گل و گیاه

شرایط نگهداری شفلرا + آبیاری، نور و بیماری

علاوه بر آسان بودن شرایط نگهداری شفلرا علت دیگری که آن را از میان سایر گیاهان آپارتمانی محبوب کرده است، رویش بی قاعده ساقه ها و چینش جذاب برگ‌های آن است. در ادامه به نحوه نگهداری از گل شفلرا می‌پردازیم.

به گزارش پارت نیوز؛ گیاه شفلرا که با نام گیاه چتری نیز شناخته می شود، از جمله کم توقع ترین گیاهان آپارتمانی است. نگهداری از شفلرای همیشه سرسبز بسیار ساده است. فراهم کردن شرایط مناسب نگهداری، کمک می کند تا این گیاه سبز تا سالیان سال طراوت و زیبایی خود را حفظ کند. برای اینکه بتوانید طراوت گلدان شفلرا را همیشگی کنید، در ادامه به هر آنچه برای نگهداری شفلرا نیاز دارید خواهیم پرداخت، پس با پارت نیوز همراه باشید.

معرفی گل شفلرا

برای بسیاری از افراد اطلاع از مشخصات گیاهان و تاریخچه پیدایش آنان بسیار جذاب است. گیاه شفلرا بومی کشور استرالیا بوده و در موطن خود رشد تا بیش از 3 متر دارد. این گیاه که از تیره گیاهان گرمسیری Araliaceae است، در دو نوع سبز و ابلق رشد می کند. نوع ابلق این گیاه دارای رگه های روشن و زرد رنگ است که زیبایی برگ ها را دوچندان می کند.

در این گیاه برگ ها از طریق دمبرگ به ساقه اصلی متصل می شوند. فرم خاص برگ ها که حالتی شبیه به یک چتر دارد، زیبایی خاصی به گیاه شفلرای ابلق بخشیده است.

نحوه نگهداری شفلرانور مورد نیاز شفلرا

همواره توصیه می شود هنگام خرید گیاه شفلرا و سایر گیاهان از نحوه نگهداری از آنان مطلع شوید. عدم آگاهی از شرایط نگهداری گیاه شفلرا موجب خرابی زودرس گیاه و از دست رفتن طراوت آن می شود. همانطور که پیش از این نیز گفته شد، شفلرا از جمله گیاهان مقاوم و کم توقع است که حتی در شرایط محیطی نامساعد نیز طراوت و شادابی خود را حفظ می کند.

اما این بدین معنا نیست که نسبت به نگهداری از گیاه زینتی خود بی تفاوت باشید. حتی مقاوم ترین گیاهان نیز نیاز به فراهم کردن چند عامل مهم دارند. این موضوع در شفلرای سرسبز نیز صدق می کند. برای اینکه بتوانید طراوت و زیبایی شفلرای ابلق را همیشگی کنید، لازم است چند شرط مهم را رعایت کنید.

آبیاری مناسب گل شفلرا

این گیاه را به طور کامل آب بدهید تا ریشه های آن خیس بشود و قبل از آب دادن، مراقب باشید که سطح رویی خاک خشک شده باشد. اگر برگی‌های شفلرا شما زرد شود نشان دهنده آن است که گیاه را بیش از حد آبیاری کرده اید. همچنین برگ های افتاده نیز نشان دهنده کم آبی می باشند.

نور مناسب برای نگهداری شفلرادما و رطوبت گل شفلرا

بسیاری از افراد نمی دانند گیاه شفلرا به چه نوری احتیاج دارد؟ نور از اصلی ترین فاکتورهای رشد و نمو در گیاهان است. تأمین نور کافی کمترین کاریست که می توانید برای تقویت گیاه خود انجام دهید.

در جواب به این سوال می توان گفت شفلرا نیاز به نور مستقیم خورشید ندارد! شما می توانید این گیاه را در مجاورت پنجره های جنوبی و شرقی قرار دهید. اینکار منجر به پرپشت شدن گیاه شفلرا شده و رشد آن را تسریع می بخشد. به خاطر داشته باشید عدم تأمین نور موجب زرد شدن برگ های شفلرا می شود. در شفلرا ابلق کمبود نور موجب از دست رفتن هاله زرد رنگ و تک رنگ شدن گیاه می شود.

همچنین قرار دادن گیاه در معرض نور مستقیم خورشید موجب سوختگی برگ ها می شود. برای بسیاری از افراد تشخیص میزان نور لازم برای رشد گیاه سخت و پیچیده است. کم نور بودن محیط نگهداری شفلرا را با دو مورد می‌توان تشخیص داد.

  • فاصله میان ساقه و برگ بیش از حد شود
  • رنگ گیاه از حالت طبیعی خود خارج شده و طراوات آن از دست رود

خاک مناسب نگهداری شفلراخاک مورد نیاز گل شفلرا

مشابه سایر گیاهان آپارتمانی، شفلرا نیز نیاز به خاک مخصوص به خود دارد. این گیاه در خاک نیمه سبک و در ترکیب پیت ماس، کوکوپیت، خاک برگ و مقداری ماسه، بهترین عملکرد خود را به نمایش می گذارد. شما می توانید برای تقویت شفلرا در فصول رشد، هر دو هفته یکبار و در فصل زمستان نیز ماهی یکبار از کودهای مخصوص رشد استفاده کنید.

دما مناسب نگهداری شفلرا

دما و رطوبت از دیگر عوامل تأثیرگذار در رشد گیاه شفلرا ابلق است. گیاه تحت رطوبت 40 الی 50 درصدی، به خوبی رشد کرده و پرپشت می شود. این بدین معناست که خشکی هوا و کاهش رطوبت منجر به کاهش رشد گیاه و تغییر رنگ آن می شود. در صورتی که اقلیم منطقه شما گرم و خشک است، بهتر است از طریق غبارپاشی رطوبت گیاه را تأمین کنید.

کود مناسب نگهداری شفلرا

گل شفلرا را می‌توانید مانند بسیاری از گیاهان آپارتمانی دیگر، در فصل رشد گیاه، هر 2 هفته یکبار و در زمستان نیز ماهی یکبار با کود مناسب برای گیاهان خانگی تغذیه نمایید.

غبار پاشی و شرایط نگهداری شفلرا

غبارپاشی گیاه شفلرا 2 بار در هفته شرایط را برای رشد مساعد می سازد. برای تأمین رطوبت پایدار می توانید در زیر گلدان سنگ ریزه قرار داده و آب گیاه را داخل آن بریزید. با اینکار تبخیر آب موجب تأمین رطوبت شفلرا می شود. استفاده از دستگاه بخور در فصل تابستان، به همین شکل موجب تأمین رطوبت می شود.

دما نیز به همین میزان رشد و طراوت گیاه را تحت تأثیر قرار می دهد. بهترین دما برای نگهداری شفلرا ابلق 18 الی 27 درجه سانتی گراد است. بلند شدن ساقه گیاه آپارتمانی شفلرا و کج شدن آن، نشانه بالا بودن دمای محیط پیرامون گیاه است.

تمیز کردن برگ شفلراتمیز کردن برگ گل شفلرا

پاکسازی برگ گیاهان سبز موجب افزایش طراوت و تازگی آنان می شود. بر روی برگ گیاه آپارتمانی شفلرا روزنه هایی وجود دارد که وظیفه تأمین شادابی برگ را به عهده دارند. در صورتی که این روزنه ها توسط گردوغبار محیط پر شوند، عملکرد این روزنه ها دچار اختلال می شود.

برای پاکسازی اصولی برگ شفلرا ابلق می توانید از یک لیوان آب با چند قطره شیر استفاده کنید. برگ های شفلرا را هر چند هفته یکبار با این محلول پاکسازی کنید تا طراوات و شادابی به برگ های شفلرا بازگردد.

بیماری و آفت گیاه شفلرا ابلقبیماری و آفات گل شفلرا

اصلی ترین نگرانی در زمان نگهداری گیاه شفلرا در خانه نحوه مقابله با بیماری ها و آفات گیاه است. در صورتی که شرایط محیطی گیاه مساعد نباشد، ریسک بروز بیماری و آفات افزایش می یابد. برای درمان بیماری ها لازم است در ابتدا نوع آفت را تشخیص داده و سپس در تناسب با آن از سموم حشره کش استفاده کنید.

زخم های پنبه ای سفید

پیدایش زخم های پنبه ای خبر از تشکیل آفت شپشک آردآلود می دهد. برای محیا کردن شرایط نگهداری شفلرا از بین بردن شپشک می توانید از یک گوش پاک کن آغشته به الکل استفاده کنید. در صورتی که این بیماری تشدید شود، لازم است از حشره کش های سیستمیک استفاده کنید.

لکه های ریز قهوه ای رنگ

قهوه ای شدن سطح زیرین برگ ها نشان از آلوده شدن گیاه شپشک سپردار است. برای رفع این آفت در موارد خفیف، می توان از گوش پاک کن آغشته به الکل و در موارد شدید از حشره کش سیستمیک استفاده نمود.

علت زرد شدن برگ شفلرا ابلق چیست؟

زرد شدن برگ ها و ایجاد تار عنکبوت در بخش زیرین گیاه، خبر از آلوده شدن گیاه به کنه را می دهد. برای حل این مسئله می توانید از سم کنه کش و یا غبار پاشی استفاده کنید.

آیا گیاه شفلرا سمی است؟رشد گیاه شفلرا

بله. گیاه شفلرا از جمله گیاهان آپارتمانی است که به جهت تولید کلیسم اگزالات در لیست گیاهان سمی قرار دارد. لمس این گیاه، بلعیدن شاخه و ریشه آن موجب مسمومیت در انسان می شود؛ پس در شرایط نگهداری شفلرا به این نکات توجه کنید. همچنین نگهداری گیاه شفلرا در خانه ای که حیوان خانگی دارد مانند گربه و سایر حیوانات خانگی خطرناک است. از این رو توصیه می شود این گیاه آپارتمانی را دور از دسترس کودکان و حیوانات قرار دهید.

سخن پایانی

اگرچه گیاه آپارتمانی شفلرا خاصیت گلدهی ندارد، اما زیبایی برگ های آن عدم وجود این قابلیت را پوشش می دهد. مقاومت بالای گیاه آپارتمانی شفلرا موجب شده تا خرید آن برای گیاه دوستان مبتدی که آشنایی کامل با شرایط نگهداری گیاهان ندارند، مناسب باشد.

پایان مطلب/س.آ

1/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x