دین

زندگی نامه امام سجاد کوتاه + خانواده و فرزندان، ماجرای کربلا؛ قیام مختار و تالیفات ایشان

امام سجاد (ع) پسر وسطی امام حسین (ع) بود که به دلیل بیماری شدید در کربلا امکان جنگیدن نداشتند.

علی بن حسین بن علی بن ابی طالب معروف به امام سجاد و زین العابدین (95-38ق) چهارمین امام شیعیان. مدت امامتش 34 سال است. امام سجاد(ع) در واقعه کربلا حضور داشتند. اما به دلیل بیماری در جنگ شرکت نکرد. لشکر عمر بن سعد پس از شهادت امام حسین (ع) او را همراه با اسرای کربلا به کوفه و شام بردند. خطبه امام سجاد در شام مردم را به جایگاه اهل بیت آگاه کرد.

واقعه حرا، نهضت توابین و قیام مختار در زمان امام سجاد (ع) رخ داد. مجموعه ادعیه و مناجات امام سجاد (علیه السلام) در کتاب صحیفه سجادیه گردآوری شده است. پیام حقوق شامل 50 حق از حقوق خدا و بندگان، مردم و حاکمان، والدین و فرزندان، همسایگان و… است. از سخنان او

بر اساس روایات شیعه، امام سجاد (علیه السلام) به دستور ولید بن عبدالملک با سم کشته شد. وی در قبرستان باکی در کنار قبور امام حسن مجتبی (ع)، امام محمد باقر (ع) و امام جعفر صادق (ع) به خاک سپرده شد.

امام سجاد (ع) امام سجاد (ع) فضایل بسیاری داشت. مثلاً موارد زیادی از عبادت و کمک به فقرا از او گزارش شده است. امام در میان اهل سنت جایگاه والایی داشت و علم و عبادت و تقوای او را می ستودند.

زندگی نامه امام سجاد (ع)

علی بن حسین بن علی بن ابی طالب معروف به امام سجاد (علیه السلام) و امام زین العابدین (علیه السلام) چهارمین امام شیعیان و فرزند امام حسین (علیه السلام) است و بنا به قول مشهور در سال 1388 به دنیا آمد. 38 هجری قمریاما طبق گفته های دیگر، سال تولد امام چهارم در حدود سال 36 یا 37 یا 48 هجری بوده است. او بخشی از زندگانی امام علی(ع) و دوران امامت امام حسن مجتبی(ع) و امام حسین(ع) را درک کرد. در روز میلاد امام سجاد علیه السلام اختلاف است. برخی ولادت او را در روز پنجشنبه پانزدهم جمادی الثانی ذکر می کنند. اربلی روز تولد او را پنجم شعبان دانسته است. نهم شعبان هم گفته می شود.

نام و نسب مادر علی بن الحسین یکی از موضوعات بحث برانگیز است. شیخ مفید نام مادرش را شهربانو یا شهزنان دختر یزجرد پسر شهریار بن کسری می داند و شیخ صدوق او را دختر یزجرد پسر شهریار پادشاه ایران می داند که در هنگام زاییدن وی درگذشت. . برخی مادر امام را ام ولد می دانند که نامش غزاله است.

امام سجاد (ع):

«پسر من، صبور باش و حقوق دیگران را ضایع مکن و به کسی کمک نکن که ضررش بیشتر از سود اوست.

شهیدی، زندگانی علی بن الحسین (ع)، 1384، ص160.

نام مستعار امام سجاد (ع)

کنیه های امام سجاد (علیه السلام)، ابوالحسن، ابوالحسین، ابومحمد، ابوالقاسم و اباعبدالله نقل شده است و کنیه آن حضرت زین العابدین، سید السیدین، سجاد، ذی الذی السّلام است. -تفنات، هاشمی، علوی، مدنی، قرشی، علی اکبر.امام سجاد (ع) در زمان خود به «علی الخیر»، «علی الاصغر» و «علی العباد» معروف بود.

همسران و فرزندان

در منابع تاریخی تعداد فرزندان امام سجاد (علیه السلام) پانزده نفر ذکر شده است که یازده نفر پسر و چهار نفر دختر بودند. اسامی فرزندان و همسران امام بر اساس نوشته شیخ مفید و طبرسی به شرح زیر است:

همسر نسب فرزندان
ام عبدالله دختر امام حسن (ع امام محمد باقر(ع)
کنیز عبدالله، حسن و حسین اکبر
جیدا کنیز زید و عمر
کنیز حسین اصغر، عبدالرحمن و سلیمان
کنیز علی و خدیجه
کنیز محمد اصغر

شهادت

تاریخ دقیق شهادت امام سجاد (ع) مشخص نیست. برخی آن را 95 هجری و برخی دیگر 94 هجری قمری می دانند. در مورد روز وفات امام سجاد نیز اختلافاتی وجود دارد. از جمله شنبه 12 محرم و 25 محرم. اطلاعیه های دیگری نیز در منابع از جمله 18، 19 و 22 محرم دیده می شود.

عکس سید الساجیدن

شهادت امام سجاد علیه السلام به دستور ولید بن عبدالملک گزارش شد و مسموم شد. قبر آن حضرت در قبرستان باکی در کنار قبور امام حسن مجتبی علیه السلام، امام محمد باقر علیه السلام و امام جعفر صادق علیه السلام است. گفته می شود سن امام در هنگام شهادت 57 سال بوده است.

امام سجاد (ع):

«این حق زن است که بداند خداوند متعال او را مایه آرامش و محبت شما قرار داده است و این نعمتی از جانب خداوند بر شماست.»

سیدجعفر شهیدی، زندگانی علی بن الحسین (ع)، 1385، ص179.

آنها دارند

سال قمری و حاکمان زمان امام سجاد (ع)

امامت امام سجاد علیه السلام 61 تا 96 هجری قمری

ولید بن عبدالملک 86-96ق

عبدالملک بن مروان 65-86 ق

مروان بن حکم 64 ق

معاویه بن یزید 64 ه

عبدالله بن زبیر ۶۴ تا ۷۳ هجری قمری (در حجاز)

یزید بن معاویه 60-64 ق

حاکمان دوران امامت امام سجاد (علیه السلام)

امامت امام سجاد علیه السلام با شهادت امام حسین علیه السلام در عاشورای سال 61 قمری آغاز شد و تا زمان شهادت آن حضرت در سال 94 قمری یا سال 95 ادامه یافت. مدت امامت آن حضرت 34 سال در نظر گرفته شده است.

بر اساس روایات صریح در منابع شیعه، امام سجاد (علیه السلام) جانشین و وصی حسین بن علی (علیه السلام) بود. در احادیثی که پیامبر (ص) درباره نام امامان شیعه نقل کرده است، نام امام سجاد (ع) در میان ائمه آمده است. متکلمان شیعه مانند شیخ مفید برتری علمی و عملی او را بر دیگران پس از پدرش اولین دلیل امامت او می دانند.

حاکمان دوران امامت امام سجاد علیه السلام عبارت بودند از: یزید بن معاویه (61 تا 64 هجری)، معاویه بن یزید (چند ماه سال 64 هجری)، مروان بن حکم (نه ماه سال 65 هجری)، عبدالملک بن مروان. (65-86 ق). ) و ولید بن عبدالملک (86-96ق).

واقعه کربلا و اسارت

امام سجاد در ظهر عاشورا

مورخان معتقدند که امام سجاد علیه السلام در هنگام واقعه کربلا و روزی که امام حسین علیه السلام و یارانش کشته شدند، 23 سال داشت.در آن روز امام به سختی بیمار بود، لذا هنگامی که می خواستند او را بکشند، حمید بن مسلم با گفتن اینکه او کودک است و (بیماری او برایش کافی است) مانع از کشتن آن حضرت شد. شمر پس از شهادت امام حسین علیه السلام به وجود آمد. از حمید بن مسلم نقل شده است که او پیوسته در خیمه از امام سجاد (علیه السلام) مراقبت می کرد تا اینکه از کشته شدن او جلوگیری کرد.

اسارت امام سجاد (ع) پس از واقعه کربلا

پس از واقعه کربلا، امام سجاد و اهل بیت امام حسین (ع) اسیر شدند و به کوفه و شام فرستاده شدند. هنگامی که اسیران را از کربلا به کوفه بردند، طناب و مسجد [مسجد مانند طوقی است که با آن دست و گردن به هم بسته می شود] بر گردن امام سجاد علیه السلام می گذارند و چون مریض بود و نتوانست بر پشت شتر بایستد، دو پایش به شکم شتر بسته بود.

بر اساس برخی اخبار، امام سجاد(ع) در کوفه خطبه ای ایراد کرد. اما توجه به اوضاع کوفه و شدت و قساوت کارگزاران حکومت و ترس کوفه از آنان، پذیرش چنین گزارشی را دشوار می کند. سخنان امام سجاد علیه السلام در خطبه کوفه شباهت زیادی به خطبه امام در مسجد اموی دمشق دارد. بنابراین ممکن است راویان با گذشت زمان حوادث را با هم مخلوط کرده باشند.

انتهای مطلب

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x