سلامت

درمان سریع دندان درد با 10 روش موثر و آسان

با 10 روش درمان درد سریع که در این مطلب به شما معرفی می کنیم خیلی سریع دندان دردتان را درمان کنید.

به گزارش پارت نیوز؛ دندان درد معمولا به دلیل پوسیدگی دندان، عفونت، شکستن یا افتادن دندان و تحلیل لثه در نواحی فک یا ریشه‌ی دندان احساس می‌شود. اگر به دنبال روش های درمان سریع دندان درد هستید تا انتهای مطب با ما همراه باشید.

درمان  سریع دندان درد با روش‌های خانگی

گاهی اوقات، دندان درد آنقدر شدید و طاقت فرسا است که به شما اجازه‌ی غذا خوردن و استراحت کردن را نمی‌دهد. در دامه به معرفی راهکارهایی خواهیم پرداخت که خیلی زود می تواید با آن ها دندان دردتان را درمان کنید.

۱. کمپرس یخ

اولین روشی که به عنوان درمان خانگی دندان درد با آن سروکار داریم استفاده از سرماخوردگی است. کمپرس سرد یا کیسه یخ می تواند به درمان دندان درد کمک کند، به خصوص اگر درد ناشی از آسیب یا التهاب لثه باشد.

درمان دندان درد

می توانید یک کیسه یخ یا حتی یک کیسه سبزیجات یخ زده از فریزر را در قسمت بیرونی فک خود قرار دهید. برای تاثیر بهتر، این کار را هر چند دقیقه انجام دهید و از گذاشتن یخ به مدت طولانی روی صورت خودداری کنید. یخ عروق خونی را منقبض می کند. با این کار جریان خون کندتر می شود و آن قسمت از بافت بی حس می شود. این بیهوشی به کاهش درد، التهاب و تورم کمک می کند.

۲. آب نمک

شستن دهان با آب نمک ولرم باعث از بین رفتن ذرات باقی‌مانده بین دندان‌ها می‌شود. همچنین آب نمک باعث کاهش التهاب و تورم، سرعت بخشیدن به التیام و البته بهبود گلودرد می‌شود.

آب نمک را می‌توانید به راحتی در خانه تهیه کنید و لزوما مجبور به استفاده کردن از سرم‌های آماده نیستید. یک قاشق چای‌خوری نمک را در یک لیوان آب ولرم حل کنید و به مدت ۳۰ ثانیه در دهان و گلو بچرخانید. این کار را می‌توانید چند بار در روز تکرار کنید.

۳. داروی مُسکن

یکی از راه های درمان سریع دندان درد استفاده از  داروهای مسکن است. چند ورق قرص تسکین‌دهنده‌ی درد در خانه همه‌ی ما پیدا می‌شود. شما می‌توانید برای درمان دندان درد شدید از قرص‌هایی مانند استامینوفن و ایبوپروفن استفاده کنید. توجه کنید که افراد زیر ۱۶ سال نباید از قرص آسپرین استفاده کنند. همچنین در مورد استفاده از دارو برای درمان دندان درد در بارداری باید با پزشک مشورت کرد.

۴. چای نعناع

نعنا مانند میخک دارای خواص بی حسی است که می تواند درد دندان را کاهش دهد. نعناع فلفلی به عنوان یک آنتی باکتریال نیز شناخته می شود. برای درمان خانگی دندان درد یک قاشق چایخوری برگ خشک نعنا را در قوری ریخته و یک فنجان آب جوش به آن اضافه کنید. 20 دقیقه صبر کنید تا نعنا دم بکشد. پس از خنک شدن چای، آن را در دهان خود بچرخانید و سپس بنوشید. اگر به هر دلیلی نمی توانید نعناع بخورید، چای را بعد از چرخاندن آن در دهانتان بیرون بیندازید.

حتی می توانید یک چای کیسه ای نعناع را در آب جوش بریزید و وقتی کمی خنک شد، آن را روی دندان خود بگذارید و بگذارید تا زمانی که درد دندان فروکش کند در دهان بماند. همچنین می توانید چند قطره روغن نعناع را روی یک گلوله پنبه بریزید و اگر به نعناع حساسیت ندارید، پنبه را روی دندانی که درد می کند قرار دهید.

۵. سیر

در طول تاریخ، از خواص سیر برای اهداف درمانی مختلف استفاده شده است. سیر ترکیبی به نام آلیسین دارد که اثر ضد باکتریایی بسیار قوی دارد. برای درمان دندان درد با سیر، باید یک حبه سیر تازه را له کنید و به آن نمک اضافه کنید. سپس مخلوط به دست آمده را روی دندانی که درد می کند قرار دهید.

درمان دندان درد در خانه

۶. میخک

میخک حاوی ماده شیمیایی به نام اوژنول است که به عنوان یک بی حس کننده طبیعی عمل می کند. علاوه بر این، میخک دارای خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی است که می تواند عفونت دندان و لثه را از بین ببرد. برای درمان دندان درد با میخک می توانید پنبه ای را به چند قطره روغن میخک آغشته کنید و روی دندانی که درد می کند قرار دهید. می توانید میخک خشک را هم تهیه کنید و کمی بجوید و به مدت 30 دقیقه روی دندان بگذارید. البته خواص میخک به این محدود نمی شود.

۷. آلوئه‌ورا

ژل آلوئه ورا که از برگ های آلوئه ورا به دست می آید، درمان اصلی سوختگی ها و بریدگی های شدید است. اما اخیراً برای تمیز کردن و تسکین التهاب لثه نیز استفاده می شود. تحقیقات نشان داده است که آلوئه ورا دارای خواص ضد باکتریایی است و قدرت حذف پلاک هایی که باعث پوسیدگی دندان می شود را دارد.

۸. آویشن

آویشن خواص درمانی زیادی نیز دارد که یکی از آنها درمان عفونت های ریوی مانند برونشیت و سرفه مزمن است. تیمول به عنوان ترکیب اصلی عصاره آویشن دارای خواص ضد عفونی کننده و ضد قارچی است. یک قطره اسانس آویشن را در یک لیوان آب حل کنید و دهان خود را با آن بشویید. روش دیگر این است که چند قطره روغن آویشن را به همراه چند قطره آب به یک تکه پنبه اضافه کنید و آن را روی دندان فشار دهید.

۹. دهان‌شویه‌ی هیدروژن پراکسید

ساییدن دهان با پراکسید هیدروژن یک روش درمانی موثر برای از بین بردن باکتری هایی است که باعث دندان درد می شوند. برای درمان خانگی دندان درد، به نسبت مساوی پراکسید هیدروژن 3 درصد و آب را مخلوط کرده و حدود 30 ثانیه در دهان بچرخانید. پس از ریختن محلول از دهان، باید چندین بار دهان خود را با آب بشویید تا اثرات آن باقی نماند.

بلع پراکسید هیدروژن خطرناک است، بنابراین هنگام شستشوی دهان بسیار مراقب باشید. استفاده از این روش برای درمان دندان درد در کودکان توصیه نمی شود.

دهانشویه دندان درد

۱۰. زردچوبه

زردچوبه خواص ضدالتهابی و ضدباکتریال دارد. برای درمان دندان درد با زردچوبه باید پودر زردچوبه را با کمی آب مخلوط کرده و خمیر به دست آماده را روی دندانی که درد می‌کند، بمالید. همچنین می‌توانید آن را به جای آب با مقداری عسل مخلوط کرده و روی دندان قرار دهید.

درمان سریع دندان درد

دندان درد در شب بسیار آزاردهنده بوده و باعث مختل شدن خواب می‌شود. شاید روش‌های خانگی نتوانند درد را به طور کامل تسکین دهند، اما ارزش امتحان کردن را دارند. در ادامه، چند درمان خانگی برای دندان درد شبانه را با شما به اشتراک می‌گذاریم:

از داروهای مسکن بدون نسخه استفاده کنید. استفاده از ایبوپروفن و استامینوفن می‌تواند دندان درد خفیف را تسکین ‌دهد. خمیر یا ژل‌ بی‌حس‌کننده هم با درمان دندان درد شبانه به خوابیدن شما کمک می‌کند. فقط مراقب باشید که از محصولات حاوی بنزوکائین برای کودکان زیر ۲ سال استفاده نکنید. سر را بالاتر از بدن نگه دارید. این کار از هجوم خون به سر شما جلوگیری می‌کند. اگر خون در سرتان جمع شود، ممکن است شدت درد افزایش یابد.

از خوردن غذاهای اسیدی، سرد یا سفت درست قبل از خواب خودداری کنید. مصرف این غذاها می‌تواند باعث تشدید دندان درد ‌شود.
دندان‌های خود را با دهان‌شویه بشویید. برای ضدعفونی کردن و بی‌حس کردن دندان‌ها از دهان‌شویه حاوی الکل استفاده کنید.
قبل از خواب از کیسه‌ی یخ استفاده کنید. یک کیسه‌ی یخ را در پارچه بپیچید و روی قسمت دردناک صورت خود قرار دهید. این کار با کاهش درد به شما کمک می‌کند که بتوانید بخوابید.

انتهای مطلب/م.ع

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x