گل و گیاه

شرایط نگهداری یوکا در خانه؛ نور، آبیاری، دما، خاک و نحوه تکثیر یوکا

در این مقاله به طور کامل به بررسی شرایط نگهداری یوکا در آپارتمان خواهیم پرداخت.

به گزارش پارت نیوز؛ یوکا نوعی گیاه آپارتمانی و بسیار زیبا است که به دلیل مقاومت بالایی که دارد می توانید آن را به راحتی در آپارتمان، حیاط خانه و محیط کار نگهداری کنید. در ادامه به شرایط نگهداری یوکا خواهیم پرداخت.

برای اینکه بتوانید گیاه را به خوبی نگهداری کنید، باید نژاد آن را به خوبی بشناسید تا گل شما به خوبی رشد کند. یوکا گیاهی بومی آمریکای شمالی است که سالهاست وارد خانه های ما شده است. این گل شباهت زیادی به درخت دارد. به همین دلیل، بسیاری از مردم آن را درختچه یوکا می نامند.

یوکا را می توان هم در فضاهای آپارتمانی و هم در باغ نگهداری کرد. یوکا ساقه ای نسبتاً ضخیم دارد که در انتهای آن برگ های سبز رنگ به شکل نیزه قرار می گیرد. برخی از انواع یوکا گاهی اوقات گل های زنگوله ای شکل سفید تولید می کنند. اگرچه یوکا ظاهراً گیاهی بسیار مقاوم است، اما برای نگهداری از آن باید شرایط مناسبی برای رشد خوب آن فراهم کرد.

شرایط نگهداری یوکا

برای نگهداری هر نوع گیاهی باید شرایط مناسب آن گیاه را بدانیم. در مورد یوکا،‌ میزان نور، نوع آبیاری، دمای محیط و نوع خاک تاثیر بسیار زیادی در رشد گیاه دارد.

نحوه تکثیر یوکا

نور مناسب یوکا

معمولاً با شنیدن نام گیاه آپارتمانی، فکر می کنیم که این گیاهان به نور زیادی نیاز ندارند. اما اینطور نیست. گیاهان آپارتمانی با توجه به نژادها و انواع مختلف خود به مقدار مشخصی نور نیاز دارند.

در مورد یوکا، بدانید که این گیاه تقریباً به 3 ساعت نور در روز نیاز دارد. یعنی در جایی از خانه قرار گیرد که برای این مدت نور کامل داشته باشد. مراقب باشید که این نور نباید با گرمای زیاد همراه باشد. بنابراین، مراقب نور یوکا در فصل تابستان باشید.

نور مناسب یوکا

نور مستقیم خیلی زیاد و طولانی مدت سبب رنگ پریدگی برگ های یوکا می شود و کمبود نور سبب زرد شدن برگ های یوکا از قسمت پایینی می شود.

نحوه آبیاری یوکا

دومین نکته مهم در نگهداری از گیاهان میزان آبیاری مناسب است. یوکا یکی از آن گیاهانی است که تقریباً به آبیاری زیادی نیاز دارد (اما زمانی که 3/4 تا 100 درصد گلدان خشک شود). به خصوص در فصل تابستان باید هر دو یا سه روز یکبار به آن آبیاری کرد.

اما در فصول خنک سال که خاک خشک است، آب بدهید. نکته مهم در مورد یوکا این است که برگ های این گیاه به رطوبت نسبی نیاز دارند. به خصوص در تابستان سطح خاک باید مرطوب باشد. به همین دلیل محیط نگهداری یوکا باید نسبتا مرطوب بوده و خشک نباشد. نکته مهم در مورد آبیاری یوکا این است که آب در گلدان یوکا باقی نماند. آب را تخلیه کنید تا ریشه ها پوسیده نشوند. آبیاری نزدیک به هم یکی از دلایل اصلی قارچی شدن گیاه یوکا است.

دما مناسب یوکا

نکته مهم در نگهداری یوکا،‌ دمای هوا است. یوکا سرما را دوست ندارد. در فصل‌های سرد سال، نباید دمای محیط این گیاه از ۸ درجه کم‌تر باشد. در فصل‌‌های گرم سال یوکا توان تحمل تا ۲۷ درجه دمای خانه را نیز دارد.

خاک یوکا

خاک یوکا باید سبک باشد (خاکی با زهکشی بالا). حتما به زهکشی گلدان خود توجه کنید. آب نباید در خاک بماند زیرا باعث پوسیدگی ریشه می شود. بهترین نوع خاک برای یوکا خاکی است که مقداری ماسه در آن باشد. ماسه به دلیل تخلخل بالایی که دارد باعث می شود هوا به راحتی عبور کند و ریشه ها را خشک نگه می دارد. ترکیب ماسه و پیت ماس ​​بهترین خاک برای یوکا است.

چرا یوکا زرد می شود

مشروط بر اینکه مقدار توده ذغال سنگ نارس سه برابر ماسه باشد. خاک یوکا باید دارای اجزای سنگین زیادی باشد (وزن زیادی) و دارای شن و ماسه باشد تا علاوه بر زهکشی خوب بتواند وزن گیاه را نیز تحمل کند.

روش های نگهداری از یوکا؛ تهویه

یکی از مهم‌ترین نکات در شرایط نکهداری یوکا وجود تهویه هواست. هوای محیط باید در گردش باشد. در غیر این صورت احتمال رشد قارچ روی برگ‌ها بسیار زیاد است.

کوددهی

از دیگر شرایط نگهداری یوکا نحوه کوددهی آن است. در زمان رشد گیاه، بهتر است یک کود کامل مانند کود 12 12 36 را ماهی یک‌بار به گیاه بدهید. فصل رشد یوکا معمولا در بهار و تابستان است و در فصل‌های سرد نیازی به کوددهی ندارد. گیاهانی هم که رشد کافی کرده‌اند و به اصطلاح مسن شده‌اند دیگر نیازی به کوددهی ندارند.

برنامه مناسب برای کود دهی به یوکا: ماهیانه کود 12 12 36 + ماهیانه کود 10 52 10 + کلات آهن و سه ماه یکبار هیومیک اسید. استفاده از کود پتاسیوم بالا در برنامه غذایی یوکا کمک می کند گیاه در مقابل بیماری قارچی مقاوم‌تر شود. کمبود مواد مغذی خصوصا پتاسیم سبب لوله شدن برگ ها می شود.

تعویض گلدان

معمولا اندازه گلدان باید با سایز گل هماهنگ باشد. اکر یوکا خیلی خوب رشد کند ممکن است ببینید که ریشه‌های آن از خاک بیرون آمده‌اند. در این صورت باید گلدان را تعویض کرده و از گلدان بزرکتری استفاده کنید. تعویض گلدان یوکا بهتر است بعد از فصل گلدهی آن باشد. یوکا بر خلاف ظاهر چوبی و استواری که دارد، ریشه های بسیار حساسی دارد و باید مراقب باشید در زمان تعویض گلدان آسیب نبیند.

تمیز کردن برگ های یوکا

برای تمیزکردن برگ‌های یوکا از یک دستمال مرطوب استفاده کنید. هراز گاهی برگ‌های زرد یا برگ‌های قدیمی‌تر که کمی پیر شد‌ه‌اند را از گیاه جدا کنید تا رشد بهتری داشته باشد.

روش‌های تکثیر گیاه یوکا

برای تکثیر یوکا بهترین کار بریدن ساقه گیاه است. از هر کجای ساقه که با یک چاقوی بسیاز تیز برش بدهید و در خاک قرار دهید، یوکا ریشه می‌دهد. بهترین بستر برای قرار دادن قلمه یوکا،‌ ماسه بادی است. در این صورت خیلی خوب و سریع ریشه داده و تبدیل به یک یوکای جوان می‌شود. این روش برای زمانی است که شما یوکا را در خانه نگه می‌دارید.

نحوه آبیاری یوکا

برای یوکایی که در باغچه قرار دارد بهترین روش تکثیر ریزوم است. یعنی ساقه گیاه را به قطعات ۸ سانتی‌متری ببرید و سپس آن را در بستر ماسه بادی قرار دهید. سپس آن‌را در یک فضای گرم بکذارید. بعد از شروع رشد آن را به باغچه منتقل کنید.

انواع بیماری‌های یوکا

هر گیاهی ممکن است در طول دوران رشدش بیمار شود. در مورد یوکا،‌ چند نوع بیماری رایج وجود دارد:

پوسیدگی ساقه

این مشکل شایع‌ترین بیماری در یوکاهاست. این بیماری را در یوکاهای جوان یا ساقه‌های تازه قلمه‌زده بیشتر می‌بینیم. این اتفاق معمولا زمانی رخ می‌دهد که گیاه زیاد آب خورده است. اکر گلدان شما هم زه‌کشی خوبی نداشته باشد احتمال پوسیدگی ریشه بسیار زیاد است.

قارچ‌ ها

یوکا مستعد ابتلا به انواع قارچ‌ ها است. اگر روی برگ‌های گیاه لکه‌های قهوه‌ای، زرد یا نارنجی، سفید و خاکستری دیدید، یوکای شما به قارچ مبتلا شده است. در صورت مشاهده لک‌های قهوه‌ای باید آن برگ را از ساقه جدا کنید و در قسمت‌های دیگر قارچ‌کش بزنید.

در صورت دیدن لکه‌های زرد و نارنجی، هم از قارچ‌کش استفاده کنید. این نوع قارچ بیشتر به‌سراغ برگ‌های قدیمی می‌رود. لکه خاکستری نوعی قارچ است که براثر تهویه نامناسب روی برگ‌ها ایجاد می‌شود. ابتدا گیاه را سمپاشی کرده و سپس در محیطی با تهویه خوب قرار دهید.

شپشک آرد آلو در یوکا

این نوع شپشک که شبیه به دانه‌های ریز روی برگ‌های یوکا دیده می‌شود باعث زردی و ریزش برگ‌های یوکا خواهد شد. برای از بین بردن آن‌ها می‌توانید از اسپری حشره‌کش استفاده کنید.

قارچ سفید یوکا

این نوع قارچ براثر وجود رطوبت زیاد یا سرمای خیلی زیاد روی برگ‌های یوکا دیده می‌شود. این قارچ به رنک سفید و گاهی خاکستری خیلی کم‌رنگ دیده می‌شود. برای از بین بردن آن بعد از استفاده از قارچ‌کش، باید یوکا را به محیطی با رطوبت کم و دمای بالاتر منتقل کنید.

روش های نگهداری از یوکا

علت زرد شدن برگ های یوکا چیست؟

دلیل زرد شدن برگ یوکا،‌ نور کم است. اگر گیاه شما در سایه قرار گرفته باید آن‌را حتما چند ساعت در روز در مقابل نور زیاد قرار دهید تا میزان نور مورد نیازش تامین شود.

 دلیل ایجاد لکه‌های سفید رنگ در پشت برگ‌ های یوکا چیست؟

اکر گیاه شما مدت زیادی در سایه بوده و متوجه شدید که به نور نیاز دارد نباید آن را به‌یکباره پشت پنجره ببرید. در این صورت پشت برگ‌های یوکا سفید می شود. باید جابه‌جایی را به‌تدریج انجام دهید تا گیاه به شرایط جدید عادت کند.

 دلیل سوختگی برگ‌ های یوکا چیست؟

همان‌قدر که یوکا نور را دوست دارد اما آفتاب مستقیم طولانی‌مدت می‌تواند باعث سوختگی برگ‌های این گیاه شود. پس آن‌را در مقابل نور مستقیم و داغ آفتاب قرار ندهید.

اگر حیوان خانگی من برگ یوکا را بجود، مریض می‌شود؟

برگ‌های یوکا دارای شیره‌هایی هستند که ممکن است برای بعضی حیوانات خانگی ایجاد مسمومیت کند. پس اگر در خانه حیوان خانگی دارید، یوکا گیاه مناسبی برای شما نیست.

دلیل سیاه شدن برگ‌ های یوکا چیست؟

آبیاری زیاد می‌تواند باعث سیاه شدن و پوسیدن برگ‌های یوکا شود. اکر گیاه شما این مشکل را داشت ابتدا آبیاری را برای مدتی متوقف کنید. سپس لوله‌هایی مانند نی یا لوله خودکار در خاک قرار دهید تا رطوبت خاک خارج شود. وقتی سطح خاک کاملا خشک شد مجددا به آن کمی آب بدهید.

چرا برگ‌ های یوکا کوچک می‌شوند؟

این مشکل زمانی ایجاد می‌شود که یوکا کود کافی دریافت نکرده باشد. البته دمای پایین هوا هم می‌تواند مانعی برای رشد برگ‌های یوکا باشد.

انتهای مطلب/م.ع

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x