و همه‌جانبه از سطح را ارائه می‌دهند. اگر آماده سازی سطح به‌درستی انجام شده باشد، حتی قسمت‌های غیرقابل‌دسترس فلز هم پوشش داده می‌شوند. استفاده از روی در گالوانیزه‌کردن باعث می‌شود حتی اگر روکش خراشیده شود، روی باقیمانده روی سطح، از لوله محافظت می‌کند.

سازگاری با محیط زیست

فولاد بدون هیچ پوششی با محیط زیست سازگار است. گالوانیزه روی، علاوه‌بر محافظت، سبب سازگاری بیشتر لوله با محیط زیست می‌شود. از آنجایی که گالوانیزه کردن، تمام سطوح فلز را پوشش می‌دهد، زباله‌های کمتری تولید می‌کند.

کاربرد لوله گالوانیزه در فاضلاب خانگی و شهری چیست؟

انواع لوله‌های گالوانیزه

لوله های گالوانیزه بر اساس فاکترهای مختلف به دسته‌های متفاوت تقسیم می‌شوند. یکی از دسته‌بندی‌های مهم انواع لوله‌های گالوانیزه، روش تولید آن‌هاست.

لوله گالوانیزه سرد

در تولید لوله‌های گالوانیزه سرد، از نمک روی که در محلول آب الکترولیز شده استفاده می‌شود. آبکاری این لوله‌ها در دمای پایین انجام می‌شود و سپس با یک لایه روی، پوشانده می‌شوند. ظاهر این لوله‌ها براق است و ضخامت لایه روی آن‌ها کم است و ممکن است لایه‌های زیری آن اکسید یا خورده شوند. این نوع از لوله‌های گالوانیزه عمر کمتری دارند و در صنایعی مانند خودروسازی به‌کار می‌روند.

لوله گالوانیزه گرم

این نوع از لوله‌های گالوانیزه گرم که معمولا برای لوله برق و فاضلاب استفاده می‌شوند. این نوع لوله‌های گالوانیزه در دمای بسیار بالا، حدود 460 درجه سانتی‌گراد تولید می‌شوند. به‌دلیل ترکیب آهن و فلز و روی در دمای بالا و ضخامت زیاد لایه روی، این نوع از لوله گالوانیزه بسیار مقاوم است. سطح این لوله کدر است و در صنایعی مانند برق و مخابرات و فاضلاب کاربرد دارد.

چرا از لوله‌های گالوانیزه در فاضلاب شهری استفاده می‌شود؟

کاربرد لوله‌های گالوانیزه (GI) در توسعه‌های شهری، در سیستم‌های فاضلاب و زهکشی، انتقال فاضلاب به دور از مناطق پرجمعیت است. عامل کلیدی استحکام، پوشش محافظ روی است. لوله گالوانیزه در یک سیستم مدیریت فاضلاب قابل اعتماد و کارآمد، باعث حفظ بهداشت زیستگاه‌های شهری است. این پوشش به‌عنوان یک سپر انعطاف‌پذیر در برابر هجوم خورنده فاضلاب عمل می‌کند و طول عمر و کارایی لوله‌ها را تضمین می‌کند. بنابراین، در گذرگاه‌های ناپیدای توسعه شهری، لوله‌های گالوانیزه برای حفظ پاکیزگی و ارتقای سلامت بی‌وقفه کار می‌کنند. از لوله‌های گالوانیزه در فاضلاب شهر به دلایل زیر استفاده می‌شود:

  • ماهیت قوی لوله‌های گالوانیزه آن‌ها را در برابر مواد شیمیایی خشن و عناصر خورنده موجود در فاضلاب مقاوم می‌کند.
  • لایه محافظ روی، خطر زنگ‌زدگی و آلاینده‌هایی که می‌توانند کیفیت آب را پایین بیاورند دفع می‌کند.
  • لوله‌های گالوانیزه پتانسیل توزیع گاز را در خود دارند.
  • استحکام و مقاومت آن‌ها در برابر خوردگی به‌طور چشمگیری به استحکام شهرهای مدرن کمک می‌کند.

کاربرد لوله گالوانیزه در فاضلاب خانگی و شهری چیست؟

جمع‌بندی

لوله‌های گالوانیزه به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مصالح ساخت زیربنای شهری به‌کار می‌روند. در این مقاله سعی کردیم، تعریف و کابردهای لوله‌های گالوانیزه را توضیح دهیم. یکی از مهم‌ترین عوامل زیربنایی برای بالابردن کیفیت سازه‌ها و تأمین امنیت آن‌ها توجه به کیفیت مصالح ساختمانی ازجمله  دقت در خرید لوله است. برای تهیه لوله گالوانیزه باکیفیت بهتر است از مشاوران متخصص کمک بگیرید تا بهترین انتخاب را برای ساختن سازه‌ای ایمن داشته باشید.

اگر قصد خرید لوله‌های گالوانیزه یا هر نوع آهن‌آلات را دارید، بهتر است به مجموعه‌های معتبر در این زمینه مراجعه کنید. شرکت نفت آهن پاسارگاد با برند تجاری آیرومارت، با بیش از سه دهه تجربه در زمینه فروش آنلاین آهن‌آلات یکی از بهترین انتخابات، برای سفارش مصالح مورد نیاز ساخت‌وساز است. می‌توانید برای دریافت اطلاعات دقیق و به‌روز از قیمت آهن‌آلات و شرایط خرید انواع مقاطع ساختمانی ازجمله قیمت لوله به سایت آیرومارت به آدرس iromart.com مراجعه کرده و یا با شماره 02145306 تماس بگیرید.

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x